آموزش رایگان روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو

در این دوره آموزشی به آشنایی و پیاده‌سازی روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو در متلب پرداخته شده‌است. بسیاری از پژوهش‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی که بر پایه مدل‌های احتمالاتی تعریف شده‌اند، نیاز به استفاده از روش‌های نمونه‌گیری ... ادامه

مدرس دوره:
4.8 (10 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو

روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو
  جلسه 1: آشنایی با روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو
"39:46  
  جلسه 2: الگوریتم متروپلیس
"63:39  
  جلسه 3: الگوریتم متروپلیس هیستینگز (بخش اول)
"57:56  
  جلسه 4: الگوریتم متروپلیس هیستینگز (بخش دوم)
"48:01  
  جلسه 5: الگوریتم گیبز
"20:41  

درباره دوره

در این دوره آموزشی به آشنایی و پیاده‌سازی روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو در متلب پرداخته شده‌است. بسیاری از پژوهش‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی که بر پایه مدل‌های احتمالاتی تعریف شده‌اند، نیاز به استفاده از روش‌های نمونه‌گیری تصادفی برای انجام محاسبات دارند. اگر متغیرهای موجود در مسئله را بتوان مستقیماً توسط توابع توزیع مرسوم و شناخته‌شده مدل‌سازی نمود، حل مسئله نسبتاً ساده بوده و با استفاده از روش‌های معمول قابل انجام است. اما اگر توابع توزیع حاکم بر مسئله پیچیده بوده، به‌طوری‌که نتوان از روش‌های مرسوم برای نمونه‌گیری تصادفی استفاده نمود، حل مسئله به نسبت پیچیده می‌گردد. یکی از ابزارهای قدرتمند در نمونه‌گیری از توابع توزیع پیچیده روش زنجیر مارکوف مونت کارلو است که حیطه‌ی وسیعی از علوم پایه، مهندسی، اقتصاد و پزشکی را تحت تاثیر قرار داده‌است.

با توجه به دامنه گسترده روش MCMC در مسائل مختلف، امکان بررسی پروژه‌محور این روش در یک دوره آموزشی امکان‌پذیر نیست، از این رو در این دوره آموزشی کوتاه، مفاهیم پایه مربوط به روش MCMC و همچنین نحوه پیاده‌سازی آن در متلب با تمرکز بر تولید نمونه‌های تصادفی مورد توجه قرار گرفته است، به‌عبارتی مستقل از رشته و یا گرایش تحصیلی خاصی، به MCMC به‌عنوان یک ابزار تولید نمونه‌های تصادفی نگاه شده‌است.

در جلسه اول از این دوره آموزشی، به بررسی کلیات و مفاهیم اصلی پرداخته شده‌است. ابتدا مختصری از کلیت روش و اهمیت آن ارائه گردیده و سپس جایگاه آن در مدل‌سازی‌های احتمالاتی تشریح شده‌است، در ادامه به اجزای تشکیل دهنده آن یعنی روش نمونه‌گیری مونت‌کارلو و همین‌طور زنجیر مارکوف اشاره شده‌است و توضیحات مختصری در مورد آن‌ها ارائه شده‌است. در جلسه دوم به ساده‌ترین و معروف‌ترین الگوریتم موجود در پیاده‌سازی روش MCMC یعنی الگوریتم متروپلیس پرداخته شده‌است.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شاداب‌فر

دکتر مهدی شاداب‌فر دانش‌آموخته دکترای عمران در گرایش مهندسی پل و تونل از کشور چین هستند. ایشان پس از بازگشت به کشور به دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف پیوستند و مشغول به پژوهش در زمینه تحلیل قابلیت اعتماد و ارزیابی تاب‌آوری زیرساخت‌های عمرانی شدند. زمینه تحقیقاتی وی شامل مدل‌سازی عدم قطعیت در سیستم‌های مهندسی و همچنین استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق و کلان‌داده‌ها در پایش سلامت سازه‌ها است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
خالد صالحی 1402-08-05
سلام اول تشکر می کنم از وب سایتون که زحمت کشیدن این وب سایتو راه انداختن و بعد او اون استاد تشکر می کنم خیلی عالی بود دمش گرم خیلی خوب عالی بود
1401-04-28
واقعا عالی بود. خدا قوت. بدون شک یکی از بهترین دوره هایی بوده که شرکت کردم. مدرس بسیار مسلط هستند و سرفصل ها کاربردی تهیه شده است.
مسعود کریمی 1401-04-13
نحوه بیان مطالب بسیار بسیار مناسب اموزش هست. بگونه ای که هر کسی با اندک اطلاعاتی در مبانی امار مفاهیم و مطالب را درک میکند. شخصا تشکر میکنم
1401-01-08
بسیار عالی بود. با سپاس از استاد گرانقدر
1400-10-10
بسیار عالی
1400-07-28
متشکرم. خیلی خوب بود. از همه افرادی که در تهیه دوره های آموزشی زحمت میکشند سپاسگزارم. امیدوارم تولید محتواهای آموزشی تداوم پیدا کنند.
1400-02-18
با سلام و احترام از آموزش خوبتان بسیار سپاسگزارم . چه خوب است که این موضوع بین اهالی علم جا بیفتد که هر گاه از مطلبی استفاده کردیم حتما فیدبک مثبت را نسبت به موضوع نشان دهیم . من که لذت بردم
مهرداد احمدی نژاد 1400-01-26
ضمن سلام و خسته نباشید. به جرأت می‌توان این دوره را یکی از بهترین‌ آموزش ها نامید. با سپاس فراوان.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

پس از معرفی الگوریتم متروپلیس و تشریح آن، به نحوه کدنویسی آن در متلب پرداخته شده‌است. سپس با مطرح کردن یک مسئله‌ی آموزشی، نحوه استفاده عملی از این الگوریتم توضیح داده شده‌است. در جلسه سوم و چهارم به الگوریتم متروپلیس هیستینگز پرداخته شده‌است. در ابتدا با بیانی ساده، این الگوریتم برای توابع توزیع تک متغیره تشریح گردیده است، سپس نحوه برخورد با توابع توزیع چند متغیره تشریح شده‌است و دو روش Blockwise Updating (BWU) و Componentwise Updating (CWU) بدین منظور معرفی گردیده‌اند. جزئیات هر کدام از این دو روش به صورت گام‌به‌گام تشریح شده و در متلب پیاده‌سازی شده‌اند، سپس برای هر کدام از این دو روش مثالی حل شده و نتایج حاصل مورد بررسی قرارگرفته‌اند. در جلسه پنجم معایب دو روش BWU و CWU تشریح شده و الگوریتم جامع‌تری به نام الگوریتم گیبز معرفی شده‌است و جزئیات این الگوریتم نیز مورد بررسی قرار گرفته و نحوه پیاده‌سازی آن تشریح شده‌است. در پایان یک مسئله به عنوان تمرین مطرح می‌شود تا توسط این الگوریتم پیاده‌سازی گردد.

این دوره آموزشی برای افرادی که به نحوی با مدل‌سازی‌های مبتنی بر نمونه‌گیری تصادفی کار می‌کنند، مفید بوده و این امکان را فراهم می آورد تا با نگاهی جامع‌تر و دقیق‌تر بتوانند پژوهش خود را دنبال نمایند. برای استفاده از این دوره آموزشی نیاز به آشنایی قبلی با برنامه‌نویسی در متلب و همچنین آشنایی اولیه با مفاهیم آمار و احتمالات است که البته سعی شده‌است که مباحث مورد نیاز از پایه تشریح شوند.

امید است که این دوره آموزشی شروع مناسبی برای ورود به دنیای مدل‌سازی‌های تصادفی با روش زنجیر مارکوف مونت‌کارلو باشد.

poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)