زبان خارجی

چطور در خانه برای آیلتس بخوانیم؟ نقشه راه موفقیت در آیلتس

آیا برای آموزش آیلتس حتما باید به آموزشگاه زبان برویم؟ آیا راه‌حلی وجود دارد که بتوان در خانه و با هزینه کمتر به صورت خودآموز برای آزمون آماده شد؟ مدرک آیلتس یکی از معتبرترین و پرطرفدارترین مدارک زبان انگلیسی در جهان است که برای اهداف تحصیلی، مهاجرتی، شغلی و توریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از کسانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال را دارند، به دنبال راه‌های مناسب و موثر برای آمادگی و یادگیری زبان انگلیسی در خانه هستند؛ اما چگونه می‌توان با استفاده از منابع و روش‌های خودخوان، نمره بالایی در آزمون کسب کرد؟ در این مقاله، نقشه راه کامل و جامعی برای آموزش زبان آیلتس در خانه ارائه می‌دهیم.

آموزش زبان ایلتس در خانه

قبل از شروع به آموزش زبان آیلتس در خانه، لازم است که سطح فعلی خود را در هر چهار مهارت (شنیدار، خواندار، نوشتار و گفتار) تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و برنامه‌ریزی مناسبی برای بهبود آن‌ها داشته باشید. با این کار، می‌توانید منابع و پکیج آیلتس مناسب با سطح خود را انتخاب کرده و از زمان و انرژی خود به بهترین نحو استفاده کنید. در ادامه نقشه راه اصولی برای خواندن آیلتس در خانه آمده است.

قدم اول: تعیین سطح و هدف

برای تعیین سطح خود، می‌توانید از چندین روش استفاده کنید. یک روش این است که آزمون تعیین سطح آنلاین بدهید. برای این کار می‌توانید از سایت‌های معتبری مانند [IELTS Progress Check]، [IELTS Online Tests]، [IELTS Indicator] یا [مکتب خونه] استفاده کنید. این سایت‌ها کمک می‌کنند که یک آزمون آیلتس کامل یا جزئی، در شرایط نزدیک به واقعی بدهید و نمره خود فعلی خود را بدانید.

روش دیگر این است که یک آزمون تعیین سطح رسمی بدهید. این کار می‌تواند برای شما مزیت‌هایی داشته باشد مانند این که با فرمت و ساختار آزمون آشنا شوید، نمره خود را از یک مرکز آزمون رسمی دریافت کنید و نقاط قوت و ضعف خود را در زبان انگلیسي به صورت دقیق بشناسید. البته این کار هزینه‌بر است و ممکن است در هر زمان و مکانی برای شما در دسترس نباشد.

پس از تعیین سطح، باید هدف خود را برای شرکت در آزمون آیلتس مشخص کنید. این هدف بستگی به نیاز و علاقه شخصی شما به: پذیرش دانشگاه، استخدام سازمان یا مهاجرت دارد. به هر حال باید بدانید که چه نمره‌ای برای رسیدن به هدف‌تان نیاز دارید. برای این کار در سایت‌های مربوط به دانشگاه، سازمان یا کشور مورد نظر خود جستجو کنید و حداقل نمره مورد نیاز را برای هر مهارت یا کل آزمون را متوجه شوید. این کار کمک می‌کند که هدف خود را به صورت عددی تعیین کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین کتاب آیلتس فارسی برای آمادگی بیشتر و بهتر

قدم دوم: انتخاب منابع و دوره آموزشی برای اموزش زبان ایلتس در خانه

در گام دوم از آموزش زبان آیلتس در خانه و پس از تعیین سطح و هدف خود، باید منابع و دوره‌های آموزشی مناسب با سطح و هدف خود را انتخاب کنید. چون این منابع را با توجه به سطح خودتان انتخاب می‌کنید، عملا تدریس خصوصي خود را آغاز کرده‌اید. منابع و دوره‌ها می‌توانند شامل کتاب‌ها، سایت، نرم‌افزار، پادکست‌، ویدئو، فایل‌های صوتی، نمونه سوالات و پاسخ‌ها و غیره باشند. برای انتخاب منابع درست، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • منابع و پکیج آموزشی باید به‌روز باشند؛ یعنی با فرمت و استانداردهای جدیدِ آزمون آیلتس، همخوانی داشته باشند؛ بنابراین از منابع منتشر شده در چند سال اخیر استفاده کنید یا برای کسب اطلاعات لازم، به سایت رسمی IELTS سر بزنید.
  • منابع و پکیج های آموزشی باید کامل و جامع باشند؛ یعنی تمام چهار مهارت را پوشش دهند و نکات آموزشی، تکنیک‌های تست‌زنی، نمونه سوالات و پاسخ‌ها و تمرینات را در بر داشته باشند.
  • این منابع و پکیج‌های آموزشی باید متناسب با سطح و هدف شما (نه خیلی آسان و نه خیلی دشوار) باشند. برای این کار از منابع سطح‌بندی شده استفاده کنید یا از دیگر زبان‌آموزان درباره منابعی که استفاده کرده‌اند نظرخواهی کنید.

شرکت در دوره آموزش آیلتس

توجه: اگر سطح زبان‌ و دانش گرامری شما پایین‌تر از آموزش‌هایی است که در دوره‌ها می‌بینید، حتما باید در دوره پیش آیلتس pre ielts1 و 2 شرکت کنید. در پری آیلتس پیش‌نیاز‌های لازم را آموزش خواهید دید.

قدم سوم: برنامه‌ریزی و زمان‌بندی

پس از انتخاب منابع و دوره آموزشی برای اموزش ایلتس در منزل، باید برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسبی برای خواندن و تمرین کردن داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند که با توجه به زمان و انرژی خود، به صورت مستمر و موثر برای آزمون آماده شوید. در این مرحله از آموزش زبان آیلتس در خانه، نکات زیر رعایت کنید:

  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی باید واقع‌بینانه باشند؛ یعنی با توجه به سطح و هدف خود، زمان کافی و مناسبی برای هر مهارت و تمرین در نظر بگیرید. برای این کار، یا از استادان و دیگر زبان‌آموزان راهنمایی بخواهید یا از جداول زمان‌بندی آماده استفاده کنید.
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی باید انعطاف‌پذیر باشند؛ یعنی با توجه به پیشرفت و نتایج خود، بتوانید برنامه خود را تغییر دهید و بهبود ببخشید. پس حتما از ابزارهای رسم نقشه یادگیری، ابزارهای نظرسنجی خودارزیابی یا دفترچه گزارشِ پیشرفت استفاده کنید.
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی باید پویا باشند؛ یعنی با توجه به شرایط و عوامل محیطی، بتوانید برنامه خود را بهینه‌سازی کرده و از فرصت‌ها استفاده کنید. در نتیجه باید از روش‌های خواندن، شنیدن و تعامل با جامعه زبان‌آموزان استفاده کنید.

قدم چهارم: کنترل و ارزیابی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در آموزش زبان آیلتس در خانه رعایت کنید ارزیابی خودتان است. از همان ابتدا و پس از شروع به خواندن آیلتس و تمرین کردن با توجه به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خود، لازم است که به‌طور منظم پیشرفت خود را ارزیابی کنید. این کار کمک می‌کند که پیشرفت‌تان را در هر کدام از مهارت‌ها بسنجید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید، خطاها و نواقص خود را برطرف کرده و راه‌حل‌هایی برای بهبود مسیر یادگیری‌تان پیاده‌سازی کنید. چند کاری که باید برای این کار انجام دهید:

  • نظارت و بررسی روند پیشرفت‌تان به‌طور مداوم؛ یعنی در طول فرآیند یادگیری، به صورت دوره‌ای و منظم، خود را بسنجید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای آزمون‌دهی آنلاین، چک لیست خود‌ارزیابی، نمودار پیشرفت یا دفترچه گزارشِ پیشرفت، استفاده کنید.
  • ارزیابی‌های که انجام می‌دهید باید بازخورد داشته باشند. می‌توانید از استادان، همکلاسی‌ها، دوستان نظر بخواهید که هر بار آیا نسبت به دفعه قبل، پیشرفتی داشته‌اید. چنانچه بازخورد مفید و سازنده‌ای درباره عملکردتان دریافت کردید، مسیر درستی در پیش گرفته‌اید.
  • عمل‌گرا باشید؛ یعنی با توجه به بازخوردی که دریافت‌اید، کارهای لازم را برای بهبود عملکرد خود انجام دهید؛ مثلا با برطرف کردن ایرادات، تقویت نقاط ضعف، تکرار و تمرین.

پیشنهاد مطالعه:با مدرک آیلتس میتوان چه کاری انجام داد؟ کاربرد آیلتس در عصر ارتباطات

قدم پنجم: شبیه‌سازی و تست

در مرحله پنجم از آموزش زبان آیلتس در خانه باید شرایط آزمون را کاملا شبیه‌سازی کنید. پس از آمادگی لازم در هر چهار مهارت، حتما قبل از شرکت در آزمون ielts، آزمونی شبیه‌سازی‌شده و آزمایشی از خود بگیرید. با این کار با شرایط و فشار آزمون آشنا خواهد شد چون به‌طور عملی عملکردتان را در شرایط نزدیک به واقعی می‌سنجید و نقص‌های آخرین لحظات را برطرف می‌کنید و با اعتماد‌به‌نفس بیشتری به آزمون می‌روید. در این مرحله نکات زیر را باید در نظر داشت:

  • شبیه‌سازی و آزمون باید واقع‌گرایانه باشد؛ یعنی با توجه به فرمت، سطح، محتوا و زمان آزمون آیلتس، یک آزمون کامل یا جزئی را در شرایط نزدیک به واقعی بدهید. برای این کار می‌توانید از منابع معتبری مانند [Cambridge IELTS Series [IELTS Practice Tests Plus یا [IELTS Trainer] استفاده کنید.
  • از شبیه‌سازی و آزمون‌های تستی که انجام می‌دهید باید بازخورد بگیرید؛ یعنی پس از هر آزمون، بازخورد مفید و سازنده‌ای درباره عملکرد خود در هر مهارت دریافت کنید که گفتیم حتما از نظر استادان، همکلاسی‌ها، دوستان‌تان نهایت استفاده را ببرید.
  • با توجه به بازخورد دریافت شده، کارهای لازم برای بهبود عملکردتان در آزمون واقعی را انجام دهید؛ با رفع اشتباهات‌تان، تقویت نقاط ضعف، تکرار و تمرین.

شبیه‌سازی و تست آیلتس

با رعایت این پنج قدم، شما می‌توانید در خانه و به صورت خودخوان و بدون نیاز به شرکت در کلاس خصوصی آیلتس برای آزمون ielts آمادگی لازم را کسب کنید. در صورتی که از استراتژی‌های درست پیروی کنید آمادگی برای آموزش آیلتس در خانه امکان پذیر است و می‌تواند به نتایج عالی منجر شود. نکات گفته شده را در برنامه مطالعاتی خود پیاده کنید، ثابت قدم باشید تا موفق شوید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین منابع برای یادگیری آیلتس

جمع بندی

در این مقاله چگونگی آموزش زبان آیلتس در خانه را مرحله‌به‌مرحله و با تمام نکات لازم، گفته شد. می‌توانید با استفاده از منابع در دسترس، روش‌های علمی و تکنیک‌های تست‌گیری، در خانه و به صورت خودخوان برای امتحان آیلتس آماده شوید. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که خودخوان بودن به معنای تک‌خوان بودن نیست؛ یعنی شما همچنان می‌توانید از راهنمایی استادان مجرب، همفکری با دیگر‌ داوطلبان، استفاده از پلتفرم‌های آموزشی و تعامل با جامعه زبان‌آموزان بهره ببرید.

آموزش زبان آیلتس در خانه با مکتب خونه

برای آموزش ایلتس در خانه صرف اینکه به خواندنِ کتاب‌های آموزشی بسنده کنید، کافی نیست و باید در کنار آن از منابع دیگر مثل پکیج های آموزشی و راهنمایی و آموزش استادان مجرب نیز کمک بگیرید. مکتب خونه پلتفرم آموزشی آنلاین با قرار دادن  انواع دوره آموزش آیلتس رایگان و پولی در هر کدام از چهار مهارت، هم‌مسیر شما خواهد بود. با انتخاب سبک تدریس مدرسان مکتب خونه، معلم خصوصي خود را انتخاب کنید.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا