اسکرچ جونیور یک زبان برنامهنویسی برای کودکان ۴ تا ۹ سال است. با استفاده از این زبان برنامهنویسی کودک میتواند بلوکها را کنار هم بچیند و یک بازی یا انیمیشن درست کند. اسکرچ جونیور به ...
بازی سازی
انیمیشن سازی
سناریو نویسی
تقویت تفکر خلاق
تقویت تفکر انتقادی
تقویت اعتماد به نفس
این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به سادهترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند بهسادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیشنیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات میتوانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.
اسکرچ جونیور یک زبان برنامهنویسی برای کودکان ۴ تا ۹ سال است. با استفاده از این زبان برنامهنویسی کودک میتواند بلوکها را کنار هم بچیند و یک بازی یا انیمیشن درست کند.
اسکرچ جونیور به کودک کمک میکند تا مفاهیم برنامهنویسی را یاد بگیرد سناریو را خودشان طراحی کنند و بازی و انیمیشن مطابق سناریو خودشان بسازند.
طراحی سناریو، بازی و انیمیشن باعث افزایش اعتمادبهنفس و تقویت مهارت تفکر خلاق و انتقادی و تقویت مهارت حل مسئله است که در این دوره از مجموعه دورههای آموزش اسکرچ مکتب خونه به آن پرداخته شده است.
اسکرچ جونیور یک زبان برنامه نویسی جذاب است که به کودکان اجازه میدهد تا بازیها و داستانهای ذهنی خود را با آن پیادهسازی کنند. با توجه به تأثیر مثبت برنامه نویسی روی ذهن و قدرت خلاقیت کودک، آموزش اسکرچ جونیور بسیار پرطرفدار و مهم است.
اسکرچ جونیور (scratch junior) یک پلت فرم برنامه نویسی است. نام این نرم افزار از «اسکراچ» برگرفته شده که یک زبان برنامه نویسی کودکانه است. نرم افزار اسکرچ جونیور، در واقع برای برنامه نویسی با اسکرچ برای کودکان (از سن ۵ سال به بالا) طراحی شده است.
زبان اسکرچ، مبتنی بر بلوک است. یعنی کودک میتواند با جابهجایی بلوکها و عناصر، یک شخصیت، صدا و یا داستان ویژه بسازد. توجه داشته باشید که پلت فرم اسکرچ جونیور، رابط کاربری بسیار سادهای دارد و برای کودکان ۵ سال به بالا (معمولاً ۵ تا ۷ سال) توصیه میشود.
آموزش اسکرچ جی آر، به تمام کودکانی توصیه میشود که دوست دارند مفاهیم برنامه نویسی را یاد گرفته و با آن کار کنند. افراد خلاقی که در ذهن خود ایدههای فراوانی دارند، افرادی که عاشق بازی و انیمیشن هستند و افرادی که به کارهای کامپیوتری و کدنویسی علاقه نشان میدهند، از مخاطبین آموزشهای scratch junior خواهند بود.
هر فردی با یادگیری برنامه نویسی، مهارتهای بسیار زیادی برای ورود و حضور در دنیای کامپیوتری و نرم افزاری بهدست خواهد آورد. علاوه بر آن، برنامه نویسی از جمله مهارتهایی است که خواص خود را در تقویت ذهن و قدرت حل مسأله در زندگی، به نمایش خواهد گذاشت. تمام اینها سبب خواهند شد تا دیدگاهی متفاوت و مثبت به یادگیری مفاهیم برنامه نویسی داشته باشیم.
کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها نیاز دارند تا مهارتهای ضروری برای بقا در عصر حاضر را یاد بگیرند. باید کودکان را آموزش داد که مهارتهای رایانهای جزو ضروریترین نیازها هستند. آنها باید بفهمند که چطور میتوانند مهارتهای مفید و کاربردی کامپیوتر را یاد بگیرند و چطور از آن استفاده کنند.
کدنویسی و آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی سبب رشد مهارتهای ریاضی و منطقی در کودک میشود. این موضوع، به کودک اجازه میدهد تا فرصت بیشتری برای بروز خلاقیت داشته باشد. او با تکنیکهای حل مسأله آشنا شده و یاد میگیرد که چطور بهتر فکر کند. علاوه بر آن، دنیای برنامه نویسی و آموزشهای کامپیوتری میتوانند سرگرمی سالم و مفیدی برای این گروه سنی بهحساب آید.
از سوی دیگر، این آموزشها میتواند تلنگری برای تعیین مسیر حرفهای در آینده باشد. کودکان با یادگیری برنامه نویسی و مفاهیم مربوط به آن، میتوانند برا اشتغال در حرفهی کامپیوتر آماده شوند. باتوجه به اهمیت این رشته، میتوان آیندهی شغلی خوب و درآمد معقولی را برآورد نمود.
رابط کاربری بسیار ساده و جذاب اسکرچ جی آر، سبب میشود تا کودکان به خوبی متوجه فهم کار با این پلت فرم شوند. این رابط ساده، به کودک کمک میکند تا آنچه در ذهن دارد را به نحو احسن، پیادهسازی کند؛ با اینکه هنوز مهارتی برای خواندن و نوشتن ندارند.
این موضوع، سبب تقویت قدرت تفکر منطقی کودک میشود. از سوی دیگر، کودک خلاقیت بیشتری را برای ساخت بازی و داستان بهخرج میدهد که هم به منظور سرگرمی و هم به منظور افزایش قدرت ذهن، مؤثر و مفید خواهد بود.
تقویت ذهن و خلاقیت کودک سبب میشود تا درک مسائل مختلف برای وی راحتتر باشد. در نتیجه به نسبت همسن و سالان خود، فرصتهای بیشتری را در مسیر تحصیلی و شغلی آینده بهدست میآورد. این امر منجر به افزایش اعتماد به نفس کودک و توانایی استفادهی او از تکنولوژی میگردد.
بهطور کلی نرم افزار اسکرچ جونیور برای برنامه نویسی و کدنویسی ایجاد شده است. منتهی کاربری این برنامه آنقدر ساده و جذاب است که حتی کودکان کم سن و سال (بدون سواد خواندن و نوشتن) هم میتوانند از آن استفاده کنند. بعد از آموزشهای کار با این نرم افزار، میبایست مهارتهای زیر ایجاد شده باشد.
• خلق شکلک دلخواه
• حرکت دادن شکلکها
• نمایش شکلکها به صورتهای مختلف
• گفتوگو و صداگذاری روی شکلکها
• حذف شکلکها
• توقف در صحنه، شروع و پایان آن
• رفتن به صحنهی بعدی
• انجام دستورات تکراری
خوشبختانه نرم افزار اسکرچ جونیور برای تمام دستگاههای اپل (بهجز آيفون)، اندروید، گوگل و آمازون در دسترس است. حتی خبر خوش اینکه این برنامه کاملاً رایگان است. بنابراین مشکلی با تهیهی نرم افزار و استفاده از آن نخواهید داشت.
برای یادگیری اسکرچ جونیور، میتوانید ابتدا دانلود اسکرچ جونیور مناسب برای دستگاه خود را انجام دهید. بعد از آن، نوبت به نصب اسکرچ جونیور میرسد. شما میتوانید از منابع مختلفی، این نرم افزار را روی دستگاه نصب نمایید.
محیط کاربری اسکرچ جونیور بسیار ساده است و به همین دلیل اغلب کودکان، با مشاهدهی محیط و تجربهی عملی، میتوانند کار با آن را یاد بگیرند. با اینحال، میتوان از انواع منابع برای آموزش scratch junior نیز استفاده کرد. مشاهدهی ویدیوهای آموزش اسکرچ جونیور در کامپیوتر و یا مطالعهی منبع آموزش اسکرچ جونیور pdf میتواند مفید باشد. بعد از اتمام آموزش مباحث مقدماتی، شما میتوانید از منابع مختلف، آموزش اسکرچ جونیور پیشرفته را دنبال کنید.
با توجه به اینکه این برنامه برای کودکان نوشته شده است، دستورالعملهای اجرای یک پروژه بسیار ساده است. در زیر، مراحل برنامه نویسی اسکرچ جونیور ذکر شده است.
۱- دانلود برنامهی اسکرچ جونیور از طریق سایت آن به آدرس scratchjr
۲- نصب نرم افزار روی دستگاه مورد نظر
۳- راهاندازی و اجرای اسکرچ جونیور
۴- مطالعهی دستورالعمل راهنما با کلیک روی آیکون علامت سؤال
۵- ورود به برنامه و رفتن به محیط برنامهسازی با کلیک روی آیکون خانه
۷- تنظیم صحنه (ایجاد پس زمینه و سفارشی سازی آن)
۸- پیادهسازی شخصیتها (sprites) و کلیت پروژهی مورد نظر
۹- کار با بلوکهای کدگذاری در اسکرچ جونیور
نکته: برای یادگیری ابزارهای اسکرچ جونیور، بهتر است تا آموزشها را از طریق دوره آموزش scratch junior بهصورت آنلاین و مجازی، دنبال کنید. شما میتوانید آموزشهای پروژه محور مانند آموزش ساخت بازی با اسکرچ جونیور را انتخاب کنید تا ایدهی ساخت بازی و پروژه در اسکرچ جونیور به تقویت خلاقیتتان کمک کند. حتی منابع فراوانی برای آموزش اسکرچ جونیور با گوشی وجود دارد که برای کار با اسکرچ جونیور روی گوشی مفید است.
زبان اسکرچ، مبتنی بر بلوک است. لذا شما برای کار با آن، باید با بلوکها آشنا شده و ویژگیهای هر یک را بدانید. در نرم افزار اسکرچ جی آر، شش نوع بلوک برنامه نویسی داریم که عبارتند از:
• بلوک شروع
این بلوک که با دکمهی زردرنگ نشان داده میشود، کد را شروع میکند و میتوان به دیگر اسکریپتها، پیامهایی را ارسال کرد.
• بلوک حرکت
بلوک حرکت یک بلوک آبی رنگ با علامت فلش به راست روی آن است. این بلوک برای مدت زمان حرکت شخصیتی که در scratch jr ایجاد کردهایم، تغییر زاویهی آن، محل حرکت و غیره کاربرد دارد.
• بلوک ظاهر
این بلوک آیکون یک انسان و زمینهی بنفش رنگی دارد. این بلوک برای نمایش و ظاهر استفاده خواهد شد.
• بلوک صدا
این بلوک برای صداگذاری روی سناریو و پروژه استفاده میشود. بلوک صدا آیکون بلندگو داشته و با رنگ سبز مشخص شده است.
• بلوک کنترل
این بلوک به شما اجازه میدهد تا یک اسکریپت و یا بخشی از آن را به تعداد دفعات، تکرار کنید. بلوک کنترل نارنجی رنگ است.
• بلوک پایان
از بلوک پایان برای زمان پایان اسکریپت استفاده میشود. این بلوک رنگ قرمز دارد.
با توجه به اینکه نرم افزار scratch jr برای برنامه نویسی کودکان طراحی شده است، مباحث دورهی آموزشی آن نیز ویژهی کودکان است. با توجه به سطح سواد کودکان (که در سنین پایینتر، حتی سواد نوشتاری و خواندن را هم شامل نمیشود) مباحث این دوره به طرز کاملاً ساده بیان شده است. این آموزشها، هیچ پیش نیازی را شامل نمیشود.
در این دورهی آموزشی که برای کودکان ۵ سال به بالا طراحی شده است، شما کار با نرم افزار scratch jr را یاد میگیرید. ابتدا با محیط برنامه آشنا شده و یاد میگیرید که چطور با استفاده از بلوکها، ایدهی ذهنی خود را پیادهسازی کنید. این ایدهی ذهنی میتواند در قالب یک بازی، یک انیمیشن و یا سناریوی دیگر باشد.
این دوره به کودکان کمک میکند تا با مفاهیم پایه در برنامه نویسی آشنا شده و بتوانند بازی دلخواه خود را پیادهسازی کنند. این امر، سبب افزایش خلاقیت، بهبود ذهن، تقویت مهارت تفکر و نهایتاً افزایش اعتماد به نفس کودک خواهد شد.
تمرینهای متعددی که در متن آموزشی این دوره، نهاده شده است به کودک توانایی کار عملی با این برنامه و ساخت انیمیشنهایی مانند انیمیشن مدرسه، انیمیشن قورباغه و پروانه، چراغ راهنمایی و رانندگی، رفتن به مکانهای مختلف و غیره را میدهد.
اگر برای یادگیری کار با نرم افزار اسکرچ جی آر، از دورههای آموزشی استفاده میکنید؛ بهتر است تا سرفصلهای آموزش را بررسی کنید. یک دورهی آموزشی خوب و کامل، میبایست سرفصلهای جامع را پوششدهی کرده باشد. در فهرست زیر، مهمترین سرفصلهای آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور عنوان شده است.
• مقدمهی اسکرچ جونیور و معرفی برنامه
• دانلود و نصب scratch jr
• معرفی محیط برنامه و بلوکها
• آشنایی با بلوکهای حرکت در اسکرچ جونیور
• بلوکهای شیء
• بلوکهای کنترل
• بلوکهای اتمام
• بلوک صدا
• بلوک شروع
• اجرای چند انیمیشن در scratch jr
مدت زمان آموزشهای scratch jr در دورهی مکتب خونه، حدود ۱ ساعت است. بعد از تماشای هر ویدیو، تمارین و پروژههایی بهصورت عملی انجام میشود که برای تسلط به مفاهیم آن درس در نظر گرفته شده است. بنابراین مدت زمان کل این آموزش، بسته به سرعت یادگیری و تمرین کودک میتواند متفاوت باشد.
برای یادگیری کار با پلت فرم اسکرچ جونیور، میتوانید از آموزشهای مکتب خونه استفاده کنید. این دورهی آموزشی با هدف یادگیری صفر تا صد نرم افزار scratch jr تدوین شده است. زبان آموزش بسیار ساده و روان است و مناسب کودکان با هر سطح سواد و بدون هیچ پیش نیاز خاصی، خواهد بود.
آموزش اسکرچ جونیور، کمک میکند تا کودکان بتوانند در محیط ساده و مبتنی بر بلوک آن، ایدههای خود را در قالب انیمیشن، بازی و یا دیگر سناریوها پیادهسازی کنند. آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی برای کودکان فواید بیشماری دارد که تقویت ذهن و افزایش اعتماد به نفس در رأس آن است. همچنین در مکتب خونه انواع دوره آموزش برنامه نویسی و آموزش برنامه نویسی کودکان و نوجوانان به عنوان مکمل و پیش نیاز این دوره موجود است.
اطلاعات بیشتر
از مجموع 6 امتیاز
4 نظرحنانه میرآبی دارای لیسانس کامپیوتر و دانشجوی ارشد روانشناسی و رتبهی برتر برنامهنویسی کشوری در مسابقات علمی و عملی و رتبه برتر کنکور هستند. ایشان سابقه ۴ سال تدریس در مجتمع فنی تهران، مدارس، مراکز فنی و حرفهای، ایرانیان سایبر و تدریس دوره تربیت مدرس اسکرچ با همکاری داناکو و دانالاین را دارند. وی مدرس دورههای سی پلاس پلاس، پایتون، اسکرچ، اسکرچ جونیور، الگوریتم، فلوچارت و ICDL نیز بوده و همچنین سابقه تدریس برنامهنویسی به کودکان دارای اختلالات یادگیری را دارند.
اطلاعات بیشتر