آموزش اصول بلاک‌چین

poster
پیش‌نمایش دوره

بلاک‌چین چیست؟ بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده با لیست‌های رو به رشدی از رکوردها (بلوک‌ها) است که به‌طور ایمن از طریق هش‌های رمزنگاری به هم مرتبط شده‌اند. هر بلوک حاوی یک هش رمزنگاری از ... ادامه

برگزارکننده:  Coursera  Coursera
مدرس دوره:
3 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:41 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:28 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 افزایش مهارت بلاک‌چین

 افزایش مهارت کریپتوگرافی

 افزایش مهارت الگوریتم‌ها

 افزایش مهارت امنیت سیستم

 افزایش مهارت استخراج داده

 افزایش مهارت رایانش ابری غیرمتمرکز

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش اصول بلاک‌چین

تعاریف بلاک‌چین

ما بلاک‌چین را تعریف می کنیم، ساختار و جنبه‌های عملیاتی بلاک‌چین بیت‌کوین را توضیح می‌دهیم و انواع مختلف بلاک‌چین را با هم مقایسه می‌کنیم.

اهداف یادگیری:

  • سه ویژگی اساسی که یک بلاک‌چین را با استفاده از بیت‌کوین تعریف می‌کند را توضیح دهید.
  • در مورد ویژگی‌های مهم بلاک‌چین اتریوم که به عنوان پیاده‌سازی مرجع در بسیاری از بلاک‌چین‌های جدیدتر استفاده می‌شود، بحث کنید.
  • روش‌هایی را برای تحقق اعتماد در بلاک چین ترسیم کنید.
  دیدگاه: John Wolpert ,ConsenSy
مشاهده
"04:10  
  تعریف بلاک‌چین بیت‌کوین
مشاهده
"08:50  
  منابع (اختیاری): بیت‌کوین و بلاک‌چین
"00:53  
  ساختار بلاک‌چین
مشاهده
"06:04  
  منابع (اختیاری): ساختار بلاک‌چین
"00:17  
  عملگرهای پایه
مشاهده
"04:19  
  منابع (اختیاری): عملیات پایه
"00:43  
  فراتر از بیت‌کوین
مشاهده
"03:31  
  منابع (اختیاری): فراتر از بیت‌کوین
"01:03  
بلاک‌چین اتریوم

ما در مورد نوآوری بلاک‌چین اتریوم بحث خواهیم کرد، پروتکل آن را بررسی خواهیم کرد و مدل پرداخت برای اجرای کد را بررسی می‌کنیم.

اهداف یادگیری:

  • در یک سطح مفهومی، در مورد نوآوری بلاک‌چین اتریوم، یعنی قرارداد هوشمند بحث کنید.
  • پروتکل بلاک‌چین اتریوم را نشان دهید: عناصر ساختاری و جنبه‌های عملیاتی.
  • مفهوم گاز، مدل سوخت یا پرداخت برای اجرای کد و مدل تشویقی بلاک چین اتریوم را نشان دهید.
  بلاک‌چین اتریوم: قرارداد هوشمند
مشاهده
"04:43  
  دیدگاه: اینترپرایز (Enterprise)
مشاهده
"03:02  
  منابع (اختیاری): قراردادهای هوشمند
"00:33  
  ساختار اتریوم
مشاهده
"04:12  
  منابع (اختیاری): ساختار اتریوم
"00:33  
  عملگرهای اتریوم
مشاهده
"05:53  
  منابع (اختیاری): عملگرهای اتریوم
"00:29  
  مدل تشویقی (incentive)
مشاهده
"02:24  
  منابع (اختیاری): مدل تشویقی
"00:34  
الگوریتم‌ها و تکنیک‌ها

• مفهوم گاز، مدل سوخت یا پرداخت برای اجرای کد و مدل تشویقی بلاک‌چین اتریوم را نشان دهید.

اهداف یادگیری:

  • کار رمزنگاری کلید عمومی را خلاصه کنید.
  • هش ساده و هش درخت مرکل را توضیح دهید.
  • کاربرد هش و رمزنگاری در محافظت از بلاک‌چین را بررسی کنید.
  الگوریتم‌ها و تکنیک‌ها: کلید عمومی کریپتوگرافی
مشاهده
"07:15  
  منابع (اختیاری): رمزنگاری کلید عمومی
"00:26  
  هشینگ (Hashing)
مشاهده
"06:05  
  منابع (اختیاری): هشینگ
"00:37  
  یکپارچگی معامله
مشاهده
"03:30  
  منابع (اختیاری): یکپارچگی معامله
"00:27  
  ایمن سازی بلاک‌چین
مشاهده
"04:35  
  منابع (اختیاری): ایمن‌سازی بلاک‌چین
"00:36  
ملزومات اعتماد

ما عناصر اعتماد را در بلاک‌چین تعریف می‌کنیم و پروتکل اجماع را مورد بحث قرار می‌دهیم.

اهداف یادگیری:

  • عناصر اعتماد را در یک بلاک‌چین تعریف کنید: امنیت، اعتبارسنجی، تأیید و اجماع.
  • بحث در مورد پروتکل اجماع: یک رویکرد الگوریتمی برای افزودن یک بلوک جدید و ایمن سازی زنجیره.
  • اعتماد به استحکام زنجیره اصلی را توضیح دهید.
  • اعتماد را در مدیریت موقعیت های استثنایی نشان دهید: سافت فورک و هارد فورک.
  • نشان دهید که می‌توانید مراحل انجام تراکنش‌های زنجیره بلوکی را دنبال کنید.
  ملزومات اعتماد
مشاهده
"04:50  
  منابع (اختیاری): سیستم‌های غیرمتمرکز
"00:40  
  پروتکل توافق (پروتکل اجماع)
مشاهده
"02:45  
  دیدگاه: حاکمیت غیرمتمرکز
مشاهده
"02:41  
  منابع (اختیاری): پروتکل توافق
"00:48  
  خوش‌فکری
مشاهده
"05:19  
  منابع (اختیاری): خوش‌فکری
"00:22  
  Forkها
مشاهده
"04:28  
  منابع (اختیاری): Fork
"00:41  
  مبانی بلاک‌چین: نکات کلیدی
"03:40  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده با لیست‌های رو به رشدی از رکوردها (بلوک‌ها) است که به‌طور ایمن از طریق هش‌های رمزنگاری به هم مرتبط شده‌اند. هر بلوک حاوی یک هش رمزنگاری از بلوک قبلی، یک مهر زمانی و داده‌های تراکنش است (به‌طورکلی به‌صورت درخت Merkle نشان داده می‌شود، جایی که گره‌های داده با برگ‌ها نشان داده می‌شوند). ازآنجایی‌که هر بلوک حاوی اطلاعات مربوط به بلوک قبلی است، آن‌ها به طور مؤثر یک زنجیره را تشکیل می‌دهند (ساختار داده لیست پیوندی را مقایسه کنید)، که هر بلوک اضافی به بلوک‌های قبل از خود پیوند دارد. در نتیجه، تراکنش‌های زنجیره بلوکی برگشت‌ناپذیر هستند زیرا پس از ثبت، داده‌های هر بلوک معین را نمی‌توان بدون تغییر همه بلوک‌های بعدی به‌طور عطف به قبلی تغییر داد.

بلاک‌‌چین‌ها معمولاً توسط یک شبکه کامپیوتری همتا به همتا (P2P) برای استفاده به‌عنوان دفتر کل توزیع شده عمومی مدیریت می‌شوند، جایی که گره‌ها به‌طور جمعی به پروتکل الگوریتم اجماع برای افزودن و تأیید بلوک‌های تراکنش جدید پایبند هستند. اگرچه رکوردهای بلاک چین غیرقابل تغییر نیستند، ازآنجایی‌که فورک‌های بلاک چین ممکن است، بلاک‌‌چین‌ها ممکن است با طراحی ایمن در نظر گرفته شوند و نمونه‌ای از یک سیستم محاسباتی توزیع شده با تحمل خطای بیزانسی بالا باشند.

یک بلاک‌چین توسط یک شخص (یا گروهی از افراد) با استفاده از نام (یا نام مستعار) ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 ایجاد شد تا به‌عنوان دفتر کل توزیع شده عمومی برای تراکنش‌های ارز دیجیتال بیت کوین، بر اساس کارهای قبلی استوارت هابر، دبلیو اسکات استورنتا و دیو بایر عمل کند. پیاده‌سازی بلاک چین در بیت‌کوین، آن را به اولین ارز دیجیتال تبدیل کرد که بدون نیاز به یک مرجع قابل‌اعتماد یا سرور مرکزی، مشکل دو برابری را حل کرد. طراحی بیت کوین الهام‌بخش برنامه‌های کاربردی و بلاک‌چین‌های دیگری است که برای عموم قابل خواندن هستند و به‌طور گسترده توسط ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. بلاک چین ممکن است نوعی راه‌آهن در نظر گرفته شود.

بلاک‌چین‌های خصوصی برای استفاده تجاری پیشنهاد شده‌اند. Computerworld بازاریابی چنین بلاک‌چین‌های خصوصی شده بدون مدل امنیتی مناسب را "روغن مار" نامیده است؛ بااین‌حال، دیگران استدلال کرده‌اند که بلاک چین‌های مجاز اگر با دقت طراحی شوند، ممکن است غیرمتمرکزتر و در نتیجه در عمل از آن‌هایی که مجوز ندارند، ایمن‌تر باشند.

در دوره آموزش اصول بلاک‌چی چه می آموزیم؟

دوره آموزش اصول بلاک‌چین به شما در طراحی، کدنویسی، استقرار و اجرای یک قرارداد هوشمند - عنصر محاسباتی فناوری بلاک چین - کمک می‌کند. قراردادهای هوشمند امکان اجرای عملیات تعریف شده توسط کاربر با پیچیدگی دلخواه را فراهم می‌کند که از طریق پروتکل‌های ارزهای دیجیتال ساده امکان پذیر نیست. آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا شرایط، قوانین و سیاست‌های برنامه‌های دامنه را پیاده‌سازی کنند. قراردادهای هوشمند یک ویژگی قدرتمند است که وقتی به‌درستی طراحی و کدگذاری شود، می‌تواند منجر به سیستم‌های مستقل، کارآمد و شفاف شود. 

شما قراردادهای هوشمند را به زبان Solidity طراحی و برنامه‌ریزی خواهید کرد، آنهارا در محیط توسعه Remix آزمایش و استقرار خواهید داد و آنهارا از یک رابط وب ساده‌ای که Remix ارائه می‌دهد فراخوانی خواهید کرد. این دوره بهترین شیوه‌ها برای طراحی راه حل‌ها با قراردادهای هوشمند با استفاده از Solidity و Remix IDE را ارائه می‌دهد. مفاهیم اصلی از طریق فیلم‌ها، دموها و تمرین‌های عملی ارائه می‌شوند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Bina Ramamurthy

دکتر Bina Ramamurthy، استاد دانشگاه بوفالو در گروه علوم و مهندسی کامپیوتر است. او در دو دهه گذشته در تحقیقات حوزه STEM، توسعه برنامه درسی و آموزش شرکت داشته است. او مدیر برنامه "گواهی تایید شده SUNY در محاسبات فشرده داده" در دانشگاه بوفالو است، مدیر Blockchain ThinkLab در دانشگاه در Buffalo’s Circle Funding است. بینا همچنین برنامه‌های آموزشی فناوری نوظهور را برای صنایع مختلف با مشارکت بین المللی از جمله تولید، خودرو و مراقبت‌های بهداشتی طراحی و اجرا کرده است. Bina جایزه بهترین مدرس سال (2017) را از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی بوفالو دریافت کرده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

تاریخچه

معاملات بیت‌کوین، اتریوم و لایت کوین در روز (ژانویه 2011 - ژانویه 2021)
رمزنگار دیوید چاوم برای اولین بار در پایان نامه خود در سال 1982 پروتکلی شبیه به بلاک چین را پیشنهاد کرد "سیستم های کامپیوتری تاسیس، نگهداری و مورد اعتماد گروه های مشکوک متقابل. کار بیشتر بر روی زنجیره ای از بلوک‌های امن رمزنگاری شده در سال 1991 توسط استوارت هابر و دبلیو شرح داده شد. اسکات استورنتا. آن‌ها می‌خواستند سیستمی را پیاده‌سازی کنند که در آن مُهرهای زمانی سند قابل دستکاری نباشد. در سال 1992، هابر، استورنتا و دیو بایر درختان مرکل را در طرح گنجانیدند، که کارایی آن را با اجازه دادن به چندین گواهی‌نامه برای جمع آوری در یک بلوک بهبود بخشید. تحت شرکت آنها Surety، هش‌های گواهی سند آنها از سال 1995 هر هفته در نیویورک تایمز منتشر می شود.

اولین بلاک‌چین غیرمتمرکز توسط شخصی (یا گروهی از افراد) به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 مفهوم‌سازی شد. ناکاموتو طراحی را به روشی مهم با استفاده از روشی شبیه به Hashcash بهبود بخشید تا بلوک‌ها را بدون نیاز به امضای یک طرف مورد اعتماد و امضای آن‌ها، مهر زمانی کند. معرفی یک پارامتر دشواری برای تثبیت نرخ اضافه شدن بلوک ها به زنجیره. این طرح در سال بعد توسط ناکاموتو به عنوان یک جزء اصلی ارز دیجیتال بیت کوین اجرا شد، جایی که به عنوان دفتر کل عمومی برای تمام تراکنش‌های شبکه عمل می‌کند.

در آگوست 2014، اندازه فایل بلاک چین بیت کوین، حاوی سوابق تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه، به 20 گیگابایت (گیگابایت) رسید. در ژانویه 2015، حجم آن تقریباً به 30 گیگابایت رسید و از ژانویه 2016 تا ژانویه 2017، اندازه بلاک چین بیت کوین از 50 گیگابایت به 100 گیگابایت افزایش یافت. اندازه دفتر کل تا اوایل سال 2020 از 200 گیگابایت فراتر رفته بود.

کلمات block و chain به طور جداگانه در مقاله اصلی ساتوشی ناکاموتو استفاده شد، اما در نهایت تا سال 2016 به عنوان یک کلمه واحد، blockchain رایج شد.

طبق گفته Accenture، کاربرد تئوری انتشار نوآوری‌ها نشان می‌دهد که بلاک‌چین‌ها در سال 2016 به نرخ پذیرش 13.5% در خدمات مالی دست یافتند، بنابراین به مرحله پذیرش اولیه می‌رسند. گروه‌های تجاری صنعتی برای ایجاد مجمع جهانی بلاک چین در سال 2016، ابتکار اتاق بازرگانی دیجیتال، پیوستند.

در ماه مه 2018، گارتنر دریافت که تنها 1% از CIOها هر نوع پذیرش بلاک چین را در سازمان خود نشان دادند و تنها 8% از CIOها در کوتاه‌مدت "برنامه‌ریزی یا [نگاه کردن به] آزمایش فعال با بلاک چین" بودند. برای سال 2019، گارتنر گزارش داد که 5 درصد از مدیران ارشد فناوری بر این باور بودند که فناوری بلاک چین یک «تغییردهنده بازی» برای تجارت آنها است.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  Coursera
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:41 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:28 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی