زبان خارجی

صفات شمارشی در انگلیسی: معرفی و بررسی کامل صفت‌های شمارشی به همراه مثال

آشنایی با صفات شمارشی

صفات شمارشی در انگلیسی کلمه‌ها یا اعدادی هستند که مقدار یا عددی را نشان می‌دهند. به احتمال زیاد از قبل در مورد نحوه استفاده از برخی از صفات شمارشی رایج مانند Many و Much می‌دانید. برای مثال به دو جمله‌ی زیر دقت کنید:

How many apples would you like?

How much fruit would you like?

 

در جمله اول صفت شمارشی many قبل از apples  که یک اسم قابل شمارش در انگلیسی به حساب می‌آید. استفاده شده است. به همین ترتیب در جمله دوم Much قبل از یک اسم غیرقابل شمارش به کار گرفته شده است.

آموزش مقدماتی زبان انگلیسی

 

در این یادداشت در حقیقت ما می‌خواهیم به بررسی روش‌های مختلف بیان مقدار در زبان انگلیسی بپردازیم. لازم به ذکر است برای درک مطالب بیان شده در این یادداشت شما باید تفاوت اسم غیرقابل شمارش و اسم قابل شمارش در انگلیسی را بدانید.

صفات شمارشی در انگلیسی چیست؟

صفات شمارشی در انگلیسی به صفاتی گفته می‌شود که قبل از اسم به کار می‌روند. آن‌ها اطلاعاتی راجع به مقدار یا تعداد موردی که شما در مورد آن صحبت می‌کنید در اختیار شنونده یا خواننده قرار می‌دهد.

برخی از صفات شمارشی مانند Many تنها قبل از اسامی قابل شمارش در زبان انگلیسی استفاده می‌شوند. سایر صفات مانند Much قبل از اسامی غیرقابل شمارش قرار می‌گیرند. برخی از صفات نیز می‌توانند با هر دو اسم به کار برده شوند.

صفت شمارشی هنگام استفاده از چند صفت در جمله اولین صفتی است که به کار برده می‌شود. در حقیقت صفات شمارشی در ابتدای عبارت قرار می‌گیرد. در ادامه چند نوع از نحوه کاربرد صفات شمارشی در انگلیسی آورده شده است:

۱: quantifier + noun

Some people

۲: quantifier + adjective + noun

Many old books

Many intelligent students

۳: quantifier + adverb + adjective + noun

A lot of very crazy drivers

Many highly intelligent students

ما همچنین می‌توانیم از صفات شمارشی بدون اسم استفاده کنیم. در این حالت این صفات مانند ضمیر عمل می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع به جمله‌ی زیر دقت کنید:

These books are old but some are still in good condition.

در این جمله some به some books اشاره می‌کند.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش صفات در انگلیسی
صفات انگلیسی

 

صفات شمارشی انگلیسی

صفات شمارشی در انگلیسی و اسامی قابل شمارش

در این بخش به بررسی صفات شمارشی در انگلیسی می‌پردازیم که تنها همراه با اسامی قابل شمارش به کار گرفته می‌شوند. برای مثال می‌توان به one، each و every اشاره کرد.

One movie that I enjoy is “The Godfather”.

Each child is special.

Every member of the country club is rich.

شما می‌توانید تنها با قرار دادن of بین این صفت‌ها و اسم در انگلیسی از آن‌ها همراه با اسامی جمع قابل شمارش استفاده کنید. به جمله‌ی زیر دقت کنید:

One of the boys is from China.

توجه کنید که اگر چه boys در این جمله اسم جمع در انگلیسی به حساب می‌آید اما فعلی که در جمله استفاده شده مفرد است. در حقیقت در بیشتر جمله‌ها صفات one، each و every باعث مفرد شدن فاعل می‌شوند. این قانون اغلب زبان‌آموزان را دچار مشکل می‌کند.

برخی از صفات شمارشی در انگلیسی مانند two، a copule of، both و a pair of وجود دارند که به عدد ۲ اشاره می‌کنند. برای مثال به دو جمله‌ی زیر دقت بکنید:

I have a couple of shoes.

I have a pair of shoes.

 

در صورتی که بیش از دو مورد قابل شمارش دارید می‌توانید از several، a few، many و a number of استفاده کنید.

 

I have several assignments due this week.

A number of the cars are imported.

 

مقاله پییشنهادی : بررسی و معرفی کامل ضمایر ملکی در زبان انگلیسی

 

صفات شمارشی و اسامی غیرقابل شمارش

حال بیایید سراغ چند نمونه از صفات شمارشی در انگلیسی برویم که تنها همراه با اسامی غیرقابل شمارش استفاده می‌شوند. برای مثال می‌توان به a little، much و a great deal of اشاره کرد.

Could you loan me a little money?

There is a great deal of oil in Saudi Arabia.

لازم به ذکر است که little می‌تواند به عنوان صفت قبل از اسم استفاده شود. برای مثال به جمله‌ی زیر دقت بکنید:

The little boy is playing.

در این جمله little به مقدار یا تعداد چیزی اشاره نمی‌کند بلکه اندازه‌ی اسم Boy را توصیف می‌کند.

صفات شمارشی در انگلیسی که هم با اسامی قابل شمارش و هم با اسامی غیرقابل شمارش استفاده می‌شوند

چند صفت شمارشی مختلف در زبان انگلیسی وجود دارد که هم با اسامی قابل شمارش و هم با اسامی غیرقابل شمارش سازگار هستند. از بین این صفات Some محبوب‌ترین و رایج‌ترین صفت شمارشی است که با هر دو اسم به کار برده می‌شود. علاوه بر این می‌توان به most، plenty of، all و any اشاره کرد.

He cut some wood.

Do you have any coffee?

برای اشاره به نبودن چیزی می‌توانید از no قبل از اسم غیرقابل شمارش یا اسم قابل شمارش در انگلیسی استفاده کنید

There was no rice left.

There were no books in the library.

به یاد داشته باشید زمانی که No به عنوان صفت شمارشی در انگلیسی به کار گرفته می‌شود معنی صفر (هیچ) می‌دهد.

آموزش حروف اضافه انگلیسی

 

Lots و a lot of از محبوب‌ترین صفات شمارشی در زبان انگلیسی به شمار می‌آیند. با این حال برخی از معلمان انگلیسی آن‌ها را دوست ندارند. در حقیقت آن‌ها فکر می‌کنند بسیاری از افراد بیش از حد از این صفات پیش پا افتاده استفاده می‌کنند. هنگام نوشتن متن رسمی باید از به کار بردن این صفات خودداری شود. انگلیسی‌زبانان بومی هنگام صحبت با یکدیگر آن را کوتاه و به شکل a lotta به کار می‌برند.

صفات شمارشی

Few/a few و little/a little

ابتدا به دو جمله‌ی زیر دقت بکنید:

I have a few friends.

I have few friends.

آیا معنی این دو جمله تنها به دلیل استفاده از حرف a با یکدیگر متفاوت است؟ پاسخ این سوال بله است. در حقیقت در جمله اول به دلیل استفاده از a few که یکی از صفات شمارشی در انگلیسی به حساب می‌آید گوینده از تعداد دوستان خود هر چند کم راضی است. در حالی که در جمله دوم گوینده از تعداد دوستان خود راضی نیست. در واقع با بیان جمله به این شکل این پیام را انتقال می‌دهد که آرزوی دوستان بیشتری دارد.

برای درک این موضوع می‌توانید few را نیمه‌ی خالی و a few را نیمه‌ی پر لیوان ببینید. مقدار آب در هر دو حالت یکی است اما نگرش گوینده در مورد آن متفاوت است. به خاطر داشته باشید که از few و a few تنها قبل از اسامی قابل شمارش استفاده می‌شود.

همین مساله در مورد little  و a little نیز صدق می‌کند. به دو جمله‌ی زیر دقت بکنید:

have a little money.

I have little money.

جمله اول به این معنی است که فرد مقداری پول دارد اما جمله دوم در حقیقت به این موضوع اشاره می‌کند که گوینده پول کافی ندارد.

مرجع کامل انواع آموزش زبان انگلیسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا