آموزش رایگان ماشین‌آلات فرعی در کشتی

ماشین‌آلات فرعی کشتی از جمله دروس مهندسی دریا است که با مفاهیمی از مهندسی مکانیک نیز مشترک است. ماشین‌آلات فرعی کشتی، طراحی، محاسبه، ساخت و اجرا سیستم‌های رانش کشتی موضوعاتی است که در رشته مهندسی ... ادامه

مدرس دوره:
مصطفی جعفرزاده خطیبانی
مصطفی جعفرزاده خطیبانی
5 (6 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  30 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  14 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان ماشین‌آلات فرعی در کشتی

فصل اول: ماشین‌آلات فرعی 1
  جلسه 1: انواع پمپ‌های دریایی (قسمت اول)
"43:56  
  جلسه 2: انواع پمپ‌های دریایی (قسمت دوم)
"30:08  
  جلسه 3: انواع پمپ‌های دریایی (قسمت سوم)
"28:38  
  جلسه 4: انواع پمپ‌های دریایی (قسمت چهارم)
"20:47  
  جلسه 5: اصول کار پمپ‌های گریز از مرکز (قسمت اول)
"38:43  
  جلسه 6: اصول کار پمپ‌های گریز از مرکز (قسمت دوم)
"30:36  
  جلسه 7: منحنی‌های پمپ (قسمت اول)
"24:03  
  جلسه 8: منحنی‌های پمپ (قسمت دوم)
"24:13  
  جلسه 9: پمپ‌های سری و موازی
"29:35  
  جلسه 10: کمپرسورهای دریایی (قسمت اول)
"33:00  
  جلسه 11: کمپرسورهای دریایی (قسمت دوم)
"23:19  
  جلسه 12: تصفیه‌کننده‌ها (قسمت اول)
"28:13  
  جلسه 13: تصفیه‌کننده‌ها (قسمت دوم)
"34:40  
  جلسه 14: تصفیه‌کننده‌ها (قسمت سوم)
"26:22  
  جلسه 15: تولیدکننده‌های آب شیرین (قسمت اول)
"34:07  
  جلسه 16: تولیدکننده‌های آب شیرین (قسمت دوم)
"21:36  
  جلسه 17: توزیع آب شیرین
"16:08  
  جلسه 18: مبانی هیدرولیک (قسمت اول)
"35:12  
  جلسه 19: مبانی هیدرولیک (قسمت دوم)
"31:54  
  جلسه 20: مبانی هیدرولیک (قسمت سوم)
"25:29  
  جلسه 21: سیستم کنترل سکان (قسمت اول)
"41:35  
  جلسه 22: سیستم کنترل سکان (قسمت دوم)
"34:26  
  جزوات فصل اول
"00:04  
فصل دوم: ماشین‌آلات فرعی 2
  جلسه 23: سیستم تبرید (قسمت اول)
"28:40  
  جلسه 24: سیستم تبرید (قسمت دوم)
"28:10  
  جلسه 25: سیستم تبرید (قسمت سوم)
"29:21  
  جلسه 26: سیستم تبرید (قسمت چهارم)
"26:32  
  جلسه 27: سیستم تهویه مطبوع (قسمت اول)
"28:06  
  جلسه 28: سیستم تهویه مطبوع (قسمت دوم)
"38:41  
  جلسه 29: سیستم تهویه مطبوع (قسمت سوم)
"14:13  

درباره دوره

ماشین‌آلات فرعی کشتی از جمله دروس مهندسی دریا است که با مفاهیمی از مهندسی مکانیک نیز مشترک است. ماشین‌آلات فرعی کشتی، طراحی، محاسبه، ساخت و اجرا سیستم‌های رانش کشتی موضوعاتی است که در رشته مهندسی دریا به آن‌ها پرداخته می‌شود.

این موضوعات به دانشجویان کمک می‌کند تا کارایی و توانایی لازم برای طراحی و نگهداری سیستم‌های دریایی به‌ویژه کشتی به دست بیاورند. این موضوع با بکار بردن دانش تخصصی دانشجویان را قادر می‌سازد تا توانایی نگهداری دستگاه‌ها و سیستم‌های اصلی و فرعی موجود در کشتی را داشته باشند.

درس ماشین‌آلات فرعی کشتی با داشتن زمینه‌ای قوی در دروس ریاضی و فیزیک است تا افراد بتواند محاسبه و تحلیل‌های لازم برای ماشین‌آلات را انجام بدهند.

درس ماشین‌آلات فرعی کشتی

همان‌طور که گفته شد این درس از جمله مهم‌ترین دروس تخصصی در رشته مهندسی دریا است که گذراندن آن برای دانشجویان لازم است. ماشین‌آلاتی که بر روی کشتی‌ها نصب می‌شوند به‌طورکلی به دودسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

1. ماشین‌آلات اصلی

دسته‌ای از ماشین‌ها هستند که در تولید توان جهت رانش کشتی دخالت مستقیم دارند؛ مانند: موتورهای دیزل، دیگ‌های بخار (بویلرها) و توربین‌های گازی.

2. ماشین‌آلات فرعی

دسته‌ای از ماشین‌ها هستند که تولید توان اصلی کشتی را برعهده ندارند و از تنوع بالایی هم برخوردار هستند؛ مانند: تولیدکننده‌های آب شیرین، تصفیه‌کننده‌های سوخت و انواع پمپ‌ها.

باتوجه‌به اینکه این ماشین‌آلات تنوع بالایی داشته و تخصص‌های مرتبط با رشته‌های مهندسی دارد، در این درس به طور تخصصی فقط مهم‌تری مباحث ارائه می‌شود.

به طور مثال دیزل‌ژنراتورها که کارکرد آن‌ها تولید برق کشتی است از مباحث مرتب با رشته مهندسی برق می‌باشد که درس جداگانه‌ای به‌عنوان سیستم‌های الکتریکی در کشتی توضیح داده می‌شود. از طرفی موضوعات مرتبط با سیستم لوله‌کشی کشتی در دروسی مانند مهندسی دریایی 2 مطرح می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مصطفی جعفرزاده خطیبانی

مصطفی جعفرزاده خطیبانی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی گرایش هیدرومکانیک و کارشناسی مهندسی دریا گرایش کشتی‌سازی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند. ایشان دارای چند سال سابقه در زمینه طراحی و اجرا در بخش پایپینگ و ماشین‌آلات شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، سابقه چندین سال بازرسی فنی و ایمنی کشتی‌های در حال ساخت و همچنین عملیاتی در مؤسسه رده‌بندی آسیا و عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
رحمتی 1401-11-14
در سپیده دم ازل آن زمان که سازندگی کائنات آغاز می‌گردی و کتاب تکوین گشوده می‌شد نخستین کلمه‌ایی که با قلم تقدیر بر دیباچه قاموس هستی نقش بست واژه زیبای استاد بود و سر فصل این کتاب کهن به تعلیم و تربیت اختصاص یافت همیشه و در همه چیز استاد من هستید عرض تشکر دارم بابت تمام زحماتی که برای اینجانب کشیدید.
سیداحمد موسوی 1400-07-21
بسیار ممنون از استاد گرامی جناب مهندس جعفرزاده که مطالب رو به صورت رایگان در اختیار سایر دانشجویان قرار دادند
سعید طالبی 1400-07-11
استاد معلم و دلسوز برای دانشجو
محمد یادگاری قهدریجانی 1400-07-01
با سلام از جناب مهندس جعفرزاده بخاطر آموزش عالی و کاربردی‌شون تشکر میکنم. و برای ایشان ، اساتید و همه زحمت کشان دیگر آرزوی سلامتی می‌کنم.
زاهد گندمی 1400-06-16
با سلام تشکر از سایت بسیار عالی مکتب خونه و خسته نباشید خدمت مهندس جعفرزاده عزیز که ما از وجود ایشان همیشه استفاده می کنیم و گنجه ای زرین هستند با تشکر

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

دوره آموزش رایگان ماشین‌آلات فرعی کشتی


این دوره در قالب 29 جلسه ارائه می‌شود که در بخش اول ضمن آشنایی با انواع پمپ‌های دریایی و دسته‌بندی آن‌ها، اصول کار پمپ‌های جابه‌جایی مثبت و انرژی جنبشی نیز مطرح می‌گردد. در ادامه مبانی نظری انتخاب پمپ‌های گریز از مرکز که آشنایی با منحنی‌های پمپ، منحنی‌های سیستم، پمپ‌های موازی و سری را شامل می‌شود، نحوه نصب بهینه آن‌ها نیز آموزش داده می‌شود.

در بخش دوم انواع کمپرسورهای دریایی مانند جابه‌جایی مثبت و انرژی جنبشی توضیح داده شده و اصول کار با آن‌ها تبیین می‌شود. در بخش سوم باتوجه‌به نیاز کشتی‌ها به تصفیه‌کننده‌های سوخت و روغن در کشتی مباحث مرتبط با آن تدریس می‌شود؛ همچنین انواع و نحوه عملکرد هرکدام از آن‌ها به کمک شبیه‌ساز توضیح داده می‌شود، در ادامه نحوه جانمایی سیستم‌های سوخت‌رسانی و روانکاری نیز تشریح می‌شود.

در بخش چهارم نحوه کار با انواع شیرین‌کننده‌های آب در کشتی آموزش داده می‌شود و اصول کار آب شیرین‌کننده‌های تقطیری و اسمزی معکوس مورد استفاده در کشتی تدریس می‌شود. به‌منظور درک این مفاهیم از شبیه‌سازی موتورخانه‌ها استفاده می‌شود. در ادامه این جلسه نحوه توزیع آب شیرین در کشتی و تجهیزات توضیح داده می‌شود.

در بخش پنجم به مبانی اولیه هیدرولیک پرداخته می‌شود؛ این سیستم‌ها شامل تجهیزاتی مانند: جرثقیل‌ها، وینچ‌های مهار، وینچ لنگر، پروانه‌های جانبی، سیستم سکان، درب انبارها و شیرآلات کنترلی می‌شوند.

در بخش ششم سیستم به کنترل سکان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ماشین‌آلات فرعی کشتی پرداخته می‌شود. در این بخش انواع سیستم‌های کنترل سکان، نحوه جانمایی، اصول کار و برخی از استاندارهای مرتبط معرفی و توضیح داده می‌شود.

در بخش هفتم نیز عملکرد سیستم‌های تبریدی و سردخانه در کشتی تشریح می‌شود که در این بخش هم با استفاده از شبیه‌سازی تجهیزات در آموزشی آن را بهتر می‌کند.

در بخش هشتم اصول کار سیستم‌های تهویه مطبوع در کشتی عنوان شده و در بخش نهم هم نحوه کار سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب مطرح می‌شود.

قوانینی که برای این درس تبیین شده است در درس دیگری با عنوان مقررات ایمنی و ریست محیطی دریا، پرداخته می‌شود. مباحثی که در این درس و دوره مطرح می‌شود تمامی مطالب مربوط به ماشین‌آلات فرعی را شامل نمی‌شود بلکه دانشجویان باید مطالعات بیشتری هم در این حوزه داشته باشند.

poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  30 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  14 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)