×
ribbon

آموزش آیین نگارش و مکاتبات اداری

در دوره آموزشی آیین نگارش و مکاتبات اداری چه فرا می‌گیریم؟ به‌طورکلی در دوره‌ی آئین نگارش و مکاتبات اداری با تعریفی از مکاتبه، آمار آن، اهمیت آن، شیوه‌های مکاتبه، مخاطب‌شناسی و در کنار آن بررسی ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
2.4 (7 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:34 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:34 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 تعریف کلی نامه‌های اداری

 آموزش قواعد نامه‌های اداری

 تعریف مکاتبه

 اهمیت مکاتبه

پیش‌نیاز‌ها

کلیه مطالب این دوره به‌صورت پایه‌ای بیان شده و نیاز به‌پیش نیاز خاصی نمی‌باشد.

سرفصل‌های دوره آموزش آیین نگارش و مکاتبات اداری

مکاتبه و اهمیت آن

در این فصل به مکاتبه، آمار آن، اهمیت آن، شیوه‌های مکاتبه، مخاطب شناسی و در کنار آن بررسی قواعد املا فارسی، استفاده از نشانه‌ها و علامت گذاری‌ها می‌پردازیم. 

  مقدمه
"04:34  
  مکاتبه چیست و چرا لازم است
"14:40  
  اهمیت مکاتبه و تعریف نامه و ارکان آن
"12:38  
نامه اداری

در این فصل به فرآیند نامه اداری و قواعد آن می پردازیم.

  تعریف نامه اداری و انواع آن - بخش اول
"11:54  
  انواع نامه اداری - بخش دوم
"14:12  
  فرآیند تهیه نامه اداری
"10:20  
  قواعد نامه نگاری - بخش اول
"12:36  
  قواعد نامه نگاری - بخش دوم
"13:15  

درباره دوره

در دوره آموزشی آیین نگارش و مکاتبات اداری چه فرا می‌گیریم؟

به‌طورکلی در دوره‌ی آئین نگارش و مکاتبات اداری با تعریفی از مکاتبه، آمار آن، اهمیت آن، شیوه‌های مکاتبه، مخاطب‌شناسی و در کنار آن بررسی قواعد املا فارسی، استفاده از نشانه‌ها و علامت‌گذاری‌ها آشنا خواهیم شد‌. 

موضوعی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم و مبحثی را در غالب آن مطرح کنیم از چالش‌برانگیزترین حوزه‌های سازمانی است و چه‌بسا در ابعاد جهانی بتواند یک کشور را از طریق مکاتبه در مقابل کشورهای دیگر قرار دهد یا بشود نتیجه‌گیری‌های درست یا نادرست از مکاتبه، نگارش و نحوه‌ی نوشتن برداشت کرد. اصولاً نامه ابزاری است که از درهایی عبور می‌کند که خودمان عبور نمی‌کنیم. 

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که نامه می‌تواند از بعضی درها عبور کند ولی شاید خودتان نتوانید؟ بنابراین وقتی نامه‌ای می‌نویسید باید این نامه به‌قدر کافی گویا، باز، مخاطب شناس و درعین‌حال اثرگذار باشد زیرا شاید شما از طریق آن نامه فقط یکبار بتوانید موضوعی را مطرح کنید و چه‌بسا اگر در طرح این موضوع خطا کنید و یا نتوانید موضوع را به آن شکل که لازم است به اطلاع آن مخاطب برسانید آن فرصت طلایی از شما گرفته خواهد شد.

در این آموزش با هم قواعد نوشتن، نگارش و پیکربندی یک نامه اداری، با مخاطب صحبت‌کردن و استفاده از علائم نگارشی را بررسی می‌کنیم. برای اینکه وضعیت مکاتبات را بررسی کنیم بهتر است نگاهی به وضعیت مکاتبات سازمان‌های بزرگ و موفق بیندازیم.

ابزاری به نام مکاتبه یکی از ابزارهای ایجاد ارتباط است که مبتنی بر ردوبدل‌شدن اسناد صورت می‌گیرد و مکاتبه از کلمه کتبی یا نوشته شده می‌آید و هدفش این است که چیزی را بنویسیم.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سیدمجید طباطبایی

مجید طباطبایی دانش‌آموخته دکترا مديريت صنعتي از دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران هستند. از سوابق کاری ایشان می‌توان به مدرس سيستم‌هاي مدیریت منابع انساني و استانداردهاي مرتبط، تدریس دوره‌هاي Trainer The Training و مهارت‌هاي ارائه و سخنوری، دوره مجازی مربی‌گري عملکرد سازمان امور مالياتي کشور و غیره اشاره کرد. ایشان همچنین در زمینه اجرایی، سابقه مديریت اجرايی، مدير آموزش شرکت IMQ ايتالیا، مدير کارخانه صنايع غذایی بهرنگ و غیره دارند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
سحر عباسی 1402-09-07
با سلام دوره نسبتا ضعیفی بود ممنون میشم تکمیلش کنید
محمد ابراهیم محبی نژاد 1402-01-09
با سلام خسته نباشد خدا و قوت شیوه بیان استاد عالی ولی یکسری ایراد در این مجوعه به شدت حس میشه و لازم است تکمیل تر بشود : 1-مطالب از یه جایی به بعد حس میشود کلاس درس فارسی نشستی 2-جزوه 3-چند نمونه نامه از ساده تا پیشرفته برای مثال 4-تصحیح و غلط چند نامه اداری 5-بیشتر سعی میشود که خود دانشجو دنبال سرچ باشد 6-نکات هر مبحث نیازمند مثال 7-مطالب کلی و اصلا وارد جزئیات نمیشود با مثال نامه اداری 8-درکل خودت برو تجربه کسب کن برا نامه نگاری همینی که هست !!!
مریم همزاد حقیقی 1402-08-30
بسیار ابتدایی بود مثال عملی نداشت قواعد نگارش اعلام نشده بود انگار نصفه و نیمه تمام شده و پایان بندی خوبی نداشت با توجه به اینکه دوره لزوم املا و انشاء رو درس میداد اسلایدها غلط تایپی و نگارشی داشت و خیلی برای این مبحث زشت بود
سعید بذرایی 1402-01-16
بسیار دوره ی پیش پا افتاده هست. برای افراد بدون سواد مناسب هست. بهتر بود محتوای دوره به نحوه ی نگارش و آداب نگارش اختصاص داده میشد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:34 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:34 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)