×
ribbon

آموزش کاربرد نور در عکاسی

اگر در شروع راه عکاسی قرار دارید، حتما جمله «برای داشتن عکس خوب، نور خوب لازم است.» را زیاد می‌شنوید و شاید مدام پس از هربار فشردن دکمه شاتر دوربین عکاسی‌تان با خود تکرار می‌کنید. ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
Moose Peterson
Moose Peterson
3.5 (4 رای)
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:00 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:00 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

سرفصل‌های دوره آموزش کاربرد نور در عکاسی

نور و عکاسی
  نور را دنبال کن
"03:02  
  نوردهی مناسب
"11:42  
  رنگ نور
"08:30  
  محدوده‌ی نور
"09:58  
  نور و روشنایی
"07:56  
  جهت نور
"12:55  
  افزودن احساسات
"06:33  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

اگر در شروع راه عکاسی قرار دارید، حتما جمله «برای داشتن عکس خوب، نور خوب لازم است.» را زیاد می‌شنوید و شاید مدام پس از هربار فشردن دکمه شاتر دوربین عکاسی‌تان  با خود تکرار می‌کنید. این جمله به خوبی اهمیتِ نقش نور در عکاسی را بیان می‌کند اما حتما باید پیش شرط‌هایی را به این جمله اضافه کنیم. اگر بخواهیم کمی کامل‌تر به این عبارت نگاه کنیم باید بگویم «برای داشتن عکس خوب، باید بدانیم چطور از نور استفاده کنیم.»


برای شناخت نور در عکاسی و پی بردن به میزان اهمیت نور در عکاسی علاوه بر تمرین و مشاهده، مطالعه نیز می‌تواند کمک کننده باشد و در ادامه مسیر عکاسی شما را با انواع نور در عکاسی و نحوه استفاده درست از نور نیز آشنا کند. . برای رسیدن به بهترین حالت نوردهی، به دانش، مهارت، هنر و خلاقیت نیاز دارید. شرکت در دوره آموزش رایگان کاربرد نور در عکاسی به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از نور و نوردهی، ویژگی‌های نور، انواع نور در عکاسی، جهت و زاویه نور، شدت نور و به طور کل کاربرد نور در عکاسی داشته باشید.

 

دوره آموزش «نور در عکاسی» چیست؟

در این دوره، مدرس با آموزش کامل مفاهیم از جمله رنگ نور، وایت بالانس، سایه‌ها و مسائل مهم دیگر در نوردهی، وجه هنرمندانه‌ای به عکاسی شما می‌دهد. در این دوره، سایر کنترل‌های نوردهی پایه‌ای را می‌‌آموزید که در تمام دوربین‌های دیجیتال اس ال آر و دوربین‌های پیشرفته‌ی پوینت اند شات وجود دارند. مواردی مانند نحوه تسلط کامل به حالت‌های نورسنجی، روش استفاده از کنترل جبران نوردهی و تکنیک برکتینگ و... . همچنین در انتهای دوره، استراتژی‌های نوردهی به شما آموزش داده می‌شوند؛ مثلا نحوه‌ی ایجاد بهترین حالت نوردهی با توجه به شرایط خاص هر عکس و بسیاری از موارد مفید و کاربردی دیگر در مبحث نوردهی را به شیوه‌ی اصولی توسط مربی مجرب خواهید آموخت.

 

هدف از دوره آموزش نور در عکاسی چیست؟

این دوره آموزشی با هدف آموزش و برخورد با انواع نور در عکاسی، شناخت نور در عکاسی، چگونگی استفاده از انواع نورهای طبیعی و مصنوعی و در ادامه آموزش چگونگی ثبت عکس‌هایی با نور مناسب برای هنرجو می‌باشد.


دوره آموزش نور در عکاسی برای چه کسانی مناسب است؟

دوره آموزش نور در عکاسی با این رویکرد تهیه شده است تا همه علاقه‌مندان به هنر عکاسی و هنرهای تصویری بتوانند از این دوره آموزشی بهره‌مند شوند. آنچه در این دوره آموزشی ارائه شده است می‌تواند برای هر کسی که به عکاسی علاقه‌مند است، با هر سطحی از معلومات مفید و کاربردی باشد.


برای شرکت در این دوره چه پیش‌نیازهایی لازم است؟

در این دوره آموزشی همه مطالب به صورت کاملا ساده و روان بیان شده اند و برای استفاده از مطالبی که در دوره ارائه می‌شود فقط کمی علاقه به عکاسی و آشنایی اولیه با دوربین و عکاسی کافی است. برای شرکت در این دوره فقط کافی است تصمیم به یادگیری اصولی هنر عکاسی داشته باشید. پس اگر این ویژگی را دارید مطمئن باشید که این دوره آموزشی می‌تواند برای شما مفید و آموزنده باشد.

 

در پایان دوره آموزش نور در عکاسی چه اطلاعاتی به دست می‌آوریم؟

 مهم‌ترین خروجی دوره آموزش رایگان کاربرد نور در عکاسی برای شما این است که طی این دوره می‌آموزید چگونه با استفاده از نور در عکس‌های خود، احساسات مورد نظر را به مخاطبانتان القا کنید. علاوه بر این می‌توانید مطمئن باشید که این دوره آموزشی شما را در مسیر درست آموزش عکاسی قرار خواهد داد و در این دوره از بیان مطالب زائد و حواشی پرهیز شده است. مهمترین دستاورد شما در پایان این دوره آموزشی استفاده صحیح و اصولی از نور و ثبت عکس‌هایی است که شما را به عکاس بهتری تبدیل خواهد کرد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Moose Peterson

Moose Peterson عکاس آمریکایی‌ست که در ژانرهای حیات وحش، هواپیمایی و منظره فعالیت می‌کند و کارهایش در بیش از 143 مجله در سراسر جهان چاپ شده و بیش از بیست کتاب از او منتشر گردیده است.

در سال 1998، وی به دلیل تلاش‌هایش به عنوان طرفدار گونه‌های در معرض خطر، جایزه حفاظت از جان مویر را دریافت کرد. او همچنین سفیر نیکون در آمریکا و عکاس نخبگان لکسار است.

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
1402-10-08
در مورد ترجمه کارکمی نقص داره من چندتا از برنامه هاتون رو دیدم بقیه هم به همین روال هستن و ترجیح میدم به جای استفاده از ترجمه تحت الفظی مفهوم بیان شه ممنون از تیم مکتب خونه 🙏
مرتضی هادیزاده 1400-01-03
افتضاح. زیرنویسش اصلا دانلود نمیشه
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ متاسفانه امکان مشاهده زیر نویس پس از دانلود وجود ندارد برای مشاهده زیرنویس لازم است دوره را به صورت آنلاین مشاهده نمایید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

نورپردازی در عکاسی چیست و چگونه است؟

کمبود نور در عکاسی، در عکاسی سنتی توسط نورهای مصنوعی و یا نوردهی جبران می‌شد تا فیلم‌های عکاسی بتوانند نور کافی برای ثبت سوژه را داشته باشند. اما امروزه فلاش‌های قوی و همچنین دوربین‌های دیجیتال امکان به دام انداختن نورهای محیط را در عکاسی ایجاد کرده‌است.

در عکاسی، روش‌های متنوعی برای نورپردازی وجود دارد که برای یادگیری آن‌ها لازم است اصطلاحات مربوطه را بیاموزید. کلمه‌ی «عکاسی» در فارسی معادل کلمه‌ی لاتین Photography است. جالب است بدانید که معنی دقیق‌تر آن، ایجاد تصاویر از طریق ثبت نور است. اهمیت نور و لزوم کنترل آن در عکاسی از آن‌جا مشخص می‌شود که تنها هنگامی که نور وجود دارد، امکان عکس‌برداری هم وجود دارد.

در هنگام عکاسی، همیشه به وجود یا عدم وجود نور در نواحی مختلف صحنه نیز باید توجه داشته باشید. نور مورد نیاز شما از منابع مختلفی می‌تواند تولید شود. مثلا هنگام عکاسی در فضای باز، معمولا منبع نور مورد نیاز شما برای عکاسی از خورشید تامین می‌گردد و یا موقع عکاسی در هنگام شب، در استودیو و در مواردی نیز در هنگام روز، از منابع نور مصنوعی استفاده می‌شود. هنگام عکاسی در محیط‌های بسته و فضای داخلی، علاوه بر استفاده از نور طبیعی خورشید که معمولا از پنجره، در و یا روزنه موجود در دیوار به محیط داخل ساختمان وارد می‌شود، منابع نور مصنوعی نیز نقش بسیار مهمی را دارند.

نورپردازی جهت دستکاری و یا کنترل نور طبیعی محیط انجام می‌شود تا نور مورد نیاز عکاس را با کیفیت و شدت مناسب تامین کند. شما می‌توانید به راحتی در یک تصویر دو بعدی، با نورپردازی مناسب به سوژه، تصور و حس یک تصویر سه بعدی را در بیننده ایجاد کنید. معمولا جلوه‌های ویژه بصری از ترکیب نور و سایه با یکدیگر ایجاد می‌شوند. که برای یادگیری آن‌ها باید ابتدا تعاریف و اصطلاحات مورد نیاز را بیاموزید که در این حوزه وجود دارد. در دوره‌ی آموزش رایگان نور در عکاسی، تمامی این تعاریف و اصطلاحات به طور کامل برای شما شرح داده می‌شوند.

 

نقش کلیدی نور در عکاسی

یادگیری انواع نور، جزو ساده‌ترین مفاهیمی است که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده بگیرید. عکاسی بدون نور معنایی ندارد. به جرات می‌توان گفت تمام کار شما در عکاسی وابسته به نور است. اولین کاری که باید پیش از عکاسی انجام دهید، انتخاب زمان صحیح است؛ زیرا نور در زمان‌های مختلف کیفیت‌های متفاوتی دارد. درک اصول نوردهی و نحوه‌ی استفاده از آن به طرز صحیح، برای تسلط عکاس لازم و ضروری است.

هر بار که می‌خواهید عکس بگیرید، در مورد نور در عکاسی فکر کنید. این کار می‌تواند به شکل قابل توجهی کیفیت تصاویر را بالا ببرد. اگر در حال دستکاری، جبران نور یا استفاده از آن به عنوان یک نقطه کانونی تصویر خود باشید، نور در عکاسی عنصر مهمی است. اگر این موضوع را نادیده بگیرید، تصاویر شما از این موضوع رنج خواهند برد. شما باید آن را در آغوش بگیرید. با این عمل باورتان نمی‌شود عکس‌هایی که می‌گیرید کار خودتان است.

همانطور که گفتیم، نور در عکاسی از اصلی‌ترین عوامل است. شما با دیدن یک عکس باید این سؤال‌ها را از خود بپرسید که این عکس چگونه روشن شده؟ منبع نور این عکس کجاست؟ آیا منبع آن نور مستقیم خورشید است؟ آیا نور از پنجره وارد می‌شود؟ آیا نور از سمت بالا می‌تابد یا از اطراف؟ آیا نور ایجاد سایه هم کرده است؟ این نور طبیعی است یا مصنوعی؟ و سوالاتی از این قبیل.

 

آموختن این مفاهیم چه کاربردی برای عکاسان دارد؟

با استفاده از این مفاهیم ذکر شده در دوره آموزش رایگان کاربرد نور در عکاسی، عکاس می‎تواند نور را تحت کنترل بگیرد تا کیفیت کار خود را افزایش دهد.

هنگامی که به اصول نوردهی و مواردی مانند محدوده و رنگ نور و وایت بالانس مسلط باشید، یاد خواهید گرفت که چگونه با استفاده از نور در عکاسی، حس مورد نظر خود را به مخاطبینتان القا کنید. شما متوجه خواهید شد که چطونه در یک زمان و یک سوژه‌ی مشخص عکس‌هایی با احساس‌های مختلف ثبت کنید.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:00 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:00 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی