×
ribbon

آموزش آمادگی مرحله اول و دوم المپیاد فیزیک 1 (مکانیک)

یکی از مشکلات مهم دانش آموزان شرکت‌کننده در المپیاد فیزیک، نبود منبع جامع و کامل برای یادگیری است. با توجه به اینکه آموزش ویدیویی بسیار مؤثرتر از خواندن کتاب‌های مربوطه هست و به علاوه معمولا ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
سطح: متوسط
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 به دست آوردن توانایی تحلیل مسائل فیزیکی

 استفاده کاربردی از ریاضیات

 توانایی حل مسائل مکانیک

 تسلط بر نمونه سوالات المپیاد فیزیک

پیش‌نیاز‌ها

تلاش شده تا در این دوره آموزش به صورتی باشد تا اصول کلی و پایه‌ای آموزش داده شود. بنابراین، این دوره هیچ پیش‌نیازی ندارد تنها دانستن ریاضیات دبیرستان کافی است اما دانستن مفاهیم فیزیک پایه دبیرستان می‌تواند یادگیری دوره را آسان‌تر کند و تمامی علاقه‌مندان، می‌توانند از این دوره بهره‌مند شوند.

سرفصل‌های دوره آموزش آمادگی مرحله اول و دوم المپیاد فیزیک 1 (مکانیک)

ریاضیات

در این فصل ریاضیاتی که در المپیاد فیزیک کاربرد دارد مانند بردار، مشتق و انتگرال و بسط تیلور را بررسی می کنیم. با توجه به رابطه ی بسیار زیاد بین ریاضی و فیزیک، این فصل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین از آنجایی که در فیزیک فرمول ها و روابط ریاضی بین کمیت های فیزیکی را بررسی می کنیم و تعداد زیادی از کمیت های فیزیکی مانند سرعت، شتاب، نیرو و ... کمیت های برداری هستند یعنی علاوه بر داشتن یکا و اندازه به جهت هم وابسته هستند در نتیجه اهمیت قسمت بردار ها بسیار بیشتر می شود.

  بردارها
"08:33  
  حل سوال از مبحث بردار
"03:33  
  مشتق
"07:50  
  انتگرال
"07:37  
  بسط تیلور
"04:45  
سینماتیک

این فصل مربوط می شود به بررسی حرکت جسم بدون توجه به نیرو های وارد شده بر جسم. تغییر سرعت ها پس از مدت زمان خاص و یا نحوه ی تاثیر شتاب بر مکان جسم از موارد گفته شده در این فصل می باشد. 

  سرعت و شتاب
"15:21  
  حرکت پرتابی
"16:17  
  حل سوال از مبحث سینماتیک
"17:04  
دینامیک

در این فصل حرکت اجسام با توجه به نیروهای وارد بر آن بررسی می شود. می دانیم اگر به جسمی به اندازه کافی نیرو وارد کنیم آن جسم حرکت می کند و سرعت خاصی می گیرد. یکی از قانون های مهم فیزیک رابطه بین شتاب و نیرو است که در این فصل به آن پرداخته می شود.

  قوانین نیوتن و حل مسئله
"19:45  
  انرژی
"12:42  
  حل سوال از مبحث دینامیک
"10:34  
  حل سوال از مبحث انرژی
"05:55  
مرکز جرم و برخورد

این فصل شامل دو قسمت است. قسمت اول به دست آوردن مرکز جرم اجسام، و قسمت دوم بررسی حرکت در برخورد دو یا چند جسم به هم. در دنیای حقیقی اجسام به اشکال پیچیده هستند و اگر بخواهیم برای آنها روابط ریاضی بنویسیم با مشکل دچار می شویم پس خوب است که بتوانیم مختصات نقطه ای به نام مرکز جرم را به دست آوریم و برای نوشتن قوانین نیوتن فرض کنیم آن جسم تماما در مرکز جرم قرار دارد. همچنین می خواهیم بفهمیم بعد از آنکه دو یا چند جسم با هم برخورد کردند بعد از برخورد چه سرعت هایی می گیرند.

  مرکز جرم و برخورد
"14:00  
  دستگاه مختصات و حل سوال از مبحث مرکز جرم
"17:51  
دوران

در این فصل گردش به دور محور معین را بررسی می کنیم. برای باز کردن درب باید دستگیره را بچرخانید و نیرو وارد کنید. اگر دقت کرده باشید هر چقدر نیرو را در فاصله ای دور تر از محور وارد کنیم درب راحت تر باز می شود اما چرا؟

  درسنامه دوران
"15:21  
  حل سوال از مبحث دوران
"14:34  
  ادامه حل سوال از مبحث دوران
"06:33  
گرانش

در این فصل به نیروی گرانش و مرکزی و قوانین حاکم بر آن می پردازیم. کره زمین به دور خورشید با سرعت خاصی می چرخد. در این فصل متوجه می شویم که بین فاصله زمین از خورشید و سرعت زمین رابطه ریاضی وجود دارد یعنی اگر زمین از خورشید خیلی دورتر بود باید آهسته تر حرکت می کرد.

  درسنامه گرانش
"13:53  
  حل سوال از مبحث گرانش
"12:11  

درباره دوره

یکی از مشکلات مهم دانش آموزان شرکت‌کننده در المپیاد فیزیک، نبود منبع جامع و کامل برای یادگیری است. با توجه به اینکه آموزش ویدیویی بسیار مؤثرتر از خواندن کتاب‌های مربوطه هست و به علاوه معمولا شرکت در کلاس‌های حضوری هزینه  بالایی دارد این دوره می‌توانید بسیاری از نیازهای این دسته از دانش‌آموزان را برطرف کند. تولیدکننده دوره بر اهمیت حل مسائل دوره‌های مختلف المپیاد آگاه بود بنابراین تعداد زیادی از این مسائل در این دوره حل تشریحی می‌شوند. علاوه بر دانش‌آموزان المپیادی و علاقه‌مند به فیزیک، دانشجویان هم برای فیزیک عمومی می‌توانند استفاده کنند. سعی بر این شده که با زبانی ساده مطالب بیان شود و قبل از حل مسئله درسنامه مربوطه بطور کامل توضیح داده شود.

آمادگی مرحله اول و دوم المپیاد فیزیک 1

هر کدام از ما با شیوه خاصی زندگی می‌کنیم ولی خیلی اوقات دقت نمی‌کنیم که تمام پدیده‌های اطراف ما از قوانین خاصی پیروی می‌کنند. می‌توانیم پدیده‌ها و کمیت‌های اطراف خود را به صورت روابط ریاضی در بیاوریم و با استفاده از رابطه بین کمیت‌های فیزیکی (زمان، سرعت، شتاب، دما و هر چه که قابل اندازه‌گیری باشد) اطلاعات بیشتری از دنیای اطرافمان به دست آوریم. مهندسان در حوزه‌های مختلف به خوبی از اهمیت فیزیک آگاه هستند. مثلا یک کشتی را چگونه باید ساخت تا روی آب شناور بماند و یا این که بال هواپیما چه ویژگی باید داشته باشد تا هواپیما بتواند پرواز کند.

فیزیکدان‌ها برای به دست آوردن روابط بین کمیت‌ها مجبور هستند دست به آزمایش بزنند. مثلا بارها یک جسم را از بالای سطح زمین رها کنند تا نتیجه بگیرند نیرویی از طرف زمین وارد می‌شود تا جسم را به سمت پایین بکشد. حالا با زمان‌سنج و متر می‌توانیم بفهمیم پس از مدت زمان خاص جسم چقدر جابجا شد و یک رابطه ریاضی بین آن‌ها به دست آوریم. پس دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم یک دنیای کاملا منظم است که در آن می‌توان بین کمیت‌های فیزیکی معینی با بررسی تعداد بالایی آزمایش روابطی را به دست آوریم و از آن‌ها در دیگر روابط استفاده کنیم.

بخش مکانیک المپیاد فیزیک 1

بخش خاصی از دنیای بی‌انتهای فیزیک که به حرکات ماده و نیروهای وارد بر آن محدود می‌شود مکانیک می‌گویند. مکانیک توضیح می‌دهد که چرا اجسام حرکت می‌کنند و یا اینکه جسم در وضعیت معینی چگونه حرکت می‌کند و این حرکت را چگونه می‌توان توصیف کرد.

المپیاد فیزیک

آزمونی که هر ساله از دانش آموزان داوطلب دبیرستانی گرفته می‌شود و پس از گرفتن آزمون‌های مختلف به برگزیدگان مدال اهدا می‌شود و همچنین دانش‌آموزان دریافت‌کننده مدال طلا از کنکور معاف می شوند. به دریافت‌کنندگان مدال نقره و برنز هم سهمیه‌ای داده می‌شود تا راحت‌تر وارد دانشگاه و رشته مورد علاقه‌شان شوند.

در المپیاد فیزیک چه سوالاتی مطرح می‌شود؟

اگر از دانشجویان رشته فیزیک بپرسید که بهترین کتاب برای یادگیری فیزیک چیست اغلب آنها جواب می دهند کتاب هالیدی.

این کتاب بسیار پرحجم است و تمام مباحث فیزیک مورد نیاز از قبیل مکانیک، گرما، ترمودینامیک، فیزیک جدید و ... را پوشش می‌دهد. متن روانی دارد و برای مطالعه این کتاب با توجه به تجربه خودم  توصیه می‌کنم که قسمت‌هایی که روابط ریاضی دارد را بیشتر بخوانید و فقط متون مربوط به روابط و فرمول‌ها را بخوانید تا وقت زیادی از شما هدر نرود. چون معتقد هستم یکی از مهمترین نکاتی که نباید از آن غافل شد هدر رفت وقت هست.

این کتاب می‌تواند مهم‌ترین کتاب برای دوستان شرکت‌کننده در المپیاد و دانشجویان سال‌های اولیه فیزیک باشد. اما نکته مهمی که در المپیاد وجود دارد این است که در این گونه آزمون‌ها سعی می‌شود از سوال‌های خلاقانه سوال شود بنابراین مهمترین کاری که یک المپیادی باید انجام دهد حل سوالات سال‌های دوره‌های قبلی المپیاد است که در آموزش‌های این دوره کاملا پوشش داده شده است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher امیرحسن میوه‌چیان

امیرحسن میوه‌چیان دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه شریف در سال 1396 هستند. ایشان موفق به کسب مدال نقره المپیاد کشوری نجوم در سال 1390 شده‌اند. وی علاقه‌مند به محاسبات ریاضی و فیزیک می‌باشند. همچنین سابقه‌ تدریس فیزیک، حل مسئله ریاضی و فیزیک در مدارس کشور و تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را دارند. وی فعالیتش در فیزیک را با مطالعه و تحقیق در زمینه نجوم و کار با تلسکوپ و رصد آغاز کرد و در دوران دانشجویی فعالیت گسترده‌ای در زمینه ریاضیات کاربردی و محض داشته‌اند و به بررسی شاخه‌هایی از ریاضیات از قبیل جبر، معادلات دیفرانسیل، گسسته، آنالیز ریاضی و توپولوژی پرداخته‌اند.

 
مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)