مهارت های عکاسی

آموزش مثلث نوردهی در عکاسی

اگر برای اولین بار دوربین عکاسی را مشاهده کنید ممکن است با خود فکر کنید که کار با آن بسیار سخت، پیچیده و تا حدودی ناممکن است. اما اصلا این طور نیست؛ یکی از قسمت‌های مهم مثلث نوردهی در عکاسی است که با دانستن آن شما به بخش زیادی از کاربرد‌های دوربین و کار کردن به آن مسلط خواهید شد.

 

صفحه پیشنهادی: آموزش عکاسی
آموزش عکاسی

 

تعریف مثلث نوردهی در عکاسی

مثلث نوردهی در واقع یعنی ایجاد یک توازن iso، دریچه‌ی دیافراگم و سرعت شاتر است که اگر همان طور که قبلا گفته شد کار با مثلث نوردهی در عکاسی را بلد باشید بقیه‌ی کار با دوربین بسیار ساده و جزئی خواهد بود.

قابل ذکر است در مثلث نوردهی در واقع هیچ مثلثی به صورت عینی و واضح یافت نمی‌شود بلکه منظور از این مثلث نوردهی، مثلثی است که ما در ذهن خودمان به تصور آن می‌پردازیم. هنگام عکاسی باید بین iso، دریچه‌ی دیافراگم ارتباط برقرار کنیم چراکه این سه فاکتور در دوربین‌های عکاسی هنگام عکسبرداری به هم وابسته هستند و با تغییر هر کدام از این‌ها، دو مورد دیگر نیز تغییر می‌کنند؛ در غیر این صورت عکس خوبی حاصل نمی‌شود.

مثلث نوردهی در عکاسی

سرعت شاتر

حتما تاکنون به این موضوع دقت کرده‌اید که هنگام عکس گرفتن با گوشی صدایی شبیه به صدای شاتر از بلندگوی دوربین خارج می‌شود البته این صدا برای خیلی از ما آزار دهنده می‌باشد لذا مجبور می‌شویم آن را در قسمت ستینگ قطع کنیم؛ در واقع شاتر ابزاری است که جلوی سنسور دوربین شما قرار گرفته است و عاملی است برای تابیدن نور.

 

مقاله پییشنهادی : راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه‌ای

 

سرعت شاتر 

چه زمانی عکس روشن‌تر می‌شود؟

زمانی که سرعت شاتر کمتر باشد، نوردهی به سنسور طولانی‌تر انجام می‌شود و این عمل موجب می‌شود تا عکس روشن‌تری ثبت شود لذا هرگاه در محیطی بودید که بنابر هر دلیلی، مکان و یا موقعیت شما برای عکس گرفتن تاریک و کم نور بود و یا اگر بخواهید عکس‌تان روشن‌تر ثبت شود تنها کافی است سرعت شاتر را در دوربین‌های عکاسی یا گوشی موبایل کمتر کنید.

در بسیاری از دوربین‌ها سرعت شاتر می‌تواند از ۸۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه بسته به چیزی که شما انتخاب می‌کنید، تنظیم شود؛ البته قابل به ذکر است که اگر سرعت شاتر را کندتر کنید با دو مشکل اصلی مواجه می‌شوید اولین مشکل این است که تغییر در نوردهی و کم کردن سرعت شاتر به طور مستقیم بر دیگر فاکتور‌های اصلی تاثیر می‌گذارد؛ منظور دو فاکتور اصلی دیگر همان دیافراگم و iso  می‌باشد و مشکل دوم این است که پایین آوردن سرعت شاتر دوربین باعث می‌شود عکس شما به وسیله‌ی لرزش دستانتان بی‌کیفیت و تار شود. البته این مشکل راه کار دارد و راه حل آن استفاده از سه پایه است البته اگر لنز دوربین شما لرزشگر داشته باشد، کند کردن سرعت شاتر مشکلی در عکس شما ایجاد نمی‌کند.

سرعت شاتر 

سنسور دوربین یا همان iso

سنسور دوربین یا iso  مخفف کلمه‌ی سازمان بین المللی استاندارد سازی (International Organization for Standardization) می‌باشد. نکته‌ی قابل اهمیت این است که هر چقدر میزان iso  در زمان عکس برداری بیشتر باشد عکسی که شما به وسیله‌ی آن دوربین ثبت می‌کنید نیز روشن‌تر خواهد بود.

همان طور که گفته شد سرعت شاتر بر حسب ثانیه اندازه گیری می‌شود اما برای iso  واحد خاصی نداریم و تنها آن را با با یک عدد نشان می‌دهیم در بیشتر دوربین‌ها iso از صد شروع می‌شود و به طور معمول تا ۱۲۰۰۰ ادامه دارد؛ در برخی از دوربین‌ها به وسیله‌ی سیاه و سفید شدن عکس‌ها این عدد تغییر می‌کند و به عدد پنجاه تا سه میلیون می‌رسد.

برخی‌ها گمان می‌کنند که در محیط‌های کم نور، تیره و تاریک می‌توانند با بالا بردن شدت و درجه‌ی ایزو، به راحتی عکس خوب و مطلوبی را به ثبت برسانند. البته ما منکر این قضیه نمی‌شویم شما بهتر می‌توانید در محیط‌های کم نور و با اضافه کردن شدت ایزو، عکس را با روشنایی بهتری بگیریم اما در این صورت عکس شما دارای نویز می‌شود.

به عبارت دیگر در صورتی که شما مقدار ایزو را در عکسبرداری افزایش دهید کیفیت عکس شما به صورت قابل توجه‌ای کاهش پیدا می‌کند که به اصطلاح به این حالت «گرین» گفته می‌شود.

 

مقاله پییشنهادی : عمق میدان در عکاسی

 

سنسور دوربین یا iso

دریچه‌ی دیافراگم

سومین فاکتور یا سومین اضلاع از مثلث نوردهی در عکاسی دریچه‌ی دیافراگم می‌باشد که برعکس دو ضلع دیگر مثلث که قابل رویت بودند، دریچه‌ی دیافراگم غیر قابل رویت می‌باشد. زمانی که نور از لنز دوربین عبور می‌کند یک دایره به وجود می‌آید؛ که این دریچه‌ی دایره‌ای شکل می‌تواند قطر خودش را تغییر دهد. منظور از دریچه‌ی دایره‌ای شکل همان دریچه‌ی دیافراگم لنز دوربین است که باید بدانید هرچه این دریچه بازتر و گشادتر باشد، قطر این دایره با دریچه نیز بیشتر می‌شود؛ لذا چون نور بیشتری از لنز عبور می‌کند، عکس نیز روشن‌تر می‌شود. در اصطلاح علمی میزان باز یا گشاد شدن این دریچه‌ی دایره‌ای شکل یا پرده‌ی دیافراگم را با حرف لاتین f نشان می‌دهند.

نکته‌ی مهم که باید به آن توجه کنید عدد کنار f می‌باشد، هرچه این عدد کوچکتر باشد این دریچه‌ی دایره‌ای شکل بازتر می‌شود لذا نور بیشتری را می‌تواند از خود عبور دهد و برعکس هرچقدر عددی که در کنارf  نوشته می‌شود، بازتر می‌شود، دریچه‌ی دیافراگم کوچک‌تر است بنابراین نور کمتری را نسبت به حالت اول از خود عبور می‌دهد. قیمت لنزهایی که دریچه‌ی دیافراگم آن‌ها توانایی باز شدن بیشتری دارند، با قیمت بیشتری نیز در بازار فروخته می‌شوند.

دریچه‌ی دیافراگم 

موازنه و تعادل بین سه فاکتور اصلی مثلث نوردهی در عکاسی

۱- هرچقدر درجه‌ی ایزو بیشتر باشد نوردهی در عکسبرداری نیز بالاتر می‌رود.

۲- هرچقدر دریچه‌ی دایره‌ای شکل دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری وارد می‌شود و نوردهی بالا می‌رود.

۳- هرچقدر سرعت شاتر کمتر باشد نوردهی بالاتر می‌رود.

این مطالب در بالا در قبل نیز اشاره شده بود اما به دلیل اهمیت‌دار بودن این مطالب بار دیگر در این مقاله به صورت نکته‌وار اشاره کردیم.

مقاله پییشنهادی : آموزش قدم به قدم ساخت سافت باکس

 

روش سطل

از نظر علم ریاضی در هر عکسی تنها یک حالت مناسب نوردهی وجود دارد البته صدها ترکیب می‌توان از طریق سرعت شاتر، دیافراگم و iso بسازیم اما ترکیبی که ما از آن‌ حرف می‌زنیم باید به طور مستقیم رابطه‌ای با دید هنری عکس داشته باشد.

 

تغییر در یکی از فاکتورهای نوردهی

در هنگام تغییر یکی از سه فاکتور اصلی ایزو، دریچه‌ی دایره‌ای شکل دیافراگم و سرعت شاتر، باید در فاکتور دیگر برای رسیدن به نوردهی مطلوب در عکس برخلاف تغییر اولی، دو مورد دیگر را نیز تغییر دهیم. به عبارت دیگر اگر یکی از سه مورد از فاکتورهای بالا زیاد شد، شما باید دو مورد از فاکتورهای باقی مانده‌ی دیگر را متناسب با فاکتور اولی کم کنید و اگر یک فاکتور از موارد نوردهی مقدارش کم شد شما باید دو مورد از فاکتورهای باقی مانده را زیاد کنید.

 

مد شاتر

در دوربین‌های کنن این مد شاتر را با حرف Tv نشان داده می‌شود اما در دوربین‌های عکاسی نیکون این گزینه را با حرف اختصاری S نمایش داده می‌شود. با انتخاب این گزینه شما مشخص می‌کنید که شاتر دوربین شما تا چه مدت زمانی باز باشد، در این قسمت شما یک سرعت شاتر را برای دوربین در نظر می‌گیرید و این خود دوربین است که تشخیص می‌دهد برای یک نوردهی قوی دیافراگم باید به چه اندازه باز باشد.

این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید کشیده شدن و یا متوقف کردن سرعت بالای عکس از عدد بیشتر و برای کشیده شدن حرکت سرعت پایین از عدد کمتری استفاده می‌کنیم.

 

مد دستی

این مد از حرفه‌ای محسوب می‌شود و شما می‌توانید به وسیله‌ی این مد دستی بعد از تسلط بر روی مد دیافراگم، شاتر از مد استفاده کنید و از امکانات این مد دستی برای یک نوردهی عالی در عکسبرداری لذت ببرید.

لازم به ذکر است که تصاویری که کم نور هستند برای انجام مد دستی مناسب هستند مخصوصا در تایمی که می‌خواهید در یک عکس عمق میدانی را به صورت کم حفظ کنید. تنظیم مد دستی برای عکس‌هایی که در منظره انداخته می‌شوند بسیار عالی و فوق العاده است چراکه می‌توانید به وسیله‌ی مد دستی یک تصویر رویایی خلق کنید.

 

مقاله پییشنهادی : رفلکتور عکاسی چیست؟

 

نتیجه گیری

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که نوردهی در دو برابر یا نصف کردن نور و درجه‌ی نوردهی چگونه می‌باشد همچنین به این موضوع اشاره کردیم که با تغییر دریچه‌ی دایره‌ای شکل، دیافراگم iso و سرعت و درجه‌ی شاتر را اگر کم و زیاد کنیم، تغییر در نوردهی این مثلثی که دارای سه ضلع می‌باشد، صورت می‌پذیرد و حال می‌دانید منظور فردی که می‌گوید در چندین گام نوردهی را کم و زیاد می‌کند چیست.

به عنوان نکته‌ی پایانی لازم به ذکر است که بدانید برای ثبت و گرفتن یک تصویر و یا همان عکاسی کردن به نکاتی که در بالا گفته شد توجه کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید؛ زیرا همان طور که در ابتدا اشاره شد، یادگرفتن و به خاطر سپردن مثلث نوردهی در عکاسی و سه ضلع اصلی آن که همان دریچه‌ی دایره‌ای شکل دیافراگم،  iso  و سرعت و درجه‌ی شاتر است، خود اساس یادگیری و کار با دوربین است لذا لازم است عکاسان حرفه‌ای و افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، تنظیم نوردهی را به خوبی فرا بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا