زبان خارجی

مدارس ترکیه: آشنایی با مدارس دولتی، خصوصی، بین‌المللی و ایرانی ترکیه

آشنایی با تحصیل در مدارس ترکیه

مدارس ترکیه در سال‌های اخیر توانسته‌اند میان خانواده‌های ایرانی جایگاه خوبی به دست بیاورند. با توجه به هزینه زندگی در ترکیه و فاصله کم تحصیل در این مدارس به خصوص در مقطع دبیرستان میان خانواده‌های ایرانی بسیار محبوب شده است.

طبق قانون اساسی ترکیه حق تحصیل در تمامی سطوح را برای افراد جامعه به رسمیت شناخته است. علاوه بر این تحصیلات ابتدایی طبق قانون اجباری و رایگان است. در این مدارس به جز در موسسه‌های مجاز خارجی زبان ترکی باید به عنوان زبان مادری آموزش داده شود. در سال ۲۰۱۲ دوازده سال تحصیلی برای دختران و پسران اجباری اعلام شد. این دوازده سال به صورت سه مقطع چهار ساله در نظر گرفته شد.

 

 

اداره سیستم آموزش کشور بر عهده وزارت آموزش ملی ترکیه قرار دارد. این وزارت مسئول تهیه برنامه‌های درسی، هماهنگی مدارس دولتی و خصوصی، طراحی و ساخت مدارس، تهیه محتوا آموزشی و سایر موارد است. شورای عالی آموزش در مورد برنامه‌های درسی و آیین‌نامه‌های تهیه شده وزارت بحث و تصمیم‌گیری می‌کند. دولت به عنوان مسئول تامین هزینه‌های آموزشی مردم شناخته می‌شود. دولت حدود ۱۰ درصد از بودجه را به آموزش همگانی اختصاص داده است.

سیستم آموزش ترکیه از دو بخش رسمی و غیررسمی تشکیل شده است. آموزش رسمی مدارس ترکیه طبق قاعده و نظم پیش می‌رود که شامل پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه و دبیرستان می‌شود. آموزش غیر رسمی توسط شبکه‌ای از مراکز آموزشی زیر نظر وزارت آموزش ملی ارائه می‌شود. هدف از این آموزش خواندن و نوشتن، کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان با تحصیلات ناقص، آموزش مهارت‌های لازم برای پیشرفت و کار و تغییر سبک زندگی است.

مدارس دولتی ترکیه

مدارس دولتی ترکیه

تحصیل در ترکیه برای تمام کودکان از ابتدایی تا دبیرستان اجباری است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه در مدارس دولتی ترکیه برای کلیه کودکان از جمله اتباع خارجی رایگان است.

 

مقاله پییشنهادی : دانشگاه مارمارا

 

تحصیلات مقطع دبیرستان در ترکیه از دبیرستان‌های عمومی و فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است که هر یک دارای برنامه آموزش خاصی هستند. دانش‌آموزان در پایان تحصیلات متوسطه دیپلم دبیرستان (Lise Diplmasi) را دریافت می‌کنند که حق شرکت در آزمون‌های سراسری به منظور ورود به دانشگاه را تضمین می‌کند.

زبان آموزش در مدارس دولتی ترکیه زبان ترکی استانبولی است. با این حال دانش‌آموزان موظف هستند که یک زبان خارجی را نیز در دوران تحصیل خود یاد بگیرند. زبان خارجی به طور معمول در این مدارس از میان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی یا اسپانیایی انتخاب می‌شود.

هیچ ممنوعیتی مبنی بر تحصیل کودکان مهاجر در مدارس دولتی ترکیه وجود ندارد. با این حال با توجه به این مساله که زبان ترکی در تمام این مدارس زبان آموزش است بیشتر خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند که فرزندان خود را به یکی از مدارس خصوصی یا بین‌المللی ترکیه بفرستند.

مدارس خصوصی

مدارس خصوصی ترکیه برنامه درسی ملی را دنبال می‌کنند که زبان آموزشی آن ترکی است. برخی از مدارس خصوصی معتبر آموزش دو زبانه را ارائه می‌دهند. صلاحیت کودکان اتباع خارجی که قصد ادامه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه را دارند در یک آزمون بررسی می‌شود.

شهريه مدارس بين المللي در استانبول

مدارس بین‌المللی ترکیه

بیشتر مدارس بین‌المللی ترکیه در استانبول و آنکارا مستقر هستند. برنامه‌های درسی مختلفی را این مدارس به چندین زبان مختلف از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسه ارائه می‌دهند. فضاهای این مدارس به خصوص در آنکارا به دلیل سفارت‌های خارجی بسیار محدود است. ممکن است در بعضی از مدارس برخی از ملیت‌ها در اولویت قرار بگیرند. به همین دلیل بهتر است والدین مهاجر برای تامین یک صندلی برای فرزندانشان از پیش برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

بیشتر مدارس بین‌المللی فرصت یادگیری زبان ترکی را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارند. آن‌ها همچنین برخلاف سایر مدارس ترکیه سفرهای میدانی و فعالیت‌های فرهنگی متعددی را در طول سال انجام می‌دهند تا کودکان بیش از پیش جذب فرهنگ و جامعه ترکیه شوند.

 

مقاله پییشنهادی : دانشگاه حاجت تپه ترکیه

 

نرخ شهریه مدارس بین‌المللی در استانبول و آنکارا حدود ۱۰ هزار دلار تا ۳۲ هزار دلار در سال است. اگر چه این هزینه بسیار گران است اما نباید استانداردهای بالای آموزش، تعداد دانش‌آموز کم، امکانات درجه یک و مدرن و همچنین فوق‌برنامه‌های این مدارس را فراموش کرد. به طور کلی آموزش در مدارس بین‌المللی به صورت روزانه است. در برخی از این مدارس آموزش شبانه‌روزی نیز در نظر گرفته شده است که دانش‌آموزان می‌توانند از این فرصت در صورت نیاز بهره ببرند.

ثبت نام در مدارس ترکیه

تقویم آموزشی

تقویم آموزشی مدارس ترکیه معمولا از اوایل سپتامبر آغاز و تا اواسط ژوئن یعنی حدود ۹ ماه ادامه دارد. لازم به ذکر است تقویم آموزشی در مناطق شهری و روستایی متفاوت است. به طور معمول در ترکیه مدارس در دو نوبت صبح و عصر فعالیت می‌کنند. مدارس پرازدحام و شلوغ بر خلاف سایر مدارس معمولی تنها در یک نوبت باز هستند.

آموزش در مدارس کشور ترکیه از دوشنبه تا جمعه (۵ روز کاری) به مدت ۳۵ تا ۴۰ ساعت صورت می‌گیرد. علاوه بر تعطیلات سه ماهه تابستانی بین ژانویه تا فوریه یک تعطیلات دو هفته‌ای زمستانی وجود دارد. مدارس در روز عید قربان، روز حاکمیت ملی و عید کودک، روز بزرگداشت آتاتورک و تعطیلات ماه رمضان تعطیل هستند. هم در آموزش ابتدایی و هم در آموزش متوسطه سال تحصیلی باید حداقل از ۱۸۰ روز تحصیلی تشکیل شود.

 

مقاله پییشنهادی :  بررسی و معرفی دانشگاه آرل

 

ساعت آموزش و ناهار هر مدرسه با مدرسه دیگر متفاوت است و به عواملی مانند موقعیت مکانی مدرسه، امکانات حمل و نقل منطقه و نوع مدرسه بستگی دارد. با این حال به طور کلی ساعت درس ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

مدارس دولتی ترکیه

ثبت‌نام در مدارس ترکیه

مراحل پذیرش و ثبت‌نام در مدارس ترکیه از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر متفاوت است. می‌توانید از طریق وب‌سایت‌ها از سیاست‌های داخلی مدارس  (بین‌المللی) اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید. به طور کلی هنگام ثبت‌نام در پایه‌های ۶، ۷ و ۸ نتایج آزمون تعیین سطح SBS در نظر گرفته می‌شود. برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نتیجه آزمون دبیرستان OKS نیاز است که در امتیاز کلی نتیجه SBS تاثیرگذار است.

 

مقاله پییشنهادی : آزمون تعیین سطح زبان ترکی استانبولی

 

واکسن فلج اطفال، سرخک، اوریون، سرخچه، کزاز و دیفتری برای کلاس اولی‌ها الزامی است. کلاس هشتمی‌ها نیز اگر تا آن زمان واکنس هپاتیت B و سرخچه را دریافت نکردند باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند. مراحل واکسیناسیون توسط مدارس سازماندهی و انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در مدارس ترکیه:

  • اصل و کپی شناسنامه دانش آموز و والدین
  • گواهی اقامت
  • عکس دانش‌آموز (۳ قطعه برای دبستان و ۶ قطعه برای دبیرستان)
  • نتایج آزمون OKS برای دبیرستان
  • سایر اسناد اعلام شده توسط مدرسه

فراموش نکنید در صورتی که فرزند شما قرار است از مقاطع بعد از اول ابتدایی درس بخواند باید مدارک تحصیلی وی را معادل‌سازی کنید. به همین منظور کارنامه دو سال فرزند شما باید ابتدا ترجمه و سپس به تایید دادگستری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه در آمده باشد. در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر داشته باشید که حدود یک ماه زمان می‌برد که این مدارک به دست مدرسه مورد نظر شما در ترکیه برسد.

از آن گذشته اگر قرار است مدارک خود را در آینده در ایران معادل‌سازی کنید باید از مورد تایید بودن مدرسه خصوصی یا بین‌المللی اطمینان حاصل کنید زیرا  ممکن است بعضی از آن‌ها مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ایران نباشند.

مدارس ایرانی در ترکیه

مدارس ایرانی در ترکیه

بدون هیچ تردیدی یکی از مهم‌ترین مسائل مهاجرت آموزش مناسب فرزندان است. در ترکیه خانواده‌های ایرانی علاوه بر مدارس دولتی و خصوصی و بین‌المللی می‌توانند از مزایای مدارس ایرانی در ترکیه مانند فجر استانبول بهره ببرند. مدارس ایرانی بیشتر در شهرهای آنکارا و استانبول در دسترس هستند. این مدراس فضای مناسبی را برای تحصیل به زبان فارسی با سیستم آموزش ایرانی در اختیار دانش‌آموزانی قرار داده است که به زبان ترکی مسلط نیستند. این فرصت استثنایی به دانش‌آموز کمک می‌کند که پیش از پیوستن به سیستم آموزش ترکیه خودش را با محیط جدید وفق بدهد.

 

مقاله پییشنهادی : دانشگاه کنت استانبول

 

فراموش نکنید برای تحصیل در ترکیه فرزند شما باید به زبان ترکی یا انگلیسی مسلط باشد. به همین دلیل برای سال‌های اول مهاجرت مدارس ایرانی در ترکیه می‌توانند انتخاب هوشمندانه‌ای باشند تا فرزند شما آمادگی‌های لازم را کسب کند.

برای ثبت‌نام در مدارس ایرانی ترکیه شما به مدارک تحصیلی مهر شده و گواهی اقامت نیاز دارید. به همین دلیل با یک برنامه‌ریزی دقیق بهتر است قبل از شروع سال تحصیلی نسبت به دریافت گواهی اقامت برای فرزند خود اقدام کنید. فراموش نکنید که دریافت گواهی اقامت حداقل دو تا سه ماه زمان خواهد برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا