نرم افزارهای گرافیکی و هنری

طراحی سایت با فتوشاپ

شاید عده زیادی از کاربران اینترنت اطلاع نداشته باشند که با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ می‌توان طراحی سایت انجام داد. آن‌ها فکر می‌کنند که فوتوشاپ فقط برای عکاسی کاربرد دارد. اما اکثر طراحان سایت امروزه از فتوشاپ برای زیباتر شدن سایت کمک می‌گیرند. طراحی وب سایت با فتوشاپ کاربران زیادی را برای بازدید از آن جذب می‌کند.

ویرایش عکس‌های داخل سایت، طراحی پس زمینه‌ها، والپیپرها و نمادهای گوناگونی که در برخی از سایت‌ها به کار رفته‌اند، همگی با کمک نرم افزار فتوشاپ انجام می‌شود. برای داشتن یک سایت پرمخاطب و محبوب باید به خوبی با مهارت و آموزش طراحی قالب سایت با فتوشاپ آشنا شوید‌. برای اینکه در طراحی قالب وردپرس با فتوشاپ مهارت کافی را کسب کنید، ابتدا باید به خوبی کار با این نرم افزار را یاد بگیرید.

فتوشاپ بهترین نرم افزار گرافیکی در تمام دنیاست که توسط شرکت Adobe تولید شده است. این شرکت با توسعه نسخه‌های Creative Could یا به صورت مخفف نسخه‌های CC نرم افزار فتوشاپ در سال‌های اخیر و قرار دادن آن در اختیار کاربران، کمک زیادی در طراحان سایت کرده‌ است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی سایت با فتوشاپ این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

 

آشنایی با تاریخچه نرم افزار فتوشاپ

در زبان انگلیسی معنی واژه Photoshop گالری عکس است. در سال ۱۹۸۰ میلادی فردی به نام توماس نول اقدام به نوشتن برنامه‌هایی کرد که با استفاده از آن‌ها عکس را به فرمت‌هایی تبدیل می‌کرد که بتواند روی نوردهی، وضوح و رنگ عکس تغییراتی ایجاد کند.  این فرد روی نسخه اولیه این برنامه کار کرد و نام آن را image pro گذاشت. سپس با همکاری شرکت Adob در سال ۱۹۹۰ نام برنامه خود را به فتوشاپ تغییر داد و آن را وارد بازار کرد.

به مرور زمان از این نرم افزار محبوبیت زیادی زیادی برای طراحی پوستر، لوگو ویرایش عکس پیدا کرد. نرم افزار فتوشاپ این قابلیت را دارد که به عنوان بهترین برنامه گرافیگی ویرایش عکس در زمینه‌های گوناگون معرفی شود. از ویژگی‌های منحصر به فرد فتوشاپ امکان ویرایش عکس‌ها به صورت pixel یا نقطه‌ای می‌باشد. کاربر با زوم کردن روی تصاویر به راحتی می‌تواند جزئیات عکس را تغییر دهد.

آشنایی با تاریخچه نرم افزار فتوشاپ-طراحی سایت با فتوشاپ

در حال حاضر برنامه نویسان زیادی در طراحی وب سایت از برنامه فتوشاپ استفاده می‌کنند. شاید بپرسید چه دلیلی دارد که از فتوشاپ برای طراحی سایت استفاده می‌شود. حتما می‌دانید که در طراحی یک سایت ممکن است خطاهایی رخ بدهد. خیلی از طراحان سایت رنگ‌ها را تعویض می‌کنند یا اقدام به جا به جایی المان‌ها و اضافه کردن ایده‌های جدید می‌کنند تا در نهایت به طرح دلخواه خود برسند.

انجام دادن این تغییرات در زمان کدنویسی کاری سخت و زمان‌بر است. به همین دلیل طراحان سایت ابتدا طراحی سایت را با فتوشاپ انجام می‌دهند تا راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند تغییرات را اعمال کنند و بعد از رسیدن به طرح دلخواه، آن را به کد و قالب وردپرس تبدیل کنند. با انجام این کار کد نویسی با سرعت بیشتری انجام می‌شود‌.

مزایای طراحی قالب سایت با فتوشاپ

  • این نرم افزار در سیستم‌های Apple و ویندوز مایکروسافت قابل استفاده است.
  • فتوشاپ از سمت شرکت Adobe پشتیبانی فنی گسترده‌ای دارد.
  • باگ‌های این نرم افزار نسبت نرم‌ افزارهای مشابه خود خیلی کمتر است.
  • فیلم‌های آموزش طراحی قالب وردپرس با فتوشاپ و کتاب‌های زیادی در این زمینه با زبان‌های متنوع وجود دارد.
  • با این برنامه می‌توان عکس‌ها رابه فرمت‌های مختلف تبدیل کرد تا برای استفاده در طراحی سایت مناسب باشند.
  • نصب برنامه فتوشاپ بسیار راحت و بی دردسر می‌باشد.
  • در طراحی سایت با فتوشاپ، از فرمت‌های مختلف عکس مانند GIF، PNG، TIFF و JPG و…پشتیبانی می‌شود‌.
  • یادگیری و آموزش طراحی قالب با فتوشاپ بسیار راحت است.
  • فتوشاپ فیلترهای عکس زیادی دارد.
  • ویرایش عکس‌ها به صورت پیکسلی و نقطه‌ای انجام می‌گیرد.
  • در بخش‌های زیادی از سایت از جمله Header، Footer و… می‌توان از فتوشاپ استفاده کرد و آن‌ها را به فرمت HTML تبدیل نمود.
  • این نرم افزار به طراحان سایت کمک می‌کند که فرمت‌های CSS و HTML کمتری را کدنویسی کنند.

معرفی امکانات موجود در فتوشاپ برای طراحی سایت

نرم افزار فتوشاپ ابزار‌های مختلفی را در اختیار طراحان سایت قرار می‌دهد. این ابزارها کمک زیادی به صرفه‌جویی در وقت می‌کنند.‌ این امکانات عبارتند از:  live shapes، graphic styles، fonts dynamic و غیره. با استفاده از این امکانات می‌توان از تصاویر داینامیک چندین بار در یک یا چند صفحه مختلف وب سایت استفاده کرد. به عنوان مثال در صورت استفاده از امکان Slice-9 Scaling تصویر به نه قسمت تقسیم می‌شود. طراح سایت می‌تواند شبکه (Grid) یا مقیاس را به طور مستقل و لایه‌ای پیاده کند.

تنوع فونت یکی دیگر از امکانات موجود در فتوشاپ است. استفاده از فونت مناسب و زیبا در جذابیت محتوای یک سایت تاثیر بسیار زیادی دارد. در طراحی سایت با فتوشاپ دیگر نگران نوع فونت‌ها و سایز آن‌ها نباشید زیرا فتوشام دارای کتابخانه‌ای از فونت‌ها و آیکون‌های مختلف است.

اگر در طراحی سایت از فتوشاپ استفاده شود، اضافه کردن چند امکان تعاملی اولیه به این نرم افزار باعث می‌شود که کاربر بدون نوشتن هیچ کد خطایی اقدام به آزمودن UXهای متفاوت کند. امکاناتی مانند Prototype در طراحی Responsive موبایل و سایر فانکشن‌ها کمک زیادی می‌کند.

امکانات متنوعی که در فتوشاپ وجود دارد، این نرم افزار را به ابزار خوبی برای یکپارچه کردن طراحی سایت تبدیل کرده است. با این امکانات کاراکترها و پاراگراف‌ها را در حالت‌های مختلفی می‌توان در تصاویر گرافیگی به کار برد. در طراحی سایت با فتوشاپ دیگر نیازی به ابزارهای دیگر نیاز نیست. چون فتوشاپ تمام امکانات مورد نیاز را دارد.

مزایای طراحی قالب سایت با فتوشاپ

آسانی استخراج کدهای ‌CSS یکی دیگر از امکانات طراحی سایت با فتوشاپ است. بعد از آموزش طراحی قالب وردپرس با فتوشاپ می‌توانید به راحتی کدهای CSS را از محتوا، متن و تصاویر استخراج نمایید و این کدها را به منظور کد نویسی به یک ویرایشگر ببرید. استفاده از این امکانات برای افرادی که قصد توسعه Front-end در سایت خود دارند، بسیار ارزشمند است. در کنار استخراج کدهای CSS این امکان وجود دارد که بخش‌های مختلف سایت را که به وسیله فتوشاپ طراحی شده به شکل فایل‌های تصویری PNG ذخیره کنید و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده نمایید.

 

از امکانات دیگر در طراحی قالب با فتوشاپ که در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند، امکان Global Swatches برای یک طراحی سایت منحصر به فرد است. به عنوان مثال شما یک رنگ را برای سایت خود در فتوشاپ ذخیره کرده‌اید. حالا با استفاده از Global Swatches می‌توانید از این رنگ در جای دیگری از سایت نیز بهره بگیرید. حتی می‌توانید یک رنگ خاص در بخش‌های مختلف طراحی به طور کلی تغییر دهید.

سخن نهایی

طراحی سایت یکی از کارهای پرچالش و سخت است اما با استفاده از ابزارهای مختلفی که در اختیار طراحان سایت قرار گرفته، می‌توان این کار را راحت‌تر انجام داد. نرم افزار فتوشاپ یکی از این ابزارهاست. در این مقاله درباره طراحی سایت با فتوشاپ صحبت کردیم و امکانات و مزایای این نرم‌ افزار را در طراحی سایت توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا