زبان خارجی

آشنایی با جملات مرکب در زبان انگلیسی به زبان ساده

انواع جملاتی که در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توانیم بر اساس ساختار و کاربردهای آن‌ها در چند دسته‌بندی مختلف قرار دهیم. یکی از کاربردی‌ترین جملاتی که باعث می‌شود مکالمات و نوشته‌های شما حالت جذاب‌تری داشته باشند، جملات مرکب است. با کمک این جملات شما می‌توانید مفهوم مورد نظر خود را به شکل بهتر و راحت‌تری به مخاطب برسانید. از این رو می‌توانیم بگوییم که آموزش جملات مرکب در انگلیسی الزامی بوده و حتما باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتر و کاربردی‌تری را در این راستا در اختیار شما قرار دهیم.

جمله مرکب در انگلیسی چیست؟

در ساده‌ترین تعریف برای جملات مرکب، می‌توانیم این جملات را در واقع ساخته شده از دو یا چند جمله مستقل بدانیم که به یکدیگر ربط داده شده‌اند. این جملات مستقل به تنهایی هم می‌توانند ایده و مفهوم خود را به مخاطب منتقل کنند.

کاملترین مرجع آموزش زبان انگلیسی در ایران + اعطای گواهینامه معتبر

 

با این وجود با کمک حروف ربط مناسب در میان آن‌ها، می‌توانیم چند جمله مستقل را به یکدیگر متصل کرده و در نهایت یک جمله مرکب کاربردی و اصولی داشته باشیم.

نحوه ساخت جملات مرکب

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در راستای آموزش جملات مرکب در انگلیسی باید مورد بررسی قرار دهیم، نحوه ساخت این جملات است. به صورت کلی روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم به ساخت این دسته از جملات بپردازیم. برای ساخت یک جمله مرکب اصولی و بدون ایراد، نیاز به اجزاء یا عبارات کمکی داریم. در این بخش به معرفی بهترین روش‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌پردازیم.

ساخت جملات مرکب با حروف ربط هم پایه

همان طور که در قسمت‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، برای ساخت جملات مرکب، به حروف ربط نیاز داریم. این حروف در واقع وظیفه دارند که دو جمله مستقل را به بهترین نحو ممکن به یکدیگر ارتباط دهند تا بتوانند یک جمله کامل بسازند. از جمله کلمات کلیدی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به for، and، nor، but، or، yet و so اشاره کنیم.

آموزش گرامر مقدماتی زبان انگلیسی

 

برای اینکه این کلمات را در ذهن نگه دارید، می‌توانید حالت اختصاری آن‌ها یعنی FANBOYS را حفظ کنید. در انتخاب حرف ربط باید دقت داشته باشید و به سراغ گزینه‌ای بروید که به بهترین نحو ممکن می‌تواند بین دو عبارت، ارتباط برقرار کند.

ساخت جملات مرکب به کمک حروف ربط جفتی

همان طور که از عنوان این حروف مشخص بوده، در واقع دو حرف ربط در کنار یکدیگر هستند و به صورت جفتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از آن‌ها در ابتدای یک جمله‌واره مستقل قرار می‌گیرند تا بتوانند باعث پیوند آن‌ها به یکدیگر شوند. از جمله کاربردی‌ترین حروف ربط جفتی که برای این جملات مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • either … or
  • just as … so
  • neither … nor
  • not … but
  • not only … but also
  • whether … or

پیشنهاد مطالعه: گنجینه مهم‌ترین کلمات انگلیسی علمی در علوم مختلف

به خاطر داشته باشید که انتخاب این دسته از حروف ربط هم باید به نحوی انتخاب شوند که بهترین رابطه ممکن و عقلانی را بین دو جمله ایجاد کند.

ساخت جمله مرکب در انگلیسی با قید ربط

از دیگر روش‌هایی که در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک گرفتن از قید ربط است. موارد مختلفی در این زمینه وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله کاربردی‌ترین گزینه‌ها برای ساخت جمله مرکب انگلیسی با قید ربط، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • In fact
  • As a result
  • Otherwise
  • On the other hand
  • Accordingly
  • Moreover

ساخت جمله مرکب در انگلیسی با قید ربط

ساخت جمله مرکب با کمک نقطه ویرگول

یکی از نشانه‌های اصلی در جملات مرکب، وجود ویرگول و یا نقطه ویرگول در آن‌هاست. در واقع برای اینکه جمله ساخته شده به عنوان یک جمله شناخته نشود، از ویرگول استفاده می‌کنند. هر بخش از این جملات را می‌توان به صورت مستقل به کار برد؛ چراکه این جملات معنا و مفهوم را به بهترین نحو ممکن منتقل می‌کنند. در شرایطی که ارتباط معنایی بسیار خوبی بین دو جمله مستقل وجود داشته باشد، خواننده به راحتی می‌تواند مفهوم آن‌ها را متوجه شود، بدون اینکه به حرف ربط و یا قید کمک‌کننده‌ای نیاز داشته باشد. در چنین حالتی می‌توان از نقطه ویرگول به تنهایی استفاده کرد.

قوانین ساخت جمله مرکب

در کل قوانین ساخت جمله مرکب در زبان انگلیسی به صورت موارد زیر است:

آموزش زبان انگلیسی برای تحصیلات دانشگاهی

 

  • جمله مستقل + , + حرف ربط هم‌پایه + جمله مستقلهرگاه دو جمله مستقل را با استفاده از یک حرف ربط هم‌پایه به هم متصل کنید، باید قبل از حرف ربط از یک کاما (,) استفاده کنید.مثال:
    • I wanted to go for a walk, but it started raining.‎
    • (من می‌خواستم به پیاده‌روی بروم، اما باران شروع به باریدن کرد.)

 

  • جمله مستقل + ; + جمله مستقلدر صورتی که بخواهید دو جمله مستقل را بدون استفاده از حرف ربط به هم وصل کنید، می‌توانید از یک نقطه‌ویرگول (;) استفاده کنید.مثال:
    • She finished her homework; she went out to play.‎
    • (او تکالیفش را تمام کرد؛ سپس برای بازی بیرون رفت.)

 

  • جمله مستقل + ; + قید ربط + , + جمله مستقلهمچنین می‌توانید از قیدهای ربط (Conjunctive Adverbs) مانند “therefore”، “however” و “moreover” برای پیوند دادن دو جمله مستقل استفاده کنید. در این حالت، باید از نقطه‌ویرگول (;) قبل از قید ربط و از کاما (,) بعد از آن استفاده کنید.مثال:
    • He didn’t study for the exam; therefore, he didn’t pass it.‎
    • (او برای امتحان مطالعه نکرد؛ بنابراین، آن را قبول نشد.)

نکات مهم:

  • هر جمله مستقل باید دارای فاعل و فعل مشخص باشد.
  • استفاده از کاما قبل از حرف ربط هم‌پایه ضروری است.
  • در صورتی که دو جمله مستقل را به هم پیوند می‌دهید، هر دو جمله باید معنای کامل و مستقلی داشته باشند.

با رعایت این قوانین، می‌توانید جملات مرکب ایجاد کرده و متون پیچیده‌تری بنویسید که هم متنوع‌تر و هم روان‌تر به نظر برسند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش صفات در انگلیسی: صفر تا صد انواع صفت در زبان انگلیسی

چه زمانی باید از جمله مرکب استفاده کنیم؟

یکی دیگر از موضوعاتی که در روند آموزش جملات مرکب در انگلیسی اهمیت بسیار بالایی دارد، زمان و موقعیت استفاده از آن‌هاست. شما فقط زمانی می‌توانید از این مدل جملات استفاده کنید که ارتباط معنایی نزدیکی بین آن‌ها وجود داشته باشد. قبل از اینکه یک جمله مرکب بسازید و مورد استفاده قرار دهید، باید چند سؤال کاربردی از خود بپرسید. در صورتی که پاسخ این سؤالات مثبت بود، سپس شما می‌توانید جمله مرکب را ساخته و در مکالمه یا مکاتبه، مورد استفاده قرار دهید.

  • آیا دو جمله ارتباط معنایی با یکدیگر دارند؟
  • آیا هر جمله به تنهایی معنا و مفهوم کامل دارد؟
  • آیا در هر جمله فعل و فاعل جدا و مستقل استفاده شده است؟

در صورتی که پاسخ یکی از این سؤال‌ها منفی باشد، شما نمی‌توانید اقدام به ساخت جمله مرکب کنید. پس اگر درباره موقعیت و اصول استفاده از این جملات آگاهی نداشته باشید، در این زمینه دچار اشتباه شده و استفاده از جملات مرکب اثرات سوئی را برای شما به همراه خواهد داشت.

جملات پیچیده در انگلیسی

یکی دیگر از انواع جملاتی که در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جمله پیچیده بوده که مانند نمونه‌های مرکب، از چند بخش مختلف تشکیل شده است. این جملات از یک حداقل یک بخش مستقل و حداقل یک بخش وابسته تشکیل شده‌اند. در واقع جملات پیچیده را می‌توانیم ترکیبی از همین بخش‌های مستقل و وابسته در نظر بگیریم. یکی از نکاتی که شما در روند آموزش انواع جملات در انگلیسی باید در نظر داشته باشید، تشخیص جملات پیچیده و مرکب از یکدیگر است. آشنایی با فرق جملات compound و complex به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را به درستی و در موقعیت‌های مناسب استفاده کنید.

اگر جمله مرکب با قسمت وابسته آغاز شود، نیاز به ویرگول دارد تا به عنوان جداکننده بین بخش وابسته و مستقل وارد عمل شود. در صورت ‌که اگر با بند مستقل آغاز شود، نیازی به ویرگول نخواهد داشت. در این جملات برای ایجاد ارتباط بین دو قسمت، از حروف عطف استفاده می‌شود تا معنای عبارت به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل شود.

جملات پیچیده در انگلیسی

جملات مرکب پیچیده

دسته دیگری از جملات که معمولا در انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جملات compound complex یا به عبارتی مرکب پیچیده هستند. این دسته از جملات از حداقل دو قسمت مستقل و یک بخش وابسته تشکیل شده‌اند. برای اینکه بتوانید تنوع بیشتری به ساختارهای استفاده شده مکالمه یا نوشته‌های خود بدهید، توصیه می‌کنیم اطلاعات لازم را درباره این دسته از جملات به دست آورده و از آن‌ها استفاده کنید. این نوع از جمله را می‌توانیم یکی از پیچیده‌ترین انواع جملات در زبان انگلیسی بدانیم که در نهایت یک عبارت طولانی را تشکیل می‌دهد. در این جملات از حروف ربط هم‌پایه، حروف ربط جفتی و همچنین ویرگول استفاده می‌شود تا مفهوم و جزئیات مورد نظر به خوبی به مخاطب منتقل شود.

پیشنهاد مطالعه: چند تکنیک شگفت انگیز برای تقویت مهارت ترجمه انگلیسی

چند نمونه جمله مرکب انگلیسی

در راستای آموزش جملات مرکب در انگلیسی، لازم است چند نمونه از این جملات را به شما معرفی کنیم. آشنایی با ساختار کلی این دسته از جملات به شما کمک می‌کند تا بتوانید جملات مرکب را در انگلیسی تشخیص داده و حتی نمونه‌هایی از این ساختارها را بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

Linda usually eats before work, but today she could not.

لیندا معمولا قبل از کار غذا می‌خورد، اما امروز نتوانست.

James drove the car to work, and he parked it in the street.

جیمز ماشین را به سر کار برد و آن را در خیابان پارک کرد.

I am very smart, yet I do not enjoy school.

من خیلی باهوشم، اما از مدرسه لذت نمی‌برم.

Everyone was busy, so I went the movie alone.

همه مشغول بودند؛ بنابراین من تنها به سینما رفتم.

 

آموزش زبان انگلیسی با کمک مکتب خونه

این روزها یادگیری زبان انگلیسی تبدیل به یکی از نیازهای اصلی بشر شده است. در واقع برای برقراری ارتباط در سطح بین‌الملل، همه ما نیاز به آموزش در این زمینه داریم. روش‌های مختلفی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد که یکی از آن‌ها، دوره‌های آموزشی آنلاین است. مکتب خونه دوره‌های کاملی در زمینه آموزش زبان انگلیسی تنظیم کرده و شما می‌توانید از آموزش‌های ارائه شده در آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. در این آموزش‌ها همه نکات و اطلاعات مانند گرامر افعال مرکب در انگلیسی، به صورت کامل پوشش داده شده‌اند تا زبان‌آموز بتواند با شرکت در آن‌ها سطح خود را به میزان قابل‌توجهی بالا ببرد. ازجمله بهترین دوره‌های کاربردی در این راستا می‌توانیم موارد زیر را معرفی کنیم.

  • آموزش آنلاین دوره‌های زبان انگلیسی مقدماتی تا پیشرفته
  • آموزش زبان انگلیسی در منزل با ارائه مدرک
  • آموزش آنلاین دوره‌های مکالمه انگلیسی مقدماتی تا پیشرفته
  • آموزش زبان انگلیسی intermediate

سخن پایانی

جملات کاربردی در زبان انگلیسی، دارای دسته‌بندی متنوعی هستند. جملات مرکب در انگلیسی جایگاه فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته و معمولا در مکالمه و حتی نوشتار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در قسمت‌های قبلی به صورت کلی به معرفی جملات ترکیبی انگلیسی پرداختیم. با کسب اطلاعات درباره گرامر افعال مرکب در انگلیسی، شما می‌توانید این ساختار را به راحتی مورد استفاده قرار دهید.

مرجع انواع آموزش گرامر زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته

 

روش‌های ساخت جملات مرکب و همچنین فرق این دسته ازجمله ها با جملات پیچیده در انگلیسی را نیز به صورت کامل بررسی کردیم. از طریق شرکت در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، شما می‌توانید تسلط کاملی نسبت به این نمونه از ساختار جملات و همه مفاهیم زبان انگلیسی به دست آورید. این دوره‌ها برای همه افراد، بدون محدودیت مناسب و کاربردی هستند.

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و مدیر تیم نویسنده‌های مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا