آموزش مبانی سلامت دیجیتال و آینده سلامت

poster
پیش‌نمایش دوره

می‌گن سلامت دیجیتال دیر یا زود همه چیز حوزه سلامت رو متحول می‌کنه و توی این تحول کسانی برنده می‌شن که زودتر خودشون رو براش آماده کنن. قدم اولتون می‌تونه فهمیدن این تحول و پیدا ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:

برگزارکننده:

مکتب‌خونه
سطح: مقدماتی
 پلاس

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با تعاریف سلامت دیجیتال و اهمیت و وضعیت فعلی آن در جهان

 دیدن ایده‌هایی از آینده سلامت و درک واقعیت‌های پیش‌روی حوزه سلامت

 آشنایی با دسته‌بندی‌های مختلف راهکارها و مداخلات سلامت دیجیتال و نمونه‌هایی از استارتاپ‌های سلامت دیجیتال

 آشنایی با به روزترین ترندهای سلامت دیجیتال و هوش مصنوعی و داده در حوزه سلامت

 نحوه کار با سلامت دیجیتال و انتخاب رویکرد به تحولات پیش رو

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش مبانی سلامت دیجیتال و آینده سلامت

سلامت دیجیتال چیست؟

در فصل اول «سلامت دیجیتال چیست؟» در مورد مفهوم و تعاریف سلامت دیجیتال، کمی از تاریخچه تکنولوژی‌های دیجیتال در حوزه سلامت و اهمیت آن و عوامل پیشران سلامت دیجیتال می‌آموزید و همچنین وضعیت امروز سلامت دیجیتال در جهان را باهم مرور می‌کنیم.

  مقدمه دوره
مشاهده
"07:08  
  مقدمه سلامت دیجیتال چیست؟
مشاهده
"00:47  
  تعریف سلامت دیجیتال
"10:39  
  پیشران‌های سلامت دیجیتال
"08:51  
  وضعیت سلامت دیجیتال در دنیا
"06:27  
آینده سلامت

در فصل دوم «آینده سلامت» تصویری از آینده سلامت که برخی از سازمان‌های پیشگام ارائه کرده‌اند را می‌بینید و سپس تصویری واقع‌بینانه‌ که انتظار آن را در آینده نزدیک داریم را تشریح می‌کنیم.

  مقدمه آینده سلامت
مشاهده
"01:37  
  آینده سلامت از دیدگاه مایکروسافت
"04:17  
  آینده سلامت از دیدگاه ای وی
"08:49  
  آینده سلامت از دیدگاه زیمنس
"02:24  
  آینده سلامت از دیدگاه دیلویت
"03:21  
  آینده سلامت از دیدگاه جی ای
"05:38  
  تصویری نزدیکتر از آینده سلامت
"08:08  
راهکارهای سلامت دیجیتال

در فصل سوم «راهکارهای سلامت دیجیتال» دسته‌بندی راهکارها و مداخلات سلامت دیجیتال را معرفی می‌کنیم که شامل دسته‌بندی مداخلات سلامت دیجیتال سازمان بهداشت جهانی، دسته‌بندی تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال انجمن درمان‌های دیجیتال، دسته‌بندی راهکارهای سلامت دیجیتال سازمان غذا و دارو و در نهایت یک دسته‌بندی برای نوآوری در سلامت دیجیتال است.

  مقدمه راهکارهای سلامت دیجیتال
مشاهده
"01:32  
  دسته‌بندی مداخلات سلامت دیجیتال
"13:05  
  دسته‌بندی تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال
"14:21  
  دسته‌بندی سلامت دیجیتال توسط قانون‌گذاران
"04:58  
  دسته‌‌بندی راهکارهای سلامت دیجیتال برای نوآفرینان
"09:07  
نمونه‌هایی از نوآوری سلامت دیجیتال

در فصل چهارم «نمونه‌هایی از نوآوری سلامت دیجیتال» نگاهی به برترین استارتاپ‌های سلامت دیجیتال می‌اندازیم و برخی از استارتاپ‌های نوآورانه سلامت دیجیتال را معرفی می‌کنیم. همچنین مروری بر نقشه استارتاپ‌های سلامت دیجیتال ایران می‌کنیم.

  مقدمه نمونه‌هایی از نوآوری سلامت دیجیتال
مشاهده
"01:29  
  برترین استارتاپ‌های سلامت دیجیتال
"12:24  
  استارتاپ‌های نوآورانه سلامت دیجیتال
"19:17  
  نقشه استارتاپ‌های سلامت دیجیتال ایران
"07:11  
ترندهای سلامت دیجیتال

در فصل پنجم «ترندهای سلامت دیجیتال» در مورد جدیدترین ترندهای حوزه سلامت و تحول دیجیتال سلامت صحبت می‌کنیم. پس از آنکه نمودار بلوغ نوآوری سلامت شرح دادیم، ترندهای سرمایه‌گذاری دیجیتال سازمان‌های سلامت و ۵۰ ترند برتر سلامت دیجیتال را باهم مرور می‌کنیم. در نهایت ترندهای زندگی سالم و ترندهای صنعت سلامت را معرفی می‌کنیم.

  مقدمه ترندهای سلامت دیجیتال
مشاهده
"02:47  
  درک تردهای سلامت دیجیتال
"07:50  
  ترندهای حوزه سلامت
"14:50  
  ترندهای تحول دیجیتال سلامت
"07:49  
  نمودار بلوغ نوآوری
"05:48  
  ترندهای سرمایه‌گذاری دیجیتال سازمان‌های سلامت
"04:31  
  50 ترند برتر سلامت دیجیتال
"03:18  
  ترندهای حوزه زندگی سالم
"09:38  
  ترندهای صنعت سلامت
"06:46  
ترندهای تکنولوژی سلامت

در فصل ششم «ترندهای تکنولوژی سلامت» در ابتدا چرخه هایپ تکنولوژی و فناوری‌های نوظهور پس از سال ۲۰۲۳ را تشریح می‌کنیم. سپس ترندهای تکنولوژی سلامت دیجیتال و ترندهای هوش مصنوعی و داده در حوزه سلامت را باهم مرور می‌کنیم. در نهایت فرصت‌های هوش مصنوعی در حوزه سلامت را معرفی می‌کنیم و به این سوال که چگونه می‌توانیم به هوش مصنوعی اعتماد کنیم پاسخ می‌دهیم.

  مقدمه ترندهای تکنولوژی سلامت
مشاهده
"01:51  
  چرخه هایپ تکنولوژی
"15:32  
  فناوری‌های نوظهور پس از سال 2023
"10:45  
  ترندهای تکنولوژی سلامت دیجیتال
"20:52  
  ترندهای هوش مصنوعی و داده در سلامت - بخش اول
"10:37  
  ترندهای هوش مصنوعی و داده در سلامت - بخش دوم
"12:58  
  فرصت‌های راهکارهای هوش مصنوعی در سلامت
"04:59  
  چگونه می‌توانیم به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟
"04:00  
رویکرد عملی به سلامت دیجیتال

در فصل هفتم «رویکرد عملی به سلامت دیجیتال» در مورد شغل‌های آینده سلامت دیجیتال صحبت می‌کنیم. سطوح تحول دیجیتال سلامت برای سازمان‌ها و سیستم‌های سلامت را تشریح می‌کنیم و در نهایت خلاصه‌ای از مسیر نوآوری سلامت دیجیتال را ارائه می‌دهیم. 

  مقدمه رویکرد عملی به سلامت دیجیتال
مشاهده
"01:16  
  شغل‌های آینده سلامت دیجیتال
"18:39  
  سطوح تحول دیجیتال سلامت
"16:34  
  سفر نوآوری سلامت دیجیتال
"11:57  

درباره دوره

می‌گن سلامت دیجیتال دیر یا زود همه چیز حوزه سلامت رو متحول می‌کنه و توی این تحول کسانی برنده می‌شن که زودتر

خودشون رو براش آماده کنن. قدم اولتون می‌تونه فهمیدن این تحول و پیدا کردن جایگاه خودتون باشه.

برای همین توی دوره مبانی سلامت دیجیتال و آینده سلامت مکتب خونه در مورد مفاهیم و درک واقعیت‌های سلامت دیجیتال صحبت می‌کنیم و شما با ابعاد مختلف تحول دیجیتال سلامت آشنا می‌شید. وقتی دوره رو با موفقیت به پایان برسونید یک تصویر واقعی از آینده سلامت دارید و فرق بین راهکارهای تخیلی با عملی رو می‌فهمید و می‌تونید از فرصت‌های سلامت دیجیتال برای رشد و ترسیم مسیر شغلی خودتون استفاده کنید.

چرا یادگیری سلامت دیجیتال برای شما هم مهم است؟

سلامت دیجیتال بزرگترین تغییری است که حوزه سلامت از زمان پیدایش آنتی‌بیوتیک‌ها به خود دیده و به اعتقاد برخی صاحبنظران تمام آنچه از حوزه سلامت می‌شناسیم را متحول خواهد کرد. تفاوتی ندارد که در کدام قسمت از حوزه سلامت و در چه سطحی مشغول به کار هستید! سلامت دیجیتال، آینده شغلی و حرفه‌ای شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. چه یک پزشک یا پرستار در خط مقدم ارائه خدمات باشید یا یک مدیر بالارده در یک بیمارستان یا شرکت دارویی، ابزارها و راهکارهای دیجیتال دیر یا زود روند کاری شما را تغییر می‌دهند. 

تکنولوژی‌‌های دیجیتال سلامت به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و جریان تحول دیجیتال سلامت چند سالی است که در کم و بیش در سازمان‌ها و سیستم‌های سلامت اقصی نقاط جهان آغاز شده است. به همین دلیل برای کسانی که به هر نحوی در حوزه سلامت مشغول به فعالیت هستند لازم است که مبانی سلامت دیجیتال را بدانند تا بتوانند جایگاه خود را در آینده سلامت تقویت و تثبیت کنند.

بنظر می‌رسد که چالش‌های بزرگ و حل نشده حوزه سلامت از جمله هزینه‌های رو به افزایش خدمات سلامت، کمبود نیروی متخصص، بهره‌وری کم سیستم سلامت و عدم رضایت مردم و جامعه به جز با تغییرات اساسی و تحولاتی بنیادی در سیستم بهداشت و درمان و سلامت مرتفع نمی‌شوند. حال آنکه این تغییر و تحول در عصر حاضر بدون شک برپایه تکنولوژی‌های دیجیتال بنا خواهد شد.

بنابراین هر چه زودتر آمادگی همراهی با سیر تحول دیجیتال سلامت را بدست بیاوریم در قطار پرسرعت سلامت دیجیتال صندلی بهتری می‌توانیم داشته باشیم.

سلامت دیجیتال چیست؟

سلامت دیجیتال (Digital Health) یک واژه گسترده است که تقریبا هرگونه استفاده از فناوری در حوزه سلامت را شامل می‌شود. درواقع سلامت دیجیتال چتری است که کاربرد فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات (ICT)، فناوری‌های موبایل و وایرلس (Mobile and Wireless) و همچنین فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی (AI)، تحلیل داده (Data Analysis)، اینترنت اشیا (IOT)، واقعیت مجازی و افزوده (VR & AR) و بلاکچین (Blockchain) را در برمی‌گیرد.

اما سلامت دیجیتال محدود به ابزارها و تکنولوژی‌ها نیست! راهکارهای سلامت دیجیتال به همراه خود مدل‌ها و روش‌های نوینی را برای ارائه خدمات سلامت و مدیریت سازمان‌های سلامت را معرفی می‌کنند که به مرور مدل‌های سنتی را متحول خواهند کرد. به همین دلیل است که سلامت دیجیتال دیگر تنها استفاده از تعداد برنامه و ابزار و گجت دیجیتال نیست و چشم‌انداز ما تحول دیجیتال در حوزه سلامت است.

برخی از صاحب نظران حتی معتقد هستند که همانطور که «دیجیتال» بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم و جامعه شده که مرزی بین زندگی دیجیتال و قدیمی نمی‌توان کشید، «سلامت دیجیتال» نیز بخشی از سلامت است و به مرور در تمام ابعاد حوزه سلامت رسوخ خواهد کرد تا آنکه دیگر مرزی بین سلامت و دیجیتال وجود نداشته باشد.

چه کسانی باید سلامت دیجیتال را بیاموزند؟

اگر در حوزه سلامت مشغول به کار هستید بدون شک می‌توانید نمونه‌های از کاربرد فناوری‌های دیجیتال را پیدا کنید. دنبال تکنولوژی‌های پیچیده و فناوری‌های نوظهور نگردید! همین سیستم نوبت‌دهی درمانگاه، اتوماسیون اداری یا مشاهده آنلاین نتایج آزمایشگاهی نمونه‌های ساده‌ای از سلامت دیجیتال هستند. آیا همین نمونه‌های ساده بر روند کاری شما تاثیری نداشته‌اند؟ هرچند همیشه – یا حتی در بسیاری از موارد بعلت پیاده‌سازی غیراصولی – نتایج و تاثیرات مثبتی را به همراه ندارند ولی همه ما حضور سلامت دیجیتال را می‌توانیم حس کنیم.

نقش هر کس در تحول دیجیتال سلامت متفاوت است. برخی ایده‌پرداز راهکارهای خلاقانه سلامت دیجیتال یا بنیان‌گذار استارتاپ‌های نوآورانه سلامت دیجیتال می‌شوند، برخی دیگر تصمیم‌گیرنده و سیاستگذار تحول دیجیتال سلامت می‌شوند و عده بیشتری از فعالان حوزه سلامت تنها کاربر راهکارهای سلامت دیجیتال خواهند بود. حال آنکه وقتی بدانیم سلامت دیجیتال در تمام ابعاد حوزه سلامت به آرامی رسوخ خواهد کرد، حتی اگر فعالیت شما ارتباط مستقیمی با فناوری و نوآوری‌های دیجیتال نداشته باشد، باز هم گریزی از تحول دیجیتال سلامت ندارید.

تصمیم با شما ست! شما می‌توانید در روند تحول دیجیتال پیشگام و ارزش‌آفرین باشد یا آنکه فقط یک کاربر حرفه‌ای فناوری‌های دیجیتال باشید. اما اگر می‌خواهید چشم خود را روی تغییرات ببندید و دنبال راه فرار از تکنولوژی باشید و یا بجای یادگیری استفاده از سامانه‌ها و پلتفرم‌ها بهانه وقت نداشتن بیاورید، شما نیازی به یادگیری سلامت دیجیتال ندارید. چون حتی اگر تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال به تنهایی جایگزین شما نشود، همکارانتان که می‌توانند بهتر و بهینه‌تر از تکنولوژی دیجیتال استفاده کنند حتما جایگزین شما خواهند شد. 

گذراندن دوره مبانی سلامت دیجیتال و آینده سلامت چه فوایدی برای من دارد؟ 

فارغ از اینکه چه نقش و جایگاهی برای خود در آینده سلامت می‌بینید، نقطه شروع شما می‌تواند یادگیری مبانی سلامت دیجیتال باشد. دانستن مقدمات سلامت دیجیتال از جمله تعاریف، دسته‌بندی‌ها و روند‌های آن به شما کمک می‌کند که برای مسیر حرفه‌ای و شغلی آینده خود بهتر تصمیم بگیرید. 

برای پرسنل بهداشتی درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت یادگیری سلامت دیجیتال در حد درک کلیات و تغییرات پیش رو می‌تواند کافی باشد. علاوه بر این کارکنان حوزه سلامت همین که بتوانند کاربر خوبی برای ابزارها و راهکارهای دیجیتال باشند می‌توانند مسیر رشد حرفه‌ای آینده خود را بیمه کنند.

اما برای مدیران، تصمیم‌سازان و سیاستگذاران حوزه سلامت یادگیری مبانی سلامت دیجیتال از نان شب هم واجبتر است تا بتوانند از زرق و برق اصطلاحات و واژه‌هایی مثل هوشمندسازی و شخصی‌سازی فاصله بگیرند و نگاهی واقعی و عملیاتی به رویکردهای سلامت دیجیتال و استراتژی‌های تحول دیجیتال سلامت داشته باشند.

حتی اگر تا امروز بخشی از اکوسیستم سلامت دیجیتال بوده‌اید، مثلا در یک استارتاپ سلامت دیجیتال، مرکز رشد و نوآوری، شتابنده‌ی حوزه سلامت یا مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری سلامت مشغول به فعالیت هستید، ولی فرصت کافی برای مطالعه تمام منابع به روز و مرتبط را ندارید، یادگیری مبانی سلامت دیجیتال و آینده سلامت همه اطلاعات پایه مورد نیازتان را فراهم می‌کند.

در دوره مبانی سلامت دیجیتال و آینده سلامت مکتب خونه چه مباحثی تدریس می‌شود؟

این دوره شامل ۷ فصل است و به تشریح مقدمات سلامت دیجیتال می‌پردازد. هرچند توضیح مقدمات اغلب کاربردی و شاید حوصله‌سربر به نظر برسد ولی در دوره سلامت دیجیتال مکتب خونه سعی شده تا مباحثی که عملی و کاربردی هستند آموزش داده شود. درک مفاهیم و یادگیری ذهنیتی صحیح و مناسب در مورد سلامت دیجیتال و آنچه در آینده رخ خواهد داد هدف اصلی این دوره است.

در فصل اول «سلامت دیجیتال چیست؟» در مورد مفهوم و تعاریف سلامت دیجیتال، کمی از تاریخچه تکنولوژی‌های دیجیتال در حوزه سلامت و اهمیت آن و عوامل پیشران سلامت دیجیتال می‌آموزید و همچنین وضعیت امروز سلامت دیجیتال در جهان را باهم مرور می‌کنیم.

در فصل دوم «آینده سلامت» تصویری از آینده سلامت که برخی از سازمان‌های پیشگام ارائه کرده‌اند را می‌بینید و سپس تصویری واقع‌بینانه‌ که انتظار آن را در آینده نزدیک داریم را تشریح می‌کنیم.

در فصل سوم «راهکارهای سلامت دیجیتال» دسته‌بندی راهکارها و مداخلات سلامت دیجیتال را معرفی می‌کنیم که شامل دسته‌بندی مداخلات سلامت دیجیتال سازمان بهداشت جهانی، دسته‌بندی تکنولوژی‌های سلامت دیجیتال انجمن درمان‌های دیجیتال، دسته‌بندی راهکارهای سلامت دیجیتال سازمان غذا و دارو و در نهایت یک دسته‌بندی برای نوآوری در سلامت دیجیتال است.

در فصل چهارم «نمونه‌هایی از نوآوری سلامت دیجیتال» نگاهی به برترین استارتاپ‌های سلامت دیجیتال می‌اندازیم و برخی از استارتاپ‌های نوآورانه سلامت دیجیتال را معرفی می‌کنیم. همچنین مروری بر نقشه استارتاپ‌های سلامت دیجیتال ایران می‌کنیم.

در فصل پنجم «ترندهای سلامت دیجیتال» در مورد جدیدترین ترندهای حوزه سلامت و تحول دیجیتال سلامت صحبت می‌کنیم. پس از آنکه نمودار بلوغ نوآوری سلامت شرح دادیم، ترندهای سرمایه‌گذاری دیجیتال سازمان‌های سلامت و ۵۰ ترند برتر سلامت دیجیتال را باهم مرور می‌کنیم. در نهایت ترندهای زندگی سالم و ترندهای صنعت سلامت را معرفی می‌کنیم.

در فصل ششم «ترندهای تکنولوژی سلامت» در ابتدا چرخه هایپ تکنولوژی و فناوری‌های نوظهور پس از سال ۲۰۲۳ را تشریح می‌کنیم. سپس ترندهای تکنولوژی سلامت دیجیتال و ترندهای هوش مصنوعی و داده در حوزه سلامت را باهم مرور می‌کنیم. در نهایت فرصت‌های هوش مصنوعی در حوزه سلامت را معرفی می‌کنیم و به این سوال که چگونه می‌توانیم به هوش مصنوعی اعتماد کنیم پاسخ می‌دهیم.

در فصل هفتم «رویکرد عملی به سلامت دیجیتال» در مورد شغل‌های آینده سلامت دیجیتال صحبت می‌کنیم. سطوح تحول دیجیتال سلامت برای سازمان‌ها و سیستم‌های سلامت را تشریح می‌کنیم و در نهایت خلاصه‌ای از مسیر نوآوری سلامت دیجیتال را ارائه می‌دهیم. 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher آیدین پرنیا

آیدین پرنیا، دانش‌آموخته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکترای مدیریت کسب و کار (DBA) از دانشگاه تهران است. او مشاور تحول دیجیتال سلامت می‌باشد و در زمینه توسعه تکنولوژی‌های سلامت، راه‌اندازی کسب و کار و تجاری‌سازی نوآوری‌های سلامت دیجیتال به صورت تخصصی فعالیت مدیریتی، اجرایی، مشاوره‌ای و آموزشی داشته است. دکتر پرنیا به عنوان مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار مجموعه مِدلین علاوه بر آموزش و مشاوره به استارتاپ‌های سلامت دیجیتال، آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مِدلین را راه‌اندازی نمود که به نوآوران و فناوران علوم پزشکی خدمات توسعه کسب و کار و جذب سرمایه را در قالب دوره‌های پیش‌شتابدهی ارائه می‌داد. آیدین مولف کتاب تحول دیجیتال سلامت است و در طی بیش از یک دهه فعالیت در حوزه سلامت دیجیتال با مراکز رشد و ارتباط با صنعت دانشگاه‌های مختلف، صندوق‌های نوآوری و سرمایه‌گذاری و شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری خصوصی همکاری داشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.