آموزش رایگان مقاومت مصالح یک (مکانیک جامدات 1)

poster
پیش‌نمایش دوره

درس مقاومت مصالح 1 (یا مکانیک جامدات 1)، یکی از دروس مهم و پایه‌ای در رشته مهندسی عمران است. در این درس، مفاهیم متعددی معرفی می‌شوند که در تحلیل و طراحی سازه‌ها نقش مهمی دارند. ... ادامه

سطح: مقدماتی تا پیشرفته
 رایگان

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 مفهوم تنش و کرنش

 ارتباط میان تنش و کرنش

 انواع مختلف تنش و کرنش

 ارتباط میان نیروی داخلی و تنش

پیش‌نیاز‌ها

این دوره درس رایگان دانشگاهی است و پیش نیاز این درس تسلط به درس استاتیک و ریاضیات مهندسی مهندسی می‌باشد اما مبحث مقاومت مصالح 1 به صورت کامل و از ابتدا آموزش داده شده است و نیازی به پیش نیاز ندارد.

درباره دوره

درس مقاومت مصالح 1 (یا مکانیک جامدات 1)، یکی از دروس مهم و پایه‌ای در رشته مهندسی عمران است. در این درس، مفاهیم متعددی معرفی می‌شوند که در تحلیل و طراحی سازه‌ها نقش مهمی دارند. در این درس با مفاهیم تنش، کرنش و ارتباط آنها با یکدیگر آشنا می‌شویم. همچنین در این درس، با انواع تنش و کرنش (تنجش) آشنا می‌شویم.

مفهوم کرنش (تنجش) به طور مستقیم به تغییر شکل سازه مرتبط است. شایان‌ذکر است که محاسبه تنش، کرنش و تغییر شکل و کنترل آنها، گام‌های مهمی در تحلیل و طراحی هر سازه‌ای هستند. در این درس توضیحات جامعی در خصوص رفتار ماده (معادله رفتاری ماده) که همان ارتباط میان‌تنش و کرنش است، ارائه می‌شود.

ذکر این نکته الزامی است که نیروهای داخلی ایجاد شده در هر نقطه از سازه باعث ایجاد تنش و کرنش در آن نقطه از سازه می‌شود. همان‌گونه که به‌خاطر دارید، در درس استاتیک، با کمک نوشتن معادلات تعادل، نیروها و لنگرهای داخلی ایجاد شده در یک عضو (تیر، قاب یا...) تعیین می‌گردید. در درس استاتیک با نیروها و لنگرهای داخلی مختلف نظیر نیروی محوری (P)، نیروی برشی (V)، لنگر خمشی (M) و لنگر پیچشی (T) آشنا شده‌ایم.

شایان‌ذکر است که هر یک از نیروها و لنگرهای داخلی اشاره شده (P، V، M و T) در صورت وجود در هر نقطه از سازه منجر به ایجاد تنش‌های مختلفی در آن محل می‌شوند. در این درس، با نحوه محاسبه تنش‌های ایجاد شده ناشی از انواع نیروها و لنگرهای داخلی آشنا می‌شویم.

به بیانی دیگر، در این درس می‌آموزیم که به‌ازای هر نوع نیرو یا لنگر داخلی، تنش و کرنش ایجاد شده ناشی از آن چگونه محاسبه می‌شود. همچنین در جلسات آخر این درس با روش ترسیمی دایره مور آشنا می‌شوید که در زمینه تبدیل تنش کاربرد بسیار زیادی دارد.

در این دوره تلاش شده است که با ابزارهای مناسب و به‌روز و به ساده‌ترین شکل ممکن، مفاهیم مهم درس به شما منتقل گردد. در هر جلسه و پس از ارائه مفاهیم، چندین مثال کاربردی حل می‌شود تا دانشجو به طور جامع‌تر و کامل‌تری با مفاهیم معرفی شده آشنا شود. مرجع اصلی این دوره، کتاب مقاومت مصالح بی یر جانسون است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher امین خواجه دزفولی

دکتر امین خواجه دزفولی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و معماری دانشگاه شهید چمران اهواز می‌باشد. او در حال حاضر استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز است.
وی تحصیلات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته مهندسی عمران را در دانشگاه شهید چمران اهواز گذرانیده و مدرک دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی راه آهن از دانشگاه علم و صنعت ایران اخذ کرده است.
ایشان سابقه تدریس دروس مختلفی در زمینه سازه، راه و راه آهن در دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علم و صنعت ایران را داشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.