آموزش رایگان جریان‌های آشفته

poster
پیش‌نمایش دوره

جریان‌های آشفته یکی از دروس رشته مهندسی شیمی در دوره دکتری به ارزش 3 واحد است و در دانشگاه شهید باهنر کرمان مطالب جریان‌های آشفته در قالب درس پدیده‌های انتقال پیشرفته ارائه می‌شود. مطالب این ... ادامه

مدرس دوره:
علی محبی
علی محبی
4.5 (8 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  26 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  38 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان جریان‌های آشفته

فصل اول: مفاهیم اولیه
  جلسه 1: مفاهیم اولیه جریان آشفته
مشاهده
"70:30  
  جلسه 2: مشخصه‌های جریان آشفته
مشاهده
"94:11  
  جلسه 3: انواع جریان‌های آشفته، مقیاس‌ها و ابعاد
مشاهده
"96:45  
  جلسه 4: ادامه مقیاس و ابعاد در جریان آشفته، فرضیه‌های کولموگروف
"98:51  
  جلسه 5: ابعاد طولی، طیف انرژی، ورتیستی در آشفتگی
"96:13  
فصل دوم: معادلات حرکت سیال
  جلسه 6: معادلات حرکت سیال، میدان‌های لاگرانژی و اولری
"77:52  
  جلسه 7: ادامه معادلات حرکت، معادله پوآسون
"86:33  
  جلسه 8: کمیت‌های اسکالر غیرفعال و بقایی، معادل انتقال ورتیستی و بررسی ترم‌های آن
"94:01  
  جلسه 9: کشیدگی گردابه‌ای، انواع تنسور دوم در جریان آشفته
"72:02  
  جلسه 10: تغییر شکل زاویه‌ای و چرخش سیال، خواص انتقالی معادلات ناویه استوکس
"60:21  
  جلسه 11: ادامه خواص انتقالی معادلات ناویه استوکس
"72:15  
  جلسه 12: تغییرناپذیری گالیله‌ای، چرخش محور مختصات
"78:30  
فصل سوم: شرح آماری جریان آشفته
  جلسه 13: بحث تصادفی بودن جریان آشفته، معادلات لورنز
"80:55  
  جلسه 14: توصیف متغیرهای تصادفی (تابع توزیع تجمعی، تابع چگالی احتمال)
"80:47  
  جلسه 15: توابع توزیع، متغیرهای تصادفی متحد، کوواریانس و فرایند تصادفی
"95:45  
  جلسه 16: فرایند ایستای آماری، خود‌همبستگی، میدان تصادفی و آشفتگی همگن
"97:14  
  جلسه 17: آشفتگی ایزوتروپ
"89:14  
فصل چهارم: معادلات متوسط زمانی جریان
  جلسه 18: قوانین متوسط‌گیری زمانی، معادلات پیوستگی و حرکت به فرم متوسط زمانی
"96:28  
  جلسه 19: معادلات متوسط زمانی (روش تنسوری)، تفسیر تنش‌های رینولدز، خواص تنش‌های رینولدز
"90:12  
  جلسه 20: ادامه خواص تنش‌های رینولدز، معادله انتقال متوسط زمانی یک کمیت اسکالر، فرضیه ویسکوزیته آشفته
"77:52  
  جلسه 21: فرضیه بوزینسک - تئوری طول اختلاط پرانتل - پروفایل سرعت متوسط زمانی نزدیک دیوار
"84:12  
فصل پنجم: مدل‌های جریان آشفته و توابع دیوار
  جلسه 22: دیدگاه‌های مدل‌سازی و شبیه‌سازی جریان آشفته و انواع مدل‌های جریان آشفته، معادله انرژی جنبشی آشفته
"93:17  
  جلسه 23: تفسیر معادله انرژی جنبشی آشفته و مدل‌سازی آن
"97:22  
  جلسه 24: مدل‌های دو معادله‌ای جریان آشفته
"101:19  
  جلسه 25: بررسی جریان‌های آشفته برشی محصور و توابع دیوار
"99:25  
  جلسه 26: جریان‌های آشفته بین دو صفحه موازی و بررسی نواحی مختلف لایه مرزی نزدیک دیوار
"93:50  

درباره دوره

جریان‌های آشفته یکی از دروس رشته مهندسی شیمی در دوره دکتری به ارزش 3 واحد است و در دانشگاه شهید باهنر کرمان مطالب جریان‌های آشفته در قالب درس پدیده‌های انتقال پیشرفته ارائه می‌شود. مطالب این دوره برای کلیه رشته‌های مهندسی که جریان‌های آشفته را مطالعه می‌کنند قابل استفاده است.

جریان آشفته یکی از مباحث مهم در دینامیک سیالات است، در دینامیک سیالات فهم درست جریان آشفته به مهندس‌ها در طراحی دستگاه‌ها و شناخت پدیده‌های حاکم بر آن‌ها کمک می‌کند، مثلاً فهم آشفتگی کمک می‌کند که چگونه سوخت در موتور خودرو بهتر احتراق پیدا می‌کند که باعث کاهش آلودگی هوا شود یا در پزشکی فهم درست آشفتگی برای درک حرکت خون در عروق و قلب ضروری است.

وقتی عدد رینولدز خیلی زیاد باشد، جریان از حالت آرام به حالت ناپایدار می‌رسد و با افزایش عدد رینولدز جریان به آشفته تبدیل می‌شود. رینولدز شخصی بود که یک عدد بی‌بعد (عدد رینولدز) برای تشخیص جریان آرام از آشفته در لوله ارائه داد. او اولین محققی بود که شرایط جریان آرام به جریان آشفته را به طور مفصل ارائه نمود، او همچنین قانون تشابه را کشف کرد که هم‌اکنون به نام وی خوانده می‌شود. به‌موجب این قانون تبدیل جریان آرام به آشفته تقریباً همیشه در عدد رینولدز یکسان اتفاق می‌افتد.

اغلب جریان‌ها در طبیعت و صنعت مانند حرکت باد در طبیعت یا جریان گاز طبیعی در خط لوله آشفته هستند، همچنین جریان آشفته یک جریان تصادفی، سه‌بعدی، چرخشی و اتلافی است که یک نوسان نامنظم (اختلاط یا حرکت گردابی) به جریان اصلی اضافه می‌کند، نوسان اضافه شده به جریان اصلی به‌قدری پیچیده است که تجزیه‌وتحلیل آن از نظر ریاضی مشکل است. آثار ناشی از حرکت گردابی مانند آن است که ویسکوزیته سیال صد، ده‌هزار یا حتی بیشتر افزایش یابد. مقاومت زیادی که به‌وسیله جریان آشفته در لوله‌ها به وجود می‌آید، نیروی کششی که کشتی‌ها و هواپیماها با آن مواجه می‌شوند، افت‌های حاصله در پمپ‌ها، کمپرسورها و غیره همه ناشی از حرکت گردابی است.

معادلات رینولدز برای تعیین میدان سرعت متوسط حل می‌شوند، مدل‌های جریان آشفته شامل مدل‌های جبری ویسکوزیته آشفته، مدل‌های دیفرانسیلی آشفته (تک معادله‌ای و دو معادله‌ای) و مدل‌های دیفرانسیلی برای تنش‌های رینولدز هستند که مدل‌های دسته اول و دوم از فرضیه‌ی بوزینسک استفاده می‌کنند، در‌حالی‌که در مدل‌های دسته سوم از این فرضیه استفاده نمی‌شود بلکه برای تعیین هریک از تنش‌های رینولدز مستقیماً یک معادله دفرانسیل انتقال در نظر گرفت می‌شود.

سرفصل‌های دوره جریان‌های آشفته چیست؟

درس جریان‌های آشفته از چهار فصل تشکیل شده‌است، در فصل اول مفاهیم اولیه جریان آشفته مورد بررسی قرار می‌گیرد، فصل دوم در خصوص معادلات حاکم و خواص انتقالی معادلات ناویه استوکس است، فصل سوم شرح آماری جریان آشفته است که جنبه تصادفی بودن این جریان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در فصل چهار چگونگی پیداکردن معادلات متوسط زمانی مورد بررسی قرار می‌گیرند و همچنین مدل سازی جریان آشفته مطالعه می شود. در انتها نیز توابع دیوار معرفی می‌شوند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علی محبی

دکتر علی محبی استاد تمام مهندسی شیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان هستند که دروس مکانیک سیالات، مکانیک سیالات پیشرفته، پدیده‌های انتقال پیشرفته و آلودگی هوای پیشرفته را تدریس می‌کنند و مدارک تحصیلی ایشان کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و دکتری از دانشگاه شیراز است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-04-07
با سلام. در ابتدا از استاد گرانقدر برای این دوره آموزشی بی نظیر سپاسگزارم. اما ذکر چند نکته در ارتباط با درس جریان های آشفته: از آنجایی که بیان جریان آشفته (به واسطه اتفاقات غیر قابل پیشبینی در جریان توربولانس و در بعد ریاضی نیز به واسطه پیدایش معادلات دیفرانسیل غیر خطی و ...) تا حدودی دشوار است، نیاز است تا مدرس محترم مفاهیم را به بهترین نحو بیان نمایند و این مهم به عالی ترین نحو توسط استاد گرانقدر (جناب آقای دکتر محبی) بیان گردید. در واقع مدرس محترم به بهترین و ساده ترین شکل از پایه، مفاهیم و معادلات بنیادین هر بخش را توضیح داده اند. به دوستانی که احیانآ در مقطع ارشد یا دکتری این درس را با اساتید محترم دیگری گذرانده اند نیز پیشنهاد می شود برای مرور مجدد مفاهیم، این مجموعه را تهیه نمایند. به دوستانی نیز که هنوز درس توربولانس را نگذرانده اند یا در حال گذراندن این درس هستند پیشنهاد می شود اگر توانستند قبل از تدریس هفتگی در دانشگاه، یک بار با دیدن فیلم مبحث مربوطه، پیش مطالعه داشته باشند، آنگاه خواهند دید که چگونه این درس مهم برایشان به یکی از شیرین ترین دروس تبدیل خواهد شد و نیز حتما تمارین کتاب های مرجع را نیز حل نمایند. همچنین این مجموعه درسی یکی از بهترین مراجع برای کنکور مقطع دکتری خواهد بود. در پایان برای دوستانی که به دنبال پژوهش در حوزه جریان های آشفته هستند و نیاز دارند تا با جزییات فراوان و عمیق تر جریان های آشفته را فراگیرند، می توانند به کتاب مدرس محترم این دوره نیز مراجعه نمایند. موفق، پیروز و سربلند باشید.
مجتبی کریم تبار 1402-03-18
سلام دوره واقعا بینظیری بود در حوزه توربولانس همچین دوره در ایران تقریبا به این صورت اصلا وجود نداره ممنون از استاد مربوطه و دست اندرکاران که باعث شدن این دوره به دست افرادی که نیاز داشتن به همچین دوره کاملی برسه
امیر محمود اصغرنیا 1402-03-06
سلام عالی بود این دوره. بسیار روان و مفهومی تدریس میکنن استاد محبی.
1401-04-02
سلام بی نظیر بود با تشکر از استاد عزیز 🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏🙏
1401-03-21
از زحمات ارزشمند و تدریس عالی آقای دکتر محبی به دلیل فهم عمیقی که در مورد موضوع ارائه میدهند کمال تشکر را دارم. این مجموعه علاوه بر دانشجویانی که این درس را به عنوان درس اصلی میگذرانند برای دانشجویان و محققینی که در زمینه اثر باد بر سازه مطالعه میکنند نیز میتواند بسیار مفید باشد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  26 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  38 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)