حل تمرین مبانی مهندسی زلزله

poster
پیش‌نمایش دوره

مبانی مهندسی زلزله یکی از دروس مستقل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی است که طراحی و محاسبه سازه‌های مختلف در برابر زلزله را انجام می‌دهد. این گرایش زمینه را برای دانش‌های گوناگون که هدف ... ادامه

مدرس دوره:
سعید حسینی
سعید حسینی
5 (1 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  8 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره حل تمرین مبانی مهندسی زلزله

حل تمرین مبانی مهندسی زلزله
  جلسه 1: معادله حرکت سیستم یک درجه آزادی
مشاهده
"61:41  
  جلسه 2: ارتعاش آزاد سیستم یک درجه آزادی
مشاهده
"55:43  
  جلسه 3: تحریک هارمونیک سیستم یک درجه آزادی
مشاهده
"36:44  
  جلسه 4: تحریک دلخواه سیستم یک درجه آزادی
"57:47  
  جلسه 5: پاسخ طیفی سیستم یک درجه آزادی الاستیک
"61:02  
  جلسه 6: پاسخ طیفی سیستم یک درجه آزادی غیرخطی
"38:13  
  جلسه 7: سیستم چند درجه آزادی (بخش اول)
"80:53  
  جلسه 8: سیستم چند درجه آزادی (بخش دوم)
"65:38  

درباره دوره

مبانی مهندسی زلزله یکی از دروس مستقل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی است که طراحی و محاسبه سازه‌های مختلف در برابر زلزله را انجام می‌دهد. این گرایش زمینه را برای دانش‌های گوناگون که هدف آن‌ها مطالعه، کنترل، اجرا، نگهداری سازه‌ها و پروژه‌های عمرانی در برابر پدیده طبیعی زلزله است را فراهم می‌کند.

این درس با ارائه مجموعه‌ای از فنون و روش‌ها، اهداف اصلی حفاظت از سازه‌ها در زمان وقوع حادثه در برابر نیروها و بارهای تولید شده از سوی زمین را برای حداقل کردن خسارت‌های احتمالی را ایجاد می‌کند.

هدف از ارائه این درس

هدف از ارائه درس مهندسی زلزله در مقطع کارشناسی مهندسی عمران، آموزش افرادی است که بتوانند قدرت تحلیل و طراحی سازه‌ها را در برابر نیروهای وارده داشته باشند؛ همچنین توانایی این را داشته باشند تا سازه‌ها اعم از ساختمان‌ها، سدها، تأسیسات آبی و... را مقاوم‌سازی کنند.

از طرفی این افراد باید بتوانند توانایی تحقیق در مسائل مختلف مهندسی را داشته باشند تا از تکنولوژی‌های روز در جهت ساخت و مقاوم‌سازی استفاده بکنند.

پروژه‌های تحقیقاتی در درس مهندسی زلزله شامل مطالعه رفتار سازه‌های مختلف، رفتار دینامیکی اتصالات، مطالعه خواص مکانیکی مصالح تحت بارهای مختلف می‌باشد که مهندس زلزله باید قادر باشد با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مطالعات انجام شده را تحلیل و در طراحی سازه‌ها آن‌ها را به کار بگیرد.

در درس مبانی مهندسی زلزله به عواملی که در هنگام وقوع زلزله بر شدت زلزله و تأثیر آن بر سازه‌ها مؤثر هستند، پرداخته می‌شود. باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی ایران و زلزله‌خیز بودن اکثر شهرها، توجه به طراحی سازه‌هایی مقاوم در برابر زلزله اهمیت این درس را برای مهندسان بیشتر کرده است.

درس مبانی مهندسی زلزله در ترم‌های آخر از مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران تدریس می‌شود که پیش‌نیاز آن درس تحلیل سازه می‌باشد. این درس در کل به سه بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  • مقدمه‌ای بر مهندسی زلزله
  • دینامیک سازه
  • آیین‌نامه لرزه‌ای

در این درس مفاهیمی از جمله مبانی زلزله‌شناسی، ماهیت رفتار دینامیکی سازه‌ها، معادلات دینامیکی سیستم درجه آزادی 1 و 2، ارتعاش آزاد و اجباری سازه یک درجه آزادی 1 و 2، طیف پاسخ سازه و طیف طرح، مبانی روش تحلیل مودال سازه چند درجه آزادی، کلیات استاندارد 2800، حرکت زمین در استاندارد 2800، روش تحلیل استاتیکی معادل در استاندارد 2800، روش تحلیل طیفی در استاندارد 2800، ماهیت بار باد و محاسبه بار باد بر اساس مبحث ششم مقررات ملی ساختمان تدریس می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سعید حسینی

سید سعید حسینی ورزنده دانشجوی دکتری مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و مدرس کلاس‌های حل تمرین در دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر است. وی مقطع کارشناسی مهندسی عمران را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی شریف و در گرایش زلزله گذرانده است. زمینه تحقیقاتی ایشان ریسک و تاب‌آوری سازه‌ها است و علاقه‌مند به طراحی سازه‌ها بر مبنای ریسک و عملکرد است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

دوره حل تمرین مبانی مهندسی زلزله مکتب‌خونه

باتوجه‌به اهمیت موضوع و نیاز افراد و مهندسان به دانش مربوطه به زلزله و ارتباط آن با سازه‌های مختلف و همچنین ارائه این درس در دانشگاه، مکتب‌خونه هم دورهای را تحت عنوان حل تمرین مبانی مهندسی زلزله برای دانشجویان رشته مهندسی عمران و علاقه‌مندان به این حوزه در نظر گرفته است.

در این کلاس هم در ابتدای هر موضوع مقدمه و درس‌نامه‌ای گفته شده و مثال‌های مختلفی برای فهم بیشتر و رفع اشکالات احتمالی حل شده است؛ همچنین این دوره اکثر مباحث آموزشی درس دینامیک سازه را هم پوشش می‌دهد.

برای دریافت درس‌نامه مفصل این دوره، می‌توانید از دوره آموزشی مبانی مهندسی زلزله دکتر محصولی هم استفاده کنید.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  8 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)