آموزش رایگان مکانیک سیالات پیشرفته

poster
پیش‌نمایش دوره

آموزش رایگان مکانیک سیالات پیشرفته یکی از دروس رشته مهندسی شیمی در دوره کارشناسی‌ارشد به ارزش 3 واحد است. مکانیک سیالات شاخه‌ای از مکانیک کاربردی است که با رفتار مایعات و گازها در حالت ساکن ... ادامه

مدرس دوره:
علی محبی
علی محبی
4.9 (11 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  31 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  42 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مکانیک سیالات پیشرفته

فصل اول: اصول پایه‌ای مکانیک سیالات
  جلسه 1: تعریف سیال، خط جریان و مفهوم پیوستار
مشاهده
"79:30  
  جلسه 2: معادلات اصلی به فرم انتگرالی و دیفرانسیلی
مشاهده
"60:01  
  جلسه 3: ادامه فرم دیفرانسیلی معادلات و تابع جریان
مشاهده
"83:14  
  جلسه 4: خط مسیر، خط اثر و شتاب یک ذره سیال
"71:46  
  جلسه 5: مقایسه روش‌های اویلری و لاگرانژی، معادله حرکت
"82:51  
  جلسه 6: ادامه معادله حرکت
"71:35  
  جلسه 7: معادلات ناویه استوکس، اویلر و مفهوم دیورژانس سرعت
"66:05  
فصل دوم: موازنه ممنتوم لایه‌ای
  جلسه 8: روش set up کردن مسائل جریان ویسکوز
"80:42  
  جلسه 9: انتقال ممنتوم جابه‌جایی و مثال فیلم لرزان
"99:13  
  جلسه 10: ادامه مثال فیلم لرزان و موازنه ماکروسکوپیک
"84:06  
  جلسه 11: مثال جریان در یک لوله مدور
"92:47  
  جلسه 12: مثال سیال غیرنیوتنی و مثال جریان در یک فضای حلقوی
"94:15  
  جلسه 13: مثال شرط مرزی مایع - مایع
"83:25  
  جلسه 14: جریان خزشی اطراف یک کره
"94:52  
  جلسه 15: ادامه جریان خزشی – Equation of change
"75:16  
فصل سوم: معادلات تغییر (کاربرد معادلات حرکت)
  جلسه 16: کاربرد معادلات حرکت برای حل مسائل جریان
"85:17  
  جلسه 17: فیلم لرزان، جریان بین دو استوانه هم‌محور، دوران مایع
"86:10  
  جلسه 18: چرخش یک کره جامد در یک مایع ساکن و فرم بی‌بعد معادلات حرکت
"83:12  
فصل چهارم: سینماتیک جریان
  جلسه 19: ادامه فرم بی‌بعد معادلات و سینماتیک جریان
"67:32  
  جلسه 20: چرخش سیال، ورتیسیتی (گردابه) و تغییر شکل زاویه‌ای سیال
"93:26  
  جلسه 21: دینامیک جریان غیر‌ ویسکوز
"95:49  
  جلسه 22: استنتاج معادله برنولی با توجه به مختصات دکارتی و معادله برنولی برای جریان بی چرخش
"86:49  
فصل پنجم: جریان غیر ویسکوز (پتانسیلی)
  جلسه 23: تابع جریان و تابع پتانسیل سرعت، تعامد خطوط جریان و پتانسیل
"98:22  
  جلسه 24: چشمه، چاه و گرداب آزاد
"74:38  
  جلسه 25: جریان دابلت، ترکیب جریان‌های ساده صفحه‌‌ای
"93:55  
  جلسه 26: جریان اطراف یک استوانه
"74:11  
فصل ششم: جریان آشفته
  جلسه 27: تعریف جریان آشفته، عملگر متوسط زمانی، قوانین متوسط‌گیری
"77:06  
  جلسه 28: معادلات پیوستگی و ممنتوم به فرم متوسط زمانی، فرضیه بوزینسک
"91:18  
  جلسه 29: شدت آشفتگی، کشش گردابه‌ای، مدل‌سازی جریان آشفته
"75:54  
  جلسه 30: معادله انرژی جنبشی آشفتگی، مدل‌های تک معادله‌ای
"55:01  
  جلسه 31: مدل‌های دو معادله‌ای، معادله نرخ اتلاف انرژی جنبشی آشفتگی
"67:43  

درباره دوره

آموزش رایگان مکانیک سیالات پیشرفته یکی از دروس رشته مهندسی شیمی در دوره کارشناسی‌ارشد به ارزش 3 واحد است. مکانیک سیالات شاخه‌ای از مکانیک کاربردی است که با رفتار مایعات و گازها در حالت ساکن و یا در‌حال حرکت سروکار دارد. جنبه تئوری مکانیک سیالات که اخیراً با پیشرفت علوم کامپیوتر توسعه پیدا کرده‌است، دینامیک سیالات محاسباتی یا CFD است که معادلات دیفرانسیل پاره‌ای حاکم بر جریان سیال را به‌صورت عددی حل می‌کند و مانند یک آزمایشگاه مجازی به کمک این تکنیک می‌توان جریان سیال را هم به‌صورت آرام و آشفته مورد مطالعه قرار داد. به کمک تکنیک دینامیک سیالات محاسباتی می‌توان جریان‌های چند‌فازی مانند حرکت هم‌زمان جریان های گاز- مایع، گاز-جامد و مایع-مایع مطالعه کرد که کاربردهای زیادی در صنعت دارد. 

مکانیک سیالات پیشرفته کاربردهای متنوعی هم در زندگی روزمره و هم در صنعت دارد. محدوده کاربردهای علمی آن، بی‌انتها است، از سیستم‌های بیولوژیکی گرفته تا اتومبیل‌ها، هواپیما، موشک‌ها، راکتورهای شیمیایی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، خطوط انتقال نفت و گاز و غیره کاربرد دارد. مطالعه حرکت خون در رگ‌ها، قلب، شش‌ها و اختلاط سوخت مایع و هوا در محفظه‌ی احتراق موتورها به کمک علم مکانیک سیالات انجام می‌شود. 

حل دقیق مسئله‌ی سیال لزج ابتدا توسط ریاضیدان یونانی، ارشمیدس در دو اصل شناوری ارائه شد. قدم بعدی توسط توریچلی برداشته شد که در سال 1644 بیان کرد که سرعت جریان یک مایع لزج خروجی از یک سوراخ و مخزن، برابر با سرعتی است که مایع هنگام سقوط آزاد به آن می‌رسد، بعداً با‌توجه‌به قانون لزج خطی پیشنهاد شده توسط نیوتن، ایشان اولین تحلیل جریان لزج را با به‌دست آوردن توزیع درست سرعت در اطراف یک استوانه چرخان انجام داد.

تلاش‌های اولیه برای حل مسائل سیالات ایده‌آل بدون اصطکاک صورت گرفته است. اولین فرد در این مسیر دانیل برنولی بود که در سال 1738 رابطه بین گرادیان فشار و شتاب در یک جریان غیرلزج را تشریح کرد. بعد از آن در سال 1755 لئونارد اولر معادله‌ی مشهور جریان بدون اصطکاک را به‌دست آورد که امروزه نام برنولی بر آن گذاشته شده‌است.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علی محبی

دکتر علی محبی استاد تمام مهندسی شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان هستند که دروس مکانیک سیالات، مکانیک سیالات پیشرفته، پدیده‌های انتقال پیشرفته و آلودگی هوای پیشرفته را تدریس می‌کنند و مدارک تحصیلی ایشان کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و دکتری از دانشگاه شیراز است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-09-06
سلام من دانشجوی کارشناسی مکانیک هستم این درس همون مکانیک سیالات 2 میشه؟ قابل استفاده برای رشته مکانیک هست ؟
1402-08-12
سلام من کانادا دانشجو هستم چند جلسه از ویدویو ها رو دیدم واقعا عالی درس دادن.ممنونم
علیرضا خواجه 1402-02-14
سلام دانشجوی ارشد رشته مکانیک هستم و تا الان جلسه اول این دوره رو دیدم و واقعا از استاد درس سپاسگزارم بابت تدریس روان و مفیدشون.
علی محبی 1402-02-08
با سلام با تشکر از نظر کاربر محترم (همایون)، ترجمه بهتر falling film، "فیلم ریزان" یا "لایه ی مایع در حال ریزش" می باشد. مدرس دوره
1401-08-22
با سلام و احترام ممنونیم از جناب آقای دکتر محبی بزرگوار بابت تهیه این فیلم های تدریس سیالات که بسیار کامل و دقیق هستند و حتی برای کسانی که مدتی از سیالات فاصله گرفته باشند بسیار خوب توضیح داده شده بعلاوه اینکه با تماشای کامل فیلم ها به علت تدریس مرحله به مرحله و باحوصله ، همه مطالب به خوبی و راحتی در ذهن میمونه محمدحسین محمودی
یعقوب رهنما 1401-05-19
با سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر محبی با عطف به تدریس عالی در درس مکانیک سیالات لیسانس، شدیدا راغب شدم که تدریس مکانیک سیالات پیشرفته را جزء به جزء تماشا کنم و نکاتش را یادداشت نمایم. انشالله که استاد هر کجا تشریف دارند سالم و سلامت باشند. یعقوب رهنما
ابراهیم ابراهیمی 1401-04-03
تدریس این درس توسط جناب آقای دکتر محبی ، بسیار روان و عالی هست. امیدوارم ایشان و دیگر اساتید دلسوزی مثل ایشان ، همیشه سلامت باشند.
محمدمهدی حسینی 1400-03-14
ممنون از تیم مکتب خونه و اقای علی محبی ،استاد بزرگوار و باسواد.این دوره بسیار با کیفیت و باحوصله تدریس شده و ارزش وقت گذاشتن رو داره و به من خیلی کمک کرد .
همایون ابطحی 1401-12-17
با سلام و عرض ادب ترجمه بهتر عبارت " falling film " شاید " سیال بسیار نازک پایین رونده" باشد یا ساده تر " فیلم لغزنده " ولی نه " فیلم لرزان" . فیلم "لرزان" سنخیتی با مفهوم مورد نظر نویسنده ندارد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

به موازات اولر، دالامبر در سال 1752 معمای عجیب خود را مطرح کرد و نشان داد که یک جسم در یک جریان بدون اصطکاک دارای نیروی پسای صفر است، بعد از اولر و همکارانش، پیشرفت‌هایی در علم مکانیک سیالات توسط ناویه (1827)، کوشی (1828)، پواسون (1829) و استوکس (1845) صورت گرفت، معادلات ناویه - استوکس با وجود پایه‌ای بودن، غیر‌خطی، پیچیده و مشکل هستند و حل آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

تا به امروز، فقط تعداد محدودی حل دقیق برای این معادلات به‌دست‌آمده است. با توجه به تحقیقات موجود در زمینه مکانیک سیالات، این علم پیشرفت رو به رشدی داشته است، وسایل اندازه گیری با اختراع سیم داغ و سرعت‌سنج‌های لیزری و سنسورهای مینیاتوری فشار و دما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. مکانیک سیالات محاسباتی (CFD) به‌عنوان یک مبحث خاص در تمام زمینه‌ها نفوذ کرده‌است به‌طوری که مهندسین می‌توانند با به‌کارگیری CFD یک جریان لزج دو یا سه بعدی واقعی را شبیه‌سازی و اطلاعات ارزشمندی را استخراج کنند.

در مکانیک سیالات انتخاب مناسب محور مختصات اهمیت زیادی دارد، در‌صورتی‌که مطالعه جریان سیال از یک مبدا مختصات ثابت انجام شود، به آن دیدگاه اولری گویند ولی اگر مبدا مختصات با سیال حرکت کند این همان دیدگاه لاگرانژی است. در دینامیک سیالات از دیدگاه اولری بیشتر استفاده می‌شود که همان روش حجم کنترل است، البته دیدگاه لاگرانژی مطابق روش سیستم است. معادلات پیوستگی، ممنتوم و انرژی معادلات پایه حاکم بر دینامیک سیالات هستند. این معادلات بیانگر فیزیک حرکت سیال و در واقع بیان سه اصل مهم بقاء جرم، قانون دوم نیوتن و قانون اول ترمودینامیک هستند. در این بین معادلات ناویه - استوکس که سنگ‌بنای دینامیک سیالات هستند از اهمیت خاصی برخوردار است که دانشمندان در طول قرن گذشته و تاکنون تلاش زیادی برای حل تحلیلی و عددی این معادلات خصوصاً برای جریان آشفته کرده‌اند.

دوره آموزش رایگان مکانیک سیالات پیشرفته به چه مطالبی می‌پردازد؟

درس مکانیک سیالات پیشرفته رشته مهندسی شیمی شامل مباحث اصول پایه ای مکانیک سیالات، موازنه ممنتوم لایه‌ای (Shell Momentum Balance)، Set up مسائل جریان به کمک معادلات ناویه - استوکس، جریان غیر‌ویسکوز (پتانسیلی) و جریان آشفته است که در 31 جلسه تهیه شده‌است.

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  31 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  42 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)