آموزش تفکر خلاق: تکنیک‌ها و ابزار موفقیت

poster
پیش‌نمایش دوره

در دنیای همیشه در حال رشد و تغییر امروز، توانایی تفکر خلاقانه و نوآورانه مهارت ضروری است. گاهی اوقات عقب‌نشینی و انعکاس در محیطی که سرعت بالایی دارد یا زمانی که از شما خواسته می‌شود ... ادامه

برگزارکننده:  Coursera  Coursera
مدرس دوره:
2 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:10 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 تکنیک‌های تفکر خلاق

 انتخاب و اعمال تکنیک مناسب بر اساس فرصت‌ها و مشکلات

 درک اهمیت تکنیک‌های تفکر خلاق

 یادگیری سبک‌های مختلف تفکر

سرفصل‌های دوره آموزش تفکر خلاق: تکنیک‌ها و ابزار موفقیت

مقدمه‌ای بر اصول خلاقیت

در فصل اول، ما بر اصول اولیه خلاقیت تمرکز می‌کنیم و اهمیت آن را در مقابله با چالش‌های جهانی نشان خواهیم داد. خلاقیت در دو سطح مختلف، خلاقیت سطح پایین و خلاقیت سطح بالا، کاوش و اعمال می‌شود.

  مادر و پدر نوآوری
مشاهده
"02:07  
  سطوح خلاقیت
مشاهده
"04:00  
  محیط‌های خلاق - قسمت اول
"01:19  
  محیط‌های خلاق - قسمت دوم
"00:43  
ابزار خلاقیت

در این فصل، به این خواهیم پرداخت که چگونه می‌توانیم خلاقیت خود را با استفاده از روش‌های مختلف طوفان فکری(یک رویکرد خلاقیت که به تولید ایده در حل یک مشکل بیان شده کمک می‌کند) افزایش دهیم. ما به خصوص بر روی استفاده از ابزارهای طوفان فکری در فعالیت‌های گروهی تمرکز می‌کنیم، با این هدف که شما را قادر به درک، ارزیابی و به‌کارگیری انواع مختلف تکنیک‌های طوفان فکری در زمینه خود کنیم.

  ابزار خلاقیت
مشاهده
"01:36  
  طوفان فکری
"02:20  
سبک‌های تفکر

سبک‌های تفکر بسیاری وجود دارد که می‌تواند در خلاقیت مفید باشد. ما بر روی اصول و همچنین به کارگیری انواع رویکردهای فکری تمرکز خواهیم کرد که می‌توانند هم در سطح فردی و هم در گروه، تحت شرایط مختلف حرفه‌ای و شخصی مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از چند سبک مختلف فکری به شما امکان می‌دهد مهارت‌هایتان را افزایش دهید.

  ارزش تنوع
"01:54  
  اصول انواع سبک‌های تفکر
"03:36  
  تفکر طراحی
"04:43  
  سبک‌های مختلف تفکر در عمل
"01:33  
تحلیل مورفولوژیکال

شما با اصول تجزیه و تحلیل مورفولوژیکی آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که چگونه از آن در سناریوهای مختلف زندگی، از طراحی گرفته تا توسعه خطوط داستانی فیلم، و در عین حال توسعه یک رویکرد سیستماتیک‌تر برای تولید ایده، به کار ببرید.

  اصول تحلیل مورفولوژیکی
"04:44  
  کاربرد گروهی Plot Line MA
"04:34  
تئوری حل مسئله مبتکرانه (TRIZ)

در فصل پنجم، با معرفی ابزار خلاقیت دیگری به نام تئوری حل مسئله مبتکرانه (TRIZ) به افزایش اشراف، انعطاف‌پذیری و اصالت شما در تولید ایده ادامه می‌دهیم. ما به ویژه بر روی کاربرد TRIZ و ماتریس تضاد TRIZ و نحوه استفاده از آن در مسائل، هم در سطح فردی و هم در سطح گروه تمرکز خواهیم کرد.

  راه میان‌بر برای تجربه
"02:29  
  TRIZ: اصول و توضیحات
"02:58  
  ماتریس تضاد
"04:31  
  نمونه‌هایی از کاربرد: ماتریس تضاد
"05:33  
  مصاحبه با متخصص: خلاقیت آکسفورد
"06:21  
SCAMPER

این هفته شما را با ابزار نهایی خلاقیت در دوره و اهمیت آن در ایده‌پردازی و بهبود ایده‌های موجود آشنا می کنیم. SCAMPER. شما با مفاهیم SCAMPER آشنا می‌شوید و  مهارت استفاده از آن را در موقعیت‌های مختلف غیرمعمول، شخصی یا حرفه‌ای کسب خواهید کرد و در عین حال ایده‌های مرتبطی را خواهید یافت.

  SCAMPER برای معماری
"05:49  
  نوآوری تیم با استفاده از SCAMPER
"02:45  
استفاده از تکنیک‌های ترکیبی

اکنون که بر طیف گسترده‌ای از ابزارهای خلاقیت تسلط دارید و  کاربرد آن‌ها را در طیف گسترده‌ای از موقعیت‌ها و حوزه‌ها را آموخته‌اید، از شما می‌خواهیم که از این ابزار به صورت ترکیبی استفاده کنید و آن‌ها را در زمینه و سناریوهایی که مرتبط هستند نیز به کار ببرید. به رشته یا زمینه خودتان. این به شما کمک می کند تا مفاهیمی را که تاکنون آموخته اید تقویت کنید و به شما امکان می‌دهد از ابزارهای خلاقیت آزادانه در حل مسئله و ایده‌پردازی استفاده کنید.

  نمونه‌هایی از کاربرد: طوفان فکری مدور
"01:57  
  نرم‌افزار پیشرفته: B-Link
"02:34  
  پیتر چایلدز در مورد تفکر خلاق
"02:05  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

در دنیای همیشه در حال رشد و تغییر امروز، توانایی تفکر خلاقانه و نوآورانه مهارت ضروری است. گاهی اوقات عقب‌نشینی و انعکاس در محیطی که سرعت بالایی دارد یا زمانی که از شما خواسته می‌شود حجم زیادی از اطلاعات را به خاطر بسپارید، می‌تواند چالش برانگیز باشد. ایجاد مفهوم یا انتقال ایده‌های جدید به روشی نوآورانه و جذاب، برخورد با مشکلات از زوایای تازه، و تولید راه‌حل‌های جدید، همگی ویژگی‌هایی هستند که بسیار مورد توجه کارفرمایان هستند.

این دوره شما را با یک جعبه ابزار مجهز می کند و شما را با مجموعه‌ای از رفتارها و تکنیک‌هایی آشنا می‌کند که خلاقیت ذاتی شما را تقویت می‌کند. برخی از ابزارها برای استفاده به تنهایی مناسب هستند و برخی دیگر برای یک گروه به خوبی کار می‌کنند و شما را قادر می‌سازند از قدرت چندین ذهن استفاده کنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از این ابزارها یا تکنیک‌ها با نیازها و علایق شما مطابقت دارد.

رویکرد این دوره شما را قادر می‌سازد تا یک مجموعه مهارت ضروری برای تولید ایده‌ها را با موارد زیر بدست آورید:

  •  سرگرمی‌های الکترونیکی و تمرینات؛
  •  سخنرانی‌ها و نکات کاربردی؛
  •  نمایش‌های ویدئویی از تکنیک های در عمل.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Peter Childs

Peter Childs، رئیس دانشکده مهندسی طراحی دایسون و رهبر طراحی مهندسی در امپریال کالج لندن است. علایق عمومی او عبارتند از: ابزارهای خلاقیت و نوآوری. فرآیند طراحی و منطق طراحی، جریان سیال و انتقال حرارت، به ویژه جریان چرخشی، جزء انرژی پایدار، مفهوم و طراحی سیستم و رباتیک است. او قبل از پست فعلی خود در امپریال کالج، مدیر مرکز فناوری دانشگاه برای سیستم‌های حرارتی تحت حمایت رولزرویس، مدیر InQbate و استاد دانشگاه ساسکس بود. او در بیش از 180 مقاله داوری مجله و کنفرانس، و چندین کتاب از جمله هندبوک مهندسی طراحی مکانیک (Elsevier، 2013، 2018) و همچنین تالیف کتاب‌هایی در زمینه مهاجرت شهری روستایی، ورزش فراگیر و فناوری ورزشی مشارکت داشته است. Peter در قراردادهایی به ارزش بیش از 30 میلیون پوند مشارکت داشته است. نقش‌های او در امپریال کالج شامل مدیر دوره مشترک برای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی طراحی نوآوری است که به طور مشترک توسط امپریال و کالج سلطنتی هنر اجرا می‌شود. او همچنین موسس و مدیر ارشد علمی QBot Ltd است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
علی نوروزی 1402-12-23
مروری بسیار کلی و سطحی بر گوشه هایی از روش های خلاقیت که شاید (اگر با این مباحث کلا آشنا نباشید) فقط سرنخ هایی به شما بدهد که در آن زمینه ها بیشتر تحقیق و مطالعه داشته باشید

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

در پایان این دوره شما باید بتوانید:

  •  نوعی از طوفان فکری را انتخاب کنید که فکر می‌کنید برای اجرای یک چالش مفید است.
  • از طوفان فکری الفبا در مقابله با چالش استفاده کنید.
  •  از طوفان فکری شبکه‌ی در مقابله با یک چالش استفاده کنید.
  •  از نمودار مورفولوژیکی برای ترکیب یک راه حل برای یک چالش استفاده کنید.
  •  از ماتریس تضاد TRIZ برای شناسایی اصول اختراعی توصیه شده استفاده کنید.
  •  SCAMPER را برای طیف وسیعی از چالش ها اعمال کنید.

بزرگترین نوآوران لزوما افرادی نیستند که اصیل‌ترین ایده را دارند. اغلب، آن‌ها افراد یا تیم‌هایی هستند که خلاقیت خود را برای ایجاد دیدگاه جدید یا روش مؤثرتری برای انتقال یک ایده به کار گرفته‌اند. می توانید قوه تخیل خود را برای استفاده از فرصت‌ها، کنارگذاشتن روتین و عادت و بهره‌گیری از خلاقیت طبیعی خود آموزش دهید.

به این دوره و جامعه متخصصان خلاقیت بپیوندید!

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  Coursera
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:10 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی