×
ribbon

آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی

آمار، شاخه‌ای از علم ریاضیات است که به گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان‌دهی داده‌ها می‌پردازد. علم آمار در اکثر مواقع با وضعیت‌هایی سروکار دارد که در آن‌ها وقوع یک پیشامد به‌طور حتمی قابل پیش‌بینی ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
4.8 (24 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  18 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی

آمار و احتمال کاربردی

برای دانلود جزوات به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://drive.google.com/drive/folders/1Q32N38hx6cV-veARmj1u6WZJ8397IO0N?usp=sharing

  آنالیز ترکیبی
"55:21  
  اصول احتمال
"67:37  
  احتمال شرطی
"40:49  
  قانون احتمال کل
"33:40  
  قانون بیز و احتمال پیشامدها
"33:13  
  متغیرهای تصادفی گسسته و تابع توزیع تجمعی متغیرهای گسسته
"29:49  
  امید ریاضی متغیرهای گسسته
"61:39  
  ادامه امید ریاضی متغیرهای گسسته و واریانس متغیرهای گسسته
"55:09  
  توزیع‌های برنولی و دو جمله ای
"77:30  
  توزیع پواسون
"60:13  
  توزیع‌های هندسی و دو جمله ای منفی
"29:12  
  توزیع دوجمله ای منفی و توزیع‌های پیوسته
"50:21  
  توزیع تجمعی و امید متغیرهای پیوسته و توزیع یکنواخت
"25:40  
  ادامه توزیع یکنواخت و توزیع نرمال
"49:17  
  ادامه توزیع نرمال و تقریب توزیع دو جمله ای توسط توزیع نرمال
"31:20  
  ادامه توزیع دو جمله ای و تقریب توزیع پواسون و توزیع نمایی
"30:36  
  ادامه توزیع نمایی و توزیع گاما
"22:45  
  ادامه توزیع گاما
"21:10  
  توزیع کای دو خی دو
"31:47  
  تابع مولد گشتاور
"23:56  
  ادامه تابع مولد گشتاور
"10:52  
  قضایای حدی
"26:42  
  ضریب همبستگی و کواریانس
"71:32  
  ادامه ضریب همبستگی و حداقل مربعات معمولی
"64:16  
  توزیع شرطی
"34:00  
  توزیع دو متغیره
"31:27  
  ادامه توزیع دو متغیره
"35:04  

درباره دوره

آمار، شاخه‌ای از علم ریاضیات است که به گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان‌دهی داده‌ها می‌پردازد. علم آمار در اکثر مواقع با وضعیت‌هایی سروکار دارد که در آن‌ها وقوع یک پیشامد به‌طور حتمی قابل پیش‌بینی نیست و استنتاج‌های آماری نیز غالباً غیر‌حتمی‌اند، زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند.

در نظریهٔ آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط نظریه احتمالات مدل‌سازی می‌شوند. در این علم، مطالعه و قضاوت معقول درباره موضوع‌های گوناگون، بر مبنای یک نمونه انجام می‌شود و قضاوت در مورد یک فرد خاص، اصلاً مطرح نیست. بنابراین پرداختن به احتمالات و کاربرد آن، یکی از مهم ترین مسائل در دانش آماری است.

همان‌طور که از اسم این دوره نیز مشخص است در آن به آموزش آمار و احتمال پرداخته می‌شود به‌طوری که این دوره سرفصل‌های موجود در درس تئوری و توزیع احتمالات و کاربرد‌های آن را پوشش می‌دهد.

 

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی چیست؟

ارائه روشی نوین در بیان مطالب و كمك به دانشجویان در ایجاد درك عمیقی از موضوعات مورد بحث، هدف اصلی در آموزش این دوره است. دانشجویان با گذراندن این دوره، می‌توانند به سطح بالایی از مهارت در درک و حل مسائل مختلف آمار مهندسی دست یابند. با توجه به اهمیت آمار و احتمالات در تمامی رشته‌ها، رایگان بودن این دوره دسترسی دانشجویان به این درس سرنوشت‌ساز را بیشتر می‌سازد.

 

دوره آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی مناسب چه کسانی است؟

این دوره آموزشی برای تمامی دانشجویان، بخصوص دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد، مهندسی صنایع و حتی سایر رشته‌های فنی و مهندسی مناسب است. علت تناسب این دوره برای همگان، نیاز رشته‌های گوناگون به جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه داده‌های پژوهشی است.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

از آنجا که در طراحی و انتخاب مثال‌ها سعی شده‌است تا مثال‌هایی انتخاب شوند که در کمک به فراگیری دروس، ارزشمند و قابل تامل باشند بنابراین بعد از یادگیری مطالب این دوره، به‌راحتی می‌توانید در ابتدا به درک مسائل آماری پرداخته و سپس مناسب‌ترین راه حل را برای آن‌ها بیابید.

 

ویژگی‌های متمایز دوره آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی چیست؟

مدرس این دوره به صورتی ساده و شیوا به بیان مطالب می‌پردازد علاوه بر آن، ارائه مثال‌های فراوان در هر قسمت از درس، موجب افزایش سرعت یادگیری و تفهیم مطالب می‌گردد. جهت اثربخشی بیشتر، همه مثال‌ها به صورت كاملاً تشریحی پاسخ داده می‌شوند حتی در بسیاری موارد بیش از یك راه حل برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. 

 

منابع، پیش نیاز‌ها و منابع مکمل


منابع این دوره آموزشی شامل:

  • جلد اول کتاب مبانی احتمالات و آمار مهندسی تالیف مجید ایوزیان و ابوالفضل واقفی
  • سایت دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا آمریکا
  • آشنایی با مشتق‌گیری و انتگرال‌گیری 

به علت استفاده از کامل‌ترین منابع موجود در آموزش دروس این دوره، دانشجویان از مراجعه به سایر منابع، بی‌نیاز خواهند بود بنابراین منبع مکملی در این دوره در نظر گرفته نشده‌است.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا اوریوئی

دکتر علیرضا اوریوئی دانش‌آموخته فوق دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی ویرجینیا می‌باشند. ایشان همچنین دانش‌آموخته ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌باشند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
هدی معینی 1402-10-20
بسیار سریع تمیز گویا و عالی تدریس شد خیلی خیلی ممنونم
حسین رفیعی 1402-09-24
بسیار زیبا و مسلط تدریس کردند و از اینکه در همان لحظه با تفکر و تعمق بر مطلب به جواب یا گام بعدی میرسیدند خیلی لذت بردم. این نشان از این داشت که استاد مطالب را به دلیل تدریس زیاد و کثرت تکرار حفظ نکرده بودند و باید انلاین اندیشه میکردند. جالب اینجا بود که با این وضعیت مشروحه نه تپقی از ایشان دیدم نه اشتباهی.. احسنت به شما
محمد اشتهاردی 1402-08-11
من واقعا از شما(مکتب خونه ی عزیز) ممنونم من خیلی از وجود شما استفاده کردم و میکنم ، شما خیلی به اعتلای آموزشی امثال من کمک کرده اید، خدا به همراهتون باشه واز خداوند نازنینم خوشحالی و سعادت همه ی اساتید و پرسنل شما را خواهانم.
محمدتقی مشکوریان 1401-10-12
بسیار عالی. ولی بحث قضایای حدی ناقصه باید دوقسمتی باشه ولی همین یکی هم وسطش قطع میشه با سپاس
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ با سپاس از نظر شما، موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
1401-04-13
تدریس روان, مفهومی, با آرامش و نسبتا کامل است. ممنون از شما استاد گرامی.
سید محمود انوری 1401-03-22
بسیار عالی و بیان ساده
حمید صادقی گرمارودی 1400-11-03
بسیار عالی بود. کاملا مفهومی و روان ارائه گردید. قرار بود که استاد آمار و احتمال 2 را هم ارائه کند. بی صبرانه منتظریم که قسمت بعدی آن هم ارائه شود
1400-10-08
عالی. خیلی روان و پر مغز. فقط تعداد مثال ها رو بیشتر کنید فوق‌العاده میشه. یا فایل تمرین. چون من ایران نیستم و دسترسی کمی دارم
1400-09-17
زبان ساده، خلاصه و بسیار مفید. اگر مقدور از دکتر اوریوئی دوره های بیشتری قرار داده شود.
1400-08-22
خیلی ممنون بابت اموزش بینقصتون
محمود زلفعلی زاده 1400-08-19
استاد عالی خیلی خوب می گید دمتون گرم
ساناز ایمان زاده 1400-07-22
دوره خیلی خوبی هست. توضیحات بسیار روان هستند. تا به حال مباحث آمار رو انقدر خوب متوجه نشده بودم.
امیرحسین قربانی 1400-05-05
خداییش خیلی ساده و کاربردی بود دم همگی گرم
1400-04-04
استاد شما بی نظیرید... آموزش تون از روی منابع خارجی به زبان اصلی ،حرف نداشت، خیلی لذت بردم. براتون آرزوی بهترینها رو دارم.
1400-02-09
واقعا خیلی ممنون از استاد اوریوئی بی نظیر بود 🌹
1
2

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آمار و احتمال کاربردی

این دوره بیست و هفت جلسه‌ای شامل هجده ساعت و بیست و چهار دقیقه محتوای آموزشی بوده که حاصل چندین سال مطالعه، آموزش و تدریس تئوری و توزیع احتمالات و کاربرد‌های آن می‌باشد. در هر جلسه، مدرس این درس با توجه به عنوان آن جلسه، تعاریف، مثال‌ها و مسائل خود را مطرح ساخته و سپس به صورت تشریحی به سراغ حل و توضیح آن‌ها می‌رود. 

همچون دیگر منابع موجود در این زمینه، در این دوره ابتدا به احتمالات و قوانین کلی آن پرداخته شده سپس مفاهیم کاربردی نظیر متغیر تصادفی و امید ریاضی مطرح می‌گردد. این مفاهیم در آمار بسیار کاربردی بوده و به همین علت در ابتدای کار بایستی به فراگیری آن پرداخت.

در ادامه، توزیع‌های اصلی آماری آموزش داده شده و برای هر کدام از آن‌ها با استفاده از مثال‌های فراوان، مسائل و مطالب آن‌ها توضیح و بسط داده می‌شود به‌طوری که برای هر یک از توزیع‌ها یک ویدئوی آموزشی اختصاص داده شده‌است.

در نهایت برای سنجش و ارزیابی ارتباط بین متغیرها، ضریب همبستگی، کوواریانس و روش حداقل مربعات آموزش داده می‌شود. بحث انتهایی بسیار کاربردی و در عین حال با زبانی ساده بیان شده تا بتوان به کاربرد این ضرایب در مسائل آماری پی برد و از آن‌ها برای اجرای پژوهش‌های انفرادی بهره جست.

درس آمار از آن دست دروسی می‌باشد که اکثر دانشجویان را می‌ترساند و منابع خشک و کسل کننده موجود، نه تنها باعث بی‌علاقگی به درس آمار می‌شوند که با توضیحات سخت و گیج کننده، امید به یادگیری آن را پایین آورده و باعث فرار دانشجویان از این درس می‌شوند.

در دوره‌ی پیش رو سعی بر آنست تا در کنار ارائه رایگان مطالب، به کاربردی بودن و یادگیری سریع‌تر و بهتر آن‌ها نیز توجه شود تا دانشجویان توسط مکتب خونه، دوره‌ای را تجربه کنند که برخلاف دیگر منابع، آن‌ها را به آمار و احتمالات علاقمند می‌سازد!

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  18 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)