آموزش رایگان اقتصادسنجی 2

اغلب مدل‌های رقابتی وجود دارد که قادر به توضیح همان رابطه تکراری هستند که قاعده تجربی نامیده می‌شود، اما تعداد کمی از مدل‌ها سرنخ‌های مفیدی از بزرگی ارتباط ارائه می‌دهند. با این وجود این چیزی ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
5 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان اقتصادسنجی 2

فصل اول
  مدل‌های پنل دیتا خطی
"27:36  
  مدل‌های پنل دیتا خطی( بخش دوم )
"44:11  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش سوم )
"54:19  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش چهارم )
"48:06  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش پنجم )
"39:42  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش ششم )
"27:55  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش هفتم )
"37:05  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش هشتم )
"37:41  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش نهم )
"50:13  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش دهم )
"41:54  
  مدل‌های پنل دیتا خطی ( بخش یازدهم )
"46:54  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( جلسه اول )
"49:57  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( جلسه دوم )
"24:27  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( جلسه سوم )
"27:39  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( مدل ترتیبی )
"23:41  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( استتا )
"37:35  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( استتا مدل‌های ترتیبی )
"33:23  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( استتا مدل‌های چندجمله ای )
"47:36  
  مدل‌های لوجیت پروبیت ( استتا مدل‌های شرطی )
"41:58  
  مدل رگرسیون سانسور شده و بریده شده
"60:45  
  مدل رگرسیون سانسور شده و بریده شده و مدل توبیت(بخش اول)
"45:15  
  توبیت بخش دوم
"36:22  
  مدل توبیت بخش سوم
"41:14  
  مدل توبیت بخش چهارم
"34:48  
  توبیت نوع دوم
"54:49  
  مدل هکمن بخش اول
"64:47  
  مدل هکمن بخش دوم
"35:26  

درباره دوره

اغلب مدل‌های رقابتی وجود دارد که قادر به توضیح همان رابطه تکراری هستند که قاعده تجربی نامیده می‌شود، اما تعداد کمی از مدل‌ها سرنخ‌های مفیدی از بزرگی ارتباط ارائه می‌دهند. با این وجود این چیزی است که بیشتر برای سیاستگذاران اهمیت دارد.

به عنوان مثال، هنگام تنظیم سیاست‌های پولی، بانکداران مرکزی باید از تأثیر احتمالی تغییرات نرخ بهره رسمی بر تورم و نرخ رشد اقتصاد بدانند. در مواردی از این دست است که اقتصاددانان به اقتصاد سنجی روی می‌آورند.

اقتصاد سنجی برای تعیین کمیت پدیده‌های اقتصادی از نظریه اقتصادی، ریاضیات و استنباط آماری استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، مدل‌های اقتصادی نظری را به ابزاری مفید برای سیاستگذاری اقتصادی تبدیل می‌کند. هدف اقتصادسنجی تبدیل اظهارات کیفی (مانند: رابطه بین دو یا چند متغیر مثبت است) به عبارات کمی (مانند: هزینه مصرف 95 سنت برای هر یک دلار افزایش درآمد قابل استفاده افزایش می‌یابد)می‌باشد.

اقتصادسنجی با اندازه‌گیری روابط اقتصادی سروکار دارد که ادغام اقتصاد است. اقتصاد ریاضی و آمار با هدف ارائه مقادیر عددی به پارامترهای روابط اقتصادی روابط نظریه‌های اقتصادی معمولاً به اشکال ریاضی بیان می‌شود و با اقتصاد تجربی ترکیب شده است. از روش‌های اقتصادسنجی برای بدست آوردن مقادیر استفاده می‌شود. پارامترهایی که اساساً ضرایب شکل ریاضی روابط اقتصادی هستند.

روش‌های آماری که در توضیح پدیده اقتصادی کمک می‌کنند، به عنوان روش‌های اقتصادسنجی سازگار هستند. روابط اقتصادسنجی رفتار تصادفی روابط اقتصادی را به تصویر می‌کشد که به طور کلی در فرمول‌های اقتصادی و ریاضی در نظر گرفته نمی‌شوند.

ممکن است ذکر شود که روش‌های اقتصادسنجی می‌تواند در زمینه‌های دیگر مانند علوم مهندسی، علوم زیستی، علوم پزشکی، علوم زمین، علوم کشاورزی و غیره استفاده شود. به عبارت ساده، هر زمان که نیاز به یافتن رابطه تصادفی در قالب ریاضی باشد، روش‌ها و ابزارهای اقتصادسنجی کمک می‌کند. ابزارهای اقتصادسنجی در توضیح روابط بین متغیرها مفید هستند.

اقتصادسنجی در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

روش‌های اقتصادسنجی در بسیاری از شاخه‌های اقتصاد از جمله امور مالی، اقتصاد کار، اقتصاد کلان، اقتصاد خرد و سیاست‌های اقتصادی استفاده می‌شود. تصمیمات سیاست اقتصادی به ندرت بدون ارزیابی اقتصادسنجی برای ارزیابی تأثیر آنها اتخاذ می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا اوریوئی

دکتر علیرضا اوریوئی دانش‌آموخته فوق دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی ویرجینیا می‌باشند. ایشان همچنین دانش‌آموخته ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و کارشناسی مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و همچنین عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌باشند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-04-16
استادعالی تدریس می کنندشیوا و رسا .خدا خیرش بده.امیدوارم دوره های تکمیلی بیشتری از سنجی مثل سنجی فضایی و...برگزار کنند.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

مدل‌‎های اقتصادسنجی:

مدل نمایش ساده‌ای از یک فرایند در دنیای واقعی است. باید نماینده باشد به این معنا که باید حاوی ویژگی‌های برجسته پدیده‌های مورد مطالعه باشد. به طور کلی، یکی از اهداف در مدل سازی، داشتن یک مدل ساده برای توضیح یک پدیده پیچیده است.

چنین هدفی ممکن است گاهی اوقات به الگویی با ساده سازی بیش از حد منجر شود و گاهی فرض‌های انجام شده غیر واقعی است. در عمل، به طور کلی، تمام متغیرهایی که آزمایشگر فکر می‌کند برای توضیح این پدیده مرتبط هستند، در مدل گنجانده شده‌اند.

بقیه متغیرها در سبدی به نام «اختلالات» ریخته می‌شوند که در آن اختلالات متغیرهای تصادفی هستند. این تفاوت اصلی بین مدل سازی اقتصادی و مدل سازی اقتصادسنجی و تفاوت اصلی بین مدل سازی ریاضی و مدل‌سازی آماری است. مدل سازی ریاضی ماهیت دقیق دارد، در حالی که مدل سازی آماری شامل یک اصطلاح تصادفی نیز می‌باشد.

یک مدل اقتصادسنجی متشکل است از:

  • مجموعه‌ای از معادلات توصیف رفتار. (این معادلات از مدل اقتصادی گرفته شده است و دارای دو قسمت متغیرها و اختلالات است.)
  •  گزارشی در مورد خطاها در مقادیر مشاهده شده متغیرها.
  •  مشخصات توزیع احتمال اختلالات.

اهداف اقتصادسنجی:

  • فرمول بندی و مشخصات مدل‌های اقتصادسنجی:

مدل‌های اقتصادی به صورت آزمایش تجربی فرموله شده‌اند. چندین مدل اقتصادسنجی می‌تواند از یک مدل اقتصادی حاصل شود. این مدل‌ها به دلیل انتخاب متفاوت فرم عملکردی، مشخصات ساختار تصادفی متغیرها و غیره متفاوت هستند.

  • برآورد و آزمایش مدل‌ها:

مدل‌ها بر اساس مجموعه داده‌های مشاهده شده برآورد می‌شوند و برای مناسب بودن آزمایش می‌شوند. این بخشی از استنباط آماری مدل سازی است. برای دانستن مقادیر عددی پارامترهای ناشناخته مدل، از روش‌های مختلف برآورد استفاده می‌شود. بر اساس فرمول‌های مختلف مدل‌های آماری، مدل مناسب و مناسبی انتخاب می‌شود.

  • استفاده از مدل‌ها:

مدل‌های به‌دست آمده برای پیش بینی و تدوین خط مشی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در تصمیم‌گیری سیاست‌ها بخشی اساسی است. چنین پیش‌بینی‌هایی به سیاستگذاران کمک می‌کند تا خوب بودن الگوی مناسب را قضاوت کرده و اقدامات لازم را برای تنظیم مجدد متغیرهای اقتصادی مربوطه انجام دهند.

اقتصادسنجی دو شاخه دارد: اقتصادسنجی نظری و اقتصاد سنجی کاربردی.

 روش اول مربوط به روش‌ها، هم خصوصیات آن‌ها و هم ایجاد روش‌های جدید است. این رابطه نزدیک به آمار ریاضی دارد و مفروضات یک روش خاص، خصوصیات آن را بیان می‌کند. دانستن اینکه چه موقع تحقق نیافته‌اند بسیار مهم است.

 اقتصادسنجی کاربردی آنچه را که می‌گوید انجام می‌دهد: این تئوری اقتصادسنجی را در شاخه‌های اقتصاد مانند ارقام بیکاری، نظریه نمونه کارها، توابع تقاضا و عرضه و غیره اعمال می‌کند. هدف از مطالعه اقتصادسنجی کاربردی ممکن است آزمایش یک فرضیه باشد - به عنوان مثال، برای تعیین میزان "شکاف حقوق و دستمزد جنسیتی" با تفاوت در تحصیلات و تجربه.

چرا مطالعه اقتصادسنجی مهم است؟

اقتصاد سنجی علم جالبی است زیرا ابزاری را فراهم می‌کند که به ما امکان می‌دهد اطلاعات مفیدی درباره سیاست‌های مهم اقتصادی را از داده‌های موجود استخراج کنیم. اقتصادسنجی مجموعه ابزاری است که می‌توانیم برای مقایسه با تئوری‌ها با داده‌های دنیای واقعی استفاده کنیم؛ که در آموزش رایگان اقتصاد سنجی 2 بطور کامل توضیح داده شده است.

 

poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)