×
ribbon

آموزش رایگان اقتصادسنجی 1

اقتصاد سنجی کاربرد کمی مدل‌های آماری و ریاضی با استفاده از داده‌ها برای توسعه نظریه‌ها یا آزمایش فرضیه‌های موجود در اقتصاد و پیش‌بینی روندهای آینده از داده‌های قبلی است، داده‌های دنیای واقعی را تحت آزمایش‌های ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
4.3 (22 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  26 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان اقتصادسنجی 1

فصل اول
  روش حداقل مربعات معمولی 1
"38:41  
  روش حداقل مربعات معمولی 2
"48:08  
  شروط گوس مارکو ( بخش اول )
"55:12  
  شروط گوس مارکو ( بخش دوم )
"65:35  
  اثبات گوس مارکو
"39:42  
  رگرسیون چند متغیره
"68:05  
  تفسیر ضرایب برای چند حالت خاص
"74:59  
  معیار خوبی برازش آر دو
"45:56  
  واریانس ضرایب رگرسیون
"47:24  
  توزیع جملات خطا
"61:52  
  آزمون ضرایب
"52:14  
  ادامه آزمون ضرایب و تخمین فاصله ای ضرایب
"68:13  
  آزمون لاگرانژ، درجه آزادی، آزمون‌های ناهمسانی واریانس
"69:16  
  حداقل مربعات فرم ماتریسی
"38:16  
  تفسیر هندسی روش حداقل مربعات
"74:14  
  پارتیشن بندی و واریانس ضرایب به صورت ماتریسی بخش اول
"43:46  
  واریانس ضرایب به صورت ماتریسی بخش دوم
"44:19  
  حداقل مربعات وزنی و حداقل مربعات تعمیم یافته بخش اول
"58:01  
  حداقل مربعات تعمیم یافته
"41:27  
  رگرسیون‌های به ظاهر نامربوط بخش اول
"60:01  
  رگرسیون‌های به ظاهر نامربوط بخش دوم
"60:06  
  متغیر ابزاری بخش اول
"81:33  
  متغیر ابزاری بخش دوم
"66:20  
  متغیر ابزاری بخش سوم
"32:36  
  متغیر ابزاری بخش چهارم
"69:14  
  همخطی چندگانه در رگرسیون
"31:37  

درباره دوره

اقتصاد سنجی کاربرد کمی مدل‌های آماری و ریاضی با استفاده از داده‌ها برای توسعه نظریه‌ها یا آزمایش فرضیه‌های موجود در اقتصاد و پیش‌بینی روندهای آینده از داده‌های قبلی است، داده‌های دنیای واقعی را تحت آزمایش‌های آماری قرار می‌دهد و سپس نتایج را در برابر تئوری یا نظریه‌های آزمایش شده مقایسه می‌کند.

بسته به این که آیا شما علاقه‌مند به آزمایش یک تئوری موجود هستید یا در حال استفاده از داده‌های موجود برای ایجاد یک فرضیه جدید هستید، بر اساس این مشاهدات، اقتصادسنجی را می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد: نظری و کاربردی. کسانی که به طور معمول به این عمل می‌پردازند معمولاً به عنوان اقتصاد سنج شناخته می‌شوند.

نکات اصلی اقتصاد سنجی:

  • اقتصادسنجی استفاده از روش‌های آماری با استفاده از داده‌های کمی برای توسعه نظریه‌ها یا آزمایش فرضیه‌های موجود در اقتصاد یا امور مالی است.
  • اقتصادسنجی به تکنیک‌هایی مانند مدل‌های رگرسیون و آزمایش فرضیه صفر متکی است.
  • همچنین می‌توان از اقتصادسنجی برای پیش‌بینی روند اقتصادی یا مالی آینده استفاده کرد.

درک اقتصاد سنجی:

اقتصادسنجی به منظور آزمایش یا توسعه نظریه اقتصادی، داده‌ها را با استفاده از روش‌های آماری تجزیه و تحلیل می‌کند. این روش‌ها برای کمیت و تجزیه و تحلیل نظریه‌های اقتصادی با استفاده از ابزارهایی مانند توزیع فرکانس، توزیع احتمال، استنباط آماری، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه، مدل معادلات همزمان و روش‌های سری زمانی، به استنباط آماری متکی هستند.

پیشگامان اقتصادسنجی لارنس کلاین، راگنار فریش و سایمون کوزنتس بودند که هر سه به دلیل سهم خود در پیشرفت آن در سال 1971 جایزه نوبل اقتصاد را گرفتند. امروزه، به طور منظم در میان دانشگاهیان و همچنین پزشکان مانند بازرگانان و تحلیل گران وال استریت استفاده می‌شود.

نمونه‌ای از کاربرد اقتصادسنجی مطالعه تأثیر درآمد با استفاده از داده‌های قابل مشاهده است. یک اقتصاددان ممکن است این فرضیه را مطرح کند که هرچه فرد درآمد خود را افزایش دهد، هزینه‌های وی نیز افزایش می‌یابد.

اگر داده‌ها نشان دهند که چنین ارتباطی وجود دارد، می‌توان تجزیه و تحلیل رگرسیون را برای درک قدرت رابطه بین درآمد و مصرف انجام داد. 
اینکه آیا این رابطه از نظر آماری قابل توجه است یا نه؟
 بعید به نظر می‌رسد که فقط به دلیل شانس باشد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا اوریوئی

دکتر علیرضا اوریوئی دانش‌آموخته فوق دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی ویرجینیا می‌باشند. ایشان همچنین دانش‌آموخته ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌باشند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
علی زانیانی نظری 1402-09-27
استاد بسیار درجه یک
1402-08-19
به نام خدا، من 5امتیاز میدم ، به این دلیل ک اول رایگان هست و این برای دانشجو خیلی پارامتر مهمی هست، دو اینکه اگر به صورت خلاصه به صورت چند پاراگراف چیز های ک در سر کلاس گفته میشود در یک صفحه نوشته بشود تا دانشجو دستش بیاد که چه چیزی باید بفهمد، ممنون از شما ، خدا وند به شما سلامتی و ثروت بی کران
1402-07-23
معلومات استاد از نظر تئوری درس بسیار بالاست و توانایی بالایی در انتقال مفاهیم دارند. جزوه های نوشته شده در طول جلسات و امکان دانلود آنها هم به کیفیت این دوره می افزاید.با تشکر از شما استاد عزیز.
1402-04-23
سلام استاد خیلی خوب تدریس می کنند. فکر می کنم قسمت اول که شامل معرفی کتاب برای تدریس بوده است حذف شده است که خواهش می کنم این موضوع اضافه شود.
محمد بيدختي 1402-02-08
کیفیت درس دادن به نظرم خیلی خوبه من به شخصه سنجی رو از این دوره و تدریس استاد یاد گرفتم
1401-10-24
نسبت به استاد ما عالی واسش کمه ، شاهکاره خوبیش اینه میفهمی داری چیکار میکنی و این فرمول اینا واسه چیه ، پیشنهاد میکنم نگا کنید
نیلوفر آخوندزاده 1401-10-15
بسیار عالی و کامل توضیح داده شده، برای من بسیار مفید بود.مطالب کاملا قابل فهم بودند.
1401-03-10
بسیار عالی و مفهومی
امین معینیان 1401-01-20
با سلام، دوره به شدت خوب و کاربردی هست، کاش جناب استاد مباحث تایم سریز رو هم در این دوره مرور مختصری میکردند.
دنیا وفانژاد 1400-05-10
سلام لطفاً کتاب برای درس معرفی کنید . ممنون
ندا اسدالله زاده 1400-03-28
سلام و وقت بخیر بسیار روان و قابل درک، و عالی
1400-02-29
بسیار بسیار عالییییی...
احسان کشاورز 1400-01-17
تدریس عالی است من همزمان درس اقتصاد سنجی را در دانشگاه میگذرانم بطور قاطع میگویم که انقدر مطالب پربار و علمی هستند که با دیدین آموزش های استاد دانشگاه ام به خنده میافتم،خصوصا به کارگیری معادل های انگلیسی برای مفاهیم کلیدی بسیار عالی است!چرا که تدریس به زبان علمی رایج است و همزمان مطالبی همسنگ دانشگاه های خوب خارج کشور میاموزیم ،امیدوارم باز هم از این دور های عالی برای دروس رشته اقتصاد بگذارید ،خصوصا درس خرد و کلان،و بخصوص سیاست های پولی و مالی!در نهایت از تیم عزیز و زحمت کش مکتب خونه همچنین استاد گرانقدر که اطلاعات و دانش گرانبهای خودشان را آنهم به رایگان برای به ارمغان گذاشتند کمال تشکر را دارم.
1401-08-20
خیلی صداش بی انرژی می باشد، خیلی (ا ااا ) میکنه مثل اینکه مطالب یادش میره . عادت بدیه
علی احمدی 1401-05-10
به نظرمن ایشون آمار درس میدن تا اقتصاد سنجی! خوب نبود

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

روش اقتصادسنجی:

اولین گام برای روش اقتصادسنجی، به دست آوردن و تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از داده‌ها و تعریف فرضیه خاصی است که ماهیت و شکل مجموعه را توضیح دهد. این داده‌ها ممکن است، به عنوان مثال، قیمت‌های ‌قدیمی یک شاخص سهام، مشاهدات جمع آوری شده از یک نظرسنجی از امور مالی مصرف کننده، یا نرخ بیکاری و تورم در کشورهای مختلف باشد.

اگر به رابطه بین تغییر قیمت سالانه S&P 500 و نرخ بیکاری علاقه دارید، می‌توانید هر دو مجموعه داده را جمع آوری کنید. در اینجا می‌خواهید این ایده را آزمایش کنید که بیکاری بالاتر منجر به پایین آمدن قیمت بورس می‌شود. بنابراین قیمت بازار سهام متغیر وابسته شما است و نرخ بیکاری متغیر مستقل یا توضیحی است.

متداول ترین نوع، رابطه خطی است، به این معنی که هر تغییری در متغیر توضیحی با متغیر وابسته همبستگی مثبتی خواهد داشت، در این حالت اغلب برای کشف این رابطه از یک مدل رگرسیون ساده استفاده می‌شود که به معنای ایجاد یک خط مناسب بین دو مجموعه داده و سپس آزمایش برای دیدن فاصله هر نقطه داده به طور متوسط از آن خط است.

محدودیت‌های اقتصادسنجی:

اقتصاد سنجی گاهی اوقات مورد انتقاد قرار می‌گیرد که بیش از حد به تفسیر داده‌های خام بدون پیوند دادن آن‌ها با تئوری اقتصادی مستقر یا جستجوی مکانیزم‌های مبنی بر علت، اعتماد می‌کند. بسیار مهم است که یافته‌های فاش شده در داده‌ها بتوانند توسط یک نظریه به اندازه کافی توضیح داده شوند، حتی اگر این به معنای توسعه نظریه خود در مورد فرایندهای اساسی باشد.

تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز علیت را ثابت نمی‌کند و فقط به دلیل اینکه دو مجموعه داده ارتباط نشان می‌دهند، ممکن است جعلی باشد. به عنوان مثال، مرگ ناشی از غرق شدگی در استخرهای شنا با تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد. آیا اقتصاد رو به رشد باعث غرق شدن مردم می‌شود؟ البته که نه، اما شاید وقتی اقتصاد رونق می‌گیرد افراد بیشتری استخر خواهند داشت. اقتصادسنجی عمدتا به تجزیه و تحلیل همبستگی مربوط می‌شود و به یاد داشته باشید، همبستگی با علت برابر نیست.

مسیر شغلی در اقتصادسنجی چیست؟

نمونه‌هایی از برخی از مسیرهای شغلی در اقتصاد سنجی به طور کلی عبارتند است از:

  • اقتصاددان
  • مشاغل اقتصاد جهانی
  • مشاغل اقتصادی کاربردی

یادگیری گسترده اقتصادسنجی به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا مسیرهای شغلی خود را در تجارت، تحقیقات، آموزش و دولت دنبال کنند. افراد با دانش اقتصادسنجی می‌توانند به عنوان مشاور اقتصادی، معلمان، معاونان پژوهشی و تحلیلگران مشغول به کار شوند.

تحصیلات تکمیلی در اقتصادسنجی می‌تواند منجر به اشتغال به عنوان یک اقتصاددان برای سازمان‌های دولتی، بانک‌های سرمایه‌گذاری، موسسات تحقیقاتی یا سازمان‌های بین المللی شود. افراد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی همچنین می‌توانند به عنوان مدلساز کمی، تحلیل‌گر و پیش‌بینی، مشغول به کار شوند لذا مکتب‌خونه یک دوره آموزش رایگان اقتصاد سنجی 1 را در اختیار شما قرار داده است.

poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  26 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  24 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)