×
ribbon

آموزش برنامه‌نویسی میکروکنترلر ARM

زبان اسمبلی نوعی زبان برنامه نویسی سطح پایین برای کامپیوتر یا هر دستگاه قابل‌برنامه‌ریزی دیگری است که نزدیک‌ترین زبان به زبان ماشین به‌حساب می‌آید. این زبان اغلب مختص یک معماری کامپیوتر خاص است، بنابراین انواع ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
3.2 (16 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  12 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو - 9 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  80 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش کامل برنامه نویسی ARM

 ورود به بازار کار

 آموزش ابعآد مختلف میکروکنترلر ARM

 آموزش پروژه محور ARM

سرفصل‌های دوره آموزش برنامه‌نویسی میکروکنترلر ARM

فصل 1- آشنایی با میکروکنترلرهای ARM سری STM32

دراین فصل با میکروکنترلرهای ARM سری STM32 آشنا می‌شویم و معماری این تراشه‌ها را بررسی می‌کنیم. همچنین ابزارهای لازم برای پروگرام کردن این میکروکنترلرها را معرفی می‌کنیم. 

  آشنایی با میکروکنترلرهای ARM و آشنایی با تراشه‌های STM32f10x
"06:29  
  ST آشنایی با نام‌گذاری میکروکنترلرهای شرکت
"12:18  
  فایل‌های مورد نیاز دوره
"00:08  
فصل 2- آشنایی با زبان برنامه‌نویسی C

در این بخش زبان برنامه‌نویسی C را با همراه با مثال‌های کاربردی با هدف برنامه‌نویسی میکروکنترلرهای STM32 می‌آموزیم. 

  مقدمه؛ انواع داده‌ها و تعریف متغییرها و ثوابت
"07:43  
  انواع عملگرها و حلقه‌های تکرار و ساختارهای تصمیم‌گیری به همراه مثال‌های کاربردی
"14:56  
  آرایه‌ها، استراکچرها و توابع به همراه مثال‌های کاربردی
"13:41  
فصل 3- آشنایی با نرم‌افزار KEIL UVISION

در این فصل با کامپایلر قدرتمند KEIL آشنا می‌شویم و نحوه ایجاد پروژه و پروگرام کردن تراشه را یاد می‌گیریم.

  معرفی و نصب نرم افزار KEIL، معرفی توابع CMSIS، ایجاد پروژه جدید در نرم‌افزار KEIL
"13:19  
  نحوه اتصال پایه‌های پروگرمر J-LINK به میکروکنترلر، تنظیمات J-LINK در نرم‌افزار KEIL و پروگرم کردن یک پروژه به بورد آموزشی
"06:11  
فصل 4- آشنایی با ورودی‌ها و خروجی‌های عمومی (GPIO)

در این فصل با ساختار پین‌های ورودی و خروجی میکروکنترلر آشنا می‌شویم و نحوه کار با پین‌های میکروکنترلر STM32F10X را می‌آموزیم.

  مقدمه؛ مفهوم مقاومت‌های بالاکش و پایین‌کش، آشنایی با مدار ترانزیستوری Push Pull، ساختار پین‌های ورودی و خروجی تراشه‌های stm32f
"10:07  
  معرفی توابع و استراکچرهای مربوط به GPIOها
"04:49  
  روش‌های حذف نویز کلید به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، پروژه کنترل LED با کلید
"12:40  
  راه‌اندازی LCD 2*16، راه‌اندازی KEYPAD، پروژه نمایش اعداد کیپد در LCD
"11:27  
  پروژه میانی اول (الزامی)
 100%    
"90:00  
فصل 5- آشنایی با واحد مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC)

در این فصل ابتدا با مبحث مهم مبدل آنالوگ به دیجیتال آشنا شده، سپس نحوه راه‌اندازی ADC میکروکنترلر STM3210X را یاد می‌گیریم و در انتهای فصل پروژه پرکاربرد این مبدل را دنبال خواهیم کرد.

  اصول کار مبدل ADC، ویژگی‌های اصلی یک مبدل انالوگ به دیجیتال، نحوه پیکربندی واحد ADC در تراشه STM32F103x
"10:58  
  معرفی توابع مهم واحد ADC ، راه‌اندازی سنسور دمای LM35
"09:03  
  پروژه میانی دوم (الزامی)
 100%    
"60:00  
فصل 6- تبادل داده با واحدUART

در این فصل به پروتکل UART می‌پردازیم و نحوه راه‌اندازی این پروتکل را یاد‌می‌گیریم همچنین دو میکروکنترلر STM32 را با پروتکل UART به صورت دوطرفه ارتباط می‌دهیم.

  تفاوت پروتکل UART و USART، معرفی استراکچر واحد USART، معرفی توابع مهم واحدUSART
"09:18  
  پروژه ارتباط دو میکروکنترلر از طریق پروتکلUART به صورت دوطرفه
"07:17  
  پروژه میانی سوم (الزامی)
 100%    
"120:00  
فصل 7- راه‌اندازی TIMER و وقفه خارجی

تایمر یکی از پرکاربردترین امکانات هر میکروکنترلری است، در این فصل مفهوم و نحوه راه‌اندازی تایمر میکروکنترلر را یاد می‌گیریم همچنین با مفهوم وقفه در میکروکنترلر آشنا می‌شویم و سپس بر روی پروژه جذاب ساعت رومیزی کار می‌کنیم. 

  مفهوم وقفه در میکروکنترلر، راه‌اندازی وقفه خارجی
"08:11  
  راه‌اندازی تایمر و نحوه تولید زمان با واحد TIMER، معرفی توابع مهم واحد TIMER
"07:12  
  پروژه ساعت دیجیتال
"08:20  
  پروژه میانی چهارم (الزامی)
 100%    
"60:00  
فصل 8- تولید موج PWM

در این فصل با موج PWM و کاربردهای آن آشنا می‌شویم و با دیوتی‌سایکل و فرکانس‌های مختلف این موج  را تولید می‌کنیم.

  تولید موج PWM به صورت نرم‌افزاری با فرکانس‌های مختلف
"06:24  
  تولید موج PWM با دیوتی سایکل مختلف به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
"05:31  
  پروژه میانی پنجم (الزامی)
 100%    
"60:00  
فصل 9- پروژه‌های کاربردی

در این فصل روی پروژه‌هایی جذاب، پرکاربرد و ترکیبی، به صورت عملی کار می‌کنیم که تمامی مطالب تدریس شده را در بر گیرد. 

  پروژه کنترل ربات با اپلیکیشن گوشی
"09:25  
  پروژه کنترل سروموتور با ماژول جوی‌استیک
"06:00  
  پروژه کنترل دور و جهت موتور DC
"03:46  
  پروژه نهایی (الزامی)
 100%    
"120:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

زبان اسمبلی نوعی زبان برنامه نویسی سطح پایین برای کامپیوتر یا هر دستگاه قابل‌برنامه‌ریزی دیگری است که نزدیک‌ترین زبان به زبان ماشین به‌حساب می‌آید. این زبان اغلب مختص یک معماری کامپیوتر خاص است، بنابراین انواع مختلفی از زبان‌های اسمبلی وجود دارد. ARM نوعی زبان اسمبلی بسیار محبوب به‌حساب می‌آید و دوره آموزش ARM مکتب خونه با هدف آموزش این زبان محبوب تهیه و تدوین شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

عبارت ARM مخفف عبارت "Acorn-Risc Machine" است. عبارت RISC در اینجا به معنای محاسبات مجموعه دستورالعمل‌های Recuded است. درواقع ARM نوعی معماری پردازنده به‌حساب می‌آید. دلیل ترجیح این نوع معماری این است که با مصرف انرژی کمتر می‌تواند بسیار کارآمد باشد. معماری ARM در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سخت‌افزار بازی می‌کند. قبل از اینکه به معرفی دوره آموزش ARM بپردازیم ابتدا بهتر است مختصری در رابطه با خود میکروکنترلر آرم صحبتی داشته باشیم.

میکروکنترلر ARM چیست؟

امروزه با پیشرفت سیستم‌ها، میکروکنترلرها نیز توسعه پیدا کرده‌اند، این تراشه‌ها داخل وسایل مختلفی مانند ماشین، تلفن همراه و غیره قرار دارند و چهار گروه اصلی PIC ،ARM ،8051 و AVR از معروف‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها در ایران هستند. میکروکنترلرهای ARM تقریباً در هر نوع کاربردی از پروتکل‌های پزشکی گرفته تا سیستم‌های امنیتی و سیستم‌های صنعتی، برق صنعتی، شبکه‌های سخت‌افزاری، حمل نقل خودرو و نظامی به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تراشه‌ها دارای سیستم پردازشی 32 بیتی با سرعت پردازش چند مگاهرتز تا چند صد مگاهرتز هستند. در این خانواده کارایی بالا، قیمت پایین و مصرف انرژی بسیار پایین، باعث شده سازندگان بزرگی مثل شرکت ST ،NXP ،Apple و غیره این تراشه‌ها را تولید و عرضه کنند.

انواع میکروکنترلر ARM

می‌توان از ARM7 ،ARM9 ،ARM10 و ARM11 به‌عنوان معروف‌ترین انواع میکروکنترلر ARM نام ‌برد و در این بین، میکروکنترلر ARM7 پراستفاده‌ترین نوع هسته‌های پردازشی موجود است. بعد از ARM7 به ترتیب ARM9 و ARM10 و ARM11 در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند که در دستگاه‌های مختلفی مانند لپ‌تاپ استفاده می‌شوند.

معرفی دوره آموزش ARM

دوره آموزشی میکروکنترلر ARM با رویکردی متفاوت نسبت به سایر دوره‌های موجود در این زمینه ارائه می‌شود. در این دوره آموزش ARM، کاربران ضمن آشنایی با خانواده‌ها و امکانات میکروکنترلرهای شرکت ST، واحدهای مهم و امکانات میکروکنترلرهای STM32F10xx را به همراه جزئیات آن‌ها می‌آموزند. از ویژگی‌های مهم این دوره می‌توان به آموزش نحوه برنامه‌نویسی میکروکنترلرهای ARM و انجام پروژه‌های عملی و کاربردی منطبق بر همه مباحث تدریس شده اشاره کرد تا آموخته‌های دانشجویان دوره میکروکنترلر ARM را محک بزند و علاوه بر تسلط بر مباحث تئوری مهارت موردنیاز در زمینه انجام پروژه‌های عملی را نیز کسب کنند.

در دوره آموزشی میکروکنترلر های ARM به پردازنده‌های ۳۲ بیتی موجود در دنیا و تفاوت‌های آن‌ها باهم پرداخته خواهد شد و همچنین پریفرال های میکروکنترلرهای STM32 که شامل پریفرال های تایمر، UART ،ADC و غیره می‌شوند نیز به‌طور کامل بررسی خواهند شد. دوره آموزشی میکروکنترلر ARM نرم‌افزارها و ابزارهای موردنیاز مانند کامپایلر، Keil ،j-link و هدربرد میکروکنترلر STM32F103RCT6 را معرفی کرده و نحوه راه‌اندازی آن‌ها را آموزش می‌دهد. همچنین در این دوره علاوه بر پرداختن به مباحث مفهومی، جزئیات پرکاربرد در پروژ‌ه‌های عملی را نیز تحلیل و بررسی می‌شود.

دوره آموزش میکروکنترلر ARM برای چه کسانی مناسب است؟

آموزش میکروکنترلر ARM برای دانشجویان رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مکاترونیک و مهندسی پزشکی کاربرد زیادی دارد و مخاطبان اصلی این دوره به‌حساب می‌آیند؛ هرچند تمامی افرادی که به موضوع میکروکنترلرها علاقه‌مند هستند می‌توانند با شرکت در این دوره آموزش ARM، از مزایای آموزشی آن بهره‎‌مند شوند. 

پیش‌نیازهای دوره آموزش ARM

توجه داشته باشید که علاقه‌مندان به حضور در این دوره باید زمینه‌ی آشنایی با زبان برنامه‌نویسی C و اصول کار با میکروکنترلرها را داشته باشند هرچند که زبان C در حد نیاز و کاربردی در این دوره آموزش داده می‌شود.

دانشجو پس از پایان دوره آموزش میکرو کنترل ARM چه توانایی خواهد داشت؟

هدف از ایجاد این دوره آموزش مبانی arm stm32 است و دانشجویان در انتهای این دوره قادر خواهند بود میکروکنترلرهای STM32F1 را راه‌اندازی کرده و ساخت پروژه‌ و ایده‌های مربوط به این حوزه را به‌آسانی انجام دهند.

مباحثی که در دوره آموزش ARM ارائه خواهد شد

در دوره آموزش برنامه نویسی میکروکنترلر ARM در 9 فصل به تدریس کامل و جامع در حوزه میکروکنترلرها پرداخته می‌شود و هرکدام از فصول ارائه‌شده با ایجاد زمینه‌ی آموزشی موردنیاز، به تدریس عمیق با رویکرد پروژه محور می‌پردازد.

فصل اول: آشنایی با میکروکنترلرهای ARM سری STM32

این فصل از دوره آموزش ARM با هدف ایجاد زمینه‌های اولیه در حوزه میکروکنترلر‌ها است. همچنین در این فصل به معرفی و آشنایی میکروکنترلرهای ARM، تراشه STM323F10X، نام‌گذاری میکروکنترلرهای شرکت ST، برد STM32F103RCT، بلوک دیاگرام STM32F10X و ابزارهای پروگرام کردن تراشه STM32F10X پرداخته می‌شود.

فصل دوم: آشنایی با زبان برنامه‌نویسی C

در این فصل به تدریس انواع داده‌ها، تعریف متغیرها و انواع عملگرها به همراه حلقه‌های تکرار، ‌ساختارهای تصمیم‌گیری، استراکچرها‌، آرایه‌ها و توابع با مثال‌های مختلف پرداخته می‌شود.

فصل سوم: آشنایی با نرم‌افزار KEIL UVISION

در فصل سوم دوره آموزش میکرو کنترل ARM با نحوه نصب نرم‌افزار KEIL و معرفی توابع CMSIS به‌طور کامل آشنا خواهید شد و همچنین سعی شده است تا با ایجاد پروژه‌های کاربردی، مباحث آموخته شده برای دانشجویان به‌صورت کامل تفهیم شود. در این فصل نیز به تدریس پروگرام کردن یک پروژه ساده با KEIL و ابزار J-LINK پرداخته می‌شود.

فصل چهارم: آشنایی با GPIO

در فصل چهارم، فراگیران را به یادگیری ساختار پین‌های ورودی و خروجی هدایت کرده و مقاومت‌های PULL UP/PULL DOWN معرفی می‌شود. در این بخش با معرفی توابع مربوط به GPIO، پروژه کنترل LED با کلید، راه‌اندازی LCD 2*16 و کیپد و چگونگی نمایش اعداد در LCD آموزش داده می‌شود. در پایان این فصل برای فراگیران پروژه‌ای کاربردی و عملی در نظر گرفته شده است تا مهارت و تسلط کافی بر روی مباحث تدریس شده، شکل بگیرد.

فصل پنجم: راه‌اندازی ADC

در این فصل ابتدا به مفهوم و نحوه کار مبدل ADC پرداخته می‌شود، سپس نحوه راه‌اندازی این مبدل در تراشه‌های STM32F10xx آموزش داده خواهد شد، همچنین یک پروژه پرکاربرد در این زمینه برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

فصل ششم: تبادل داده با UART

در این فصل از دوره آموزش ARM علاوه بر آموزش مقدمات لازم در زمینه UART و را‌ه‌اندازی آن، ارسال و دریافت دیتا با استفاده از UART نیز آموزش داده می‌شود.

فصل هفتم: ر‌اه‌اندازی TIMER و وقفه خارجی 

تایمر یکی از پرکاربردترین امکانات هر میکروکنترلری است، در این فصل مفهوم و نحوه راه‌اندازی تایمر میکروکنترلر آموزش داده می‌شود، همچنین به مفهوم وقفه در میکروکنترلر پرداخته شده و درانتهای فصل برای درک بهتر موضوع پروژه ساعت رومیزی برای دانشجویان درنظر گرفته شده است.

فصل هشتم: تولید موج PWM

در این فصل کاربردهای موج PWM بیان شده و چگونگی تولید موج PWM با دیوتی‌سایکل (چرخه کار) متفاوت و فرکانس‌های مختلف آموزش داده خواهد شد. 

فصل نهم: پروژ‌ه‌های کاربردی

در آخرین فصل این دوره آموزش ARM، برای تسلط بیشتر شرکت‌کنندگان به برنامه‌نویسی میکروکنترلر و آشنایی آن‌ها با فضای عملی کار، پروژه‌های پرکاربردی مانند کنترل سروموتور با جوی استیک، کنترل دور و جهت موتور DC و کنترل ربات با بلوتوث تلفن همراه به‌ دانشجویان محول می‌شود و در پایان نیز پروژه نهایی این دوره مطابق با کلیه مفاهیم تدریس شده در این دوره آموزشی برای دانشجویان طراحی شده است.

با توجه به توضیحات داده شده و معرفی فصل‌هایی که در این دوره آموزشی ارائه می‌شود، دوره پیش رو را می‌توان آموزشی جامع برای افراد علاقه‌مند به یادگیری میکروکنترلر ARM دانست.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمدرضا فتان تکمه داش

محمدرضا فتان دانش‌آموخته مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت می‌باشد. ایشان چند سالیست که در زمینه‌های طراحی مدارات الکترونیکی صنعتی؛ طراحی PCBهای چندلایه، برنامه‌نویسی میکروکنترلرهای ARM ، AVR سری STM و LPC بردهای آردینو و Raspberry Pi فعالیت دارند. همچنین حوزه پردازش تصویر و هوش مصنوعی و همچنین برنامه‌نویسی به زبان‌های اسمبلی، C++ ،Cو پایتون از دیگر زمینه‌های کاری مورد علاقه ایشان می‌باشد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
حسین داورانی 1401-10-30
ممنون از مکتب خونه، دوره خوبی بود لطفاً آموزش تکمیلی و پیشرفته این دوره را نیز قرار بدهید .
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ضمن تشکر از پیشنهاد شما، این موضوع بررسی خواهد شد تا در صورت امکان در اولویت های آینده تیم مکتب خونه قرار بگیرد.
سعید رحیمی نژاد 1401-01-25
بسیار خوب مفید و خلاصه گفته شده... سپاسگزارم... حتما خریدش کنید تا از پایه به سطح خوبی برسید
عرفان خباره 1400-04-14
من به تازگی این دوره رو تهیه کردم. فقط در یک کلام میتونم بگم عالی. تمام مباحث به خوبی پوشش داده شده و پروژه های بسیار کاربردی آموزش داده شده که به خوبی ذهن دانشجو رو برای انجام پروژه های پیچیده تر آماده میکنه. با سپاس فراوان از استاد فتان و تیم عالی مکتب خونه بابت این آموزش بی نقص
وحید پرویزی 1399-10-20
چند روزه که در این آموزش ثبت نام کردم و تازه خریدمش؛ در یک کلام می‌تونم بگم عالیه. سرفصل ها خیلی خوب تنظیم شدن و بیان استاد هم بسیار خوب و قابل فهمه. برای من که چیزی از ARM نمی‌دونستم خیلی کمکم کرد. خسته نباشید و خداقوت خدمت استاد فتان و تیم پرتلاش مکتب‌خونه.
ندا حیدری 1401-02-26
استاد به قدری بیان شیرین و گویایی دارن که قول میدم کل آموزش رو توی دو روز تموم کنید. سطح درس بسار بیسیک هست و می تونه حتی برای کسانی که هیچ زمینه ی آکادمیکی ندارن هم مناسب باشه، قدرت انتقال استاد عالی هست. ممنون از سایت مکتب خونه امااگر کدها رو در اختیار کسانی که فقط خرید محتوی کردن هم قرار بدین کاملا بی نقص خواهد شد.
حمید نورانی 1400-05-07
دوره ی خوبی بود ولی میتونست بهتر باشه. خیلی از مطالب پوشش داده نشد مثل پوینترها و یا کم تر مورد بحث قرار گرفت و روی بعضی دیگه ار مطالب خیلی سریع گذر کرد. بهتر بود اسکریپت کد ها هم قرار میگرفت که متاسفانه یافت نشد
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ با سپاس از نظر شما، موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
محسن فتحعلی 1402-01-22
اگر قصد تهیه این دوره رو دارید پیشنهاد می کنم این متن رو بخوانید. اولا عرض کنم که این دوره برای کسی که هیچ پیش زمینه ای در برنامه نویسی میکروکنترلر ها علی الخصوص میکروکنترلر avr نداره مناسب نیست چون مدرس دوره با این پیش زمینه فکری که دانشجو از قبل با میکروکنترلر avr آشنایی داره مباحث رو تدریس میکنه. دوما سر فصل ها و فیلم های آموزشی خیلی کمه و از هر مبحث مثال ها و توضیحات کمی آورده شده. بهتر بود به جای اینکه تمام مباحث در این دوره آورده بشه، مباحث مقدماتی در این دوره و مباحث پیشرفته در دوره دیگر تدریس می شد ولی به جای آن روی هر سرفصل توضیح بیشتری داده می شد. به نظر می آید مدرس روی مباحث تسلط دارند ولی شیوه بیان و انتقال مطالب بسیار نامناسب است. درضمن به جز فصل 7 تا 9 که مدرس مقداری از کد برنامه را همزمان با ضبط فیلم می نویسه، در باقی فصل ها از روی کد آماده که از قبل نوشته شده توضیح می دهد که معمولا بازدهی خوبی نداره و نیازه کد برنامه بعدا کامل بررسی بشود. به عنوان سخن آخر عرض کنم که در این دوره با توابع cmsis کد نویسی میشه نه توابع hal. ممنون از وقتی که گذاشتید.
هومن زارع 1401-06-03
دوره ی بدی نیست!در حد یه اشنایی خیلی خیلی سطحی
محمد مهدی رمضانی 1400-12-20
خوب نبود برای یک مبتدی.بنظرم باید اصولی از مبتدی تا پیشرفته گفته میشد!!
عمران رستمی 1400-11-09
اصلا جالب و اصولی نبود. فقط بدرد کسی میخورد که از قبل به مباحث آشنایی داشت و حالا فقط قصد مرور یک سری مطالب خیلی ساده رو داره. آموزش دادن هم شامل اصولی هستش که در اینجا اصلا رعایت نشده.
آرش عبدی 1400-07-12
اگه قصد خرید این دوره رو دارید اول برید AVR , ARm رو خوب بلد باشید بعد بیاید دوره رو بخرید برای کسی که از صفر شروع میکنه مناسب نیست

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

پردازنده Arm چیست؟

پردازنده Arm یکی از خانواده واحدهای پردازش مرکزی (CPU) به‌حساب می‌آید که بر اساس معماری کامپیوتر مجموعه دستورات کاهش یافته (RISC) برای پردازنده‌های کامپیوتری است. Arm Limited، شرکت سازنده پردازنده Arm، اجزای اصلی CPU را طراحی می‌کند و مجوز مالکیت معنوی را به سازمان‌های شریک می‌دهد که سپس تراشه‌های مبتنی بر Arm را بر اساس نیازهای خود می‌سازند. Arm Limited هیچ تراشه‌ای را مستقیماً تولید نکرده و یا نمی‌فروشد.

Acorn Computers اولین بار در دهه 1980 پردازنده Arm را توسعه داد. تا همین اواخر، نام Arm به‌عنوان مخفف ARM در نظر گرفته می‌شد که در ابتدا مخفف Acorn RISC Machine و سپس Advanced RISC Machine بود. این مخفف هنوز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه Arm Limited در هنگام توصیف فناوری پردازنده خود فقط از Arm استفاده می‌کند.

Arm Limited طرح‌هایی را برای پردازنده‌های چندهسته‌ای RISC ٣٢ بیتی و ٦٤ بیتی ارائه می‌دهد. پردازنده‌ها از مجموعه دستورالعمل‌های بسیار ساده‌تری نسبت به همتایان اینتل خود استفاده می‌کنند که بر اساس معماری پیچیده محاسباتی مجموعه دستورالعمل (CISC) است. این دو نوع پردازنده همچنین از روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی عملکرد و افزایش کارایی استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اینتل یک رویکرد سخت‌افزاری برای به حداکثر رساندن عملکرد دارد، درحالی‌که Arm یک رویکرد نرم‌افزاری را به کار می‌گیرد..

چرا ARM؟

این دوره آموزش ARM عموماً برای افرادی است که می‌خواهند اصول مونتاژ ARM را یاد بگیرند. مخصوصاً برای کسانی از شما که علاقه‌مند به نوشتن اکسپلویت در پلتفرم ARM هستند. شاید قبلاً متوجه شده باشید که پردازنده‌های ARM همه‌جا در اطراف ما هستند. وقتی به اطرافم نگاه می‌کنیم، می‌توانیم تعداد دستگاه‌های دارای پردازنده ARM را بیابیم. این شامل تلفن‌ها، روترها و غیره می‌شود و همچنین نباید دستگاه‌های IoT را فراموش کرد که به نظر می‌رسد این روزها، روزهای اوج آن‌ها است. همان‌طور که گفته شد، پردازنده ARM به یکی از گسترده‌ترین هسته‌های CPU در جهان تبدیل شده است.

به‌عنوان یک اصل کلی می‌توان گفت که عوامل زیادی در انتخاب ARM به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی سطح پایین دخیل هستند که این شامل موارد زیر است:

  •  بازار کار پررونق
  • آینده امیدوارکننده
  • یادگیری آسان
  •  بهینه انرژی
  • و غیره

دوره آموزش ARM با رویکردی پروژه محور مخاطبین را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

پردازنده ARM در مقابل پردازنده اینتل

تفاوت‌های زیادی بین اینتل و ARM وجود دارد، اما تفاوت اصلی در مجموعه دستورالعمل آن‌ها است. اینتل یک پردازنده CISC (Complex Instruction Set Computing) است که دارای مجموعه دستورالعمل‌های بزرگ‌تر و غنی‌تر است و به بسیاری از دستورالعمل‌های پیچیده اجازه دسترسی به حافظه را می‌دهد؛ بنابراین دارای عملیات بیشتر، حالت‌های آدرس‌دهی، اما رجیسترهای کمتری نسبت به ARM است. پردازنده‌های CISC عمدتاً در رایانه‌های شخصی معمولی، ایستگاه‌های کاری و سرورها استفاده می‌شوند.

ARM یک پردازنده RISC (Reduced Instruction Computing) است و بنابراین دارای یک مجموعه دستورالعمل ساده شده (100 دستورالعمل یا کمتر) و رجیسترهای هدف عمومی‌تری نسبت به CISC است. برخلاف اینتل، ARM از دستورالعمل‌هایی استفاده می‌کند که فقط روی رجیسترها کار می‌کنند و از مدل حافظه Load/Store برای دسترسی به حافظه استفاده می‌کند، به این معنی که فقط دستورالعمل‌های Load/Store می‌توانند به حافظه دسترسی داشته باشند. این بدان معناست که افزایش یک مقدار 32 بیتی در یک آدرس حافظه خاص در ARM به سه نوع دستورالعمل (بار، افزایش و ذخیره) نیاز دارد تا ابتدا مقدار را در یک آدرس خاص در یک ثبات بارگذاری کند، آن را در رجیستر افزایش داده و ذخیره کند. آن را از رجیستر به حافظه برمی‌گرداند.

مجموعه دستورالعمل کاهش یافته مزایا و معایب خود را دارد. یکی از مزایا این است که دستورالعمل‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری اجرا شوند و به‌طور بالقوه امکان سرعت بیشتر را فراهم می‌کنند (سیستم‌های RISC زمان اجرا را با کاهش چرخه‌های ساعت در هر دستورالعمل کوتاه می‌کنند). نکته منفی این است که دستورالعمل‌های کمتر به معنای تأکید بیشتر بر نوشتن کارآمد نرم‌افزار با دستورالعمل‌های محدود موجود است. همچنین نکته مهم این است که ARM دو حالت دارد، حالت ARM و حالت Thumb.

تفاوت‌های بیشتر بین ARM و x86 عبارت‌اند از:
در ARM، بیشتر دستورالعمل‌ها را می‌توان برای اجرای مشروط استفاده کرد.

  • پردازنده‌های سری x86 و x86-64 اینتل از فرمت «لیتل اندین» (little-endian) استفاده می‌کنند
  • معماری ARM قبل از نسخه 3 بسیار اندک بود. از آن زمان پردازنده‌های ARM به BI-Endian تبدیل شدند و دارای تنظیماتی هستند که امکان تعویض endianness را فراهم می‌کند.

نه‌تنها بین اینتل و ARM، بلکه بین خود نسخه‌های مختلف ARM نیز تفاوت وجود دارد. هنگامی‌که اصول اولیه را درک کردید، یادگیری تفاوت‌های ظریف برای نسخه ARM هدف انتخابی خود آسان است.

ویژگی‌های پردازنده Arm چیست؟

همان‌طور که در دوره آموزش ARM نیز این مباحث به‌صورت کامل پوشش داده می‌شود اما شایان ذکر است که پردازنده‌های Arm به دلیل مجموعه دستورالعمل‌های کمتری که دارند، به ترانزیستورهای کمتری نیاز دارند که درنتیجه اندازه قالب کوچک‌تری برای مدار مجتمع ایجاد می‌شود. اندازه کوچک‌تر، پیچیدگی کمتر و مصرف انرژی کمتر آن‌ها را برای دستگاه‌های کوچک‌تر مناسب می‌کند.

ویژگی‌های پردازنده ARM شامل موارد زیر است:

  •  معماری بار/فروشگاه
  • امنیت یکپارچه
  • مجموعه دستورالعمل متعامد
  • اجرای تک چرخه
  • بهره‌وری انرژی
  • حالت‌های اجرایی arm stm32 و arm stm64
  • پشتیبانی از مجازی‌سازی سخت‌افزار

طراحی ساده‌ شده پردازنده‌های Arm، پردازش چندهسته‌ای کارآمدتر و کدنویسی آسان‌تر را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. درحالی‌که آن‌ها توان محاسباتی خام را مانند CPU های اینتل ارائه نمی‌دهند، پردازنده‌های Arm گاهی از عملکرد پردازنده‌های اینتل برای برنامه‌هایی که در هر دو معماری وجود دارند، فراتر می‌روند و بسیار بهتر عمل می‌کنند.

اگر به فکر ورود به دنیای ARM هستید و می‌خواهد پروژه‌های خود یا دیگران را با این زبان پیش ببرید، هم‌اکنون با ثبت‌نام در دوره آموزش میکروکنترلر ARM قدم اول و محکم خود را در این مسیر بردارید. شروع کار با ARM بسیار آسان است و فقط نیاز به کمی همت و تلاش دارد. این دوره آموزش ARM برای آماده‌سازی مخاطب برای ورود به بازار کار یکی از بهترین دوره‌ها در زبان فارسی به‌حساب می‌آید.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  12 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو - 9 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  80 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام