×
ribbon

آموزش نت‌‌های پیانو

یادگیری نت‌ها، یادگیری الفبای موسیقی است. برای اینکه بتوانیم زبان موسیقی را فهمیده و به زبان آن سخن بگوییم لازم است تا با نت‌ها و طرز قرارگرفتن آن‌ها روی ساز مورد نظرمان آشنایی کامل و ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
joe hisaishi
joe hisaishi
3 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:19 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

سرفصل‌های دوره آموزش نت‌‌های پیانو

آموزش پیانو
  مقدمه
"15:28  
  آشنایی با کلیدهای پیانو
"09:59  
  چهار ترفند
"08:33  
  آکوردهای بیشتر
"07:09  
  آمادگی دست چپ
"07:18  
  آکمپانیان پیچیده تر
"07:38  
  هدایت صدا و معکوس کردن آکورد
"15:03  
  پدال نگهدارنده
"08:14  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

یادگیری نت‌ها، یادگیری الفبای موسیقی است. برای اینکه بتوانیم زبان موسیقی را فهمیده و به زبان آن سخن بگوییم لازم است تا با نت‌ها و طرز قرارگرفتن آن‌ها روی ساز مورد نظرمان آشنایی کامل و اصولی داشته‌باشیم. در این دوره به آموزش نت‌های پیانو می‌پردازیم.

 

پیانو، ساز به‌نسبت سنگین و گران‌قیمتی بوده و در دسته‌ی سازهای صفحه‌کلیددار جای می‌گیرد. صدا، در این ساز با برخورد چکش‌ها به سیم‌های قرارگرفته در جعبه‌ی پیانو، در اثر فشردن هر کلید آن که کلاویه نام دارد، تولید می‌شود. پیانو همچنین بالاترین دامنه‌ی صوتی را در میان دیگر سازها داشته و در موسیقی کلاسیک بیشترین کاربرد را دارد. 

 

در آموزش نت‌ های پیانو و اصول اولیه پیانو، به آموزش یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در موسیقی، یعنی نت‌های پیانو، نام‌گذاری و جایگاه هر یک از آن‌ها و طرز خواندنشان، به زبانی ساده و تصویری به شما هنرجوی گرامی آموزش داده می‌شود و اصولی اولیه برای نواختن پیانو را به شما آموزش می‌دهد. قرارگیری هر نت بر صفحه‌کلید پیانو به‌شکلی حساب ‌شده بوده و یادگیری و به‌خاطرسپاری آن‌ها، مهم‌ترین عامل در بدست ‌آوردن توانایی نوازندگی خواهد بود. 

 

دوره‌ی آموزش نت‌خوانی پیانو و اصول اولیه پیانو، به‌صورت ویدئویی در هشت جلسه و یک ساعت آموزشی، ضبط شده و در اختیار شما هنرجویان قرار گرفته‌است. آموزش در این دوره به‌صورت تصویری و عملی است به این صورت که دوربین بر روی کلیدهای پیانو متمرکز بوده و مدرس، در ابتدای هر بخش توضیحاتی را به‌صورت شفاهی‌ داده و سپس به‌صورت عملی بر روی کیبورد، این توضیحات را به هنرجو نشان می‌دهد. 

 

هدف از آموزش نت‌ها و اصول اولیه پیانو چیست؟

بسیاری از کلاس‌های آموزش پیانو، آموزش را از نحوه نواختن شروع کرده و وقت و انرژی بسیار کمی برای آموزش نت‌ها و اسم هر کلید در پیانو می‌گذارند.

ممکن است این روش تدریس سریع‌تر هنرجو را به مرحله‌ی نواختن برساند؛ اما، در ادامه او را با مشکلات بسیاری در نت‌خوانی روبرو کرده و ابتکار عمل در نوازندگی را از او می‌گیرد. این روش تدریس در آموزشگاه‌ها بیشتر به دلیل کمبود وقت و زمان و همچنین راضی نگهداشتن هنرجویان اجرا می‌شود. 

هدف اصلی دوره‌ی آموزش خواندن نت های پیانو و اصول اولیه پیانو، این است که یک پیش‌درآمد و دید کلی از پیانو و نت‌های آن، پیش از آموزش حرفه‌ای در اختیار شما قراردهد. این آموزش در سطح مقدماتی بوده و تنها به آموزش نامگذاری‌ها و جایگاه نت‌ها می‌پردازد؛ اما همین آموزش مقدماتی، می‌تواند فرایند آموزش را تا حد چشمگیری برای هنرجویانی که در ابتدای راع هستند آسان‌تر و هموارتر سازد. 

 

دوره‌ی آموزش نت‌ها و اصول اولیه پیانو مناسب چه کسانی است:

دوره‌ی آموزش نت‌های پیانو اختصاصی نبوده و علاقه‌مندان در هر سن و هر میزان از توانایی و دانش موسیقی، در زمان و مکان دلخواهشان می‌توانند آن را شروع کرده و از این آموزش استفاده مناسب را ببرند. 

هرچند برای انتخاب این دوره باید به این نکته توجه داشت که، آموزش نت‌ها و اصول اولیه پیانو به‌صورت خلاصه و مختصر بوده و تنها برای آشنایی کلی هنرجو با پیانو، مفاهیم به زبانی ساده به مبتدیان و نوآموزان گفته می‌شود. 

پس این ویدئو نباید به عنوان جایگزینی برای آموزش حرفه‌ای پیانو قرار گیرد بلکه می‌تواند مکملی برای اثربخشی و کارآمدی بیشتر آموزش‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرارگیرد. 

 

پس‌از گذراندن دوره‌ی آموزش نت‌خوانی پیانو و اصول اولیه پیانو چه مهارتی کسب خواهید کرد؟

دوره‌ی آموزش رایگان نت‌‌های پیانو و اصول اولیه‌ آن، در سطح مقدماتی بوده و نقطه‌ی صفر آموزش پیانو را به شما آموزش می‌دهد.

کسی که هیچگونه آشنایی با تئوری موسیقی و یا نت‌ها نداشته و نمی‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد، مسیر بسیار دشوار و در مواردی بن‌بست در یادگیری موسیقی، پیش‌رو خواهد داشت. این دوره، با اطلاعات اولیه و پایه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد، تا شما را با سطحی ابتدایی از تئوری موسیقی در پیانو و نت‌های آن آشنا کرده و می‌تواند شما را در ادامه‌ی مسیرتان یاری کند. 

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher joe hisaishi

فوجیساوا مامورو متولد 1950 معروف به جو هیسایشی آهنگساز و مدیر موسیقی ژاپنی است که با بیش از 100 امتیاز از فیلم و آلبوم انفرادی از سال 1981 شناخته می‌شود .

هیسایشی برای کشف موسیقی با ترکیب ژانرهای مختلف از جمله مینیمالیستی ، الکترونیکی تجربی ، کلاسیک اروپایی و کلاسیک ژاپنی شناخته شده است. او نویسنده ، تنظیم کننده و رهبر ارکستر است. او همچنین موسیقی متن برای فیلمسازهای مشهور تهیه کرده است.

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
رقیه همدانیان 1401-11-11
با سلام خدمت مکتبخونه ای های عزیز! بنده این کلاس و ثبت نام کردم و درحال استفاده از جلسات آن هستم؛بایستی بگم که بسیار شوکه شدم از این که یادگیریِ سازی را که عمری سخت می پنداشتم به این آسانی تدریس و تفهیم شد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

بهترین روش‌ها برای یادگیری نت‌های پیانو

پیش از هر چیز، اولین گامی که لازم است برای شروع آموزش موسیقی برداشته ‌شود، آموزش تئوری موسیقی است. یادگیری تئوری، در واقع شامل الفبای موسیقی است و فراگیری الفبا و نت‌خوانی باعث می‌شود تا در آموزش موسیقی با مشکلاتی نظیر تشخیص گام‌ها مواجه نشوید. پیانو نیز از این قاعده مستثنی نیست و یادگیری نت‌های پیانو ضروری است.

تئوری موسیقی و آموزش خواندن نت‌ها در ابتدای مسیر، یک قانون پایه در آموزش موسیقی است؛ اگر بدون گذراندن دوره‌های آشنایی با تئوری موسیقی و آموزش نت‌خوانی، به سراغ آموزش حرفه‌ای بروید، مسیر یادگیری برای شما، بسیار سخت و ناهموار خواهد شد؛ زیرا شما در حال یادگیری زبانی هستید که الفبای آن را نمی‌دانید.

گام بعدی شما، پس از گذراندن دوره‌های آشنایی با نت‌های موسیقی، انتخاب روشی مناسب برای یادگیری حرفه‌ای‌تر موسیقی و ساز موردنظرتان است. 

باید به این نکته توجه داشته‌باشید که روش مناسب همگانی و قراردادی برای آموزش موسیقی وجود نداشته و انتخاب یک روش موثر، براساس هر شخص و ویژگی‌ها و امکانات، می‌تواند متفاوت باشد. 

با این ‌حال، ما به معرفی و بررسی سه روش کلی آموزش نت‌ها، یعنی آموزش حضوری، آموزش آنلاین و ویدئویی و آموزش با اپلیکیشن می‌پردازیم. 

 

روش‌های آموزش خواندن نت‌های پیانو:

همانطور که گفته شد، از نظر روش آموزش، سه راه مختلف وجود دارد و انتخاب بهترین روش‌ها برای یادگیری نت‌های پیانو به عوامل زیادی وابسته است:

 

روش اول، آموزش نت‌خوانی پیانو به‌صورت حضوری:

قابل تصورترین تصویر از آموزش پیانو و آموزش خواندن نت های پیانو، آموزش رودررو و به‌صورت استاد شاگردی است. در آموزش حضوری، استاد با قرارگیری در کنار هنرجو، نحوه صحیح نشستن و قرارگیری انگشتان بر روی صفحه‌ کلید پیانو و نام و صدا هر نت را به او آموزش می‌دهد.

بازده این‌گونه آموزش تا حد زیادی وابسته به سطح مدرس بوده و درصورت عدم مهارت کافی استاد در توضیح و نمایش نت‌ها به هنرجو، بازده کلاس و یادگیری هنرجو به‌شدت پایین آمده و سبب بیهوده بودن تدریس می‌شود. از این‌رو، پیدا کردن مدرسی مناسب بسیار سخت بوده و هزینه‌ی بالایی نیز در پی دارد. 

کلاس حضوری نیازمند صرف زمان و برنامه‌ریزی مناسب برای حضور به‌موقع سر هر کلاس بوده و محدودیت مکانی نیز برای برخی هنرجویان در بعضی مناطق دارد. 

از آنجایی که این‌گونه تدریس برای بسیاری از هنرجویان، بازده بسیار بالایی دارد، هزینه‌ی بالای انتخاب مدرس مناسب و محدودیت‌های زمانی و مکانی آن‌را نادیده گرفته و برای نتیجه دلخواه، خود را با آن وفق می‌دهند. 

 

روش دوم، آموزش رایگان نت‌های پیانو  به‌صورت آنلاین: 

با اینکه آموزش حضوری مزایای زیادی داشته و معتبرترین روش آموزش محسوب می‌گردد، اما محدودیت‌هایی نیز دارد که امکان دریافت این‌گونه آموزش را از بسیاری سلب کرده‌است. 

افراد شاغلی که وقت آزاد بسیار کم و یا نا منظمی در هفته داشته و یا مسیرهای طولانی را باید برای رسیدن به آموزشگاه طی کنند، کسانی که توان پرداخت شهریه‌های بالای آموزش حضوری را نداشته و یا نمی‌خواهند برای موسیقی این مقدار را هزینه کنند و یا کسانی که در نزدیکی شهر و محل زندگی خود آموزشگاه نداشته و مجبورند برای آموزش مسافت زیادی را طی کنند؛ می‌توانند از روش آموزش آنلاین استفاده نمایند.

آموزش آنلاین و ویدئویی، با حذف محدودیت زمانی و مکانی و همچنین کاهش هزینه‌های آموزش تا مقدار قابل‌توجهی، مناسب‌ترین روش آموزش برای افرادی که امکان شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند، محسوب می‌شود، از طرفی منابع رایگان بسیار زیادی برای آموزش مبتدی ساز‌ها از جمله پیانو و آشنایی با نت ها وجود دارد که می‌توان به صورت رایگان به فراگیری نت‌خوانی پیانو پرداخت.

آموزش‌های آنلاین و مجازی، چندسالیست که پابه‌عرصه گذاشته و به علت انعطاف‌پذیری بسیاری که با یادگیرنده دارد، توانسته رفته‌رفته به محبوبیتی برابر و با حتی بیشتر از آموزش‌های حضوری دست‌یابد.

دوره‌ی آموزش نت‌ های پیانو و اصول اولیه پیانو، جزو دسته‌ی آموزش‌های آنلاین محسوب شده و به شما این امکان را می‌دهد که در هر شهری، در هر زمان و مکانی که می‌خواهید، آموزش را شروع کرده و به مهارت‌های خود بیفزایید. 

 

روش سوم، آموزش با اپلیکیشن و نرم‌افزار:

چندسالی می‌شود که در کنار نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی آهنگسازی، نرم‌افزارهایی ابتدایی و کم حجم با محوریت آموزش نت‌خوانی  پیانو و مقدمات موسیقی و پیانو، طراحی و ساخته و در اختیار عموم مردم قرارگرفته‌اند. 

اپلیکیشن‌های آموزش نت‌های پیانو، اغلب رایگان و یا با پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای ساخته شده و بعضی از آن‌ها، در قالب بازی و سرگرمی به آموزش نیز می‌پردازند. این‌گونه نرم‌افزارها در میان کودکان و نوجوانان محبوبیت بالایی دارند؛ زیرا علاوه بر سرگرمی، جنبه‌ی آموزشی نیز داشته و با یک تیر دو نشان را هدف قرار می‌دهد.

کیفیت آموزش خواندن نت های پیانو در این برنامه‌ها اغلب بسیار پایین بوده و بازده بالایی برای کاربران خود درپی ندارند و تنها می‌توان در کنار آموزش‌های دیگر، از این برنامه‌ها برای تمرین و تکرار استفاده نمود. 

با توجه به محبوبیت بالای نرم‌افزارهای موبایلی، امید است در آینده‌ای نزدیک، سطح برنامه‌های ساخته‌شده نیز افزایش یافته و فرایند آموزش نت‌خوانی پیانو را تقویت کند. 

 

حرف آخر آموزش رایگان نت‌ های پیانو

در بالا به معرفی سه روش اصلی برای یادگیری نت‌ها و اصول اولیه پیانو پرداختیم. تاثیر و بازده هر یک از این روش‌ها، بستگی به خود شخص داشته و بین افراد متفاوت است. اما روش مناسبی که می‌توان به آن اطمینان کامل داشت که می‌تواند به بهترین نحو آموزش دهد، ترکیبی از هر سه روش بالا در کنار مطالعه کتاب‌های معتبر و مفید نوشته شده در حوزه نت‌خوانی و پیانو خواهد بود. 

نکته مهم دیگر اینکه، هرچقدر هم که روش آموزشی مناسبی را دنبال نمایید، اگر خودتان در آموزش تلاش نکرده و تمرینات مناسبی نداشته‌باشید، نمی‌توانید به‌خوبی نت‌ها و اصول موسیقی و پیانو را آموخته و به مهارتی قابل‌قبول در آن دست پیداکنید. تمرین و تکرار هر نت بر روی صفحه‌کلید پیانو و یا حتی کاغذ، اهمیت بسیار بالایی در به‌خاطرسپاری و یادگیری ترتیب نت‌ها دارد.

پس برای آموزش موثر پیانو و نت‌خوانی پیانو، لازم است علاوه بر ترکیب هر سه روش آموزش، مطالعات آزاد موسیقیایی را فراموش نکرده و در نهایت تمرینات منظمی داشته ‌باشیم. 

در دوره‌ی آموزش رایگان نت ‌های پیانو و اصول اولیه پیانو، ما در تلاشیم تا شما را در مسیر آموزش همراهی کرده و تا حدی بتوانیم مسیرتان را در این راه هموارتر سازیم؛ اما فراموش نکنید که اکتفا به این دوره، نمی‌تواند از شما نوازنده‌ی پیانو ساخته و لازم‌است برای رسیدن به مقصد دلخواهتان، راه طولانی‌تری را طی نمایید. 

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1:19 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی