زبان خارجی

دانشگاه آتاتورک ترکیه: معرفی، شهریه و شرایط پذیرش دانشگاه آتاتورک

آشنایی با دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی است که در غرب شهر ارزروم واقع شده است. ارزروم یکی از شهرهای ترکیه با جمعیتی در حدود 400 هزار است که در نزدیکی مرزهای ایران واقع شده است. این منطقه کوهستانی به خاطر ورزش‌های زمستانی به خصوص اسکی مشهور است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های قدیمی ترکیه به حساب می‌آید که سالانه میزبان دانشجویان ترک و بین‌المللی بسیاری است. در حال حاضر حدود 40000 دانشجو در این دانشگاه در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند.

 

ویدیو پییشنهادی : یادگیری زبان ترکی از پایه
آموزش ترکی

 

این دانشگاه توانسته است موفقیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله آموزشی، علمی و فرهنگی به ارمغان بیاورد. آتاتورک یکی از مراکز علمی و تحقیقاتی مهم آناتولی شرقی به حساب می‌آید که ایده‌های اولیه و ضرورت شکل‌گیری آن توسط مصطفی کمال آتاتورک قبل از وفات وی در سال 1937 بیان شد. با این حال اجرای این ایده به دلیل جنگ جهانی دوم به تاخیر افتاد. پس از 20 سال در سال 1957 ساخت آن آغاز و در سال 1970 به پایان رسید. در ابتدا این دانشگاه کار خود را با 135 دانشجو در دانشکده کشاورزی و دانشکده ادبیات آغاز کرد.

آتاتورک یکی از 1000 دانشگاه برتر جهان به شمار می‌آید که علاوه بر زیبایی از اعتبار علمی بسیار بالایی در ترکیه و سایر کشورها برخوردار است. طبق آخرین لیست منتشر شده (2021-2020) توسط وزارت بهداشت، دانشگاه آتاتورک ترکیه یکی از دانشگاه‌های مورد تایید این وزارت است. به دلیل حضور این دانشگاه در این لیست و هم‌جواری و نزدیکی شهر ارزروم دانشجویان ایرانی بسیاری سالانه جهت اخذ پذیرش این دانشگاه تلاش می‌کنند تا بتوانند به 360 دانشجو ایرانی این دانشگاه بپیوندند.

 

مقاله پییشنهادی : دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم

دانشگاه آتاتورک ترکیه در یک نگاه

دانشگاه آتاتورک ترکیه از 22 دانشکده مختلف از جمله دانشکده پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، هنرهای زیبا، حقوق، کشاورزی و پرستاری تشکیل شده است. علاوه بر این 22 دانشکده که رشته‌های بسیاری را ارائه می‌دهند 15 مدرسه حرفه‌ای مانند موزیک کلاسیک ترکیه، تربیت بدنی و آکادمی زبان‌های خارجی مشغول ارائه خدمات به دانشجویان هستند.

در آخرین سال تحصیلی 147 دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی، 227 دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و 190 دوره در مقطع دکترا ارائه شده است. دوره‌های تحصیلی به سه زبان عربی، ترکی و انگلیسی در دسترس دانشجویان قرار گرفته است. این دانشگاه با 22 موسسه تحقیقاتی برجسته به عنوان قطب اصلی آموزش و تحقیق منطقه شرقی عمل کرده است.

این دانشگاه در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه در رتبه 18 و در بین بهترین دانشگاه‌های قاره آسیا در رتبه 258 قرار دارد که به همین دلیل از طرف دانشجویان بین‌المللی بسیاری از جمله ایرانیان جهت تحصیل در ترکیه انتخاب می‌شود. طبق یک نظرسنجی آتاتورک دوازدهمین اولویت دانش‌آموزان ترک پس از کسب موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه‌های کشور ترکیه است. این دانشگاه هشتمین دانشگاه برتر جهت تحصیل پزشکی در ترکیه به شمار می‌آید.

دانشگاه آتاتورک ترکیه تحت برنامه تبادل دانشجو اراسموس با کشورهای اتحادیه اروپا در ارتباط است. دانشجویان می‌توانند تحت این برنامه یک یا دو ترم تحصیلی را به صورت مهمان در دانشگاه‌های دیگر اروپا تحصیل کنند. این برنامه به هدف کسب مهارت‌های بیشتر و آشنایی با سایر تحقیقات به صورت رایگان شرایط تحصیل دانشجویان را در دانشگاه‌های زیر مجموعه خود فراهم کرده است.

دانشگاه آتاتورک

امکانات دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک ترکیه با 63 سال سابقه در آموزش جهت تامین رفاه دانشجویان و فراهم کردن شرایطی جهت بهبود مهارت‌های عملی امکانات بسیاری را در اختیار آن‌ها گذاشته است. بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های کشور ترکیه به حساب می‌آید. این بیمارستان علاوه بر نقش آموزشی و تحقیقاتی خود در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه آناتولی شرقی و دریای سیاه از اهمیت بسیاری برخوردار است. دانشجویان زیر 25 سال می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان این بیمارستان استفاده کنند. این خدمات 24 ساعته در دسترس دانشجویان قرار دارد.

علاوه بر بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ آتاتورک ترکیه امکانات اجتماعی زیادی از جمله سینما، سالن بدنسازی، استخر و مرکز بولینگ را در اختیار دانشجویان خود گذاشته است. این دانشگاه دوره‌های رقص محلی، موسیقی غربی و تئاتر را نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. این دانشگاه سالانه جشنواره‌های فرهنگی، کنسرت‌ها، جشن‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های فرهنگی از این دست را برگزار می‌کند.

این دانشگاه دارای یکی از غنی‌ترین و برجسته‌ترین کتابخانه‌ها است. این کتابخانه که عضوی از شبکه آنلاین اطلاعات دانشگاهی است دارای مجموعه‌ها، اسناد، سوابق، صنایع دستی و کتب تاریخی بسیاری است. علاوه بر این این کتابخانه اتاق خصوصی و عمومی مطالعه را نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. از دیگر امکانات این دانشگاه می‌توان به 40 فروشگاه، 40 سالن غذاخوری، 5 رستوران و 7 کافه با قیمت‌های مقرون به صرفه اشاره کرد.

 

پذیرش

دانشگاه آتاتورک ترکیه از 4 طریق آزمون یوس، آزمون SAT، بورسیه تحصیلی و بدون آزمون سالانه دانشجو می‌پذیرد. جهت اخذ پذیرش در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی آتاتورک متقاضیان باید حداقل نمره 90 را در آزمون یوس کسب کنند. این دانشگاه آزمون یوس سایر دانشگاه‌ها را نیز با ضریب 0.8 می‌پذیرد. لازم به ذکر است با توجه به ضریب 0.8 در صورت کسب نمره 90 در آزمون یوس سایر دانشگاه‌ها موفق به اخذ پذیرش در رشته‌های ذکر شده نخواهید شد زیرا این نمره  با نمره 72 آزمون یوس دانشگاه آتاتورک برابری می‌کند.

همانطور که اشاره شد دانشجویان می‌توانند از نتیجه آزمون SAT خود به جای آزمون یوس جهت ورود به این دانشگاه بهره ببرند. حداقل نمره مورد قبول برای پذیرش رشته‌های پزشکی 1600 در نظر گرفته شده است. تحصیل به زبان انگلیسی مستلزم ارائه نمره آزمون زبان‌های خارجی از جمله تافل است. حداقل نمره آزمون تافل IBT مورد قبول دانشگاه آتاتورک 70 است.

جهت اخذ پذیرش در دانشگاه آتاتورک ترکیه به مدارک زیر نیاز دارید:

  • تکمیل فرم درخواست آنلاین و پرداخت هزینه بررسی مدارک
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • نمره آزمون زبان‌ انگلیسی مانند تافل و آیلتس
  • چند قطعه عکس
  • گذرنامه دارای اعتبار
  • گواهی تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه
  • ویزای تحصیلی
  • گواهی معادل‌سازی از شورای آموزش عالی (COHE)

لازم به ذکر است جهت اخذ پذیرش رشته‌هایی به غیر از پزشکی، دندان‎‌پزشکی، دامپزشکی و پرستاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه گواهی معادل‌سازی الزامی نیست.

دانشگاه آتاتورک

شهریه دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک ترکیه نسبت به سایر دانشگاه‌های دارای دوره‎‌های تحصیلی ارزان‌تری در مقاطع مختلف است. برای مثال شهریه رشته‌های داروسازی، پرستاری، هنرهای زیبا، دامپزشکی و کشاورزی به ترتیب 2964 لیر، 1704 لیر، 1896 لیر، 2316 لیر و 2322 در سال در نظر گرفته شده است. علاوه بر شهریه مقرون به صرفه این دانشگاه کمک‌ هزینه‌هایی از طرف دانشگاه در نظر گرفته شده است که دانشجویان می‌توانند جهت کاهش هزینه‌های تحصیل در ترکیه بهره ببرند.

دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه آتاتورک را باید یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان ایرانی دانست. از آنجایی که این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت است دانشجویان به مدت 5 سال با پرداخت شهریه پایین سالانه 2964  لیر این دانشگاه موفق به اخذ مدرک دندان‌پزشکی بشوند. پس از فارغ‌التحصیلی نیز می‌توانند به راحتی در ایران کار خود را آغاز بکنند.

این دانشگاه علاوه بر دوره‌های روزانه در برخی از رشته‌ها امکان تحصیل در دوره‌های شبانه را نیز ارائه می‌دهد. شروع کلاس این دوره‌ها بعد از ساعت 5 عصر است. لازم به ذکر است که شهریه این رشته‌ها نسبت به دوره‌های روزانه به مراتب گران‌تر است. برای مثال اگر چه شهریه دوره‌های روزانه دانشکده مهندسی سالانه 2322 لیر است اما شهریه دوره‌های شبانه این دانشکده 6116 لیر در سال است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا