زبان خارجی

چند تکنیک مهم برای تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی

یکی از مسائلی که زبان آموزان حرفه‌ای به دنبال آن هستند، روشی برای تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی است. بدین معنا که فرد بتواند نوشته‌های خلاقانه، درست و استاندارد، به زبان انگلیسی بنویسد. مهارتی که علاوه بر کاربرد در ارتباطات قوی، می‌تواند بستری برای کسب درآمد و تقویت مهارت زبان انگلیسی نیز باشد. در این مطلب، به شما نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید مهارت writing خلاقانه را کسب کنید.

رایتینگ چیست؟

مهارت رایتینگ در زبان از مهارت‌های چهارگانه و مهم آموزش زبان انگلیسی است که برای نگارش متون مختلف کاربرد دارد. مهارت نوشتن را می‌توان در استفاده از حروف الفبا، علائم نگارشی و یک‌سری نکات برای بیان افکار و عقاید به‌صورت مکتوب تعریف کرد. بنابراین بدون یادگیری و مهارت در رایتینگ، شما قادر به تسلط کافی به آن زبان نخواهید بود.

در آموزش رایتینگ چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟

باتوجه به تعریف مهارت رایتینگ، می‌توان گفت که املای واژگان و استفاده‌ی درست از حروف، دانش گرامر و دستور زبان، دانش کافی در خصوص علائم نگارشی، قالب‌بندی جملات و غیره در این حوزه اهمیت دارد. بنابراین آن‌چه در آموزش رایتینگ بدان پرداخته می‌شود، ترکیبی از موارد فوق خواهد بود.

کاملترین مرجع آموزش رایتینگ انگلیسی به صورت حرفه‌ای

 

از سوی دیگر، بسته به هدف نگارش متن، باید یک‌سری نکات در رابطه با خلاق نوشتن و جذب مخاطب نیز آموخته شود. چراکه مهارت کامل در نوشتن، با این مهم حاصل می‌شود. بنابراین سبک نگارش و خلاق نوشتن نیز موضوع دیگری است که در آموزش نمونه رایتینگ انگلیسی یاد می‌گیریم.

چرا آموزش writing مهم است؟

به‌طور کلی با یادگیری مهارت رایتینگ و نوشتن، شما می‌توانید دروازه‌ای برای بیان افکار و احساسات خود داشته باشید. به بیان دیگر، مهارت رایتینگ به فرد کمک می‌کند تا بتواند آن‌چه می‌خواهد بگوید را به صورت مکتوب درآورد.این امر به نسبت مکالمات شفاهی از مزایایی برخوردار است. به‌عنوان مثال در نگارش متن، شما فرصت بیش‌تری در خصوص انتخاب واژگان خواهید داشت. بنابراین می‌توانید واژه‌ی برتر و مناسب‌تری (حتی از میان واژگان ناآشنا و جدید) انتخاب کنید.

این مهارت برای نگارش یک نامه‌ی اداری، یک مقاله‌ی دانشگاهی و علمی، یک کتاب و غیره بسیار ضروری خواهد بود. در کنار این کاربردها، نویسندگی خلاقانه می‌تواند منبعی برای کسب درآمد و حرفه‌ی افراد نیز باشد. البته به شرط آن‌که به سطوح حرفه‌ای و پیشرفته رسیده باشید.

آموزش writing از پایه تا پیشرفته رایگان، به شما کمک می‌کند تا افزون برکسب این مهارت و کاربری آن در روزمره، بتوانید از پسِ آزمون‌های مهمی مانند تافل و آیلتس نیز برآیید. چراکه بخشی از سوالات این آزمون‌ها به این مهارت اختصاص داده شده است.

انواع رایتینگ در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی چهار نوع رایتینگ داریم. شما بسته به هدفی که برای نوشتن دارید، می‌توانید از هر یک از این تکنیک‌ها استفاده کنید. این چهار گزینه عبارتند از:

آموزش زبان انگلیسی مقدماتی

 

  • تکنیک narrative

از این روش برای توضیح یک موضوع استفاده می‌شود. بیان داستان و روایت و توصیف یک رویداد با این تکنیک انجام می‌شود.

  • تکنیک descriptive

این تکنیک برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ها کاربرد دارد. اشعار، توصیفات، ایده‌های فلسفی، سفرنامه و غیره در این گروه جای دارند.

  • تکنیک persuasive

این تکنیک برای متقاعد کردن خواننده در خصوص یک موضوع خاص استفاده می‌شود. نامه‌ی همکاری، سرمقاله، نقد یک محصول خاص و غیره در این گروه قرار می‌گیرند.

  • تکنیک expository

این روش برای ساخت یک تصویر در ذهن خواننده کاربرد دارد. به عبارت بهتر اگر می‌خواهید یک‌سری اطلاعات را به خواننده منتقل کنید و به او کمک کنید تا موضوعی را درک کند، باید از تکنیک expository استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: جذاب‌ترین ضرب المثل های انگلیسی که هر زبان آموزی نیاز است آن‌ها را بداند!

نوشتن خلاق چیست؟

آن‌چه تا این‌جا توضیح دادیم، معنا و مفهوم کلی رایتینگ و نوشتن است؛ اما نوشتن خلاق چیست؟ نوشتن خلاق یک نوع فرآیند نوشتن است که متون آن علاوه بر هدف عملی و ارتباطی، جنبه‌ی زیبایی نیز دارند. این نوع نوشته برای هر خواننده، جذاب‌تر و تأثیرگذارتر است. پس اگر فردی بخواهد افکار و عقیده‌ی خود را در قالب متن تأثیرگذار و محبوب ارائه دهد، از یادگیری نوشتن خلاق و تکنیک‌های آن بی‌نیاز نخواهد بود. نوشتن خلاق چیست؟

انواع نوشته خلاقانه

برای این‌که بتوانید خلاقیت را در محتوای خود به‌کار بگیرید، باید انواع نوشته‌های خلاقانه را بشناسید. فارغ از ژانر و محتوای مورد نظر برای نوشته، یک متن خلاقانه برای پنج گزینه کاربرد دارد که عبارتند از:

  • داستان نویسی
  • مستند نویسی
  • فیلم‌نامه نویسی
  • نمایش‌نامه نویسی
  • شعر و ترانه سرایی

 تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی

انجام تکالیف زبان انگلیسی به شیوه‌ی خلاقانه، نیازمند دانستن دستورالعمل و شیوه‌ی انجام این کار است. در این بخش قصد داریم تا برخی تمرینات که به شما کمک می‌کند تا متون خلاق را به زبان انگلیسی بنویسید، بیان کنیم.

۱. واژگان را در جملات مختلف به‌کار گرفته و به خاطر بسپارید

صرف حفظ کردن یک لغت با معنای آن به زبان فارسی، کفایت نمی‌کند. بهترین راه این است که شما کلمه‌ی جدید را در قالب جمله به‌خاطر بسپارید. توصیه می‌کنیم تا در خاطرات روزانه و تکالیف خود، کلمه‌ی جدیدی که یاد گرفته‌اید را به‌کار بگیرید. این امر در گسترش دایره‌ی لغات و در نتیجه بهبود مهارت رایتینگ شما نقش موثری را ایفا می‌کند. چگونه در انگلیسی خلاق بنویسیم؟

۲. مطالعه در تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی

مطالعه،‌کلیدی برای بهبود مهارت نوشتن است. سعی کنید مقالات و آثار نویسندگان مختلف را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به‌دقت مطالعه کنید. این تمرین، علاوه بر گسترش دایره‌ی واژگان، شما را با تکنیک‌های نوشتاری و جمله‌سازی نیز آشنا خواهد کرد. نکته این‌جاست که شما باید مطالعات خود را هدفمند و منظم سامان‌دهی کنید.

پیشنهاد مطالعه: با این تکنیک های آزمون تافل شانس قبولی در این آزمون را چند برابر کنید!

۳. خلاصه‌برداری کنید

یکی از تمریناتی که برای تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی بسیار سودمند است، نوشتن خلاصه از متنی است که خوانده‌اید. بعد از مطالعه، یک‌بار با قلم خودتان،‌ شروع کنید به نوشتن. رفته رفته خلاقیت شما برای نگارش این خلاصه‌برداری‌ها افزایش می‌یابد.

۴. جدول حل کردن در تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی

حل جدول، بازی خوبی برای بهبود خلاقیت مغز است. شما یاد می‌گیرید که چطور می‌توانید واژگان مختلف را برای یک عبارت و معنا سامان‌دهی کنید. هم‌چنین این بازی برای تقویت املای کلمات نیز بسیار مفید است.

۵. متون خود را ویرایش و اصلاح کنید

بازبینی و مرور تمرینات قبلی، بخش مهمی از روند یادگیری شما برای مهارت رایتینگ انگلیسی خواهد بود. از اصلاحات زیاد، نترسید. بهتر است برای بهبود این روند، از دیگران نیز بخواهید تا نوشته‌های شما را بخوانند.

تکنیک های نگارش خلاق در انگلیسی

نوشتن و نگارش خلاق در انگلیسی، برخلاف آن‌چه میان بیش‌تر زبان آموزان مرسوم است، به سطوح پیشرفته موکول نمی‌شود. شما هر سطحی که باشید، می‌توانید رایتینگ سطح خودتان را تمرین کنید. در واقع می‌توانیم بگوییم که رایتینگ و تمرینات آن، در یادگیری زبان انگلیسی بسیار کمک‌کننده است.

آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی

 

از سوی دیگر، همان‌طور که در بخش‌های قبلی شرح دادیم، یک متن جذاب، می‌بایست خلاقانه نوشته شود. پس زبان آموز باید علاوه بر یادگیری مهارت رایتینگ، مهارت نگارش خلاق را نیز آموزش ببیند. این مهارت، الگوی یک متن قوی و جذاب را در ذهن فرد ایجاد کرده و سطح نگارش به زبان انگلیسی را بسیار ارتقا خواهد داد. در ادامه، برخی از مراحل و تکنیک‌های رایج برای نگارش خلاق انگلیسی را ذکر کرده‌ایم.

تکنیک های نگارش خلاق در انگلیسی

۱. در گام اول، نوع نوشتار را تعیین کنید

در مرحله‌ی اول، شما باید نوع متن و نوشته را انتخاب کنید. آیا یک مقاله‌ی آکادمیک و علمی می‌نویسید یا یک متن تبلیغاتی؟ ممکن است بخواهید یک داستان بنویسید یا این‌که یک بحث فنی را به نگارش درآورید. هرچقدر این هدف را روشن‌تر و واضح‌تر بیان کنید، در مراحل و گام‌های بعدی راحت‌تر خواهید بود.

* نکته: متون خلاقانه بیش‌تر در نمایش‌نامه نویسی، فیلم‌نامه نویسی، داستان، شعر و ترانه کاربرد دارد. در نگارش متون علمی و آکادمیک کم‌تر از چنین تکنیکی استفاده می‌شود.

۲. متون هم‌گروه را جمع‌آوری و مطالعه کنید

مطالعه، بخش جدایی‌ناپذیر برای نوشتن است. حالا که هدفتان را به‌روشنی تعریف کرده‌اید، کمی جست‌وجو کنید و متون مختلف هم‌راستا با متنی که می‌خواهید بنویسید را پیدا کنید. سعی کنید از آثار نویسندگان خوب و محبوب استفاده کنید. یک برنامه‌ی زمانی دقیق بچینید و روزانه برای مطالعه‌ی این آثار وقت بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: آمادگی برای آزمون PET و آنچه که باید در مورد این آزمون بدانیم

۳. متونی که می‌خوانید را خلاصه برداری کنید

چکیده‌ای از هرچه می‌خوانید به زبان انگلیسی آماده کنید. ممکن است بارها نیاز داشته باشید که به کتاب‌های فرهنگ لغت رجوع کنید. این مرحله، به‌عنوان یک تمرین برای نوشتن به زبان انگلیسی و البته باز شدن فکر برای انتخاب واژگان مختلف به این زبان، ضروری و مهم خواهد بود.

۴. چکیده‌های نوشته شده را ارزیابی و مرور کنید

حالا وقت آن است که سراغ تمرینات خود بروید. متن خود را با صدای بلند بخوانید. آن را دقیق بررسی کنید تا عاری از اشتباهات گرامری و املایی باشد. اگر در مراحل ابتدایی کار، با مشکلات فراوانی روبه‌رو شدید، اعتماد به نفستان را از دست ندهید. رفته رفته تمام این مشکلات حل خواهد شد.

شما می‌توانید از هوش مصنوعی برای شناسایی و رفع مشکلات گرامری و حتی واژگان متن نیز استفاده کنید. کافی است تا متن خود را به این موتورها ارائه دهید و بازخوردها را ببینید.

۵. مخاطبین را شناسایی کنید

تا این‌جا شما اطلاعات کلی در رابطه با موضوع دلخواه خود را جمع‌آوری و مطالعه کرده‌اید. در این بین می‌توانید از آثاری که خوانده‌اید، الهام گرفته و یک‌سری ایده و خلاقیت‌های جدید در ذهن خود بسازید. البته برای موفقیت، می‌بایست مخاطبین نوشته‌ی خود را به‌خوبی بشناسید. پس از خودتان سؤال کنید که دقیقاً برای چه کسی می‌نویسید؟ آیا یک کودک مخاطب نوشته‌های شماست؟ مخاطب شما چه چیزی را می‌خواهد بداند؟

۶. نوشته‌ی دلخواهتان را بنویسید

اگر تمرینات قبلی را به‌خوبی انجام داده باشید، احتمالاً آمادگی لازم برای تهیه‌ی پیش نویس متن خود را خواهید داشت. شروع به نوشتن کنید. از منابع مختلف استفاده کنید. فرهنگ لغات را کنار دستتان بگذارید. عجله نکنید و برای آن چیزی که می‌خواهید بنویسید، زمان بگذارید.

در حین نوشتن، به خاطر داشته باشید که برای چه کسی می‌نویسید (همان گروه مخاطبین که در مرحله‌ی قبل تعیین کرده‌اید). واژگان، لحن و بیان، ایده‌ها و خلاقیت‌هایی که به کار می‌گیرید، باید متناسب با توان فکری، درک و انتخاب گروه مخاطبین شما باشد.

* نکته: برای نگارش متن خلاق، باید ذهن آرامی داشته باشید. به افکار و ذهن خود فرصت رهایی بدهید. اجازه دهید تا خیال‌بافی‌های ذهنتان با متن اصلی درآمیخته شود. یک متن خلاقانه، کمی از چهارچوب‌های کلیشه‌ای و تکراری دورتر خواهد بود.

۷.  از نویسندگان بازخورد بگیرید

در این مرحله، نوشته‌ی خود را برای دیگر نویسندگان ارسال کنید. از آن‌ها بخواهید تا متن شما را بخوانند. ایرادات و توصیه‌های آن‌ها را در نوشته اعمال کنید و سعی داشته باشید تا از نظرات دیگران به عنوان توصیه‌هایی برای بهبود کار خود بهره بگیرید.

با توجه به این‌که به زبان انگلیسی می‌نویسید، بهتر است از افراد انگلیسی زبان و یا کسانی که در این زمینه مهارت و تبحر کافی دارند، استفاده کنید. متن شما می‌بایست علاوه بر سنجش نوع محتوا، از نظر دستور زبان و گرامر، املا، لغات و دیگر ارکان‌های زبان نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

۸. متن نهایی را آماده کنید

اکنون زمان آن است تا متن اصلاح شده و نهایی خود را بر روی کاغذ بنویسید. تمام ایرادات رفع شده و اصلاحات را روی پیش نویس اعمال کنید. متن را بار دیگر بخوانید و از صحت آن مطمئن شوید.

* نکته: در صورت امکان، متن را به نمونه‌ای از گروه مخاطبین خود ارائه دهید. دریافت بازخورد از مخاطبین شما، به نگارش یک متن دقیق و ایده‌آل کمک شایانی می‌کند.

کلام آخر

«نوشتن»، برخلاف آن‌چه در نگاه اول به نظر می‌رسد، ساده نیست. شما باید مراحل مختلفی را در ذهن خود طی کنید تا بتوانید یک واژه و جمله را بر روی کاغذ، بنویسید. پس اگر می‌خواهید مهارت نوشتن را بیاموزید، باید قبول کنید که تمرینات بسیار زیادی پیش رویتان قرار می‌گیرد. اگر صبور بوده و در این مسیر تداوم داشته باشید، به شما قول می‌دهیم که به یک نویسنده‌ی ماهر و حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

کاملترین مرجع آموزش مکالمه زبان انگلیسی در ایران

 

در این مطلب، به شما نشان دادیم که رایتینگ انگلیسی چیست، چه اهمیتی دارد و چطور می‌توان آن را بهبود و تقویت بخشید. آن‌چه در این مطلب بیان شد، مرور مختصری برای تکنیک تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی است.

آموزش زبان انگلیسی در مکتب خونه

برای تقویت مهارت نگارش خلاق به انگلیسی، به شما توصیه می‌کنیم تا در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی و آموزش تقویت رایتینگ انگلیسی مکتب خونه شرکت کنید. این دوره‌ها به‌گونه‌ای تدوین شده‌اند که شما برحسب سطح فعلی خود، آموزش‌ها را دریافت می‌کنید. آموزش‌ها نیز به‌طور جامع در نظر گرفته شده و تمام مهارت‌های زبانی در آن گنجانده شده است.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا