آموزش رایگان لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله

همان­‌طور‌که از عنوان دوره لرزه‌­شناسی و مهندسی زلزله مشخص است این دوره از دو بخش لرزه‌­شناسی یا Seismology و مهندسی زلزله یا Earthquake Engineering تشکیل می­‌شود. در زبان انگلیسی از دو واژه متفاوت Seismic و ... ادامه

مدرس دوره:
4.9 (9 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  16 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  33 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله

لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله
  جلسه 1: تعریف کلی لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله - تعریف ریسک و خطر - نقش بیمه در صنعت ساختمان - مدیریت ریسک
"126:16  
  جلسه 2: تحلیل خطر زلزله - تحلیل خطر تعینی و حل مثال و گام‌های اصلی تحلیل خطر احتمالاتی - منحنی گوتنبرگ ریشتر
"169:27  
  جلسه 3: ادامه تحلیل خطر احتمالاتی - توابع توزیع و چگالی احتمال - نرخ وقوع زلزله
"137:25  
  جلسه 4: ادامه تحلیل خطر احتمالاتی و منحنی خطر زلزله
"49:38  
  جلسه 5: ادامه تحلیل خطر احتمالاتی و شروع مثال برای تحلیل خطر
"94:06  
  جلسه 6: ادامه حل مثال تحلیل خطر احتمالاتی و شروع بحث مقدماتی درخصوص انواع انهدام‌ها و آسیب‌های ناشی از زلزله
"127:51  
  جلسه 7: تعریف و گستره مهندسی زلزله
"140:58  
  جلسه 8: اندازه‌گیری زلزله‌ها - مقیاس‌های شدت - لرزه‌نگارها و نگاشت‌های زلزله و یافتن نقطه و عمق کانونی زلزله‌ها
"113:54  
  جلسه 9: ریشتر - گشتاور لرزه‌ای و بزرگای گشتاوری
"109:02  
  جلسه 10: شتاب‌نگارها و شتاب نگاشت‌های زلزله - مروری مختصر بر دینامیک سازه
"133:46  
  جلسه 11: پردازش شتاب نگاشت‌ها و خطاها - شتاب نگاشت‌های نزدیک گسل
"126:14  
  جلسه 12: ویژگی‌های حرکت شدید زمین - مدت زمان مؤثر حرکت زمین - طیف پاسخ
"124:35  
  جلسه 13: ویژگی‌های طیف پاسخ - طیف‌های شبه و طیف چهارجانبه لگاریتمی
"140:55  
  جلسه 14: طیف پاسخ غیرخطی
"145:50  
  جلسه 15: شتاب نگاشت‌های حوزه فرکانس
"161:39  
  جلسه 16: طیف طرح الاستیک و طیف طرح پلاستیک
"85:44  

درباره دوره

همان­‌طور‌که از عنوان دوره لرزه‌­شناسی و مهندسی زلزله مشخص است این دوره از دو بخش لرزه‌­شناسی یا Seismology و مهندسی زلزله یا Earthquake Engineering تشکیل می­‌شود. در زبان انگلیسی از دو واژه متفاوت Seismic و Earthquake برای بیان زلزله یا زمین‌­لرزه استفاده می‌شود و واژه Seismic لفظ کلی برای زلزله است و شامل همه زلزله‌­ها، چه زلزله‌­های با شدت کم و چه بزرگ است، اما واژه Earthquake به معنی زلزله­‌های بزرگ یا زلزله­‌هایی است که بر محیط ساخته شده ما اثر می­‌گذارند و می­‌توانند منجر به آسیب و خسارت در ساختمان­‌ها و شریان­‌های حیاتی شوند.

به همین دلیل به تخصص لرزه­‌شناسی Seismology می‌­گویند، تخصصی که علاقه‌مند به شناخت نحوه پیدایش زلزله­‌ها، انتشار امواج لرزه­ای در محیط و شناخت زمین است و در زیرشاخه زمین­‌شناسی و یا فیزیک زمین یا ژئوفیزیک قرار می­‌گیرد، برای رسیدن به این شناخت مطالعه همه زلزله‌­ها چه کوچک و چه بزرگ بر سنگ بستر و بر سطح زمین ضروری است. در مهندسی زلزله توجه به زلزله­‌های بزرگ یا همان Earthquake است، به‌همین‌دلیل این تخصص Earthquake Engineering نامیده می‌­شود، در حقیقت در تخصص مهندسی زلزله اثر زلزله بر محیط ساخته شده مورد مطالعه قرار می­‌گیرد

در آموزش رایگان لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله چه مفاهیمی ارائه می‌شود؟

ابتدا مفهوم ریسک یا خطرپذیری (Risk) و اجزاء آن معرفی می‌­شوند. یکی از اجزا مهم ریسک زلزله، خطر (Hazard) است و بنابراین باید برآورد مناسبی از خطر لرزه­ا، جهت مدیریت ریسک و کاهش آن صورت پذیرد. فرایند برآورد خطر زلزله، تحلیل خطر زلزله نامیده می‌­شود که به روش قطعی انجام می­‌گردد، مراحل انجام این تحلیل به‌همراه مثال در چند جلسه ابتدایی این دوره به­‌صورت مبسوط آموزش داده خواهد شد

پس از آن طریقه اندازه­‌گیری شدت و بزرگای زمین‌لرزه‌­ها که مقیاس‌­های کیفی و کمی اندازه‌­گیری زلزله‌­ها هستند، یافتن کانون و عمق کانونی زلزله­‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. لرزه‌­نگارها و شتاب‌نگارها ابزارهایی هستند که برای ثبت زلزله­‌ها استفاده می‌­شوند، کاربرد این ابزارها و تفاوت‌های آن‌­ها مطرح خواهد شد.

ویژگی‌­های خاص زلزله­‌های نزدیک گسل و اثر حوزه نزدیک و جهت‌پذیری از موارد مورد بحث در این دوره است. پس از آن معیار­های شدت زلزله مورد بحث قرار می­‌گیرند، معیارهایی مثل بیشینه شتاب، بیشینه سرعت، بیشینه تغییرمکان، مدت زمان زلزله و روش‌های برآورد آن و پس از آن معیار مهمی برای بیان زلزله که طیف پاسخ زلزله نامیده می­‌شود توصیف خواهد شد.

تعریف اساسی طیف ارتجاعی پاسخ­‌های تغییرمکان، سرعت و شتاب و مقادیر شبه سرعت و شبه شتاب نیز مورد بحث قرار می‌گیرد. بیان تحریک زلزله در حوزه فرکانس با استفاده از تبدیل فوریه نیز از مباحث مهم در مهندسی زلزله است که از مباحث دیگر مورد اشاره در این درس است. مفهوم چگالی طیفی از موارد مهم در حوزه مهندسی زلزله و به‌خصوص ارتعاشات تصادفی است، به‌همراه تعریف مفهوم طیف سفید، چگالی طیفی کانایی تاجیمی مورد اشاره قرار خواهند گرفت.

هرچند مفاهیم مهندسی زلزله و دینامیک سازه وابستگی بسیاری دارند و در برخی از دوره‌­ها این دو درس به‌نوعی همراه با یکدیگر و همزمان تدریس می­‌شوند، با‌توجه‌به ارائه دوره‌­های دینامیک سازه و دینامیک سازه پیشرفته به‌­صورت جداگانه در این دوره صرفاٌ مبانی زلزله­‌شناسی و مهندسی زلزله مورد بحث قرار گرفته است. مخاطب این دوره مهندسین عمران، سازه، زلزله و ژئوتکنیک و مهندسین حرفه‌­ای در صنعت ساخت‌و‌ساز هستند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher رضا رؤفی

دکتر رضا رؤفی استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. ایشان دکتری مهندسی سازه و زلزله از دانشگاه علوم و تحقیقات کسب نموده‌اند و از سال 82 دروس سازه را در مقاطع مختلف در این دانشگاه تدریس نموده و مؤلف و مترجم چندین کتاب در مهندسی سازه و زلزله هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
شاهرخ جلالی 1401-12-06
عالی و کامل توضیح میدهند.
1401-10-26
بهترین دوره مفهومی در زمینه یادگیری مباحث مهندسی زلزله و لرزه است. من ارشد تهران خوندم حتی استاتید و دوستان اونجا پیشنهاد می دادن که این دوره جامع را در مکتب خانه بخون، تا اینکه سعادتی شده و در مقطع دکتر ، استاد رئوفی شد استاد این درس و بهترین کلاس زلزله را در این ترم سپری کردم، بسیار عالی
1401-05-11
اگر می خواهید تحلیل خطر زلزله را یاد بگیرید حتما دوره را ببینید، عالی است
1401-03-25
تشكر و سپاس فراوان از استاد گرامي جناب آقاي دكتررؤفي عزيز جهت قبول زحمت و اشتراك گذاري مطالب كه به شيوه بسيار زيبا و رسا تدريس شده اند.
1400-10-16
تشکر فراوان از مدرس گرامی که بسیار شیوا و روان مطالب را ارائه نمودند.
محمدرضا قربانی 1400-08-05
واقعا بسیار سلیس و کاربردی تدریس شده ،دست استاد گرامی جناب اقای دکتر رئوفی درد نکنه ،استاد هنگام ارائه درس مزبور در تمامی جلسه ها از وقت نهایت استفاده را حهت تبیین درس به خرج داده ،واقعا ادم به این همه انگیزه مثبت جهت انتقال مفاهیم به دانشجویان نهایت لذت را می برد
1400-08-03
بسیار دقیق و با جزئیات تدریس شده واقعا یاد گرفتم و لذت بردم و همینطور ممنونم از دکتر رئوفی بابت کتابهای خوبشون. ایشون یکی از مفاخر این رشته هستن.
محمدرضا اصغری 1402-09-05
خیلی خوبه.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  16 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  33 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)