×
ribbon

آموزش مدیریت استرس و اضطراب ویژه متخصصین IT

استرس در کار از شایع‌ترین احساساتی است که برای افراد در زمینه‌های مختلف کاری پیش خواهد آمد و متخصصین IT نیز از آن بی‌بهره نیستند. دوره آموزش مدیریت استرس و اضطراب برای متخصصین IT با ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.7 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:56 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:56 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 مدیریت استرس کاری ویژه حرفه IT

 تجربه لذت کار کردن

 طراحی چرخه کاری شخصی سازی شده

 آشنایی با سناریوهای واقعی برای عناوین شغلی

پیش‌نیاز‌ها

تلاش شده تا در این دوره، آموزش به صورتی باشد تا اصول کلی و پایه‌ای آموزش داده شود. بنابراین، این دوره هیچ پیش‌نیازی ندارد.

سرفصل‌های دوره آموزش مدیریت استرس و اضطراب ویژه متخصصین IT

معرفی مهارت‌های نرم متخصصین IT

فصل یک شامل دو جلسه است. جلسه اول در مورد مهارت‌های نرم ویژه متخصین حوزه IT صحبت می‌کنیم. در جلسه دوم چرخه کاری استاندارد متخصصین IT را معرفی می‌کنیم.

  بررسی مهارت‌های نرم متخصصین حوزه IT
"18:19  
  معرفی چرخه کاری استاندارد متخصصین حوزه IT
"19:31  
معرفی چرخه‌کاری استاندارد

در فصل دوم طی دو جلسه تمامی مراحل چرخه کاری را با سناریوهای واقعی کاری با جزییات بررسی می‌کنیم.

  بررسی چرخه کاری استاندارد متخصصین حوزه IT (فاز یک و دو)
"19:56  
  بررسی چرخه کاری استاندارد متخصصین حوزه IT(فاز سه، چهار و پنج)
"21:18  
تقویت مهارت‌های نرم مورد نیاز طراحی چرخه کاری

در این فصل طی دو جلسه مهارت‌های نرم مورد نیاز در چرخه کاری استاندارد را به تفکیک مراحل بررسی و جمع بندی می‌کنیم.

  مهارت‌های نرم هر مرحله از چرخه کاری - بخش اول
"17:39  
  مهارت‌های نرم هر مرحله از چرخه کاری - بخش دوم
"19:35  

درباره دوره

استرس در کار از شایع‌ترین احساساتی است که برای افراد در زمینه‌های مختلف کاری پیش خواهد آمد و متخصصین IT نیز از آن بی‌بهره نیستند. دوره آموزش مدیریت استرس و اضطراب برای متخصصین IT  با هدف آموزش و نحوه مدیریت این استرس در محیط کار تهیه شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

در دوره آموزش مدیریت استرس و اضطراب ویژه متخصصین IT چه یاد می‌گیریم؟

در این دوره با هم روی مهم ترین چالش حرفه IT یعنی نامشخص بودن تسک‌ها غلبه می‌کنیم. حرفه IT جزو دسته‌بندی Thankless job قرار می‌گیرد. چون ما در حرفه IT با مشکلات، چالش‌ها، Disasterها و صورت مساله‌های نامشخص و از پیش تعریف نشده سر و کار داریم. این نامشخص بودن ذاتی تسک‌ها یک استرس کاری برای ما ایجاد می‌کند.

در این دوره آموزشی، یک چرخه کاری استاندارد ویژه متخصصین IT تعریف کردیم که با هم با سناریوهای واقعی برای عناوین شغلی متخصصین IT با جزییات بررسی می‌کنیم. در انتهای دوره شما قادر هستید یک چرخه کاری استاندارد مختص حرفه خودتان تعریف کنید. به کمک این چرخه کاری شما استرس کاری را مدیریت و لذت کار کردن را تجربه خواهید کرد.

دوره آموزش مدیریت استرس و اضطراب برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که از نام آن پیداست این دوره متخصص کارمندان و کسانی است که در حوزه فناوری اطلاعات کار می‌کنند ولی با این حال سایر افراد و کسانی که در حوزه‌های دیگر کار می‌کنند و احساس استرس در کارشان دارند، مناسب است.

سرفصل‌های دوره آموزش مدیریت استرس و اضطراب ویژه متخصصین IT چیست؟

دوره آموزش مذکور در سه سرفصل زیر تدریس می‌شود:

  • معرفی مهارت‌های نرم متخصصین IT
  • معرفی چرخه‌کاری استاندارد
  • تقویت مهارت‌های نرم مورد نیاز طراحی چرخه کاری

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سپیده صانعی

سپیده صانعی، دانش‌آموخته کارشناس ارشد مهندسی IT از موسسه آموزش عالی الکترونیکی نور طوبی و کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه سراسری تبریز هستند. ایشان دارای گواهینامه‌های شرایط عمومی تدریس از سازمان مدیریت و برنامه ریزی - پداگوژی (مربی‌گری) از سازمان فنی حرفه‌ای، مدارک بین المللی MTCNA-Kaspersky Lab Professional Data Security Specialist و IT Troubleshooting Training هستند. ایشان تجربه فعالیت به عنوان کارشناس فنی (IT Support Specialist) در شرکت‌های تراست گستر و پیشگامان فناوری اطلاعات هامون را در کارنامه خود دارند و هم‌ اکنون به‌عنوان کارشناس فناوری اطلاعات و شبکه در اداره کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی و به عنوان مدرس مهارت‌های نرم ویژه متخصصینIT و همچنین مترجم متون تخصصی علوم کامپیوتر در صانعی آکادمی فعالیت می‌کنند. از سوابق آموزشی ایشان می‌توان به سابقه تدریس در کارگاه آموزشی در زمینه‌های Network plus، دروس تخصصی دانشگاهی‌ علوم کامپیوتر و برگزاری وبینارهای مرتبط با ورود و حضور موفق در حوزه IT اشاره نمود.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
فرشيد صانعي 1402-02-17
موضوع جدیدیه و خیلی کم روش کار شده. به نظرم این دوره خیلی کمک کننده است تا شخص بتونه دانش و مهارتش توی محیط کاری رو بهتر به نمایش بذاره. فعلا ۳ جلسه رو دیدم و تا اینجا خیلی مفید بوده.
بابک ایمانی 1402-01-25
چنین دوره ای رو هیچ جای دیگه ای ندیده بودم آموزش یک مهارت رقابتی برای متخصصین IT تا بتونن علاوه بر مهارت فنی، در مدیریت تسک ها و ارتباطی هم خوب عمل کنند.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

استرس چیست؟

طبق تعریف HSE، استرس، واکنش نامطلوبی است که افراد در برابر فشارهای بیش از حد یا انواع دیگر تقاضاهایی که بر روی آنها اعمال می‌شود دارند. استرس در محل کار سال‌ها موضوع تحقیق بوده اما به نظر می‌رسد که این وضعیت در حال افزایش است.

با یک مطالعه که از سال 2015  است متوجه خواهیم شد که سال به سال آمار استرس و اضطراب مابین افراد افزایش یافته است. «آمار استرس، افسردگی یا اضطراب مرتبط با کار» منتشر شده در اواخر سال 2018 توسط اداره ایمنی و بهداشت بریتانیا (HSE) استرس ناشی از کار را به عنوان واکنش مضری که افراد در برابر فشارها و خواسته‌هایی که در محل کار بر آنها وارد می‌شود، تعریف می‌کند. با این تعریف متوجه می‌شوید علل اصلی استرس مرتبط با کار که در این گزارش شرح داده شده است، همگی حول فشار حجم کار از جمله ضرب‌الاجل‌های تنگاتنگ، مسئولیت بیش از حد و عدم حمایت مدیریتی می‌چرخند.

طبق نظرسنجی Future of ITSM 2019 که با مشارکت ITSM.tools انجام شده است نشان می‌دهد، موضوع استرس در محل کار در صنعت فناوری اطلاعات رایج است. همچنین این نظرسنجی نشان داده که «بیش از نیمی از پاسخ دهندگان احساس می‌کنند که کار در فناوری اطلاعات بر سلامت شخصی آنها تأثیر منفی می‌گذارد». با توجه به اینکه 84 درصد از پاسخ دهندگان نیز معتقدند که کار در فناوری اطلاعات طی سه سال آینده سخت‌تر و استرس‌زاتر خواهد شد، بنابر این از آنجایی که دنیا همراه با تکنولوژی و فناوری در حال حرکت رو به جلو است و کاربران و متخصصین آیتی همواره سخت کوشانه با آن در ارتباط هستند باید آموزشی مبنی بر کنترل اضطراب و استرس و مدیریت سازمانی آن در نظر گرفت.

خطرات ناشی از عدم مدیریت استرس در محیط کار

استرس می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری بر افراد بگذارد، از سردرد و مشکل در تمرکز تا از دست دادن خواب، ایجاد اضطراب و حتی به خطر انداختن روابط شخصی. مقدار کمی استرس در کوتاه مدت می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز کنید و بهره وری بیشتری داشته باشید، اما بیش از حد برای مدت طولانی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی بی‌شماری شود.

مشکل استرس و به خصوص استرس در محیط کار، این است که اغلب به آرامی در طول زمان ایجاد می‌شود و این امر باعث خواهد شد تا زمانی که یک اتفاق بزرگ (مانند حمله پانیک یا تجربه فرسودگی شغلی) از بین برود، توجه به آنچه اتفاق می‌افتد سخت‌تر می‌شود. در این مرحله، بهبودی بسیار سخت‌تر از زمانی خواهد شد که استرس قبل از اینکه فرصتی برای به زانو درآوردن فرد ایجاد شود، کنترل شده باشد.

در حالی که بحث‌ها در مورد سلامت روان و سلامت محیط کار در سال‌های اخیر افزایش یافته، واضح است که سازمان‌ها هنوز کارهای زیادی برای محافظت از کارکنان خود دارند. با این حال، در حالی که این وظیفه کارفرمایان است که اطمینان حاصل کنند که از کارکنان مراقبت می‌شود و باید مدیریت استرس در سازمان صورت بگیرد، برای همه ما نیز مهم است که با یادگیری نحوه تشخیص و مدیریت هر استرسی که تجربه می‌کنیم، مسئولیت سلامت خود را بپذیریم.

راهکارهای مدیریت استرس شغلی

در زیر مهم‌ترین راه‌های مقابله با استرس در محیط کار آورده شده است:

آگاه بودن

همه ما استرس را تجربه می‌کنیم، مطمئناً برخی بیشتر از دیگران؛ اما هیچ کس زندگی را کاملاً بدون استرس نمی‌گذراند. خب، به هر حال همه در صنعت IT کار نمی‌کنند. اگرچه همه ما استرس و اضطراب را تجربه می‌کنیم، اما همه به یک شکل به آن پاسخ نمی‌دهیم. برخی عصبانی می‌شوند، برخی دیگر از اعتماد به نفس پایین رنج می‌برند، ممکن است متوجه شوید که نمی‌توانید آرام باشید، بیشتر غذا می‌خورید یا در خوابیدن مشکل دارید. راه‌های مختلفی وجود دارد که استرس می‌تواند بروز کند، بنابراین شناسایی نحوه واکنش شما مهم است.

به جای نادیده گرفتن علائم استرس خود، باید از عواملی که این احساسات را تحریک می‌کنند آگاه شوید تا زمانی که احساس کردید که بر شما غلبه کرده است، بتوانید فوراً اقدام کنید. اگر مدیرتان بیش از حد از شما بخواهد احساس عصبانیت می‌کنید؟ آیا جلسات باعث می‌شود که دلتان بخواهد فرار کنید؟

به دست آوردن آگاهی از آنچه شما را تحت فشار قرار می‌دهد و نحوه واکنش شما، اولین قدم برای مدیریت استرس است. هنگامی که توانستید محرک‌های خود را شناسایی کنید، می‌توانید روی تکنیک‌های مدیریتی برای کاهش سطح استرس خود کار کنید.

صحبت کردن با دیگران

در حالت ایده آل، این فرد، رهبر تیم یا مدیر شما خواهد بود. به عنوان مثال، وقتی استرس ناشی از کار زیاد، ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی یا مسئولیت‌های شما بیش از حد است، زمان آن فرا رسیده که این افراد وارد عمل شوند؛ اما آنها تنها در صورتی می‌توانند این کار را انجام دهند که با آنها صحبت کنید.

این آسان نیست، اما بدانید که اعتراف به زمانی که همه چیز بیش از حد است، قدرت واقعی شخصیت را نشان می‌دهد. یک مدیر شایسته می‌خواهد تا جایی که می‌تواند از شما حمایت کند و باعث نمی‌شود که در مورد طرح موضوع احساس وحشتناکی کنید.

اگرچه همیشه به این سادگی نیست، گاهی اوقات مدیران / سرپرستان ما نمی‌دانند چگونه به ما کمک کنند، یا استرس‌های خود را که برای مقابله با آن دارند و نمی توانند توجه لازم را به ما ارائه دهند. گاهی اوقات آن‌ها حتی دلیل استرس ما هستند، یا ما نمی‌توانیم مشکلات خود را با آنها در میان بگذاریم. وقتی این اتفاق می‌افتد، گزینه بعدی شما این است که به دنبال فردی در بخش منابع انسانی یا مدیر فناوری اطلاعات دیگری بگردید که به او اعتماد دارید و به او احترام می‌گذارید اما مجبور نیستید به او گزارش دهید.

اگر واقعاً نمی‌توانید خود را مجبور کنید که با کسی در محل کار صحبت کنید، کسی را خارج از دفتر پیدا کنید. اگر واقعاً برای رویارویی با مردم مشکل دارید، با افرادی که کارشان هست تماس بگیرید تا به مشکلات عاطفی که ممکن است تجربه کنید گوش دهند.

صحبت کردن با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا افکار خود را طوری مرتب کنید که دیدگاهی به دست آورید و یک دیدگاه خارجی می‌تواند چیزی را برجسته کند که ممکن است در مورد خودتان فکر نکرده باشید. حداقل می‌تواند به رهایی بخشی از تنش که ممکن است ناخودآگاه آن را نگه داشته باشید کمک کند.

به دست آوردن شجاعت برای صحبت کردن می‌تواند دشوار باشد، اما احتمالاً متوجه خواهید شد که وقتی اولین قدم را برداشتید، کمی احساس سبکی خواهید کرد. هیچ اشکالی ندارد که هر زمان که احساس کردید به کمک نیاز دارید، درخواست کمک کنید.

انجام کارهای خود

مهم است که اجازه ندهید دیگران روز شما را دیکته کنند. بله شما باید کار خود را انجام دهید و بله احتمالاً چندین کار در حال انجام دارید، اما تلاش برای مقابله با همه آن‌ها در یک زمان استرس را چندین برابر خواهد کرد.

استرس کاری می‌تواند منجر به تحریک پذیری یا ناراحتی شما شود و اگر فشار کاهش نیابد می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی و عدم توجه مشخص به شغلی شود که ممکن است زمانی عاشقش بوده باشید گردد. سعی داشته باشید روز خود را برنامه‌ریزی کنید.

فهرستی داشته باشید که وظایف شما را با کمترین اهمیت در پایین اولویت‌بندی کند. وقتی کاری فوری پیش آمد، با آن مقابله کنید و سپس به فهرست خود بازگردید. داشتن یک فهرست کاری به شما کمک می‌کند تا جایی که مدیریت خوبی روی کارها داشته باشید و این استرس کاری را کاهش می‌دهد. از نه گفتن هم در مواقع لزوم نترسید. اگر کسی جلسه‌ای را بدون اطلاع یا کم اطلاعی وارد تقویم شما کرد، آن را رد کنید.

همکاران ما می‌توانند افراد فوق‌العاده‌ای باشند، اما با استرس‌ها و ضرب‌الاجل‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی اوقات می‌توانند خواسته‌های غیرواقع‌بینانه‌ای داشته باشند، بدون اینکه متوجه شوند چه کاری انجام می‌دهند و فشاری که ممکن است به شما وارد کنند.

استراحت و تلاش

هنگامی که در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کنید باید بپذیرید که سرتان همیشه شلوغ خواهد بود و وظایف کاری شما هرگز کامل نمی‌شود و کارهای فوری همیشه در ناخوشایندترین زمان‌ها به سمت شما می‌آیند. پذیرش این حقایق می‌تواند به مقابله شما در برابر استرس کمک کند زیرا می‌توانید فشاری را که به خود وارد می‌کنید را کاهش دهید. زمانی که استرس ناشی از کار از فشار بیش از حد باشد معمولاً تلاش برای مقابله با همه چیز در تلاش برای احساس کنترل است اما حتی اگر بتوانید (مثلاً در یک هفته) همه چیز را با موفقیت انجام دهید، این حجم کاری ادامه خواهد داشت و هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید همان سرعت کار را برای مدت طولانی ادامه دهید.

خطر دیگر این است که وقتی به طور معجزه آسایی این کار را انجام می دهید، این سطح کاری است که مردم از شما انتظار دارند؛ بنابراین، فشار را روی خود انباشته نکنید و فقط در ساعاتی که دارید بهترین کار را انجام دهید. شد.

استراحت در زمان نهار

افراد زیادی در IT در زمان استراحت و زمان ناهار خود نیز کار می‌کنند. کسانی که غذاهای آماده می خوردند یا اصلاً غذا خوردن را فراموش می‌کنند زودتر خسته می‌شوند و بهره‌وری آن‌ها کاهش می‌یابد.

تغییر پذیری

تغییرات سازمانی معمولاً یک عامل بزرگ در مورد استرس ناشی از کار است. نظرسنجی «کار و رفاه 2017» که توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) منتشر شد، نشان داد که کارگرانی که تغییرات اخیر یا فعلی را تجربه می‌کنند، بیش از دو برابر بیشتر از کارکنانی که هیچ تغییر اخیر، فعلی یا پیش‌بینی‌شده را گزارش نکرده‌اند، استرس مزمن کاری را تجربه می‌کنند. 55 درصد در مقابل 22 درصد.

یادگیری تکنیک‌های تنفس

یکی از راه‌های کنترل استرس و مدیریت آن، تکنیک‌های مختلف مرتبط با تنفس عمیق است، بنابراین ایده خوبی خواهد بود که تا زمانی که روشی را پیدا کنید که برای شما مناسب است، درمورد این روش تحقیق و تمرین کنید.

خود مراقبتی در فضای بیرون کار

اگر می‌خواهید به طور موثر با استرس ناشی از کار کنار بیایید، باید در خارج از محل کار نیز مراقب خود باشید. این به معنای تغذیه سالم، ورزش کردن، تفریح کردن، ارتباط با دیگران و غیره است. زندگی و کار در زمینه‌ی فناوری اطلاعات می‌تواند سخت باشد زیرا یک شغل 24 ساعته است.

خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند احساس استرس را افزایش دهد، زیرا وقتی خسته هستیم، نمی‌توانیم به اندازه زمانی که احساس شادابی می‌کنیم، منطقی فکر کرده یا احساسات خود را کنترل کنیم.

هنگامی که ما مرتباً نمی‌توانیم خواب مناسبی در شب داشته باشیم، می‌تواند منجر به مه مغزی شود که به این معنی است که توانایی ما برای تمرکز مختل می‌شود. این می‌تواند باعث شود که ما احساس بدخلقی، تحریک پذیری و درنهایت دچار احساسات استرس و اضطراب و افسردگی شویم.

کنترل و مدیریت استرس و حل مسئله
استرس زمانی تشدید می‌شود که کنترل کاری را که انجام می‌دهیم احساس نکنیم. استرس ناشی از کار می‌تواند عامل آن باشد زیرا احساس می‌کنیم نمی‌توانیم حجم کار، اقدامات همکارانمان یا ضرب‌الاجل‌هایی را که باید رعایت کنیم، کنترل کنیم.

سخن آخر

در این توضیحات به عنوان مکمل دوره آموزش مدیریت استرس در محیط کار شما را با مفهوم مدیریت استرس شغلی در سازمان و راه‌حل‌های مدیریت استرس آشنا نمودیم. امیدواریم از این خودمراقبتی‌ها در مدیریت استرس بهره‌ی کافی دریافت کرده باشید. همچنین مدیران و سازمان ها به جهت بهبود روند کاری و باتوجه به آگاهی از تاثیرات استرس بر کارکنان باید آموزش مدیریت استرس را از الزامات محیط کار درنظر بگیرند و راهکارهایی جهت کاهش آن در سازمان ارائه دهند.

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در محیط کار استرس دارید، هم اکنون با ثبت نام در دوره آموزش مدیریت استرس در محیط کار از راه‌کارهایی که مدرس بیان می‌کند، نهایت استفاده را ببرید.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:56 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:56 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)