آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua

poster
پیش‌نمایش دوره

چرا کار با فریمورک Love2D را یاد بگیریم؟ با استفاده از این فریمورک می توانید حتی با ضعیف ترین سیستم و بدون دردسر شروع به یادگیری ساخت بازی کنید و به دلیل سادگی کار با ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
سطح: پیشرفته
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مبانی ساخت بازی‌های دو بعدی

 آشنایی با فریمورک Love2D از سطح مقدماتی تا متوسط

 آشنایی با ساختار برنامه‌نویسی بازی با بررسی چند بازی نمونه

 آشنایی با روش استفاده از داکیومنت‌ها و منابع موجود هنگام کار

پیش‌نیاز‌ها

فریمورک Love2D از زبان لوا پشتیبانی می‌کند که در طول این دوره نیز با همین زبان برنامه‌نویسی انجام می‌شود، انتظار می‌رود شما از قبل با زبان برنامه‌نویسی لوا در حد متوسط آشنایی داشته باشید.

سرفصل‌های دوره آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua

مقدمه

در این فصل به نصب نرم افزارهای مورد نیاز و راه‌اندازی محیط اولیه می‌پردازیم و یک برنامه ساده نمونه انجام می‌دهیم.

  نصب و راه‌اندازی اولیه Love2D
مشاهده
"05:25  
  راه‌اندازی اولیه VSCode
مشاهده
"06:17  
  شروع کار با Love2D
"17:01  
  دیباگ‌کردن با استفاده از کنسول
"14:18  
ساخت بازی ساده پرنده

در این فصل یک بازی ساده را به صورت مرحله به مرحله جلو می‌بریم و در هر مرحله قابلیت‍‌ها و نکات جدیدی از فریمورک Love2D مورد آموزش و بررسی قرار می‌گیرد.

  بارگذاری فایل‌ها و نمایش تصویر
مشاهده
"13:20  
  ساخت آبجکت بازیکن
"15:05  
  تکمیل حرکات اصلی بازیکن
"11:14  
  اضافه‌کردن امتیاز و زمان
"13:08  
  مدیریت بازی با تعریف GameState
"09:59  
  دریافت سکه و امتیاز توسط بازیکن
"09:17  
  اضافه‌کردن صدا به بازی
"08:48  
آشنایی با کتابخانه‌ها و ماژول‌های جانبی و استفاده از آن‌ها

در این فصل روش اضافه‌کردن و استفاده از کتابخانه‌ها و ماژول‌های مختلف آموزش داده می‌شود، با استفاده از ماژول‌های جانبی زیادی که برای فریمورک Love2D وجود دارد می‌توان بسیاری از کارها را به سادگی و به سرعت انجام داد و از تکرار خیلی کارها جلوگیری کرد.

  مروری بر ماژول‌ها در زبان لوا
مشاهده
"13:15  
  اضافه‌کردن ماژول فیزیک
"06:54  
  اضافه‌کردن اجسام به دنیای فیزیک
"07:53  
  حرکت‌دادن اجسام فیزیکی
"06:58  
  اختصاص‌دادن تصویر به جسم فیزیکی
"08:32  
  طراحی مرحله با نرم افزار Tiled
"11:47  
  بارگذاری مرحله طراحی شده در بازی
"14:56  
  اضافه‌ کردن دوربین به بازی
"11:44  
  تکمیل مرحله و اضافه کردن سکه به نقشه بازی
"11:40  
  تشخیص برخورد بازیکن با سکه
مشاهده
"10:03  
  توضیحات تکمیلی در مورد ماژول‌های فیزیکی
"06:04  
  انیمیشن و چگونگی پیاده‌سازی آن از پایه
"12:01  
  انیمیشن با ماژول Anim8
"12:49  
بررسی چند بازی دیگر و نکات تکمیلی و جمع بندی نهایی

در این فصل چند بازی از قبل تکمیل شده را با هم بررسی می‌کنیم و نکات جدیدی توضیح داده می‌شوند، همچین ترفندهایی برای استفاده بهتر از نرم‌افزار VSCode آموزش داده می‌شود و در نهایت منابع و مراجع مربوطه معرفی شده اند که به کمک آن‌ها می‌توانید دانش خود را تکمیل‌تر کرده و مباحث بیشتری را یاد بگیرید.
 همچنین فایل‌های دوره در این ویدئو آخر همین فصل ضمیمه شده است، با بررسی نمونه بازی‌ها و پروژه‌های ارائه شده در این فایل‌ها می‌توانید دانش خود را تکمیل‌تر کنید و مباحث بیشتری در مورد ساخت بازی و ماژول‌های جانبی یاد بگیرید و با روش مناسب کدنویسی در بازی‌های بزرگ‌تر بیشتر آشنا شوید.

  ذخیره و به اشتراک گذاشتن پروژه‌ها
"04:10  
  بررسی بازی شوتر
"12:41  
  مختصری از شی‌گرایی در بازی Pong
"09:08  
  نکات و ترفندهایی از VSCode
"16:13  
  جمع بندی و معرفی منابع و مراجع
"08:01  

درباره دوره

چرا کار با فریمورک  Love2D را یاد بگیریم؟

 با استفاده از این فریمورک می توانید حتی با ضعیف ترین سیستم و بدون دردسر شروع به یادگیری ساخت بازی کنید و به دلیل سادگی کار با آن خیلی سریع  پیشرفت کرده و شروع به ساخت بازی کنید. همچنین می توانید از تکنیک هایی که در کار با این فریمورک یاد می گیرید در فریمورک ها یا موتورهای بازی سازی دیگر نیز استفاده کنید و کارهای قوی تر و بهینه تری انجام دهید. 

فریمورک Love2D یک فریمورک منبع باز و رایگان است که اولین بار در سال 2008 منتشر شد و همچنان فعال و در حال بروز رسانی است و به دلیل قدمت و محبوبیتی که دارد بسیاری برنامه های جانبی مربوط به ساخت بازی نیز از آن پشتیبانی می کنند، همچنین به دلیل سادگی کار و دردسترس بودن برای همه، مخاطبان زیادی دارد و منابع مناسبی برای کار با آن وجود دارد. این فریمورک نه تنها برای شروع و یادگیری مبانی ساخت بازی بسیار مناسب است بلکه به دلیل انعطاف بالا و قابلیت ها و ماژول های جانبی زیادی که دارد برای ساخت بازی های دو بعدی جدی و بزرگ نیز بسیار مناسب است. 

شاید با وجود موتورهای بازی سازی موجود که ابزارهای قدرتمندی به صورت گرافیکی و آماده همراه با خود دارند کار کردن با فریمورک ها و پیاده سازی بازی با کدنویسی کاری دشوار و غیر منطقی به نظر برسد اما کار با فریمورک های کد محور به دلیل باز بودن ساختار و آزادی عمل بیشتر، انعطاف بیشتری به توسعه دهنده می دهد و توسعه دهنده می تواند پروژه خود را دقیقا با مدل و ساختار مناسب همان کار پیاده سازی کند و جلو ببرد و در انتخاب ابزارها و مدل پیاده سازی آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

همچنین یادگیری کار با فریمورک هایی چون Love2D باعث می شود که فرد با روش انجام کارها و زیر ساخت موتورهای بازی سازی از ریشه آشنا شده و با دانشی که کسب می کند بتواند هنگام استفاده از موتورهای بازی سازی بزرگ و سایر ابزارها نیز بهتر خطایابی کند، بهتر پروژه رو مدیریت کند، راهکار مناسب تر را انتخاب کند و بطور کلی بهینه تر و تمیز تر پروژه را به پایان برساند.

آموزش این دوره در چه سطحی است؟

در این دوره فریمورک Love2D در سطح مقدماتی تا متوسط آموزش داده شده است و به بررسی تمامی جزئیات و همچنین ساختارهای مختلف و پیچیده برنامه نویسی و مدیریت پروژه کمتر پرداخته شده است، اما در طول دوره از داکیومنت ها و منابع جانبی بارها استفاده شده تا شما بتوانید با فراگیری روش جستجو در منابع موجود براحتی به مطالب و دانشی که نیاز دارید و در طول دوره پوشش داده نشده دست پیدا کنید و از آن ها استفاده کنید.

تئهمچنین پروژه های تکمیلی و منابع مختلف بصورت فایل در قسمت پایانی همراه دوره ضمیمه شده است که می توانید با بررسی و مطالعه آن ها مطالب و مباحث بیشتری از سطوح بالاتر را نیز فرا بگیرید و استفاده کنید.

این دوره مناسب چه کسانی است و چه پیش نیاز هایی لازم دارد؟

این دوره برای تمام افرادی که به ساخت بازی علاقه دارند مناسب است، فریمورک Love2D از زبان لوا پشتیبانی می کند که یک زبان ساده اما در عین حال بسیار سریع و سبک و منعطف می باشد، انتظار می رود قبل از شروع این دوره به زبان لوا در حد متوسط مسلط باشید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher نوید ترابی

نوید ترابی فارغ‌التحصیل رشته برق-الکترونیک در مقطع کارشناسی است. وی بیش از 20 سال تجربه فعالیت حرفه‌ای در حوزه الکترونیک و کامپیوتر و زمینه‌های مرتبط با آن‌ها را دارد، در طول این سال‌ها در پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی زیادی بصورت مستقل یا تیمی فعالیت و همکاری داشته است و همچنین چندین مقام برتر در مسابقات بین المللی ربوکاپ را در کارنامه خود دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

دوره آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua

ساخت بازی در یونیتی محبوبیت زیادی میان علاقه‌مندان به بازی‌سازی پیدا کرده است؛ چرا که این موتور بازی‌سازی بسیار پرقدرت بوده و یادگیری و کار کردن با آن در مقایسه با موتورهای دیگری راحت است. به کمک این نرم‌افزار علاوه بر امکان ساخت بازی برای پلتفرم‌های مختلف به صورت ۳بعدی را داریم، می‌توانیم بازی‌های ۲بعدی را هم به شکلی کاملاً حرفه‌ای و باکیفیت بسازیم. در این دوره از مکتب خونه با آموزش ساخت بازی دوبعدی با فریمورک Love2d و زبان Lua همراه شما عزیزان هستیم. 

پیش‌نیازهای دوره 

شما به عنوان دانشجوی دوره آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua باید قبل از شرکت در این دوره مهارت‌ها و اطلاعات اولیه‌ای داشته باشید؛ زیرا مباحثی وجود دارند که در صورتی که مدرس بخواهد همراه آموزش Love2d ارائه دهد، زمان دوره به شدت افزایش پیدا کرده و به نوعی برای مخاطب خسته‌ کننده خواهد بود. 

برای ساخت بازی در هر پلتفرم و با هر ابزاری ابتدا باید یک زبان برنامه‌نویسی متناسب با آن را یاد بگیرید. از این رو لازم است قبل از ثبت‌نام در این دوره زبان Lua را در حد متوسط فرا گرفته باشید. همچنین بهتر خواهد بود در مورد مفاهیم اولیه مانند فریمورک، گرافیک بازی و موتور بازی‌سازی مطالعه کنید تا در روند آموزش دچار سردرگمی نشوید.

البته مدرس در حدی که سرفصل‌های دوره اجازه داده‌اند توضیحات لازم در این زمینه را ارائه می‌دهد. اما داشتن دانش تکمیلی و اضافی می‌تواند سرعت یادگیری و درک مطلب شما را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. 

فریمورک Love2d چیست؟

خیلی خلاصه و کوتاه می‌گوییم که فریمورک Love2d یک ابزار قدرتمند برای ساخت بازی دوبعدی در محیط یونیتی است. با این ابزار می‌توانید برای پلتفرم‌هایی مانند اندروید بازی تولید کنید. از این رو این دوره‌ را می‌توانیم با نام «آموزش ساخت بازی اندروید با Unity» نیز معرفی کنید. 

زبان برنامه‌نویسی Lua

در ادامه معرفی آموزش ساخت بازی اندروید با فریمورک Love2d و زبان Lua لازم است کمی بیشتر با این زبان آشنا شوید. حتماً اطلاع دارید که زبان‌های برنامه‌نویسی انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آن‌ها زبان‌های اسکریپت نویسی هستند. این زبان‌ها به دلیل ماهیتی که دارند سرعت زیادی نسبت به زبان‌های دیگری فراهم می‌کنند. به همین دلیل بهترین گزینه برای صنعت بازی‌سازی به شمار می‌روند. Lua یک زبان اسکریپت‌ نویسی است که به عنوان سریع‌ترین زبان میان همتایان خود شناخته می‌شود.

جالب است بدانید از زبان برنامه‌نویسی Lua در موتور‌های بازی‌سازی دیگری مانند Defold، CryEngine، Kite2D، Solar2D، Love2D، Leadwerks، RobloxStudio، Lumberyard نیز استفاده شده است. این واقعیت می‌تواند نشان از قدرت و محبوبیت بالای زبان Lua   میان برنامه‌نویسیان و صاحب امتیازان موتور‌های بازی‌سازی باشد. پس در صورت یادگیری این زبان می‌توانید دنیایی جدید را تجربه و فرصت‌های کسب‌وکار زیادی را برای خود ایجاد کنید. 

دستاورد آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua چه خواهد بود؟

آموزش بازی سازی قبل از هر چیزی به ما کمک می‌کند با ورود به دنیایی متفاوت بتوانیم جهانی در طول شبانه روز در ذهن خود می‌سازیم را تبدیل به محصولی بصری و قابل مشاهده و کنترل کنیم. از این رو به جرئت ادعا می‌کنیم که بازی‌سازی بهترین سرگرمی برای افرادی است که قوه تخیل و تصور بالایی دارند. 

در آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua یاد می‌گیرید بازی‌هایی دوبعدی برای موبایل با سیستم‌عامل اندروید بسازید. بر خلاف باور افراد ناآگاه در این زمینه باید بگوییم بازی‌های دوبعدی موفق و معروف زیادی در سطح جهان وجود دارند که بسیاری از ما زمان زیادی را در طول روز به آن‌ها اختصاص می‌دهیم.

دستاورد بعدی برای شما این است که با قدرت و قابلیت‌های زبان Lua بیشتر آشنا خواهید شد. در واقع اگر این زبان را در سطح متوسط می‌دانید، پس از گذراندن این دوره در صورتی که دقت و توجه لازم را به خرج دهید و طبیعتا تمرین کافی انجام داده باشید به سطح پیشرفته ارتقا می‌یابید. 

چرا باید بازی‌ ۲ بعدی بسازیم؟

کسانی که به صنعت بازی‌سازی علاقه دارند و به دنبال دوره آموزش ساخت بازی هستند باید بدانند که ساخت یک بازی به کمک کامپیوتر در دو حالت دوبعدی و سه‌بعدی قابل انجام است. از آنجایی که انسان موجودی کمال طلب است، دوست دارد بهترین حالت را یاد بگیرد. از این رو وقتی از ساخت بازی صحبت می‌کنیم بازی‌های سه‌بعدی اولین پیشنهاد ذهن او برایش خواهد بود.

اما باید توجه داشته باشیم که این صنعت از حالت ۲بعدی شروع شده است. شاید بر این باور باشید که دوران بازی‌های دوبعدی تمام شده و بهتر است مستقیم سراغ یادگیری بازی‌سازی سه‌بعدی برویم. اما فراموش نکنید که گوشی‌های هوشمند هنوز توانایی لازم برای اجرای بازی‌های با گرافیک بالا را ندارند. همچنین به دلیل تقاضای بالایی که وجود دارد بسیاری از بازی‌های ساخته شده برای این پلتفرم به صورت دوبعدی ساخته شده‌اند. 

به‌عنوان‌مثال شاید اطلاع نداشته باشید که در بازی معروفی مانند کلش‌اف‌کنز به صورت گسترده‌ای از المان‌های دوبعدی استفاده شده است. حجم استفاده از این المان‌ها به قدری در این بازی زیاد بوده که بسیاری آن را یک بازی دوبعدی می‌شناسند.

اگر این مثال و هزاران مثال موفق و معروف دیگر را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که صنعت بازی سازی به شکل دوبعدی می‌تواند گستره، محبوبیت و بازدهی اقتصادی بسیاری بیشتری نسبت به بازی‌های ۳بعدی داشته باشد. به علاوه این که هزینه ساخت این نوع بازی‌ها بسیار پایین‌تر بوده و برای یادگیری و حرفه‌ای شدن در آن نیاز به سرمایه زیادی نداریم. 

این آموزش برای چه کسانی مناسب است؟

در این آموزش سعی شده ساختارها و تکنیک‌های ساده اما پرکاربرد و بهینه برنامه‌نویسی به کار رود. در طول آموزش سعی شده از داکیومنت‌ها و منابع جانبی به بهترین شکل ممکن استفاده شده و از وابستگی دانشجو به دوره پیش رو جلوگیری شود. این روش آموزش سال‌هاست که توسط بهترین مدرس‌ها و مربیان در سراسر جهان استفاده شده و مورد استقبال قرار گرفته؛ بنابراین با اطمینان کامل ادعا می‌کنیم که استاندارد‌های جهانی آموزش در این دوره تا حد قابل قبولی رعایت شده است.

نتیجه این که هیچ محدودیت سنی، صنفی و تخصصی برای گذراندن این دوره ندارید. تنها مسئله مهم و اساسی داشتن مهارت و دانش کافی در زبان‌ Lua است که یادگیری آن هم بسیار ساده بوده و زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. در صورت تمایل می‌توانید از دوره آموزش زبان برنامه‌نویسی Lua که توسط مدرس همین دوره آقای نوید ترابی در مکتب خونه منتشر شده استفاده کنید. 

سرفصل‌های آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua

فصل اول این آموزش را با عنوان «مقدمه» شروع می‌کنیم. در این فصل با نحوه راه‌اندازی اولیه فریمورک Love2d و محیط برنامه‌نویسی vscode آشنا خواهید شد. سپس شروع به کار با این فریمورک کرده و قبل از هر کاری مهم‌ترین بخش برنامه‌نویسی که خطایابی است را در Love2d و کنسول یاد می‌گیرید.

در فصل بعدی سراغ مباحث کمی پیشرفته‌تر در مورد فریمورک Love2d و ساخت المان‌های گرافیکی می‌رویم. این مباحث عبارت‌اند از: 

·       بارگذاری فایل‌های تصویری و گرافیکی مورد نیاز

·       ساخت آبجکت بازیکن یا همان کاراکتر بازی

·       طراحی حرکات اصلی بازیکن

·       اضافه کردن المان‌های زمان و امتیاز به بازی

·       آموزش نحوه مراحل مدیریت بازی 

·       دریافت سکه و امتیاز توسط بازیکن

·       افزودن صدا به بازی

این مفاهیم را بر اساس یک پروژه ساده تحت عنوان «ساخت بازی پرنده ساده» مورد بررسی و آموزش قرار می‌دهیم. سپس باید بتوانید بازی خود را تکمیل و به استاندار‌های رایج نزدیک کنیم. برای این منظور لازم است با مفاهیم و ابزارهای پیشرفته‌تر فریمورک Love2d و زبان Lua آشنا شویم. این مباحث را در فصل سوم در قالب ۱۳ جلسه فرا می‌گیرید. فصل آخر نیز به بررسی نکات تکمیلی اختصاص داده شده است.

در مجموع ۲۹ جلسه ویدئویی را در ۵ ساعت می‌گذرانید تا در کم‌ترین زمان ممکن بتوانید وارد دنیای پرهیجان بازی‌سازی شوید. دنیایی که شاید هیچگاه نتوان پایانی برای آن تصور شد. 

دانشجویان این آموزش دسترسی دائمی به فایل‌های آن خواهند داشت. به این معنی که حتی در صورت ارائه آپدیت هیچ نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارند. همچنین تمام فایل‌های قابل دانلود و ذخیره‌سازی در سیستم شخصی خودتان هستند. پس محدودیتی هم از نظر دسترسی به دوره تجربه نمی‌کنید.

آموزش ساخت بازی با مکتب خونه

اگر به ساخت بازی و به طور کلی این صنعت پر زرق و برق علاقه دارید، هر چه زودتر راهی برای یادگیری و ورود به دنیای آن پیدا کنید؛ زیرا سرعت پیشرفت و تحول آن بسیار زیاد بوده و هر روز رونق بیشتری پیدا می‌کند. در مکتب خونه انواع دوره آموزش برنامه نویسی و آموزش بازی سازی برای این هدف موجود است.

منابع آموزش زیادی در مکتب خونه در این زمینه وجود دارند. اما پیشنهاد ما برای شما این است که از پایه‌ای‌ترین ابزارها و مباحث برای شروع کمک بگیرید. حرف آخر این که اگر شرایط و زمان لازم برای یادگیری این مهارت را دارید تردیدی در خرید آموزش ساخت بازی با فریمورک Love2d و زبان Lua به خود راه ندهید. با خرید این دوره با یک سرمایه‌ گذاری اندک می‌توانید وارد کسب‌وکاری بزرگ خواهید شد. 

 

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)