×
ribbon

آموزش رایگان تحلیل ماتریسی سازه‌ها

در این دوره آموزشی به تحلیل ماتریسی سازه‌ها پرداخته شده است و سعی شده‌است تا علاوه بر مطرح‌کردن نکات و تکنیک‌های حل، کلیه مطالب در قالب زبان برنامه‌نویسی متلب پیاده‌سازی شوند تا ابزار عددی مناسبی ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی شریف  دانشگاه صنعتی شریف
مدرس دوره:
4.2 (24 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:34 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان تحلیل ماتریسی سازه‌ها

فصل اول: روش تحلیل سختی و المان فنر

درباره دوره

در این دوره آموزشی به تحلیل ماتریسی سازه‌ها پرداخته شده است و سعی شده‌است تا علاوه بر مطرح‌کردن نکات و تکنیک‌های حل، کلیه مطالب در قالب زبان برنامه‌نویسی متلب پیاده‌سازی شوند تا ابزار عددی مناسبی در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

اهمیت تحلیل ماتریسی سازه‌ها از آنجایی ظاهر می‌شود که بدانیم نمی‌توان انتظار داشت همه سازه‌های مهندسی تحت انواع مختلف بارگذاری را به روش‌های تحلیلی مرسوم حل نمود. منظور از حل تحلیلی سازه‌ها استفاده از روش‌هایی است که توسط عبارات ریاضی خاصی مشخص شده و به‌واسطه آن‌ها می‌توان کمیت مجهول مد‌نظر (مثل نیرو و تغییر مکان‌های سازه‌ای) را در هر نقطه‌ای از جسم محاسبه نمود.

این نوع روش‌ها عموماً بر پایه حل یک معادله دیفرانسیل عمومی یا جزئی بنا شده که در بسیاری موارد به دلیل پیچیدگی شکل هندسی سازه، بارگذاری و یا خواص مواد دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست، از این رو تکیه بر روش‌های تحلیلی، توسعه اپلیکیشن‌ها و پکیج‌های نرم‌افزاری را دشوار می‌سازند چرا که استفاده از این روش‌ها جهت برنامه‌نویسی و حل سیستماتیک مسائل مشکل است.

بنابراین، برای سهولت کار نیاز به استفاده از روش‌های عددی جایگزین می‌باشد که بتوانند بدون درگیرشدن با پیچیدگی‌های محاسباتی روش‌های تحلیلی، انواع مختلف سازه‌ها تحت بارگذاری دلخواه را حل کنند و مجهول‌های مسئله را ارائه نمایند. چنین روش‌هایی مقادیر تقریبی مجهولات مسئله (یعنی همان پاسخ مدنظر سازه) را در نقاط مجزایی از سازه به‌صورت عددی محاسبه می‌کنند؛ بنابراین فرایند مدل‌سازی در این نوع روش‌ها شامل مراحل زیر است:

  • تقسیم جسم به سیستمی از اجسام یا واحدهای کوچک‌تر که توسط نقاط، المان‌ها، خطوط مرزی و سطوح مشترک به یکدیگر متصل هستند. این گام را اصطلاحاً المان‌بندی سازه می‌گویند.
  • نوشتن معادلات حاکم بر هر یک از المان‌های سازه
  • سرهم‌بندی و ادغام نتایج جهت دستیابی به رفتار کلی سازه، این گام را اصطلاحاً سرهم‌‌بندی یا اسمبل کردن معادلات می‌نامند.
  • حل دستگاه معادلات حاصله و محاسبه مجهولات مسئله

این نوع حل از مسئله به‌مرور به دیگر شاخه‌های علم و مسائل غیر‌سازه‌ای هم گسترش پیدا نمود و ازآن‌جهت محاسبه مقادیر مجهول در گره‌ها مثل دما، فشار سیال، شار الکتریکی و ... استفاده گردید. در این دوره آموزشی اختصاصاً به پیاده‌سازی این روش حل برای سازه‌های عمرانی تحت عنوان تحلیل ماتریسی سازه‌ها پرداخته شده است. بدین منظور، در هر فصل یک نوع المان سازه‌ای مدنظر قرار گرفته و ماتریس سختی متناظر با آن معرفی شده و توسعه داده می‌شود. سپس نحوه سرهم‌بندی ماتریس سختی المان‌ها و تشکیل ماتریس سختی کل سازه در قالب مثال‌های متنوعی تشریح می‌گردد.

همچنین چگونگی اعمال شرایط مرزی پس از تشکیل ماتریس سختی کل و محاسبه خروجی‌های مدنظر مسئله هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، کلیه روش‌های مورد بررسی از تشکیل ماتریس سختی المان‌ها تا سرهم کردن ماتریس سختی کل و گزارش خروجی‌های مسئله در قالب زبان برنامه‌نویسی متلب هم به شکل گام‌به‌گام تشریح می‌گردد.

آموزش رایگان تحلیل ماتریسی سازه‌ها مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزشی تحلیل ماتریسی سازه‌ها برای دانشجویان کارشناسی که دروس پیش‌نیاز از جمله استاتیک، مقاومت مصالح و تحلیل سازه‌ها را گذرانده و همچنین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که علاقه‌مند به فرمول‌بندی سیستماتیک تحلیل سازه‌ها از طریق برنامه‌نویسی هستند مفید است و باعث می‌گردد که توان آنها در تحلیل سازه‌ها با استفاده از کامپیوتر به میزان مطلوبی بهبود یابد.

***این دوره درحال تکمیل است***

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شاداب‌فر

دکتر مهدی شاداب‌فر دانش‌آموخته دکترای عمران در گرایش مهندسی پل و تونل از کشور چین هستند. ایشان پس از بازگشت به کشور به دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف پیوستند و مشغول به پژوهش در زمینه تحلیل قابلیت اعتماد و ارزیابی تاب‌آوری زیرساخت‌های عمرانی شدند. زمینه تحقیقاتی وی شامل مدل‌سازی عدم قطعیت در سیستم‌های مهندسی و همچنین استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق و کلان‌داده‌ها در پایش سلامت سازه‌ها است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
منصور اصغری 1402-09-14
بسیار عالی است امیدواریم ک ادامه آن بارگذاری بشه
فریدون لانه بان 1401-11-05
بسیار عالی وممنون از زحمتتان
1401-10-28
فوق العاده بود. خدا خیرتون بده
1401-04-28
با سلام. ببخشید ادامه جلسات رو قرار نمی دید؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ دوره ادامه دارد و انشاالله به زودی ادامه دوره بارگذاری خواهد شد.
1400-12-05
با سلام و احترام ایکاش ادامه جلسات نیز بارگذاری شود با سپاس
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ این دوره در حال ضبط می باشد و هر زمان که ویدئوها در اختیار ما قرار گیرد بارگذاری خواهیم کرد.
سعید باور 1400-11-04
بسیار عالی ، لطفا هرچه سریعتر قسمت های دیگه را بارگذاری کنید ممنون
کیوان شارقی کرمانی 1400-10-20
چراجلسات دیگر را نمیزارید
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ این دوره در حال ضبط می باشد و هر زمان که ویدئوها در اختیار ما قرار گیرد بارگذاری خواهیم کرد.
حسین امیری 1400-10-21
با سلام مدت زیادی می گذرد اما این دوره همچنان بروزرسانی نشده است و تنها دو جلسه از کلاس اضافه گردیده است. خواهشمند است در صورت امکان بروزرسانی گردد.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ این دوره در حال ضبط می باشد و هر زمان که ویدئوها در اختیار ما قرار گیرد بارگذاری خواهیم کرد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:34 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)