×
ribbon

آموزش رایگان مبانی برنامه‌نویسی

مبانی برنامه‌نویسی یا مبانی برنامه‌سازی، یکی از اصلی‌ترین دروسی است که دانشجویان رشته‌های مهندسی در ترم‌های اولیه تحصیل می‌گذرانند. بسته به رشته تحصیلی‌، زبان‌های مختلفی نظیر پایتون، جاوا یا C/C++ در این درس تدریس می‌شود. ... ادامه

مدرس دوره:
4.4 (17 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  9 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  13 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مبانی برنامه‌نویسی

مبانی برنامه‌نویسی
  جلسه 1: مقدمه
"87:19  
  جلسه 2: مقدمات کامپیوتر - معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی
"94:03  
  جلسه 3: معرفی زبان C و راه‌اندازی نرم‌افزار برنامه‌نویسی با آن
"93:44  
  جلسه 4: متغیرها
"91:29  
  جلسه 5: شرط
"86:33  
  جلسه 6: حلقه While
"83:04  
  جلسه 7: حلقه For - حلقه‌های تو در تو
"88:20  
  جلسه 8: Switch Case و جمع‌بندی ساختارهای کنترلی
"91:08  
  جلسه 9: معرفی تابع
"86:38  

درباره دوره

مبانی برنامه‌نویسی یا مبانی برنامه‌سازی، یکی از اصلی‌ترین دروسی است که دانشجویان رشته‌های مهندسی در ترم‌های اولیه تحصیل می‌گذرانند. بسته به رشته تحصیلی‌، زبان‌های مختلفی نظیر پایتون، جاوا یا C/C++ در این درس تدریس می‌شود. برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر این درس اهمیتی دوچندان دارد و با توجه به نیاز به درک عمیق برنامه‌نویسی در سطوح پایین سیستمی، عموماً زبان C یا C++ برای تدریس به این دانشجویان انتخاب می‌شود.

در درس مبانی برنامه‌سازی با زبان C، با فرض این که دانشجو هیچ شناختی از زبان‌های برنامه‌نویسی ندارد، از پایه‌ای‌ترین سطح در ابتدا به آموزش الگوریتم‌های ساده و فلوچارت می‌پردازیم تا طرز فکر رایج در برنامه‌سازی را به دانشجو آموزش داده و پس از آن به سراغ یادگیری زبان برنامه‌نویسی C می‌رویم.

زبان برنامه‌نویسی C در کنار C++ از جمله مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌سازی سیستمی محسوب می‌شوند. زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی برای طراحی سیستم‌های کامپیوتری پیچیده که نیاز به‌سرعت بالا در اجرا دارند استفاده می‌شوند. همچنین در طراحی سیستم‌های نهفته که نیاز به مصرف انرژی پایین دارند و یا محدودیت حافظه در آن‌ها مسئله‌ای جدی محسوب می‌شود از این زبان‌ها استفاده می‌شود.

برخی از کاربرد‌های زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی بدین شرح است:

  • طراحی سیستم‌های عامل (نظیر Windows، Linux و Mac OS)
  • طراحی کامپایلر برای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف
  • طراحی پایگاه‌داده (نظیر MySQL)
  • برنامه‌نویسی بازی (نظیر استفاده از C++ در موتور بازیسازی Unreal Engine)
  • برنامه‌نویسی گرافیکی (OpenGL و DirectX)
  • مرورگرهای اینترنت (Chrome و Firefox هر دو به کمک C/C++ نوشته شده‌اند)

در درس مبانی برنامه‌سازی، به کمک زبان C از ابتدا با اصول مقدماتی برنامه‌نویسی آشنا شده و در انتها به مفاهیم پیشرفته‌تر نظیر اشاره‌گر و ساختار می‌رسیم. سرفصل کلی عناوین گفته شده در این فصل به شکل زیر است:

  • مقدمه‌ای بر کامپیوتر و اجزای آن
  • آشنایی با الگوریتم و فلوچارت
  • آشنایی با متغیرها و ورودی و خروجی
  • شرط
  • حلقه
  • تابع
  • توابع بازگشتی
  • آرایه
  • الگوریتم‌های پیشرفته آرایه
  • رشته و توابع کار با رشته
  • اشاره‌گر (Pointer)
  • ساختار (Struct)
  • کار با فایل
  • مقدمه‌ای بر شی‌ءگرایی با C++

با مشاهده دوره مبانی برنامه‌سازی با زبان C، شما برنامه‌نویسی را از پایه آن یعنی آشنایی با کامپیوتر، مفهوم الگوریتم و فلوچارت فراگرفته و پس از آن به کمک زبان برنامه‌نویسی C اصول پایه‌ای که تقریباً در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد نظیر حلقه و شرط را فرامی‌گیرید. پس از آن هم به فراگیری دروس پیشرفته‌تر نظیر اشاره‌گر می‌پردازید. فراگیری مفهوم اشاره‌گر از جمله مواردی است که تنها به کمک یادگیری زبان‌های سیستمی نظیر C و C++ ممکن خواهد بود و هرچند در کارهای معمول برنامه‌نویسی نظیر طراحی سایت، به دانش آن نیاز جدی نخواهیم داشت، اما در طراحی سیستم‌هایی که بهینه بودن از لحاظ زمان و حافظه و حتی انرژی مصرفی و همچنین امنیت اهمیت بالایی دارد، نیازمند درک عمیق این مفاهیم خواهیم بود.

دوره آموزش رایگان مبانی برنامه‌نویسی مناسب چه کسانی است؟

باتوجه‌به اینکه دوره مبانی برنامه‌سازی با زبان C، همه موارد را از پایه آموزش می‌دهد، هیچ پیش‌نیاز اساسی به‌جز آشنایی نسبی با ریاضیات ندارد، ازاین‌رو این دوره هم برای کودکان دبستانی که علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی هستند و هم برای افراد در سنین بالاتر قابل‌استفاده است. البته باید توجه داشت که یادگیری کامل زبان C به دلیل عمق بالای این زبان و نیاز با درگیرشدن با یک‌سری پیچیدگی‌ها نظیر مدیریت حافظه، از زبان‌هایی نظیر پایتون کمی دشوارتر است اما در عوض یادگیری آن باعث می‌شود که مفاهیم برنامه‌نویسی را به طور عمیق درک کرده و یادگیری هر زبان دیگری برای شما آسان خواهد شد.

***این دوره درحال تکمیل است***

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمد امین فضلی

دکتر محمدامین فضلی هیئت‌علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، محقق و مهندس نرم‌افزار و برنامه‌نویس در مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند دانشگاه صنعتی شریف هستند. ایشان و همکارانشان در این مرکز بر روی پروژه‌های مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی مقیاس بزرگ در زمینه توسعه تکنولوژی‌های ارزش‌آفرین در صنایع مختلف فعالیت دارند.

علاقه اصلی ایشان طراحی الگوریتم به‌خصوص برای مسائل بینرشتهای در محل اشتراک سه علم اقتصاد (Economics)، جامعهشناسی (Sociology) و محاسبات (Computation) است و همچنین به طراحی روشهای محاسباتی برای تحلیل سیستمهای اقتصادی (Economical)، اجتماعی (Social)، بیولوژیکی (Biological) علاقهمند هستند. دکتر فضلی در سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته مهندسی نرمافزار از دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف زیر نظر دکتر جعفر حبیبی شدند. علاوه بر این، ایشان مدارک کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را با نمرات بسیار عالی از دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف زیر نظر دکتر محمدعلی صفری و دکتر محمد قدسی با موفقیت به پایان رساندند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
مهدی رستمی 1402-11-06
سلام دوره های رایگان هم مدرک دارند ؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ دوره های رایگان فاقد گواهی نامه می باشند.
1402-08-24
دانشگاه ما هم با زبان c شروع کرد
فرهاد امیدی 1401-08-22
باسلام.لطفا ادامه جلسات رو قراربدید.نصف قسمت اولشو که دیدم عالی بود.
1401-05-14
لطفا بقیه ویدیوهارو هم قرار بدید
1401-04-18
شیوه ارائه مطالب توسط آقای دکتر فضلی خیلی خوب و رساست. حیفه این دوره ناقص بمونه، لطفا پیگیری کنید بقیه ویدئوها هم بارگزاری بشه. این چیزی که روی سایت قرار گرفته نصف مطالب یک ترم هم نیست. با تشکر
میلاد 1401-02-07
تا جلسه سوم دیدم از لحاظ محتوا عالی و استاد قدرت انتقال بالای دارند.ممنون از دکتر فضلی و تیم مکتب خونه.
1400-11-10
من امشب درس اول مقدمه رو دیدم دنبال جایی بودم که برنامه نویسی یا بگیرم وچون رشته مرتبطم نیست وفقط صرفا علاقه ونیازم بود وبا توجه به مشغله کاری وسن وسال امکان دانشگاه رفتن برام نبود بتونم برنامه نویسی رو از پایه اموزش ببینم وحرفه ای ادامه بدم یدون نیاز به حضور در دانشگاه ودردسر پذیرش و...خیلی خیلی خوشحال شدم واز اموزش لذت بردم.بسیار سپاس گزارم امیدوارم کلیه دوره های برنامه نویسی رو تت سطوح پیشرفته وشاخه های مختلف بتونم اینجا از کلاسای اکادمیک ودانشگاهی با استادان برتر بگذرونم.خیلی خوشحالم که اموزش دانشگاه ها مجازی شد تا بقیه هم بتونن از ازین اموزشها استفاده کنم.استاد عالی...سپاس از شما
1400-11-08
عالی بود فقط کی دوره تکمیل میشه ؟🥺
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ در صورت وجود و ارائه فایل مورد نیاز توسط استاد، در دوره بارگذاری شده است در غیر این صورت فایلی ارائه نشده.
1400-09-14
ممنون از برگزاری این دوره خیلی مفید
سید محمد سعادتمند 1401-11-09
برای مقدمه برنامه نویسی آخه با سی شروع میکنند؟ که برای کار کردن برنامه نیازمند زنجیره ای از ابزار ها هست تا اون برنامه رو برای ماشین آماده کنه. با زبان آر یا اکتاو یا متلب خوب خیلی بهتر میشد.
1401-09-26
سلام من دقیقا نمی‌دونم دوستان چرا اینقدر تعریف کردن. بجز دو سه جلسه اول که مقدمات رو کامل گفتند که واقعا خوب بود متاسفانه در ادامه برای افرادی که زمینه لازم رو ندارند اصلا خوب نیست. علت این هست که گویا بخشی از مطالب در کلاس‌های حل تمرین ارایه شده و در نتیجه تدریس استاد برای آن دسته از افرادی که در کلاسهای حل تمرین شرکت داشته‌اند مفید است وگرنه با موارد مبهم زیادی رو به رو خواهید شد. در هر صورت ممنون از استاد محترم و مکتب خونه بابت زحماتشون.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  9 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  13 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)