برنامه نویسی و ITپایتون

آموزش توسعه بازی با پایتون + کد پایتون برای ساخت بازی

توسعه بازی با پایتون در طول سال‌ها به دلیل سهولت استفاده و تطبیق‌پذیری آن محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورده است. پایتون که به دلیل سادگی و خوانایی‌اش شناخته‌شده مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها را ارائه می‌دهد که به طور خاص برای توسعه بازی طراحی شده‌اند و آن را به گزینه‌ای محبوب هم برای مبتدیان و هم برای توسعه‌دهندگان با تجربه تبدیل می‌کند. یکی از مزایای کلیدی استفاده از پایتون برای توسعه بازی، گستره وسیع کتابخانه‌های موجود است. به عنوان مثال، Pygame یک کتابخانه پرکاربرد محسوب می‌شود که مجموعه‌ای ساده و شهودی از ابزارها را برای ایجاد بازی‌های دو بعدی ارائه می‌دهد. در این مطلب از مجله مکتب خونه می‌خواهیم چند کد پایتون برای ساخت بازی را تشریح کرده و مراحل یادگیری توسعه‌ بازی با پایتون را یاد بگیریم.

پایتون چیست؟

پایتون نوعی زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه‌کاره به‌حساب می‌آید که به دلیل سینتکس تمیز و خوانایی‌اش شناخته شده است. این زبان بر سادگی کد تأکید کرده و از پارادایم‌های مختلف برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند و آن را برای توسعه وب، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اتوماسیون، توسعه بازی و غیره مناسب خواهد کرد. کتابخانه‌های گسترده و جامعه فعال پایتون به محبوبیت و استفاده گسترده آن کمک می‌کند.

آموزش پایتون مقدماتی جادی

 

در ادامه چگونگی توسعه بازی با پایتون را شرح خواهیم داد.

آیا ساخت بازی با پایتون امکان‌پذیر است؟

بله کاملاً! ساخت بازی با پایتون کاملاً امکان‌پذیر است. پایتون، اگرچه مانند برخی از زبان‌های دیگر مانند C++‎‏‎ یا C#‎ عملکرد محور نیست، اما برای انواع مختلف بازی‌ها، به‌ویژه بازی‌های دو بعدی، بازی‌های معمولی و نمونه‌های اولیه مناسب است. علاوه بر این، اکوسیستم جامعه‌محور پایتون تضمین می‌کند که توسعه‌دهندگان به منابع، آموزش‌ها و اسناد زیادی دسترسی دارند. این حمایت قوی جامعه، محیطی مشترک را ایجاد می‌کند که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند دانش را به اشتراک بگذارند و در رشد توسعه بازی در پایتون سهیم باشند.

ساخت بازی با پایتون

اگرچه ممکن است پایتون زبان مورداستفاده برای توسعه بازی‌های سه‌بعدی پیچیده و با منابع فشرده نباشد، اما در ایجاد بازی‌های دو بعدی، نمونه‌های اولیه و بازی‌های آموزشی برتری دارد. علاوه بر این، با ظهور فناوری‌هایی مانند PyOpenGL و Panda3D، توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند بازی‌های سه‌بعدی پیچیده‌تری را با استفاده از پایتون ایجاد کنند.

کتابخانه‌ های پایتون برای توسعه بازی

چندین کتابخانه و فریمورک در زبان پایتون موجود است که توسعه بازی را در دسترس و ساده می‌کند. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها Pygame است که قابلیت‌هایی را برای پردازش گرافیک، صدا و ورودی ارائه کرده و آن را برای ساخت بازی‌های دو بعدی ایده‌آل می‌کند. Pygame به عنوان یکی از محبوبترین کتابخانه های پایتون به طور گسترده در جامعه توسعه بازی Python استفاده می‌شود و دارای مجموعه گسترده‌ای از منابع و آموزش‌های موجود است.

در حالی که ممکن است پایتون بهترین گزینه برای بازی‌های سه‌بعدی با منابع فشرده نباشد، کتابخانه‌های دیگری مانند PyOpenGL و Panda3D وجود دارند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند بازی‌های سه‌بعدی را با استفاده از پایتون ایجاد کنند. علاوه بر این، سینتکس کاربرپسند و خوانایی پایتون آن را به انتخابی عالی برای مبتدیان و کسانی که تازه وارد توسعه بازی می‌شوند تبدیل کرده است. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به جای درگیر شدن در ساختارهای کد پیچیده، بیشتر روی منطق و طراحی بازی تمرکز کنند.

علاوه بر این، جامعه بزرگ و فعال پایتون تضمین می‌کند که توسعه‌دهندگان به پشتیبانی، منابع و ابزارهایی برای کمک به سفر توسعه بازی خود دسترسی دارند. این حضور قوی در جامعه، همکاری و به اشتراک‌گذاری دانش را تقویت کرده و یادگیری و رشد را برای توسعه‌دهندگان مشتاق بازی آسان‌تر می‌کند. در ادامه روند ساخت بازی و چنین کد پایتون برای ساخت بازی را ارائه خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش نصب پایتون در انواع سیستم عامل

آموزش ساخت بازی با پایتون

یادگیری ساخت بازی با پایتون می‌تواند سفری هیجان‌انگیز و پر ارزش باشد. در اینجا نقشه راهی ترسیم کرده‌ایم که شما را در این فرآیند راهنمایی می‌کند و شما می‌توانید با پیروی از این نقشه راه توانایی بسیار قابل‌توجهی در نوشتن کد پایتون برای ساخت بازی به دست آورید.

یادگیری اصول پایتون

برای یادگیری توسعه بازی با پایتون ابتدا باید با یادگیری اصول برنامه‌نویسی پایتون شروع کنید. با متغیرها، انواع داده‌ها، ساختارهای کنترل، توابع و مفاهیم برنامه‌نویسی شی گرا (OOP) آشنا شوید. این پایه برای درک اصول توسعه بازی در پایتون بسیار مهم است. می‌توانید از دوره‌های آموزش پایتون مکتب خونه برای این هدف استفاده کنید. دوره آموزش مقدماتی پایتون برای شروع کار به شما توصیه می‌شود.

آشنایی با Pygame

شروع به کار با Pygame بسیار اهمیت دارد. Pygame یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های پایتون در توسعه بازی است. باید یاد بگیرید که چگونه محیط توسعه خود را راه‌اندازی کرده یا چگونه پنجره‌ها با آن طراحی می‌کنید و بسیاری از موارد دیگر.

گرافیک دو بعدی و Sprites

در قابلیت‌های Pygame برای مدیریت گرافیک‌های دو بعدی، تصاویر و اسپرایت‌ها عمیق‌تر شوید. در این رابطه باید نحوه بارگیری و نمایش گرافیک، متحرک‌سازی اسپریت‌ها و مدیریت تشخیص برخورد را بیاموزید.

ورودی کاربر و کنترل‌های بازی

قبل از شروع کار با کد پایتون برای ساخت بازی نحوه مدیریت ورودی‌های کاربر، مانند رویدادهای صفحه‌کلید و ماوس، برای تعاملی کردن بازی‌ها ضروری است. کنترل‌های بازی از اجزای اساسی توسعه بازی هستند.

منطق بازی و مدیریت حالت

در این مرحله باید یاد بگیرید که چگونه منطق بازی را طراحی و پیاده‌سازی کنید. منطق بازی از جمله حلقه‌های بازی، به‌روزرسانی حالت‌های بازی، مدیریت سطوح و ترکیب سیستم‌های امتیازدهی و غیره هستند که باید با دقت طراحی شوند.

صدا و موسیقی بازی

برای افزودن عناصر صوتی به بازی‌های خود، باید قابلیت‌های صوتی و موسیقی Pygame را یاد بگیرید. اجرای موسیقی پس زمینه، جلوه‌های صوتی و سایر ویژگی‌های صوتی مهم‌ترین مواردی هستند که در کد پایتون برای ساخت بازی باید به کار گرفته شوند.

طراحی و نمونه‌سازی بازی

در این مرحله باید اصول طراحی بازی را آموخته و از آن‌ها برای ایجاد نمونه‌های اولیه بازی استفاده کنید. در این جا باید روی مکانیک‌های گیم پلی، طراحی سطح و تجربه کاربری تمرکز ویژه‌ای داشته باشید تا به نحو احسن بازی‌های خود را پیاده‌سازی کنید.

توسعه بازی سه‌بعدی پایتون (اختیاری)

اگر به توسعه بازی‌های سه‌بعدی علاقه دارید، باید کار با کتابخانه‌هایی مانند PyOpenGL و Panda3D را بیاموزید تا بازی‌های سه‌بعدی اولیه را با پایتون ایجاد کنید.

موضوعات پیشرفته (اختیاری)

هنگامی که درک کاملی از اصول اولیه پیدا کردید، موضوعات پیشرفته‌تری مانند هوش مصنوعی در بازی‌ها، تولید رویه‌ای یا توسعه بازی چند نفره شبکه‌ای را بیاموزید. این موارد حرفه‌ای هستند و درک و کار با آن‌ها به مدت زمان بیشتری برای یادگیری کد پایتون برای ساخت بازی دارد.

آموزش پروژه محور

برای اینکه از حالت تئوری دربیایید و عملاً بتوانید اصول ساخت بازی با پایتون را یاد بگیرید باید روی پروژه‌های بازی‌های کوچک کار کرده تا آموخته‌های خود را به کار بگیرید و تجربه عملی کسب کنید. برای این هدف با بازی‌های ساده شروع کرده و به‌تدریج با پیشرفت مهارت‌های خود به سراغ بازی‌های پیچیده‌تر بروید.

تعامل با جامعه توسعه‌دهندگان پایتون

با شرکت در انجمن‌ها، شرکت در جلسات و به اشتراک‌گذاری کار خود، با جامعه توسعه بازی پایتون به تعامل بپردازید. یادگیری از دیگران و دریافت بازخورد پیشرفت شما را در توسعه بازی با پایتون تسریع می‌کند.

یادگیری مستمر

توسعه بازی یک زمینه همیشه در حال توسعه است، بنابراین باید با آخرین روندها، ابزارها و تکنیک‌ها به‌روز باشید. به یادگیری و آزمایش ایده‌های جدید ادامه داده تا مهارت‌های خود را به عنوان یک توسعه‌دهنده بازی بهبود بخشید.

پیشنهاد مطالعه: یادگیری هوش مصنوعی با پایتون

طراحی بازی با پایتون

در این بخش از آموزش به نوشتن کد پایتون برای ساخت بازی حدس اعداد می‌پردازیم. بیایید یک بازی حدس زدن مبتنی بر متن ساده در پایتون طراحی کنیم. در این بازی کامپیوتر به‌صورت تصادفی یک عدد را بین یک محدوده مشخص انتخاب می‌کند و بازیکن باید عدد را حدس بزند. اگر عدد حدس زده شده بیشتر یا کمتر از عدد واقعی باشد، کامپیوتر نکاتی را ارائه می‌دهد.

آموزش برنامه نویسی پایتون مقدماتی از صفر

 

در اینجا توضیحات گام‌به‌گام این کد پایتون برای ساخت بازی آورده شده است:

مرحله 1: تنظیم بازی:

  • ویرایشگر پایتون یا IDE مورد نظر خود را باز کنید (به عنوان مثال، Visual Studio Code، PyCharm، IDLE).
  • یک فایل پایتون جدید ایجاد کرده و آن را با یک نام معنی‌دار ذخیره کنید، مانند “py”.

مرحله 2: واردکردن کتابخانه‌های موردنیاز:

از آنجایی که این یک بازی مبتنی بر متن است ما به هیچ کتابخانه خارجی نیاز نخواهیم داشت، بنابراین نیازی به واردکردن هیچ کتابخانه‌ای نیست.

مرحله 3: تعریف عملکرد بازی:

import random

def guessing_game():
    print("Welcome to the Guessing Game!")
    lower_bound = 1
    upper_bound = 100
    secret_number = random.randint(lower_bound, upper_bound)
    attempts = 0

    while True:
        attempts += 1
        user_guess = int(input(f"\nGuess the number between {lower_bound} and {upper_bound}: "))

        if user_guess == secret_number:
            print(f"Congratulations! You guessed the number {secret_number} in {attempts} attempts.")
            break
        elif user_guess < secret_number:
            print("Try again! The secret number is higher.")
        else:
            print("Try again! The secret number is lower.")

مرحله 4: پیاده‌سازی حلقه بازی:

def main():
    while True:
        guessing_game()
        play_again = input("\nDo you want to play again? (yes/no): ")
        if play_again.lower() != "yes":
            print("Thank you for playing. Goodbye!")
            break

if __name__ == "__main__":
    main()

مرحله 5: در این مرحله از آموزش ساخت بازی با پایتون نوبت به اجرای بازی می‌رسد. برای این هدف باید مراحل زیر را دنبال کرد:

  • فایل پایتون را ذخیره کرده و با استفاده از مفسر پایتون خود اجرا کنید.
  • بازی یک پیام خوشامدگویی نمایش می‌دهد و از شما می‌خواهد عددی بین 1 تا 100 را حدس بزنید.
  • حدس خود را وارد کنید و بازی به شما خواهد گفت که آیا عدد مخفی از حدس شما بیشتر است یا کمتر.
  • به حدس زدن ادامه دهید تا زمانی که عدد صحیح را پیدا کنید و بازی تعداد تلاش‌هایی را که انجام داده است را نمایش می‌دهد.
  • بعد از هر بازی، برنامه از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید دوباره بازی کنید. برای بازی یک دور دیگر “Yes” یا برای خروج از بازی “No” را وارد کنید.

خروجی این بازی پایتون به‌صورت زیر است:

کد پایتون برای ساخت بازی حدس اعداد

اکنون کد پایتون برای ساخت بازی با پایتون کامل است و شما بازی حدس ساده مبتنی بر متن دارید که می‌توانید آن را روی سیستم خود اجرا کنید. به راحتی می‌توانید بازی را مطابق ترجیحات خود تغییر داده و گسترش دهید، مانند تغییر محدوده اعداد یا اضافه کردن ویژگی‌های پیچیده‌تر گیم پلی.

کد پایتون برای ساخت بازی اسنک

در این کد پایتون برای ساخت بازی اسنک را بررسی خواهیم کرد. بازی اسنک به عنوان نوعی پروژه ساده پایتون تمرینی بسیار جذاب برای یادگیری اصول توسعه بازی در پایتون است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه: آموزش هک با پایتون

ساخت بازی Snake با پایتون

اجرای بازی Snake در پایتون یک پروژه سرگرم کننده محسوب که شامل گرافیک و ورودی کاربر است. ما در این آموزش کد پایتون برای ساخت بازی اسنک از کتابخانه Pygame به عنوان نوعی کتابخانه گرافیکی پایتون برای مدیریت گرافیک و رویدادها استفاده خواهیم کرد. در اینجا یک توضیح گام‌به‌گام از کد است:

مرحله 1: نصب Pygame

قبل از شروع، مطمئن شوید که کتابخانه پایتون Pygame را نصب کرده‌اید. اگر نه می‌توانید آن را با استفاده از pip به‌صورت زیر نصب کنید:

pip install pygame

مرحله ٢: واردکردن کتابخانه‌ها: کتابخانه‌های مربوط‌ را مانند زیر وارد می‌کنیم:

import pygame
import random
import time

مرحله ٣: راه‌اندازی Pygame:

pygame.init()

# Set up the display
screen_width = 800
screen_height = 600
screen = pygame.display.set_mode((screen_width, screen_height))
pygame.display.set_caption("Snake Game")

# Define colors
white = (255, 255, 255)
red = (255, 0, 0)
green = (0, 255, 0)
black = (0, 0, 0)

# Snake attributes
snake_block = 20
snake_speed = 15

# Clock to control game speed
clock = pygame.time.Clock()

مرحله ٤: تعریف عملکرد بازی:

def display_score(score):
    font = pygame.font.SysFont(None, 30)
    text = font.render("Score: " + str(score), True, black)
    screen.blit(text, (10, 10))

def draw_snake(snake_list):
    for x, y in snake_list:
        pygame.draw.rect(screen, green, [x, y, snake_block, snake_block])

def message(msg, color):
    font_style = pygame.font.SysFont(None, 50)
    rendered_msg = font_style.render(msg, True, color)
    screen.blit(rendered_msg, [screen_width / 6, screen_height / 3])

def game_loop():
    game_over = False
    game_close = False

    # Snake position and movement
    snake_list = []
    length_of_snake = 1
    snake_x = screen_width / 2
    snake_y = screen_height / 2
    snake_x_change = 0
    snake_y_change = 0

    # Food position
    food_x = round(random.randrange(0, screen_width - snake_block) / 20.0) * 20.0
    food_y = round(random.randrange(0, screen_height - snake_block) / 20.0) * 20.0

    while not game_over:
        while game_close:
            screen.fill(white)
            message("You Lost! Press Q-Quit or C-Play Again", red)
            display_score(length_of_snake - 1)
            pygame.display.update()

            for event in pygame.event.get():
                if event.type == pygame.KEYDOWN:
                    if event.key == pygame.K_q:
                        game_over = True
                        game_close = False
                    elif event.key == pygame.K_c:
                        game_loop()

        for event in pygame.event.get():
            if event.type == pygame.QUIT:
                game_over = True
            if event.type == pygame.KEYDOWN:
                if event.key == pygame.K_LEFT:
                    snake_x_change = -snake_block
                    snake_y_change = 0
                elif event.key == pygame.K_RIGHT:
                    snake_x_change = snake_block
                    snake_y_change = 0
                elif event.key == pygame.K_UP:
                    snake_y_change = -snake_block
                    snake_x_change = 0
                elif event.key == pygame.K_DOWN:
                    snake_y_change = snake_block
                    snake_x_change = 0

        if snake_x >= screen_width or snake_x < 0 or snake_y >= screen_height or snake_y < 0:
            game_close = True

        snake_x += snake_x_change
        snake_y += snake_y_change
        screen.fill(white)
        pygame.draw.rect(screen, black, [food_x, food_y, snake_block, snake_block])
        snake_head = [snake_x, snake_y]
        snake_list.append(snake_head)

        if len(snake_list) > length_of_snake:
            del snake_list[0]

        for segment in snake_list[:-1]:
            if segment == snake_head:
                game_close = True

        draw_snake(snake_list)
        display_score(length_of_snake - 1)

        pygame.display.update()

        if snake_x == food_x and snake_y == food_y:
            food_x = round(random.randrange(0, screen_width - snake_block) / 20.0) * 20.0
            food_y = round(random.randrange(0, screen_height - snake_block) / 20.0) * 20.0
            length_of_snake += 1

        clock.tick(snake_speed)

    pygame.quit()
    quit()
if __name__ == "__main__":
game_loop()

مرحله ٥: اجرای بازی:

برای اجرای بازی مار با پایتون باید مراحل زیر را پیاده‌سازی کرد:

  • فایل پایتون را ذخیره کرده و آن را با استفاده از مفسر پایتون اجرا کنید.
  • پنجره بازی باز می‌شود که یک مار سبز را در پس زمینه سفید نشان می‌دهد.
  • از کلیدهای جهت‌دار برای کنترل مار استفاده کرده و سعی کنید غذای سیاه رنگ را بخورید.
  • مار با هر غذایی که می‌خورد طولانی‌تر می‌شود و اگر مار با مرزها یا خودش برخورد کند بازی به پایان می‌رسد.
  • برای بازی مجدد، پنجره پایان بازی را ببندید و “C” را برای راه‌اندازی مجدد یا “Q” را برای خروج از بازی فشار دهید.

خروجی بازی بالا به صورت زیر است:

کد پایتون بازی اسنک

شما با استفاده از Pygame کد پایتون برای ساخت بازی اسنک را با موفقیت پیاده‌سازی کردید. می‌توانید با افزودن جلوه‌های صوتی، سطوح یا ویژگی‌های اضافی بازی را سفارشی‌سازی و ارتقا دهید تا بازی را جذاب‌تر کنید.

همچنین می‌توانید انواع بازی و برنامه کاربردی دیگر را به عنوان نوعی پروژه پایتون پیاده‌سازی و اجرا کنید. برنامه‌ها و بازی‌هایی مانند موارد زیر در این رابطه بسیار مهم هستند:

  • ساخت ماشین ‌حساب پایتون
  • ساخت بازی شطرنج با پایتون
  • بازی دوز با پایتون
  • و غیره

سورس پایتون و کد کوتاه پایتون برای همه موارد بالا در اینترنت و سایت‌هایی مانند گیت هاب موجود است که به راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده آن‌ها را پیدا کرده و اقدام به دانلود کد بازی پایتون کنید. در گیت هاب انواع سورس بازی با پایتون موجود است که با استفاده از آن ها می‌توانید ایده‌های خوبی برای برنامه نویسی پایتون بگیرید.

کد پایتون بازی

بازی‌های کلاسیکی مانند سنگ کاغذ قیچی پایتون یا بازی شطرنج برنامه نویسی نوعی تمرین بسیار جذاب پایتون هستند. این بازی‌ها پایه‌ای برای درک مکانیک بازی، درخت‌های تصمیم‌گیری و تعاملات کاربر فراهم می‌کنند. از طریق نوشتن کد بازی پایتون، بینشی در مورد نحوه عملکرد الگوریتم‌های زیربنایی و نحوه عملکرد پایتون به دست خواهید آورد. با ساختن این بازی‌ها، نه‌تنها مهارت‌های پایتون خود را تقویت می‌کنید، بلکه یاد می‌گیرید که چگونه کد را به‌طور مؤثر ساختار دهید.

آموزش پایتون برای نوجوانان

 

برای ارتقای سطح مهارت‌های خود، کتابخانه pygame را که یک ابزار قدرتمند برای ساخت بازی‌های گرافیکی است، بررسی کنید. با pygame می‌توانید در پروژه‌های پیچیده‌تری مانند ساخت بازی Snake یا بازی مار را بسازید. ساخت این بازی‌های پایتون نه‌تنها شما را با مدیریت رویداد آشنا می‌کند، بلکه تجربه عملی در ساخت رابط‌های تعاملی و پویا به شما می‌دهد. همچنین بازی حدس عدد و بازی دوز نیز از تمرین‌هایی است که می‌توانید به آن‌ها بپردازید.

در تلاش برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر، کار انواع سورس بازی با پایتون و سفارشی کردن بازی‌های موجود می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. فرآیند تحلیل و اصلاح کد، درک شما را از نحوه عملکرد بازی‌ها عمیق‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید، تمرین باعث بهتر شدن شما در کد نویسی می‌شود و با عمیق شدن در ساخت بازی‌های پایتون شما نه‌تنها مجموعه‌ای از مهارت‌های برنامه‌نویسی را به دست می‌آورید، بلکه یک رویکرد سرگرم‌کننده و جذاب برای تقویت مهارت برنامه‌نویسی خود پیدا می‌کنید.

چه بازی هایی با پایتون نوشته شده است؟

تطبیق‌پذیری پایتون به قلمرو توسعه بازی بسیار گسترش یافته است و  امروزه بازی‌های رایانه‌ای خلاقانه و سرگرم‌کننده متعددی با استفاده از قابلیت‌های این زبان ساخته‌شده‌اند. از ماجراجویی‌های کلاسیک به سبک آرکید گرفته تا شبیه‌سازی‌های پیچیده، فهرست زیر طیف متنوعی از بازی‌هایی را معرفی می‌کند که با زبان پایتون ساخته‌شده‌اند و برای علاقه‌مندان به توسعه بازی با پایتون از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • Battle for Wesnoth: یک بازی استراتژی نوبتی با عناصر فانتزی، دارای سبک داستانی که از پایتون در بک‌اند خود استفاده می‌کند.
  • Civilization IV: در حالی که به طور کامل این بازی در پایتون نوشته نشده است، منطق گیم پلی Civilization IV در پایتون اسکریپت شده و امکان اصلاح و سفارشی‌سازی را فراهم می‌کند.
  • Frets on Fire: نوعی بازی ریتمی و موزیک است که بازیکنان را به شبیه‌سازی نواختن گیتار با استفاده از صفحه کلید خود به چالش می‌کشد و تجربه موسیقی سرگرم‌کننده و جذاب ایجاد می‌کند.
  • Eve Online: این بازی آنلاین چندنفره عظیم (MMO) از Python برای اسکریپت‌نویسی سمت سرور خود استفاده کرده و دنیای پیچیده درون بازی و تعاملات را تسهیل می‌کند.
  • World of Tanks: بازی محبوب جنگ تانک MMO از پایتون برای مکانیک‌های مختلف درون بازی استفاده می‌کند و نبردهای شدید و گیم پلی استراتژیک را به بازیکنان ارائه می‌دهد.
  • The Sims 4: اگرچه موتور اصلی بازی به زبان C++‎ نوشته شده است، پایتون به طور گسترده برای اسکریپت‌نویسی و مودینگ در این بازی استفاده می‌شود و به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا دنیای مجازی خود را شخصی‌سازی و ارتقا دهند.
  • Universe Sandbox: یک بازی شبیه‌سازی فضایی که از پایتون برای شبیه‌سازی و مکانیک‌های مختلف گیم پلی استفاده می‌کند.
  • Battlefield 2: یک بازی شبیه‌ساز نظامی تیراندازی اول‌شخص است که با اسکریپت‌های پایتون منطق بازی را مدیریت می‌کند.
  • Toontown Online: یک بازی سه‌بعدی که از Python برای کدنویسی سمت سرور و از کتابخانه panda3D برای گرافیک استفاده می‌کند.
  • و بسیاری از موارد دیگر

چه بازی هایی با پایتون نوشته شده

این نمونه بازی‌های ساخته شده با پایتون نشان می‌دهد که چگونه تطبیق‌پذیری و سهولت استفاده پایتون آن را به ابزاری ارزشمند برای توسعه بازی در ژانرها و پلتفرم‌های مختلف تبدیل کرده است. بازی‌هایی که با پایتون ساخته‌شده‌اند بسیار زیاد هستند و ما به موارد معرفی شده در بالا بسنده می‌کنیم. اگر دوست دارید بدانید چه بازی‌هایی با پایتون نوشته شده‌اند و فهرست کاملی از آن‌ها دریافت کنید از منابع و رفرنس‌های دیگری بهره ببرید. بیشتر بازی‌ها از رابط tkinter و کتابخانه pygame برای ساخت بازی با پایتون استفاده می‌کنند.

کد ساخت بازی با پایتون برای اندروید

ممکن است برای کاربران سؤال باشد که آیا ساخت بازی اندروید با پایتون امکان‌پذیر است؟ پاسخ به این سؤال بله بوده و چندراه برای رسیدن به این هدف یعنی ساخت بازی با پایتون اندروید وجود دارد:

  • Kivy :Kivy یک کتابخانه منبع باز پایتون است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی چند لمسی طراحی شده است و میتوان از آن برای ساخت بازی با پایتون برای اندروید استفاده کرد. این کتابخانه پایتون از پلتفرم‌های مختلف از جمله اندروید پشتیبانی می‌کند. با Kivyمی‌توانید بازی‌ها و سایر برنامه‌های تعاملی را با استفاده از پایتون ایجاد کنید.
  • Pygame :Pygame مجموعه‌ای متقابل پلتفرم محبوب از ماژول‌های پایتون بوده که برای نوشتن بازی‌های ویدیویی طراحی شده است. در حالی که این کتابخانه مخصوص توسعه اندروید نیست، می‌توانید از ابزارهایی مانند Pygame Subset برای اندروید (pgs4a) برای بسته‌بندی بازی مبتنی بر Pygame خود برای پلتفرم اندروید استفاده کنید.
  • RenPy: اگر به ایجاد بازی‌های داستان‌سرایی تعاملی علاقه دارید، RenPy نوعی موتور بازی بصری است که از اسکریپت پایتون استفاده می‌کند.
  • SL4A (لایه اسکریپت برای اندروید): SL4Aیک پروژه منبع باز است که به شما امکان می‌دهد اسکریپت‌ها را اجرا کرده و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را در دستگاه‌های اندرویدی تفسیر کنید. این پلتفرم از پایتون پشتیبانی می‌کند و در حالی که اساساً برای توسعه بازی طراحی نشده است می‌توانید از آن برای ایجاد بازی‌های ساده استفاده کنید.
  • Chaquopy :Chaquopy افزونه‌ای برای اندروید استودیو است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های اندروید را با استفاده از پایتون توسعه دهید. این افزونه توسعه بازی با پایتون به شما امکان می‌دهد کدهای پایتون و جاوا/کاتلین را به طور یکپارچه ترکیب کنید. در حالی که این افزونه بر روی توسعه بازی متمرکز نیست، می‌توان از آن برای ایجاد بازی نیز استفاده کنید.

کد ساخت بازی با پایتون برای اندروید

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این گزینه‌ها به شما امکان می‌دهند از پایتون برای توسعه بازی اندروید استفاده کنید، عملکرد و قابلیت‌ها ممکن است در مقایسه با استفاده از ابزارهای سنتی‌تر توسعه بازی مانند Unity یا Unreal Engine متفاوت باشد. می‌توانید کد پایتون برای ساخت بازی‌های اندرویدی را تمرین کرده و بازی‌های جذابی بسازید. ساخت بازی با پایتون در گوشی می‌توانید تجربه بسیار لذت بخشی باشد.

آموزش پایتون برای ساخت بازی

در مطلب فوق اصول و مقدمات ساخت بازی با پایتون را یاد گرفتیم. همچنین چند کد پایتون برای ساخت بازی را بررسی کردیم و نتیجه کار را نیز مشاهده کردیم. اگر به فکر یادگیری برنامه‌نویسی پایتون برای توسعه بازی هستید ابتدا باید اصول برنامه‌نویسی و مقدمات پایتون را یاد بگیرید. برای کمک به یادگیری پایتون در مکتب خونه انواع دوره آموزش پایتون موجود است که به کاربران کمک می‌کند به ساده‌ترین شکل ممکن پایتون را بیاموزند. از طریق صفحه آموزش پایتون مکتب خونه می‌توانید انواع دوره‌های موجود برای پایتون را ببینید. ساخت بازی پایتون محور نیازمند یادگیری اصولی این زبان برنامه‌نویسی است.

در مکتب خونه انواع آموزش پایتون با رویکردهای مختلفی مانند رویکردهای زیر وجود دارد:

  • آموزش طراحی سایت پایتون
  • آموزش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با پایتون
  • آموزش ساخت بازی با پایتون
  • آموزش علم داده با پایتون
  • و غیره
آموزش ساخت هوش مصنوعی با پایتون

کامل بهرامی

کامل بهرامی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه ارومیه است. به حوزه کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات علاقه‌مند‌ است و هم اکنون به عنوان عضو تیم سئو و سرپرست تیم محتوای مکتب خونه در این مجموعه فعالیت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا