آموزش روانشناسی معاملات

معاملات شما آینه تمام نمای شخصیت حرفه‌ای شماست، آنچه یک معامله‌گر را با کسی که بدون تفکر و استراتژی وارد عرصه‌ی معاملات بازار سرمایه می‌شود متمایز می‌کند، شناخت درست و اصولی معاملات و روانشناسی آن‌هاست.کسب ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  24 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 20 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش روانشناسی معاملات

نیمه اول بازی

در فصل اول دوره روانشناسی معاملات، ابتدا به مروری بر گذشته معاملاتی استاد دوره می‌پردازیم و سپس روند و سیکل‌های بازارها را برررسی می‌کنیم. برای درک چگونگی عملکرد درست معاملات، احساسات غالب در ترید را شناسایی کرده و یاد می‌گیریم که چطور قبل از هر معامله صبور باشیم. نباید فراموش کنیم که دنیای معاملات حکایت دوی ماراتن است و نه دوی سرعت، پس اهمیت نظم و استراتژی معاملاتی و گام های موثر اما سنجیده را فرا خواهیم گرفت. پس از آن به تهیه سیستم معاملاتی می‌پردازیم و تفاوت بین تحلیلگر و معامله‌گر را با دقت بیشتر بررسی می‌کنیم.

توصیه بزرگان این عرصه را مرور کرده و در مورد تحلیل، مدیریت مالی و روانشناسی مالی صحبت خواهیم نمود و در نهایت درمی‌یابیم که چطور تنها به پول درآوردن فکر نکنیم.

  مقدمه ( مروری بر گذشته معاملاتی استاد دوره)
"12:23  
  روند و سیکل های بازارها
"17:04  
  احساسات غالب در ترید
"11:17  
  قبل از معامله صبر کن!
"14:31  
  حکایت دوی ماراتن است نه دوی سرعت
"10:09  
  اهمیت نظم و استراتژی معاملاتی
"10:47  
  تهیه سیستم معاملاتی و تفاوت بین تحلیلگر و معامله گر
"09:04  
  توصیه بزرگان
"09:31  
  تحلیل، مدیریت مالی و روانشناسی
"05:30  
  فقط به پول درآوردن فکر نکنید!
"05:54  
نیمه دوم، نیمه مربیان

فصل دوم دوره روانشناسی معاملات را با بررسی عادات نادرست معامله‌گری آغاز خواهیم کرد. شناخت کروکودیل‌ها در بازار سرمایه را با هم پیش خواهیم برد که از مهمترین و البته جذاب‌ترین مباحث دوره بوده و سپس با فراگیری بیشتر مطالب، لبه معاملاتی خود را خواهیم یافت. به مرورِ مراحل دنیای یک معامله‌گر خواهیم پرداخت، از اهمیت مدیریت سرمایه غافل نمی‌شویم و قوانین ریچارد را قبل از جمع بندی نهایی دوره با هم بررسی می‌کنیم.

  عادات نادرست معامله گری - بخش اول
"06:24  
  عادات نادرست معامله گری - بخش دوم
"05:46  
  کروکودیل ها در بازار سرمایه
"13:58  
  لبه معاملاتی
"10:25  
  مراحل دنیای یک معامله گر
"17:05  
  اهمیت مدیریت سرمایه
"12:09  
  قوانین ریچارد
"10:08  
  جمع بندی و حرف آخر
"12:54  
  آزمون پایانی دوره روانشناسی معاملات
 14%    
"04:10  
  پروژه نهایی دوره روانشناسی معاملات (الزامی)
 86%    
"1200:00  
وقت اضافه
  شباهت معامله گری و رانندگی
"03:17  
  شباهت پرواز و معامله گری
"05:05  
  ویژگی‌های تریدر موفق
"05:02  
  انتخاب یک سهم خوب
"03:46  
  انعطاف پذیری در بازار سرمایه
"03:35  
  رفتار خرسی معامله گران
"03:29  
  مفهوم خود کنترلی
"06:02  

درباره دوره

معاملات شما آینه تمام نمای شخصیت حرفه‌ای شماست، آنچه یک معامله‌گر را با کسی که بدون تفکر و استراتژی وارد عرصه‌ی معاملات بازار سرمایه می‌شود متمایز می‌کند، شناخت درست و اصولی معاملات و روانشناسی آن‌هاست.
کسب سود پایدار در بورس در گرو یافتن حلقه‌ی مفقوده‌ی رفتارهای نوسانی در این بازار است.
دوره‌ی آموزش روانشناسی معاملات به شما کمک می‌کند تا به‌درستی با قوانین بازارهای مالی از دیدگاه روانشناسان و معامله‌گران آشنا شوید و سپس بتوانید با دریافت درک درست از احساس یک معامله‌گر در بازار و شمای کلی دنیای معامله‌گری، قدم‌های خود را در این جهان پر نوسان به‌درستی بردارید. احساسات غالب در معامله‌گری را بشناسید و فاکتورهای روان‌شناسانه را دریابید.
دوره روانشناسی معاملات دید شما را در بازار پخته‌تر خواهد کرد و به معاملات شما تجربه اضافه می‌کند.
فاکتورهای روانشناسی بازار به‌جرات می‌توان گفت قابل‌تقسیم‌بندی جزئی نیستند، مهم‌ترین اقدام خودشناسی و مواردی که در این دوره تدریس می‌شود وابسته به هر فرد نتیجه یک استراتژی مجزا را نتیجه می‌دهد، اوج و نهایت فعالیت در بورس، یک معامله‌گر حرفه‌ای شدن و البته کسب سود پایدار و مداوم در بورس است.
قطعاً برای هریک از معامله‌گران در بازار سرمایه، موفقیت و مؤلفه‌های آن در این بازار حائز اهمیت است، این در حالی است که در دوره روانشناسی معاملات به شما می‌آموزیم که چگونه عادات نادرست در معامله‌گری را شناسایی کرده و بنا به تجارب معامله‌گر بزرگی همچون نایل فویر، توصیه‌های لازم برای ورود به این بازار را فرابگیرید.
حتماً اطلاع دارید ازجمله چالش‌های مرتبط با روانشناسی معامله‌گری عدم رعایت نسبت مناسب ریسک به بازده در معاملات است؛ همین‌طور عدم پیروی از فرامین استراتژی معاملاتی، از دیگر چالش‌هایی است که ریشه‌ی آن کاملاً روانی است.

البته ریشه‌ی بسیاری از مشکلات دیگر ازجمله تعمیم ذهنی نتایج معاملات و یا تخطی از قوانین مدیریت سرمایه نیز ریشه‌های روان‌شناختی دارد.
اما چطور یک معامله‌گر می‌تواند بدون خطا تحلیل‌های خود را در عمل بکار گیرد؟ پاسخ ساده آن این است که کافیست چالش‌های روان‌شناختی و عکس‌العمل‌های طبیعی ذهن خود را در برابر مخاطرات بشناسد و کم‌کم راه‌های مواجهه‌ی با آن را فراگیرد.
همچنین می‌بایست بتواند توان توقف در معاملات خود را نیز بسنجد، در بسیاری از مواقع، اگر شما معامله‌گر باشید، ریسک‌پذیری شما باعث کندی جریان نظم معاملاتی شما خواهد شد، ایجاد برنامه منسجم معاملاتی با تکیه بر روح معاملات و بهره‌گیری از تمرکز بر مبنای شناخت و تحلیل روان‌شناسانه‌ی معاملات می‌تواند احتمال موفقیت شما را در بازار سرمایه روزبه‌روز بالاتر ببرد.
این دوره به دلیل عدم ذخیره سود در سرمایه‌گذاری افراد طراحی‌شده که نمایی دیگر را از بازارهای سرمایه توضیح می‌دهد، مطالب ارائه‌شده آن‌قدر ساده و مهم هستند که قطعاً تأثیر مستقیمی بر روی کسب سود از بازار بورس خواهند داشت.
تسهیل‌گری ازجمله مواردی است که در این دوره در میان دروس و تحلیل‌های متداول خواهید آموخت، در دوره روانشناسی معاملات همچنین به لزوم اصلاح رفتار معاملاتی شما مبتنی بر تحلیل‌های شخصی‌تان در این بازار آموزش داده خواهد شد.
وقتی در رابطه با روانشناسی معامله صحبت می‌شود، منظور این نیست که قرار است روش تحلیلی شما تغییر کند، بلکه هدف اصلاح رفتار و حالات ناشی از معاملات است که بستری تحلیلی نیز داشته‌اند.
بهترین معامله‌گران کسانی هستند که حلقه مفقوده خود را پیدا کرده‌اند و این حلقه همین روانشناسی معاملات است. این دوره را باید بارها و بارها نگاه کنید و بارها مشکلات خود را مرور کرده و سعی کنید در جهت اصلاح قدم بردارید. در این دوره سعی شده‌است تا واقعاً تمام آنچه دراین‌بین اهمیت دارد از تمام وب و تجربه شخصی عنوان شود.
ما شما را با رویکردهای نوین معامله‌گری آشنا می‌کنیم، رویکردی که گرچه امروزه در بازارهای سرمایه‌ی جهان متداول است اما هنوز در ایران کمتر شناخته‌شده است.
کاربرد درست و شبیه‌سازی کاربردی دوره می‌تواند فانوسی پیش چشم راه سرمایه‌گذاری‌تان باشد.
در نکته آخر باید گفت، این دوره ویترینی از آینه تمام‌قد بازار سرمایه است و نباید به‌هیچ‌عنوان راحت از آن عبور کرد، همچنین سعی شده‌است تا پروژه دوره به‌صورت متمرکز و کاربردی تهیه شود و روند مطلوبی از رشد را در بستر سرمایه‌گذاری با شما طی کند.
دوره روانشناسی معاملات را نه برای کسب تجربه که برای شروع زندگی مالی خود با تکیه بر دانسته‌ها و تجارب متخصصان این حوزه، همراهی کنید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher قاسم کریمی

قاسم کریمی، مؤسس انجمن مديريت و انجمن بازار سرمايه دانشگاه شريف، دانش‌آموخته مهندسي نفت و کارشناسی‌ارشد مديريت كسب‌و‌كار در حوزه مالي (MBA Finance) از دانشگاه صنعتي شريف هستند.

از سوابق کاری ایشان می‌توان به كارشناس شركت فرابورس ايران، مشاور سرمايه‌گذاري شركت مديريت سرمايه كيان در حوزه تأمين مالي، كارشناس تحليل بنيادي بورس 24 به طور خاص صنعت پتروشيمي و مدرس دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال و بنيادي دانشگاه صنعتی شریف، تهران، اميركبير و دانشگاه‌هاي شهرستان‌ها، شعبه مركزي شركت كارگزاري مفيد، همكاري با سازمان‌ها و شركت‌ها اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
علی خدادوست 1399-05-23
در طول دوره چندبار اشاره به دوره "هوش مالی" شد، اما در مکتبخونه این دوره الان موجود نیست. آیا عنوان دوره تغییر کرده؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز سلام نام دوره به آموزش آشنایی با بورس و سرمایه گذاری تغییر کرده

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

شناختن کروکودیل در بازار سرمایه، شکار نشدن به‌وسیله آن‌ها و رعایت عواطف ذاتی، بخشی از هدف دوره روانشناسی معاملات است، در دریای معاملات، شناخت کشتی‌های امن معاملاتی به همان اندازه اهمیت دارد که شناخت خطرها!
چرا به آن‌ها کروکودیل معاملات می‌گوییم؟ 
داستان کروکودیل‌ها در روانشناسی معاملات از آن‌جایی شروع می‌شود که در استرالیای گرمسیر، کروکدیل‌های آب شور زیادی زندگی می کنند، شکارچیانی ترسناک و باهوش که می‌دانند باید برای چند روز یا چند هفته صبورانه منتظر بمانند تا شکاری بی خبر از همه جا به کناره‌ی آب بیاید و به وعده‌ی غذایی بعدی آنان تبدیل شود. آنان هوشمندانه غریزه‌ی خود را به کار می‌بندند. کروکدیل‌ها به استنادِ گزارش‌های بیشمار، یکی از موفق‌ترین و هوشمندترین موجوداتی هستند که تاکنون زیسته‌اند؛ آن‌ها از 200 میلیون سالِ پیش وجود داشته‌اند و بیشتر از دایناسورها دوام آورده‌اند.
آن‌ها بعد از انسان‌ها، موفق‌ترین شکارچیان هستند که در طولِ زمان تکامل یافته‌اند. معامله‌گران واقعی و موفق، شکارچیانی فرصت‌طلب‌اند که روانشناسی معاملات را به خوبی می‌دانند، شکارچیانی از این دست را در معاملات به عنوان موجوداتی می‌شناسیم که رفتارِ شکارِ خود را در بازار سرمایه و معاملات یاد می‌گیرند و در جای خود برای مدتی طولانی و تا نهایتِ تحملی که برای گرسنگی کشیدن دارند منتظر می‌مانند و درست در زمانِ مناسب با دقت و اعتمادِ به نفس فوق‌العاده، شکارِ خود را در این بازار قاپ می‌زنند.
در واقع، بسیار طبیعی است که بی‌خبر از همه جا، برای روزها و حتی هفته‌ها در جایی که این حیوانات هستند در بازار سرمایه شنا کنید ولی هیچ نشانه‌ای از وجود آن‌ها احساس نکنید، این همان چیزی است که ما در روانشناسی معاملات به شما می‌آموزیم، چگونگی جلوگیری از حمله‌ی ناگهانی آنان و تبدیل شدن به یک کروکودیل معاملاتی، شما طبق روانشناسی معاملات باید تحلیل روانشناختی درستی از مسائل داشته باشید. کروکدیل معاملاتی نیز در مباحث روانشناسی معاملات، شبیه کروکودیل واقعی  تک تیرانداز حیات معاملات است، کروکدیل ها تنها نیاز دارند تا یکبار در چند هفته غذا بخورند به این دلیل که هر بار شکاری بزرگ و با کیفیت به‌جای تعدادِ زیادی شکارِ کوچک و بی‌کیفیت نصیب آن‌ها می‌شود.
به عنوان یک معامله‌گر چیزهای زیادی است که می‌توانیم از کروکدیل‌ها در روانشناسی معاملات یاد بگیریم، ما در دوره روانشناسی معاملات آنان  را بهترین الگوی معامله‌گران معرفی می‌کنیم.
یک کروکدیل در واقع بهترین الگوی ما به عنوان یک معامله‌گر است، رفتار آن‌ها استعاره‌ای کامل از چیزی است که یک معامله‌گر باید بدان عمل کند. ما در بازار معاملات بی‌شک شکارچی هستیم، نه فقط به عنوان یک معامله‌گر بلکه انسان‌ها به‌طورِ طبیعی شکارچی هستند و این‌گونه رفتار می‌کنند. به عنوان معامله‌گر باید سعی کنیم از روش‌های کروکدیل‌ها در شکار بیاموزیم. ما باید منظم ، صبور و سازگار بوده و رویکردی روشمند داشته باشیم. همچنین روانشناسی معاملات به ما می‌آموزد که باید توانایی یادگیری سریع و پرهیز از موقعیت‌های پر ریسک را دارا باشیم. در دوره روانشناسی معاملات بیشتر درباره این عوامل صحبت می‌کنیم، این‌ها مفاهیمی هستند که ما به عنوان یک معامله‌گر باید بدانیم و انجام دهیم. صبور بودن زیاد در عرصه‌ی معاملات مهم است.
اگر تا به حال  کروکدیل ها را از نزدیک دیده باشید می دانید که در مورد چه موجودی صحبت می کنیم؛ در دنیای معاملات هم، روانشناسی معاملات سعی دارد تا عملکرد بازیکنان اصلی را به شما بیاموزد، تا زیادی طعمه‌ی کوچک، شما را به اندازه‌ی یک غذای بزرگ و آبدار خوشحال نکند! 

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  24 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 20 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته