×
ribbon

آموزش تابلوخوانی و نوسان‌گیری در بازار بورس

نوسان گیری در بورس یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب سود در سرمایه‌گذاری بورس است. این دوره آموزش نوسان گیری بورس با هدف آموزش این استراتژی تهیه و تدوین شده است. آموزش نوسان گیری در بورس ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  9 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 5 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  80 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

سرفصل‌های دوره آموزش تابلوخوانی و نوسان‌گیری در بازار بورس

فصل اول: معرفی سایت tsetmc.com

در فصل اول پس از بیان مقدمات لازم برای ورود به مباحث اصلی به موضوعاتی همچون: معرفی صفحه اول سایت TSE و بررسی تب‌های موجود در سایت TSE می‌پردازیم.

  معرفی صفحه اول سایت TSE
"21:23  
  تب بورس اوراق بهادر
"14:56  
  تب فرابورس در صفحه اول TSE
"10:48  
  معرفی دکمه‌های موجود در سایت TSE
"04:38  
  کوییز فصل معرفی سایت tsetmc.com
 100%    
"02:00  
فصل دوم: معرفی و آموزش پارامترهای موجود در تابلوی یک نماد و تابلوخوانی

در فصل دوم سراغ تابلو نمادهای بورسی می‌رویم؛ به بررسی جزئیات تابلو نمادهای بورسی می‌پردازیم و با جزئیات آن آشنا می‌شویم.

  تابلوی یک نماد بخش اول
"17:46  
  تابلوی یک نماد بخش دوم
"17:03  
  تابلوی یک نماد بخش سوم
"12:20  
  بررسی تب‌های موجود در تابلوی یک نماد
"17:55  
  دیده‌بان بازار بخش اول
"08:48  
  دیده‌بان بازار بخش دوم
"11:08  
  کوییز معرفی و آموزش پارامترهای موجود در تابلوی یک نماد و تابلوخوانی
 100%    
"05:00  
فصل سوم: شناسایی عوامل موثر بر نوسان در تابلوی یک نماد و نوسان‌گیری

در فصل سوم این دوره به مباحث پیشرفته‌­تر مانند الگوها، ورود و خروج پول و کدبه‌کدها را بررسی می‌کنیم و یاد می‌گیریم چه زمانی شرایط یک سهم برای نوسان‌گیری مساعد است.  

  معرفي افزونه مرتبط با تابلو‌خواني در سايت TSE
"03:53  
  ورود و خروج پول
"08:42  
  سابقه معاملات (تابلوي يك نماد در گذشته)
"16:45  
  کدبه‌کد حجم‌های مشکوک
"12:12  
  الگوی تیک نزولی و صعودی
"09:32  
  تکنیک‌های نوسان‌گیری
"19:04  
  حل مثال برای نوسان‌گیری
"26:26  
  کوییز شناسایی عوامل موثر بر نوسان در تابلوی یک نماد و نوسان‌گیری
 11.8%    
"03:00  
  پروژه نهایی (الزامی)
 88.2%    
"300:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

نوسان گیری در بورس یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب سود در سرمایه‌گذاری بورس است. این دوره آموزش نوسان گیری بورس با هدف آموزش این استراتژی تهیه و تدوین شده است.

آموزش نوسان گیری در بورس

افراد در بازارهای سرمایه مختلف مانند بورس، سرمایه گذاری می‌کنند تا بتوانند به سود و درآمد برسند. برای اینکه بتوانند به این نتیجه دست پیدا کنند، نیاز است تا مطابق تکنیک‌ها و اصول خاصی قدم بردارند. یکی از روش‌های به سود رسیدن در بازارهای مالی، نوسان گیری است. شما می‌توانید با آموزش نوسان گیری در بورس از موقعیت‌های پیش رویتان بهترین استفاده را ببرید. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این روش و همچنین معایب و شرایط نوسان گیری می‌پردازیم.

تعریف سود در بازارهای سرمایه

تمامی فعالان در حوزه بازارهای سرمایه، با هدف کسب سود و درآمد وارد این بازار شده‌اند و در راستای هدف خود تلاش می‌کنند. اگر بخواهیم مفهومی برای سود در این بازارها مشخص کنیم می‌توانیم آن را به دو بخش سود نقدی و سود سرمایه‌ای تقسیم‌بندی کنیم.

سود سرمایه‌ای در واقع همان افزایش قیمت سهام است که باعث می‌شود سرمایه شما در بازار بیشتر شود. سود نقدی نیز در اصل همان مبلغی است که شرکت به صورت سالانه در مجمع خود بین سهامدارانش تقسیم می‌کند.

تعریف نوسان گیری در بورس به زبان ساده

در بازارهای سرمایه روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که افراد فعال در این حوزه، بسته به روحیاتشان و همچنین میزان ریسک‌پذیری که دارند، می‌توانند از هرکدام از این روش‌ها بهره ببرند. یکی از روش‌های پرطرفدار در این زمینه نوسان گیری است که می‌توان گفت حجم بسیار زیادی از معاملات روزانه، از طریق همین روش انجام می‌شوند.

قبل از اینکه به سراغ آموزش نوسان گیری در بورس برویم، قصد داریم تا یک تعریف بسیار ساده و عامیانه برای این اصطلاح ارائه دهیم. نوسان گیری در بورس یعنی اینکه یک سهم را در قیمتی خریداری کرده و در آینده‌ای بسیار نزدیک مثلا چند روز آتی، به قیمت بالاتر بفروشید. این تعریف برای نوسان گیری واقعا به ساده‌ترین شکل ممکن ارائه شده است و در عمل به هیچ عنوان به این سادگی نمی‌تواند باشد.

در نوسان گیری به صورت معمول، دید سرمایه‌گذار بسیار کوتاه مدت است و هیچ برنامه‌ای برای آینده سهم در بازار بورس ندارد. این روش معامله بسیار پرهیجان بوده و جذابیت و همچنین سختی و تکنیک‌های خاص خودش را دارد. اگر سرمایه گذاری قصد داشته باشد که به سود سریع برسد، نوسان گیری در بازار یکی از بهترین روش‌ها برایش محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید به درست‌ترین حالت این کار را انجام دهید، در ابتدا نیاز است تا با آموزش نوسان گیری در بورس به خوبی آشنا شوید.

ویژگی‌های افراد نوسان گیر

در بازار سرمایه به افرادی که از روش نوسان گیری اقدام به کسب سود می‌کنند، نوسان گیر یا سفته‌باز می‌گویند. نکته‌ای که باید در رابطه با نوسان گیران بدانید این است که همه سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از روش نوسان گیری استفاده کنند. نوسان گیری نیاز به تجربه، دانش و مهارت بالایی دارد. در این روش شما هیچ جای خطایی ندارید و با کوچک‌ترین اشتباه، ممکن است تمام سرمایه اولیه خود را نیز از دست بدهید.

در این روش باید تغییرات قیمت سهام را به خوبی بررسی کرده و در بهترین موقعیت وارد سهم شده و سپس در بهترین موقعیت نیز خارج شوید. به طور معمول ریسک‌پذیری، روحیه و شخصیت، میزان سرمایه و همچنین محدودیت‌های زمانی که معامله‌گر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، می‌توانند بر روی توانایی نوسان گیری فرد تأثیر بگذارند.

انواع نوسان گیری در بازار بورس

اگر بخواهیم معامله گران نوسان گیر را تقسیم‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته قرار دهیم. دسته اول افرادی هستند که موج صعودی یک سهم را آغاز می‌کنند. نوسان گیر دسته دوم افرادی هستند که این موج را تشخیص داده، بر آن سوار شده و روند را پیش می‌برند.

وقتی اقدامات این دو دسته بر سهم اعمال شد، قیمت سهم افزایش پیدا کرده و برای آن صف خرید تشکیل می‌شود. با افزایش قیمت سهم، زمان خروج دسته اول از سهم فرامی‌رسد. پس از خروج دسته اول، ممکن است روند صعودی سهم مدتی دیگر ادامه داشته باشد که در این حالت دسته دوم نیز می‌توانند به سود برسند. در برخی از اوقات با خروج دسته اول از سهم، روند صعودی به اتمام رسیده و افراد دسته دوم ضرر می‌کنند. در این حالت تنها افراد دسته اول که آگاهی بیشتری نسبت به همه‌چیز داشتند به سود می‌رسند.

بهترین حالت بازار برای نوسان گیری

یکی از قسمت‌های اصلی آموزش نوسان گیری در بورس نحوه تشخیص بهترین حالت بازار برای انجام این کار است. به صورت کلی بازار در یکی از سه حالت صعودی، نزولی و خنثی قرار می‌گیرد. برای اینکه از استراتژی نوسان گیری استفاده کنید، باید بتوانید تشخیص دهید که بهترین وضعیت بازار برای این کار کدام است.

در حالت صعودی، بهترین و کم ریسک ترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، خرید سهم و نگهداری آن برای طولانی‌مدت است. در حالتی که بازار نزولی باشد، بهتر است که صرفا نظاره‌گر بازار باشید تا زمانی که روند نزولی به پایان برسد. کم‌خطرترین حالت بازار برای نوسان گیری، وضعیت خنثی است. در حالت خنثی، نوسان‌های ریزی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید در کف قیمت سهم خرید کرده و سپس در سقف آن بفروشید.

آموزش ترفندهای طلایی برای نوسان گیری

نوسان گیری در واقع یک استراتژی معاملاتی است و شما برای اینکه بتوانید به بهترین نحو آن را به انجام برسانید، نیاز دارید تا یک سری تکنیک و ترفند بلد باشید. در این قسمت به معرفی تکنیک‌های موردنیاز برای نوسان گیری می‌پردازیم که این ترفندها در دوره آموزش نوسان گیری در بورس آموزش داده شده است.

استفاده از نقاط تکنیکالی

با کمک تحلیل تکنیکال، می‌توان به ارزش بازاری سهم پی برد. یک تحلیلگر و معامله‌گر خوب، باید تسلط کافی به تحلیل تکنیکال داشته باشد. در روند آموزش تحلیل تکنیکال افراد می‌توانند نقاط مهم تکنیکالی از سهم را مانند خط حمایت، خط مقاومت و غیره را شناسایی کنند.

خرید و فروش برای نوسان گیری، می‌تواند بر اساس شناخت همین نقاط انجام شود. شما می‌توانید در نقطه حمایت یک سهم، دقیقا زمانی که حجم معاملات بالا می‌رود، اقدام به خرید کرده و سپس بعد از رشد قیمت سهم، آن را به فروش برسانید.

استفاده از کانال نمودار

از دیگر موارد مهم در آموزش نوسان گیری در بازار بورس ترفند استفاده از کانال نمودار است. زمانی که نمودار یک سهم در داخل کانال نمودار قرار می‌گیرد، در بین خطوط کانال مشغول نوسان می‌شود. در چنین موقعیتی شما می‌توانید زمانی که نمودار در کف کانال قرار دارد اقدام به خرید کرده و سپس در سقف کانال به سراغ فروش بروید. در این صورت شما در کوتاه‌ترین زمان به سود خوبی می‌رسید.

بررسی حجم خرید و فروش حقوقی و حقیقی

یک نوسان گیر کار بلد، باید بتواند به خوبی تابلو خوانی کرده و به نماد های آن توجه کند. از طریق تابلو خوانی است که شما می‌توانید به شناسایی سهام برای نوسان گیری بپردازید. چنانچه در سهامی حجم خرید و یا قدرت خریداران به یک باره افزایش چشمگیری پیدا کند، حجم مشکوکی از آن ثبت خواهد شد.

در این حالت در این سهم نوسان قیمتی افزایش پیدا می‌کند. پس اگر شما یک نوسان گیر هستید، باید از این وضعیت که توسط افراد حقیقی یا حقوقی ایجاد شده است استفاده کرده و در یک روز معاملاتی، به سود خوبی دست پیدا کنید. به طور معمول زمانی که بر روی خط حمایت یک سهم، افراد حقوقی، حجم زیادی خرید کنند، یک نقطه امن برای خرید شما به وجود می‌آید و می‌توانید با اطمینان بیشتری خرید کنید.

بررسی رفتار سهام

برخی از سهم‌های بازار بعد از این که صف فروششان در طی یک روز معاملاتی جمع شود، شروع به صعود در رنج مثبت می‌کنند. باید رفتار این سهام را به خوبی شناسایی کرده و موردبررسی قرار دهید، چراکه مستعد نوسان گیری هستند. در چنین سهامی شما باید در صف فروش، خریدار باشید و بعد از جمع شدن صف فروش، زمانی که رشد قیمت اتفاق افتاد و به سود رسیدید، فروشنده شوید.

اندیکاتور نوسان گیری

بخش مهمی از آموزش نوسان گیری در بورس به اندیکاتورها اختصاص پیدا می‌کند. اندیکاتورها به صورت کلی یکی از ابزارهای دقیق برای تجزیه و تحلیل و بررسی وضعیت سهام هستند. شما می‌توانید از طریق این ابزار، نقاط خوبی را برای نوسان گیری پیدا کنید.

اندیکاتورها انواع مختلفی دارند و شما برای نوسان گیری، باید بتوانید بهترین‌های آن‌ها را پیدا کنید. اندیکاتور RSI می‌تواند نقاط اشباع خرید و یا فروش را به شما نشان دهد و در این راستا بسیار کمک‌کننده باشد. این اندیکاتور سیگنال خرید و فروش به معامله گران می‌دهد.

اندیکاتور MACD که به مووینگ اوریج یا همان میانگین متحرک هم شهرت دارد نیز یک اندیکاتور مؤثر دیگر در این زمینه است. کار کردن با اندیکاتور OBV نیز در راستای آموزش نوسان گیری در بورس می‌تواند بسیار کمک‌کننده و تأثیرگذار باشد.

فیلتر نوسان گیری

از دیگر ابزارها برای تشخیص نوسان در سهم‌های مختلف، فیلتر نویسی است. برای فیلتر نویسی باید کد مربوطه را در قسمت فیلتر سایت سازمان بورس ایران و یا سایر بازارهای مالی نوشته و سپس به شناسایی سهم‌هایی که اخیرا نوسان‌های زیادی داشته‌اند را شناسایی کنید. با شناسایی این سهم‌ها، می‎توانید برای نوسان گیری از آن‌ها استفاده کنید.

سیگنال نوسان گیری

با موردبررسی قرار دادن هر یک از ترفندها و تکنیک‌های ذکرشده در قسمت‌های قبلی، می‌توان به سیگنال نوسان گیری رسید. هرکدام از این ترفندها در صورتی که به درستی مورداستفاده قرار بگیرند، می‌توانند سیگنال خرید و فروش به معامله‌گر بدهند و کمک کنند تا به پیش‌بینی وضعیت سهم بپردازد.

ترفندها و تکنیک‌های طلایی دیگری نیز برای نوسان و آموزش نوسان گیری وجود دارند، اما ما در این قسمت به معرفی معروف‌ترین و مؤثرترین تکنیک‌های موجود، اکتفا می‌کنیم. شما می‌توانید با شرکت در دوره آموزش نوسان گیری در بورس همه این ترفندها را به صورت کامل یاد بگیرید.

اطلاعات کمک‌کننده برای نوسان گیری

علاوه بر تکنیک‌های معرفی‌شده در قسمت قبل، برای اینکه بتوانید به نوسان گیری بپردازید نیاز به یک سری اطلاعات نیز خواهید داشت که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. اخبار و رویدادهای مهم

شاید برایتان متعجب کننده باشد؛ اما یکی از مؤثرترین عوام بر نوسانات و تغییرات قیمتی بازارهای سرمایه، اخبار و جریان اطلاعات است. انتشار یک خبر بد و یا یک گزارش مالی از جانب شرکتی، می‌تواند منجر به تغییرات قیمتی برای چند روز آینده سهم شود و روند آن را به صورت کلی تحت تأثیر قرار دهد.

پس برای اینکه بتوانید نوسان گیری انجام دهید، به هیچ عنوان از اخبار و اطلاعات جاری غافل نشوید. اخبار سیاسی و اقتصادی داخل یا خارج از کشور در وضعیت بازار بورس تأثیر بسیار زیادی دارند و شما باید قبل از اقدام برای نوسان گیری، به آن‌ها توجه داشته باشید. در این راستا توجه داشته باشید که درگیر شایعات و اخبار دروغین نشوید. پس اخبار و اطلاعات را صرفا از رسانه‌های معتبر دریافت کنید.

2. اطلاعات نهانی شرکت

نوسان گیران حرفه‌ای که دوره جامع آموزش نوسان گیری در بورس را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر از سایر معامله گران از اطلاعات نهانی شرکت، صورت های مالی و برنامه‌های آتی آن اطلاع دارند. این‌که شما با بازیگران سهم ارتباط داشته باشید و از اخبار مهم شرکت مطلع شوید، کمک می‌کند تا دسته اول نوسان گیران وارد سهم شده و بیشترین سود را از نوسانات قیمتی آن ببرید. زمانی که اطلاعات بخش خصوصی و نهان شرکت به صورت عمومی پخش شوند، دسته دوم نوسان گیران به سهم وارد می‌شوند که ممکن است به جای سود، دچار ضرر و زیان شوند.

3. شرایط حاکم بر بازار

بسیاری از شرکت‌های مورد معامله در بورس ایران، با نرخ‌های جهانی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در ارتباط هستند. پس اصلا فکر نکنید که آنچه در خارج از کشور اتفاق می‌افتد و اخبار خارج از کشور هیچ تأثیری در بورس ایران ندارند، بلکه باید بگوییم این عوامل می‌توانند تأثیرات مثبت یا منفی بسیار زیادی بر روی قیمت و وضعیت سهم‌های مختلف و مرتبط بگذارند. پس شما با در نظر داشتن این شرایط و اطلاع از جو حاکم بر بازار می‌توانید به نوسان گیری پرداخته و سودهای خوبی کسب کنید.

4. مهارت، تجربه و دانش

استراتژی نوسان گیری در بورس، روش و قواعد خاصی ندارد. نوسان گیران اصلی‌ترین تصمیم‌گیرنده در این راستا هستند؛ چراکه اختیار معامله به‌صورت کامل در دست آن‌ها است. نوسان گیر باید بر روی دیده‌بان بازار سرمایه تمرکز کرده و فعالیت سایر معامله‌گران را تحلیل کند. وقتی‌که مهارت و تجربه کافی برای این کار را داشته باشد می‌داند که باید به‌صورت گام به گام از اندیکاتورها و سایر ابزارهای موجود برای تحلیل نمودار استفاده کرده و نهایتا بهترین تصمیم را بگیرد.

5. بهره‌گیری از روش‌های مختلف

یک نوسان گیر باتجربه به سراغ معامله سهم‌های فرا بورسی می‌رود؛ چراکه این سهم‌ها نیاز به پر شدن حجم مبنا ندارند و زودتر از سایر سهم‌ها تحت تأثیر جو بازار دچار افزایش قیمت می‌شوند. بررسی شناوری سهم نیز از دیگر مسائلی است که نوسان گیران باتجربه انجام می‌دهند، زیرا آن‌ها به دنبال سهمی هستند که بدون کمترین دردسر به آن واردشده و سپس خارج شوند.

چنین افرادی مدیریت سرمایه خود را در دست دارند و با یک میزان سرمایه متناسب اقدام به نوسان گیری می‌کنند. کندل استیک نیز از روش‌هایی است که چنین نوسانگر بامهارتی، برای پیش‌بینی و تحلیل وضعیت بازار استفاده می‌کند تا نوسان گیری کم ریسک تری داشته باشد.

6. سرمایه‌گذاران سرمایه‌دار

معمولا قدرت خریدارانی که سرمایه زیادی دارند، بسیار بالا است. چنین افرادی در واقع صاحب پول هوشمند هستند و به صورت کاملا آگاهانه و هدفمند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افراد که اغلب نفوذ زیادی نیز دارند، در برخی از مواقع می‌توانند شرایط بازار را به نفع خود تغییر دهند. گاهی ممکن است چنین افرادی برای سفته بازی، اقدام به خرید یک سهم در روزهای مختلف کنند.

پس از این که شناوری موجود در سهم را جمع کردند، چون نفوذ خوبی دارند شروع به منتشر کردن اخبار مثبت برای سهم می‌کنند. دیگران با شنیدن این اخبار به خرید ترغیب می‌شوند و در عرض چند روز قیمت سهم رشد زیادی می‌کند. در چنین موقعیتی این سفته‌بازها اقدام به فروش سهام خود می‌کنند که این امر باعث می‌شود تا سایر خریداران که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید سهم کرده‌اند، متضرر شوند. پس شما باید حین نوسان گیری یا معامله در بازار، تمام تمرکز خود را به کار بگیرید که دچار چنین اشتباهاتی نشوید. در دوره آموزش نوسان گیری در بورس با یادگیری روانشناسی معامله می‌توانید این موارد را تشخیص دهید.

7. میزان عرضه و تقاضا

قیمت سهم ارتباط مستقیم با میزان عرضه و تقاضای آن دارد و می‌توان گفت به عبارتی تابع این دو اصل است. در صورتی که بتوانید به میزان عرضه و تقاضای یک سهم در بازار اطلاع پیدا کرده یا به عبارتی آن را به نحوی پیش‌بینی کنید، می‌توانید در خرید و فروش، با موفقیت بیشتری عمل کنید. این پیش‌بینی با تحلیل تکنیکال انجام می‌شود و شما برای این کار باید دوره های آموزشی موردنیاز آن را سپری کرده باشید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher رضا شاکری

رضا شاکری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت حمل‌ونقل دانشگاه علوم‌ و تحقیقات است. ایشان مدیرعامل گروه آیریک پرتو و مدیر شعبه شرکت صبا شیمی و همچنین مشاور سرمایه‌گذاری شرکت تام تال است. رضا شاکری از اساتید اکو ایران، مشاور و تحلیل‌گر بازار سرمایه و همچنین دارای تجربه ثبت بیش از 200 مقاله در مورد تابلوخوانی در روزنامه دنیای اقتصاد هستند.

ایشان سابقه تدریس موضوعات مختلف سرمایه‌­گذاری و بورس از جمله مبانی و مقدمات بورس، تابلوخوانی و نوسان‌گیری، تحلیل تکنیکال، روان‌شناسی بازار، بازار فارکس و همچنین رمزارزها را در کارنامه کاری خود دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

نحوه بودجه‌بندی سرمایه برای ورود به بورس

برخی از سرمایه‌گذاران نحوه صحیح بودجه‌بندی سرمایه جهت ورود به بازارهای مالی را بلد نیستند و در این راستا دچار اشتباه می‌شوند. شما یک سرمایه مشخص دارید که قصد دارید آن را در بورس سرمایه‌گذاری کنید. یک‌سوم سرمایه کلی خود را باید برای خرید سهام بلندمدت اختصاص دهید. برای شناسایی یک سهم مناسب در این راستا بهتر است از تحلیل بنیادی کمک بگیرید تا از ارزش واقعی سهم اطلاع پیدا کنید.

یک‌سوم دیگر از سرمایه کلی خود را باید برای خرید سهام به صورت میان‌مدت اختصاص دهید. در این سرمایه‌گذاری نیز می‌توانید از تحلیل بنیادی برای شناسایی بهترین سهم استفاده کنید. یک سوم نهایی از سرمایه‌تان را نیز می‌توانید برای نوسان گیری و به دست آوردن سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کار بگیرید.

معایب نوسان گیری

در قسمت‌های قبل به صورت جامع و کامل به آموزش نوسان گیری در بورس پرداختیم و تمام نکات و تکنیک‌های موردنیاز آن را به صورت کامل بیان کردیم. نوسان گیری نیز مانند هر چیز دیگری در کنار مزایا، معایبی نیز دارد که ما در این قسمت قصد داریم تا با معایب این استراتژی معاملاتی بیشتر آشنا شویم.

1.ایجاد حباب

حباب در واقع زمانی ایجاد می‌شود که یک سهم بیشتر از میزان واقعی خود، ارزش بگیرد. در این حالت یک سهم ممکن است فعالیت قابل‌توجهی نیز نکرده باشد یا حتی زیان‌ده نیز باشد، اما به خاطر بازی نوسان گیران و شایعات پراکنده‌شده، افزایش قیمت پیدا کند. پس افزایش نوسان گیری در بازار می‌تواند باعث به وجود آمدن حباب شود. می‌دانیم که حجم زیادی از معاملات را استراتژی نوسان گیری به خود اختصاص می‌دهد؛ اما برای داشتن یک بازار متعادل، باید بین نوسان گیری و سهامداری، تعادل وجود داشته باشد.

2.هزینه‌های بالا

اگر فکر می‌کنید که نوسان گیری بدون هزینه بوده و صرفا سود خالص دارد، سخت در اشتباهید. برای نوسان گیری باید هزینه‌هایی مانند کارمزد، مالیات و غیره بپردازید که شاید هزینه زیادی نباشند، اما چون تکرار می‌شوند و تعدد پیدا می‌کنند، مقدارشان نیز زیاد می‌شود. پس برای نوسان گیری در طولانی‌مدت، شما باید مبلغ زیادی را صرف هزینه‌های این‌چنینی کنید.

3.ریسک بسیار زیاد

در قسمت‌های قبلی آموزش نوسان گیری در بازار بورس به پر ریسک بودن نوسان گیری اشاره کردیم. این موضوع را می‌توانیم به عنوان یکی از معایب این استراتژی نیز معرفی کنیم. در صورت عدم آگاهی کافی، نوسان گیری می‌تواند باعث وارد شدن ضرر بسیار زیاد و از دست رفتن سرمایه شما شود.

4.نیاز به سرمایه زیاد

معمولا برای اینکه در نوسان گیری بتوان به سود خوبی دست پیدا کنید، نیاز به سرمایه زیادی دارید. در طول نوسان گیری میزان درصد سود زیاد نبوده و در حد 5 تا 10 است، پس برای اینکه مبلغ قابل‌توجهی سود کنید، باید سرمایه کلانی را وارد این کار کنید.

5.اشکالات شرعی

زمانی که شما با نوسان گیری به سود می‌رسید، عده دیگری متضرر می‌شوند. ذات بازار سرمایه همین است که همواره عده‌ای به سود برسند و عده‌ای ضرر کنند، اما برخی از افراد از طریق سفته‌بازی و ثبت سفارش‌های جعلی یا پخش کردن شایعات بی‌اساس به نوسان گیری می‌پردازند. در چنین حالتی این کار ازنظر شرع مشکل داشته و به هیچ عنوان به آن توصیه نمی‌شود.

6.عدم توانایی تحلیل

در صورتی که تعادل بین سهامداری و نوسان گیری به هم بخورد، امکان تحلیل کردن سهم نیز از بین خواهد رفت. در این حالت نقش شایعات و اخبار دروغین، پررنگ‌تر از تجزیه و تحلیل بازار می‌شود و افرادی که قصد دارند تا با تحلیل پیش بروند، با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

تمامی مطالب ذکرشده مربوط به آموزش نوسان گیری در بورس، برای سایر بازارهای مالی نیز صدق می‌کنند. شما می‌توانید از مین روش‌ها برای نوسان گیری در بورس سایر کشورها یا بازار ارزهای دیجیتال نیز بهره گرفته و سپس از طریق صرافی ارز دیجیتال، مبلغ سود خود را دریافت کنید.

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین استراتژی‌های معاملاتی در آموزش ارز دیجیتال برای کسب سود بیشتر، نوسان گیری است. برای کسب سود از طریق نوسان گیری نیاز به مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارید و باید به همه جوانب بازار بورس، آگاه باشید. در قسمت‌های قبلی به آموزش رایگان تکنیک‌ها و ترفندهای این استراتژی پرداختیم تا شما بتوانید با تمرین و کسب تجربه، در این زمینه موفق شوید. تعریف و آموزش نوسان گیری در بورس کار ساده‌ای است، اما در عمل شما نمی‌توانید به همین سادگی در این کار موفق شوید و نیاز به مهارت‌های دیگر مانند تحلیل تکنیکال، کار با اندیکاتورها و غیره نیز دارید.

دوره‌های مرتبط:

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  9 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 5 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  80 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام