آموزش درمان شناختی-رفتاری

poster
پیش‌نمایش دوره

این روزها با توجه به تنش‌ها و اضطراب موجود در زندگی روزمره توجه ویژه به مسائل روانشاسی و آموزش صحیح در این زمینه مورد توجه بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به این مباحث قرار گرفته ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4.7 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  29 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 20 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی تعریف نشده است و همه افراد با هر سطحی از تحصیلات می‌توانند به سادگی از موضوعات ارائه شده در این دوره استفاده نمایند و آگاهی خود در زمینه فنون درمان شناختی رفتاری و رفتاردرماني شناختي را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهند.

سرفصل‌های دوره آموزش درمان شناختی-رفتاری

مقدمه

در این فصل با مقدمه اصول درمان شناختی-رفتاری آشنا خواهید شد.

  معرفی درمان شناختی-رفتاری
"23:28  
  مدل شناختی-رفتاری (سطوح پردازش شناختی، افکار خودآیند، طرحواره‌ها، خطاهای شناختی)
"27:56  
  باورهای میانی و شناسایی باورها
"08:21  
  فهرست هیجانات
"00:03  
  پروژه شناسایی باورها (الزامی)
 100%    
"180:00  
روش‌های درمان شناختی - رفتاری

در این فصل با انواع روش‌های درمانی شناختی و رفتاری آشنا خواهید شد.

  روش‌های کلیدی در درمان شناختی - رفتاری
"25:42  
  مراحل درمان شناختی - رفتاری (شرح حال و مصاحبه بالینی و تکنیک‌های مصاحبه)
"18:40  
  معاینه وضعیت روانی و تفسیر
"14:43  
  پروژه مصاحبه و شرح حال (الزامی)
 20%    
"120:00  
  فرمول‌بندی موردی
"21:37  
  پروژه فرمول‌بندی موردی (الزامی)
 20%    
"180:00  
  ساختارمندی درمان شناختی - رفتاری
"25:32  
  روش‌های شناسایی افکار خودآیند
"34:58  
  فهرست واره افکار خودآیند
"00:03  
  پروژه ثبت افکار (الزامی)
 20%    
"120:00  
  روش‌های تغییر افکار خودآیند
"29:46  
  فهرست خطاهای شناختی
"00:03  
  پروژه کارت‌های مقابله‌ای (الزامی)
 20%    
"120:00  
  تکنیک‌های رفتاری
"24:20  
  ثبت برنامه هفتگی (الزامی)
 20%    
"120:00  
  مسئله گشایی
"31:29  
  تحلیل رفتاری اختلال‌های اضطرابی
"17:22  
  روش‌های شناسایی طرحواره‌ها
"25:40  
  روش‌های تغییر و اصلاح طرحواره‌ها
"38:21  
  چالش‌های درمان
"38:21  
Role Play

در این فصل ویدیوهایی از  Role Play های مرتبط با انواع روش‌های درمان شناختی - رفتاری قرار داده شده است.

  ارزیابی علایم اضطراب: دکتر رایت و جینا
"08:42  
  تغییر و اصلاح افکار خودآیند: دکتر رایت و جینا
"10:04  
  تنظیم دستور جلسه: دکتر اسپرجن و رُز
"04:40  
  آموزش روانی مدل درمان شناختی - رفتاری: دکتر اسپرجن و رُز
"05:58  
  آموزش روانی افکار خودآیند: دکتر تیز و اِد
"07:18  
  تغییر در خلق: دکتر فیتزجرالد و کریس
"03:22  
  کشف راهبری شده: دکتر فیتزجرالد و کریس
"03:41  
  تصویرسازی ذهنی: دکتر فیتزجرالد و کریس
"10:53  
  آفرینش جایگزین‌های منطقی: دکتر فیتزجرالد و کریس
"13:41  
  بررسی شواهد: دکتر فیتزجرالد و کریس
"10:26  
  شناخت‌ورزی: دکتر فیتزجرالد و گریس
"07:21  
  برنامه‌ریزی فعالیت: دکتر تیز و اِد
"10:31  
  طراحی تکالیف درجه‌بندی شده: دکتر تیز و اِد
"07:51  
  بازآموزی تنفس: دکتر رایت و جینا
"07:22  
  رویارویی واقعی (تدوین سلسله مراتب): دکتر رایت و جینا
"05:44  
  رویارویی واقعی: دکتر رایت و جینا
"05:44  
  تکنیک پیکان رو به پایین: دکتر تیز و اِد
"10:26  
  بررسی شواهد طرحواره: دکتر تیز و اِد
"11:13  
  شناخت‌ورزی برای تغییر و اصلاح طرحواره: دکتر تیز و اِد
"07:18  
پروژه پایانی به همراه فایل‌های تکمیلی دوره

این فصل به پروژه پایانی و فایل‌های جانبی دوره اختصاص دارد.

  پروژه پایانی (الزامی)
 75%    
"308:20  
  فایل‌های تکمیلی دوره
"00:03  
  کوییز پایانی
 25%    
"30:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

این روزها با توجه به تنش‌ها و اضطراب موجود در زندگی روزمره توجه ویژه به مسائل روانشاسی و آموزش صحیح در این زمینه مورد توجه بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به این مباحث قرار گرفته است. با وجود این شرایط آشنایی با روش های درمان شناختی رفتاری جزو موضوعاتی است که همه افراد باید آشنایی حداقلی با این موضوع را در برنامه خود پیش‌بینی کنند.

درمان شناختی-رفتاری (Cognitive Behavioral Therapy) که به طور مخفف CBT نیز خوانده می‌شود، یک رویکرد روان‌درمانی به حساب می‌آید. در این رویکرد که به صورت راهنمای درمان شناختی رفتاری نیز معرفی شده است، احساسات ناکارآمد، رفتارها، فرایندها و مضامین شناختی ناسازگارانه را از طریق شماری از روش‌های سیستماتیک، صریح و هدف‌مند نشانه می‌گیرند. این روش اذعان دارد که « ممکن است رفتارهایی وجود داشته باشند که از طریق تفکر عقلانی قابل کنترل نباشند؛ رفتار درمانی شناختی با تمرکز بر حل مسئله عهده‌دار حل مشکلات خاصی می‌شود ». در این رویکرد درمانگر با عمل گرایی تلاش می‌کند با کمک به مراجع در انتخاب استراتژی خاصی برای مواجهه با مشکل به او کمک کند. این روش درمانی که از آن به عنوان «انقلاب شناختی» هم یاد می‌شود در واقع بر پایه صحبت روان درمانگر با بیمار و فهمیدن دیدگاه و طرز تفکر او نسبت به مسائل و وقایع پیرامونش شکل می‌گیرد. در دوره آموزش درمان شناختی رفتاری به آموزش همه ابعاد این رویکرد درمانی پرداخته می‌شود و مخاطبان این دوره می‌توانند طی آموزش‌هایی که در این دوره ارائه شده است با همه ابعاد این موضوع، مباحثی مانند شناخت درماني، فنون درمان شناختی رفتاری و اختلال‌های شایع در این مباحث آشنایی پیدا کنند.

یکی از اصلی‌ترین تمایزهای این دوره نسبت به سایر دوره‌های مشابه، تعریف پروژه پایانی به منظور تسلط بیشتر مخاطب بر مباحث ارائه شده است. به این ترتیب مخاطب به کمک پروژه پایانی ضمن تثبیت آموزش‌های ارائه شده، امکان یادگیری در محیط عملی و با مثال‌های موجود در دنیای واقعی را به دست می‌آورد.

در جلسات درمان شناختی رفتاری به موضوعات مختلفی از جمله اثربخشی درمان شناختی رفتاری، درمان وسواس فکری، رفتار درماني شناختي و ... توجه ویژه می‌شود؛ به همین منظور نکات ویژه‌ای در این دوره مورد توجه قرار گرفته است. در آموزش این دوره ضمن توجه به اختلال‌هایی مثل اختلال وسواس، افسردگی و ... از منابع گوناگونی مانند آموزش درمان شناختی رفتاری جسی رایت و کتاب فنون درمان شناختی رفتاری نوشته جودیت بک که به عنوان یکی از منابع اصلی آموزش‌های روانشناسی و روانپزشکی به حساب می‌آید استفاده شده است.

هدف از برگزاری دوره آموزش درمان شناختی-رفتاری چیست؟

هدف اصلی این دوره آشنایی با رویکرد موجود در درمان شناختی رفتاری و کمک به مخاطبان برای تسلط به مباحث ارائه شده در این دوره بوده است. در این دوره به مخاطب کمک می‌شود تا ضمن آشنایی با تعاریف موجود بحث با انواع درمان‌های شناختی رفتاری نیز آشنایی پیدا کند.

مخاطبین دوره:

مباحث این دوره به منظور آموزش به همه گروه‌های علاقه‌مند به یادگیری این مباحث تهیه شده است. به همین جهت همه افراد می‌توانند با شرکت در این دوره با مباحث ارائه شده آشنایی پیدا کنند و از آموزش‌هایی که به دست می‌آورند در زندگی روزمره شخصی و کاری خود استفاده کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمد بانان فردوسیان

محمد بانان فردوسیان بنیان‌گذار و مدیرعامل مؤسسه حکمت فردوسیان ارس (مرکز آموزش‌های حرفه‌ای روان‌شناسی، مدیریت و کوچینگ) است. وی دانش‌آموخته Post DBA in Psychology and Cognitive Sciences از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات است. وی تحصیلات خود را در رشته روان‌شناسی شروع کرد و پس از اخذ مدرک کارشناسی و پژوهش‌های مختلف به این نتیجه رسید که امروزه خلأ رشته روان‌شناسی، نداشتن پیوند با رشته مدیرت است. بر همین اساس به ادامه تحصیل در رشته MBA و DBA به‌صورت حرفه‌ای پرداخت. سپس رشته روان‌شناسی خود را در گرایش روان‌شناسی مثبت‌نگر ادامه داد. وی دارای 28 مقاله علمی پذیرش شده و 10 کتاب تألیفی در حوزه روان‌شناسی است. ایشان با ابداع نظریه «بهبود روابط» معتقد است که «انسان‌ها در روابط به دنیا آمده، در روابط زندگی کرده و در روابط از دنیا می‌روند؛ پس برای رسیدن به خودشکوفایی در این مسیر و استفاده از موهبت‌های الهی در قالب توانمندی‌های بالقوه، باید روابط خود را بهبود بخشید».

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
میلاد روح بخش 1403-01-25
یک دوره واقعا کاربردی بود که برای هر کسی می خواد درمان های شناختی رفتاری رو شروع کنه توصیه میکنم،چون واقعا نکات ش خیلی صریح و واضح با مثال بررسی میشن.
فاطمه آریاپور 1401-12-17
ممنون از تیم مکتب خونه واستاد گرامی اموزش این دوره مفید وکاربردی بود اما پیشنهادی که میتونم بدم اینکه نکاتی که استاد محترم به صورت شماره ای میفرمایند در اسلایدی نمایش داده بشه چون مثلا من در جزوه شخصی ام با برداشت از حرف استاد 9 تا نکته نوشتم درحالی که در سوالات اخر که پاسخ رو زدم 8 بخش بوده.خب بنظرم این اگه روی اسلاید شفاف نوشته بشه از کم شدن نمره میتونه جلوگیری کنه با توجهبه اینکه شانسد ومی هم وجود نداره.چون استاد با عنوان"نکته بعد"بیان میکنند درحالی که منظورشون ممکنه شماره بعد نباشه وصرفا یک نکته زیر مجموعه نکات قبلی باشه. امیدوارم منظورم رو رسونده باشم ممنون از دوره خوبتون.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

سرفصل‌های دوره:

مباحث این دوره در قالب چهار فصل و در طول 46 جلسه آموزشی ارائه شده است. سرفصل‌های این دوره عبارتند از:

  • فصل اول: مقدمه
  • فصل دوم: روش‌های درمان شناختی - رفتاری
  • فصل سوم: Role Play
  • فصل چهارم: پروژه پایانی به همراه فایل‌های تکمیلی
صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  29 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 20 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام