مهارت های عکاسی

فوکوس استکینگ چیست؟

فوکوس استکینگ

در برخی از عکس‌هایی که برای شرکت‌ها و کمپانی‌های تجاری ساخته می‌شود، لازم است که برخی از قسمت‌ها در عکس شارپ و یا به طور کامل واضح و قابل رویت باشد. فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس در واقع یک حالت و یا یک تکنیک است که به وسیله‌ی آن چندین عکس با نقاط مختلف فوکوس باهم ادغام و یا ترکیب می‌شوند؛ شما می‌توانید با انتخاب و تنظیم دیافراگم خیلی بسته‌ای، این کار را انجام دهید؛ البته باید توجه داشته باشید که انتخاب دیافراگم خیلی بسته موجب تاری و پایین آمدن کیفیت اصلی عکس می‌شود. برای ساخت فوکوس استکینگ نیاز به چندین عکس هم تراز است که در نهایت یک عکس باحالت گشودن فوکوس ساخته می‌شود.

 

صفحه پییشنهادی: آموزش عکاسی
آموزش عکاسی

فوکوس استکینگ چیست؟

فوکوس استکینگ یا انباشته کردن فوکوس حالتی است که در آن، چندین عکس طراحی می‌شود و در هرکدام از آن‌ها بخش و پارتی را به عنوان فوکوس قرار داده می‌شود؛ سپس این عکس‌ها به صورت لایه لایه درمی‌آید و پس از آن با کیفیت و وضوح بالا درمی‌آید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بخواهید در برخی مواقع سوژه‌های مختلفی را در یک کادر عکسبرداری کنید؛ در این حالت است که از تکنیک انباشتن فوکوس در عکس گرفتن استفاده می‌کنیم.

 

زمان استفاده از تکنیک انباشتن فوکوس

در برخی از مواقع که شما در صحنه‌های مختلف برای عکس محبوب نیازمند عمق میدانی هستید؛ البته در برخی مواقع لنز دوربین جوابگوی پاسخ به این نیاز است؛ اما در برخی از مواقع که لنز دوربین در انجام این عمل پاسخگو نمی‌باشد، باید از تکنیک انباشته کردن فوکوس استفاده کنیم. البته لازم به ذکر است که انتخاب لنز یا دیافراگم به طور مستقیم بر تعداد تصویرهای انباشتن فوکوس تأثیر دارد.

زمانی از این تکنیک و حالت استفاده می‌شود که بخواهید یک عکس شارپ بگیرید؛ این عمل معمولا با برنامه، اپ و نرم افزار‌ها امکان پذیر است. در مواقعی که تعداد جزئیات و نکات در عکس‌ها بالا است معمولا از این روش استفاده می‌شود؛ به همین دلیل است که در تبلیغات برای بیشتر به چشم آمدن خود محصول از این روش استفاده می‌شود.

 

باز کردن دریچه‌ی دیافراگم

در برخی از مواقع اندازه‌ی سوژه‌ی مورد نظر بزرگ‌تر از حد نرمال و طبیعی است؛ لذا برای ایجاد حالت فوکوس استکینگ لازم است که دریچه‌ی دیافراگم را که اساس ابزار این حالت است بزرگ تر کنیم؛ البته قابل به ذکر است که علاوه بر ابعاد سوژه، گشودن و بزرگ کردن این دریچه‌ی دیافراگم، به عوامل دیگری نیز اعم از نوع لنز و ممکن بودن یا عدم ممکن بودن، به نزدیک شدن جسم بستگی دارد.

 

عکاسی به حالت فوکوس استکینگ

زمانی که سوژه‌ی مورد نظر شما در حال حرکت نباشد استفاده از این حالت ممکن می‌شود. در عکاسی نقشه‌های ساختمانی، عکاسی‌های ماکرو و نیز لنداسکیپ از حالت فوکوس استکینگ استفاده می‌شود. از همه مهم تر در ایجاد یک عکس معمولی به عکسی با حالت فوکوس استکینگ صبوری است؛ حالت فشردگی فوکوس لازمه و نیازمند صبوری و حوصلگی می‌باشد زیرا در این حالت و برای تبدیل عکس معمولی به فوکوس، چون زمان طولانی می‌برد لذا این حالت صبوری می‌طلبد.

 

روش تشخیص مناسب بودن یا عدم مناسب بودن حالت فوکوس استکینگ

برای اینکه متوجه شوید که حالت فوکوس برای عکس شما مناسب است یا خیر کافیست چیزی حدود یک سوم عکس را در نقطه‌ی فوکوس تنظیم کنید؛ سپس عکس را بزرگ کرده و تاری یا شارپ بودن پس زمینه‌ی عکس و پیش زمینه‌ی عکس را بررسی و ارزیابی کنید، اگر در هر دو حالت شارپ بودن پس زمینه‌ی عکس و یا پیش زمینه‌ی آن، به تصویر مطلوبی نرسیدید، عکس را از حالت فوکوس خارج کنید.
 

ویژگی‌های صحنه

همان طور که در پیش اشاره کردیم در عکس‌هایی با فاصله‌ی نزدیک تا بسیار دور را می‌توان عمق میدانی را بالا برد. عکس گرفتن با حالت انباشتن سوژه‌های بی حرکت بسیار ساده و راحت خواهد بود؛ اما این بدان معنا نیست که انجام حالت انباشتن فوکوس در سوژه‌های با حرکت یا محرک امکان پذیر نیست، درواقع هم  در حالت بی حرکت و هم  در حالت متحرک امکان عکاسی با حالت انباشتن فوکوس برقرار است و تنها تفاوت این دو حالت در این است که در سوژه‌های بی حرکت برقرار کردن این حالت امری ساده است اما در سوژ‌های متحرک این کار با پیچیدگی‌هایی همراه است.

در برخی از مواقع فاصله‌ی سوژه به دوربین در پیش زمینه تعیین می‌کند که چه تعداد عکس لازم است تا عمق میدانی تصویر کامل شود.

 

موارد مورد نیاز برای عکاس فوکوس استکینگ یا انباشت فوکوس

برای ایجاد این حالت یا همان انباشت، فوکوس شما نیازمند اپ نرم افزار فتوشاپ هستید تا بتوانید با شیوه‌ای خارق العاده و منحصر به فرد و همچنین ابزارهای مخصوص انباشتن فوکوس عکس بگیرید و فیلم برداری کنید.

برای شروع کار شما نیازمند سه پایه‌ی محکم و مقاوم نیازمند هستیم چرا که برای عکس گرفتن با حالت انباشتن فوکوس ما نیاز داریم که چندین عکس در یک حالت و بدون لرزش دست بگیریم؛ لذا برای گرفتن عکس یا تصویر برداری از یک یا چند سوژه نیازمند به سه پایه‌ی قوی هستیم؛ بنابراین اگر به هر دلیلی اعم از لرزش دست، عکس شما تار و بی کیفیت شد باید به صورت پی در پی و ممتد عکس برداری را ادامه دهید تا جایی که، همه‌ی عکس‌ها به صورت واضح و باکیفیت عالی و بدون لرزش دست باشند.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام عکس برداری باید به آن توجه کنید این است که زمان لمس دکمه‌ی شاتر دوربین گوشی بهتر است از ریموت شاتر استفاده کنیم چرا که لمس خود دکمه‌ی شاتر در صفحه‌ی گوشی و یا دوربین باعث می‌شود که لرزش خفیفی ایجاد شود و در نهایت عکس‌ها به صورت تار درمی‌آید.

بنابراین برای اینکه این لرزش را به حداقل برسانیم بهتر است از ریموت شاتر استفاده کنیم؛ چون اگر درعکس‌ها اختلاف ترازی وجود داشته باشد، عمل فتوشاپ دچار اختلال می‌شود و باعث می‌شود عکس‌ها در فتوشاپ هماهنگ و هم تراز نشود البته ناگفته نماند که کار برنامه‌های فتوشاپ در هم تراز کردن عکس‌های خوب و فوق العاده است.

مراحل انجام فوکوس استکینگ

در اولین مرحله باید بر یک گزینه کلیک کرده و فوکوس را انتخاب کنید. بعد از گذشت این مراحل باید تصویر نهایی شده را ثبت و ضبط کنید. سپس دوربین را برای یک عکس دیگر آماده کرده و نقطه‌ی فوکوس را بر مکان دیگری تنظیم کنید البته باید بدون جابه‌جایی دوربین عکس برداری و یا گوشی موبایل عکس گرفتن را انجام دهید و از هرگونه تغییر در تنظیمات این کار را انجام دهید.

سپس نقطه‌ی بعدی را برای مکان فوکوس انتخاب کنید، نوردهی را تنظیم کنید و در نهایت با نرم افزار فتوشاپ تصویر را نهایی کنید؛ البته توجه داشته باشید که برای عمق میدانی در بیشتر مواقع سه عکس کافی می‌باشد.

بنابراین فوکوس استکینگ یا انباشتن فوکوس برای اجسام بی جان کاربرد داشته اما در برخی از عکس‌های دیگر نیز مورد استفاده واقع می‌شود از جمله این عکس‌ها می‌توان به عکس برداری از محصولات برای تبلیغات که در این نوع عکس‌ها استفاده از این حالت ضروری و پرکاربرد می‌باشد.

همچنین از این نوع حالت در عکس برداری مواد غذایی نیز کاربرد دارد. اگر تازه وارد این عرصه شدید، نگران نباشید. این کار در اصل یک هنر محسوب می‌شود اما بسیار ساده است. شما می‌توانید به تکرار و تمرین به طور یقین و حتمی به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید؛ به گونه‌ای که در نتیجه و انتهای کارتان، از عمل خود راضی و خشنود شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا