آموزش طراحی دوبعدی با نرم‌افزار اتوکد

poster
پیش‌نمایش دوره

نرم افزار اتوکد یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین نرم افزارهای طراحی دوبعدی و سه بعدی در جهان بوده که محصول شرکت اتودسک می باشد.این نرم افزار برای مهندسان مکانیک، عمران، معماری، برق، ... ادامه

برگزارکننده:  آکادمی نیک‌درس  آکادمی نیک‌درس
مدرس دوره:

برگزارکننده:

آکادمی نیک‌درس
4 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 نکات و ترفندهای طراحی در اتوکد

 اصول کار با نرم‌افزار اتوکد دوبعدی

 طراحی یک نقشه پلان به طور کامل

 اصول طراحی پارامتریک

پیش‌نیاز‌ها

این آموزش بدون پیش‌نیاز و از ابتدا مطالب قدم به قدم توضیح و تشریح می‌شود و مبنای تدریس بر عدم آشنایی مخاطب و مهارت‌های کار با نرم‌افزار اتوکد است.

سرفصل‌های دوره آموزش طراحی دوبعدی با نرم‌افزار اتوکد

اصول طراحی با نرم افزار اتوکد

در این بخش با موارد زیر در حین حل مثال‌ها آشنا خواهید شد.

  • بررسی انواع دسته بندی دستورات کاربردی
  • تفاوت حالت های نماد ماوس
  • نحوه ثبت دقیق مختصات در طراحی
  • نحوه اندازه دهی بر اساس دکارتی و قطبی
  • بررسی اصول طراحی دوبعدی
  • بررسی کاربرد OSnap
  • بررسی مفهوم EndPoint، Mid Point، Center، Tangent و …
  • کاربرد و نحوه اجرای دستورات اصلی ترسیم مانند Line، Polyline، Circle و Rectangle
  • کاربرد و نحوه اجرای دستورات فرعی ترسیم مانند Arc، Ellipse، Polygon و Spline
  • بررسی تفاوت دستورات Line و Polyline
  • کاربرد و نحوه اجرای دستورات اصلی ویرایشی مانند Trim، Extend، Erase، Fillet و Chamfer
  • کاربرد و نحوه اجرای دستورات فرعی ویرایشی مانند Move، Rotate، Copy، Explode، Scale و Stretch
  • کاربرد و نحوه اجرای دستورات کپی منظم مانند Mirror، Rectangular Array، Polar Array و Path Array
  • کاربرد دستور Offset
  • نحوه ایجاد هاشور با Hatch
  • بررسی کاربرد دستور Multi Line
  • نحوه تنظیم Style برای دستور Multi Line
  • نحوه تنظیم فاصله و جهت Multi Line
  • اصول کار با ابزارهای Tool Palettes
  بررسی انواع دسته بندی دستورات کاربردی و تفاوت حالت های نماد ماوس
مشاهده
"20:18  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش اول
"16:48  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش دوم
"17:31  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش سوم
"14:08  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش چهارم
"09:38  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش پنجم
"16:50  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش ششم
"18:03  
  بررسی اصول طراحی دوبعدی با مثال - بخش هفتم
"11:51  
  ترسیم پلان - بخش اول
"24:07  
  ترسیم پلان - بخش دوم
"49:02  
  نکات تکمیلی دستورات
"18:48  
کار با لایه ها و بلوک ها
  بررسی مفهوم و کاربرد لایه‌ها
مشاهده
"25:26  
  بررسی مفهوم بلوک و نحوه ایجاد بلوک جدید
"16:18  
  بررسی مفهوم بلوک هوشمند
"16:32  
کار با ابزارهای نمایشی در طراحی
  بررسی انواع اندازه گذاری در نرم افزار اتوکد و معرفی اندازه گذاری خطی، مورب، دایره ای، کمان
مشاهده
"27:31  
  نحوه اندازه گذاری زنجیره ای و پلکانی
"11:32  
  اصول کار با متن در اتوکد
"15:48  
  نحوه کار با جدول
"17:31  
اصول طراحی پارامتریک در اتوکد
  بررسی مفهوم طراحی پارامتریک و دسته‌بندی دستورات طراحی پارامتریک - بخش اول
"24:38  
  بررسی مفهوم طراحی پارامتریک و دسته‌بندی دستورات طراحی پارامتریک - بخش دوم
"13:28  
  فنون طراحی پارامتیک با حل مثال - بخش اول
"14:04  
  فنون طراحی پارامتیک با حل مثال - بخش دوم
"16:43  
اصول کار با Layoutها و چاپ نقشه
  بررسی مفهوم و کاربرد Layout و نحوه ایجاد، حذف و ویرایش Layout
"18:21  
  تنظیم پلاتر برای Print دقیق و با کیفیت و نحوه کار با پرینترهای مجازی
"18:12  
نکات و ترفندها
  نکات کاربردی در طراحی
"25:38  

درباره دوره

نرم افزار اتوکد یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین نرم افزارهای طراحی دوبعدی و سه بعدی در جهان بوده که محصول شرکت اتودسک می باشد.این نرم افزار برای مهندسان مکانیک، عمران، معماری، برق، طراحان صنعتی و … تا حد زیادی جهت طراحی لازم است.

نرم افزار اتوکد در بخش های مختلفی قابل تدریس است که در این دوره، به بخش آموزش اتوکد دوبعدی از صفر تا صد پرداخته و نکات و ترفندهای طراحی به همراه اصول کار با نرم افزار اتوکد دوبعدی فراگرفته می شود.در این دوره اصول صحیح کار با نرم افزار اتوکد به همراه اصول صحیح نقشه خوانی و نقشه کشی نیز آموزش داده می‌شود و مخاطب را از آموزش های دیگر بی نیاز می کند.

لازم به ذکر است که برای انتقال بهتر مفاهیم، در این دوره یک نقشه پلان به طور کامل طراحی شده و تا حد امکان نکات و ترفندهای مورد نیاز جهت طراحی بهتر توضیح داده شده است.همچنین در ادامه آموزش، روش طراحی پارامتریک نیز آموزش داده شده است که بسیار کاربردی بوده و توانایی انجام طراحی انواع طرح های دوبعدی را به شما خواهد شد.

پس از گذراندن این دوره آموزشی، شما قادر خواهید بود که 99 درصد طرح های دوبعدی در زمینه های مختلف را به طور کامل طراحی نموده و بخش های مختلفی همچون اندازه، گذاری، ثبت متن، لایه گذاری، کار با Layout و … را نیز به طور کامل داشته باشید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمدرضا سعادتی

محمدرضا سعادتی دارای کارشناسی مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بوده و همچنین دارای رتبه دوم کشوری در المپیاد ملی و مهارت و نیز کمک مربی این المپیاد می‌باشد. وی سابقه فعالیت در پروژه‌های هوشمندسازی منازل (BMS)، هواپیمای خورشیدی، تیم رباتیک فوتبالیست، تیم طراحی میکرولنز موبایلی و چندین پروژه دیگر را دارد. تسلط کامل ایشان به نرم‌افزارهای مهندسی مکانیک همچون، اینونتور، سالیدورک، اتوکد، NX و … باعث گردیده که ایشان بتوانند با کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی صنعتی زیادی همکاری نمایند. همچنین ایشان در مجتمع فنی تهران و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف در زمینه‌های مهندسی مکانیک و انیمیشن‌سازی سابقه تدریس دارند.

 
مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1403-02-21
سلام چطور کل دوره رو دانلودکنم؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ انشاالله در صورت امکان در آینده امکان دانلود یکجا برقرار خواهد شد. چنانچه دوره ای امکان دانلود داشته باشد، لینک دانلود با دو کیفیت در پایین هر ویدیو قرار داده شده است.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

دوره آموزش ترسیم دو بعدی در اتوک

آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد آموزشی جامع و کامل است که شما را برای ایجاد برترین پروژه‌ها در صنایع مختلف راهنمایی می‌کند. این آموزش نیازمند سپری کردن دوره مقدماتی اتوکد هستند و کاربردهای و مزایای زیادی دارد. غالبا چنین اموزش‌هایی برای مهندسین و دانشجویان رشته‌های فنی مناسب هستند. شما نیز برای ترسیم برترین و خارق‌العاده‌ترین طرح‌ها از یک پروژه می‌توانید اتوکد را برگزینید؛ به شرط این که آموزش اتوکد دو بعدی رایگان را پشت سر گذاشته باشید و در زمینه کار با این برنامه حرفه‌ای شده باشید. 

آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد؛ آموزشی برای خلق طرح‌های ذهنی شما

نرم‌افزار اتوکد یا به اختصار (CAD) نرم افزاری ویژه و کاربردی برای طراحی و ترسیم نقشه‌های مختلف به صورت دو بعدی و سه بعدی است. یادگیری نحوه کار با این نرم افزار برای آن دسته از افراد علاقمند به طراحی کاملا ضروری و مهم است. با شرکت در دوره‌های آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد می‌توانید استانداردهای نقشه کشی و ابزارهای کاربردی در این برنامه را به خوبی بشناسید. سپس برای خلق ایده‌آل‌ترین طرح‌های دو بعدی ابزارها و آیتم‌های مختلف معرفی شده در آموزش نقشه کشی با اتوکد را مورد استفاده قرار دهید.

کاربرد آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد

فرقی ندارد که طراحی دو بعدی یا طراحی سه بعدی اتوکد مد نظر شما است؛ در هر حالت این نوع از طراحی‌ها دارای کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف هستند:

  •   اولین کاربرد مهمی که اتوکد دارد طراحی معماری است. مهندسین معماری می‌توانند برای ایجاد طرح‌های ساختمان نما و طرح داخلی و خارجی ساختمان از این برنامه استفاده کنند.
  • در صنعت مهندسی مکانیک برای طراحی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و قطعات مرتبط با صنایع می‌توان این نرم‌افزار را به کار بست.
  •  برای طراحی الکتریکال پروژه‌های مختلف از جمله طراحی بهینه سیستم‌های برق ساختمان و ایجاد نقشه‌های الکتریکال منسجم می‌توان اتوکد را انتخاب نمود.
  •  امروزه نقشه‌هایی که در سامانه اطلاعات جغرافیایی وجود دارند نیز از طریق اتوکد پشتیبانی می‌شوند این برنامه می‌تواند داده‌های مکانی را تحلیل نموده و نقشه‌هایی متناسب با همین داده‌ها ایجاد نماید.
  •  برای ایجاد نقشه‌های زمینی همچون نقشه شهرها، نقشه مسیریابی، نقشه لوله کشی در صنایع مختلف و مواردی از این قبیل اتوکد کاربرد دارد. در واقع این ابزار قدرتمند می‌تواند طرح‌های حرفه‌ای از آنچه که شما به آن نیاز دارید بیافریند و روی کاغذ طرح را ترسیم کند. 

سرفصل آشنایی با دستورات اصلی طراحی دو بعدی در اتوکد؛

پیش از این که بدانیم نحوه کار با اتوکد دو بعدی چیست، می‌خواهیم دستورات اصلی این برنامه را بشناسیم‌. چند مورد از مهم‌ترین دستورات طراحی دو بعدی اتوکد موارد زیر هستند:

1. خطوط (Line): با استفاده از این دستور می‌توانید خطوطی افقی، خطوطی مورب یا خطوطی عمودی روی شکل مورد نظر خود ایجاد کنید.

2. دایره (Circle): با کمک این دستور امکان ایجاد دایره‌های داخلی و اشکال گرد در طرح وجود دارد.

3. مستطیل (Rectangle): از طریق دستور مستطیل قادر خواهید بود انواع مستطیل‌ها و مربع‌های کوچک و بزرگ را در طرح ایجاد کنید و اشکال دو بعدی خلق نمایید. 

4. قلم‌زنی (Polyline): این دستور زمانی که اشکال و نقشه‌های پیچیده‌تر در حال ایجاد باشند به کارتان می‌آید. با استفاده از آن می‌توانید خطوط چند ضلعی ایجاد کنید. 

5. قوس (Arc): با دستور قوس و منحنی امکان ایجاد انواع قوس‌ها و منحنی‌ها در طرح مورد نظر وجود دارد. 

6. متن (Text): ممکن است نیاز به ایجاد متن روی طرح داشته باشید که با استفاده از برچسب متن می‌توانید در نقاط مختلف طرح خود متن قرار دهید. کافی است از ابزار تکست استفاده کنید. 

7. ترسیم اندازه ‌گیری (Dimension): اندازه گیری از مهم‌ترین اصول اتوکد است. با این دستور شما می‌توانید اندازه اشیاء مختلف ایجاد شده و اضلاع آن‌ها را تعیین کنید.

معرفی دوره آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد

نرم‌افزار اتوکد در بخش‌های مختلفی تدریس می‌شود و نکات و ترفندهای زیادی دارد. برای این که به بهترین شکل ممکن اتوکد به شما آموزش داده شود، این نرم‌افزار به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. یکی از بخش‌های قابل آموزش در دوره‌های آموزش اتوکد آموزش اتوکد دو بعدی است. در این دوره‌ها دستورات ابتدایی و پیشرفت اتوکد را می‌شناسید، نحوه کار با لایه‌ها را یاد می‌گیرید، چگونگی استفاده از ابزارهای ویرایش را درک می‌کنید و در نهایت با شرکت با کار روی پروژه‌های عملی مهارت خود را ارتقا می‌دهید. 

این دوره‌ها کیفیت بالایی دارند و با محتوای مناسب خود اخیراً مخاطب بسیاری را جذب کرده‌اند. شما نیز اگر می‌دانید به دوره آموزش اتوکد رایگان در شغل خود نیاز دارید، همین حالا از طریق مکتب خونه و دوره‌های موجود آن فرآیند یادگیری اتوکد را آغاز کنید. 

سرفصل‌های آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد

برای این که طرح‌های دو بعدی از پروژه‌های مختلف در اتوکد ایجاد شوند، نیازمند یک نقشه و راهنما هستید. در واقع شما باید مراحلی را طی کنید تا هر آنچه که در ذهن خلاقتان وجود دارد را به یک تصویر عینی تبدیل نمایید. این کار گرچه پیچیدگی‌های خود را دارد اما کاری غیر ممکن نیست. ما در ادامه مهم‌ترین سرفصل‌‌های مربوط به نکات و ترفندهای ترسیم دو بعدی در آموزش اتوکد را معرفی می‌کنیم:

ایجاد نقشه جدید

در گام اول از ترسیم دو بعدی طرح‌ها در اتوکد باید فایل تمرینی اتوکد وارد برنامه شود. پس از انتخاب فایل تنظیمات مربوط به  واحدهای پروژه و مقیاس آن را انجام دهید و وارد مرحله بعد شوید.

تعیین مختصات پروژه

اتوکد ابزارها و دستورات مختلفی دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید مختصات پروژه خود را تنظیم کنید. با کمک این دستورات امکان تعیین نقاط مختلف و خطوط ترسیم شکل وجود دارد.

ترسیم اشکال ابتدایی

سرفصل دیگر اموزش کار با اشکال ابتدایی است. شما با استفاده از ابزارهای اتوکد می‌توانید اشکال ابتدایی و اولیه پروژه خود را ایجاد کنید. مربع‌ها، مستطیل‌ها و دایره‌ها در این گام به کمک شما می‌آیند تا یک طرح ابتدایی از پروژه مد نظر ایجاد شود. به کارگیری صحیح انواع اشکال در این بخش می‌تواند مراحل پیچیده بعدی را برایتان تسهیل کند.

ترسیم اشکال پیچیده در طراحی

در اسن سرفصل به شما آموزش داده می‌شود که چگونه جزئیات بیشتری در تصویر طراحی شده ایجاد کنید. در این مرحله به منحنی‌ها و چند ضلعی‌ها نیاز دارید. از طریق نوار ابزار اتوکد هر آنچه که باید به تصویر افزوده شود را انتخاب کرده و پس از تعیین محل قرار گیری، آن‌ها را اضافه کنید.

طراحی لایه‌ها

حال باید لایه‌هایی را در طرح‌ خود ایجاد کنید تا ترسیم اولیه طرح سارماندهی شود.  پس از آن هم با کمک ابزارهای ویرایش به جابجا کردن، چرخش اشیا و تغییر موقعیت آن‌ها بپردازید تا طرح ایجاد شده دقیقا با همان چیزی که مد نظر شما است، تطابق پیدا کند.

بیان اصول طراحی پارامتریک

در این بخش از آموزش‌ها الگوریتم‌های کامپیوتری که برای طراحی و ساخت محصولات و پروژه‌های حرفه‌ای کاربرد دارند را خواهید شناخت. این قسمت به شما کمک می‌کند بهترین سبک طراحی را انتخاب کنید و ایده‌های خود را به خوبی در طرح ایجاد شده متجلی سازید. 

شما برای این که با دقت بالا طرح‌هایی باکیفیت از پروژه‌های مد نظر خود را ایجاد کنید، باید در دوره‌های آموزش دو بعدی و آموزش اتوکد سه بعدی صنعتی شرکت نمایید. دوره‌های کامل و جامعی که مکتب خونه برایتان در نظر گرفته است، مهارت‌های شما را رشد می‌دهند و دستتان را آماده ایجاد طرح‌های دو بعدی و سه بعدی جالب می‌کنند.

اهمیت و مزایای آموزش ترسیم دو بعدی اتوکد

برای افرادی که در زمینه طراحی و مهندسی فعالیت گسترده‌ای دارند، آموزش ترسیم دو بعدی از طریق اتوکد آموزشی کاملا کارآمد است. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که در دسترستان هست، طرح‌های خود را با دقت کاملا بالا ایجاد کنید و در صنایع مختلف پروژه‌هایی ایده‌آل خلق نمایید. افزون بر آن، به سرعت می‌توانید برای بهبود طرح‌های خود و پیاده سازی ایده‌های جدیدی که دارید، اتوکد را مورد استفاده قرار دهید. برخی دیگر از مزایای مهمی که پس از گذراندن دوره‌های آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد می‌توانید به آن‌ها دست یابید، موارد زیر هستند:

·         اشتراک گذاری سریع و آسان طرح‌های ایجاد شده 

·         افزایش مهارت‌های کار با اتوکد برای پیشرفت شغلی و فعالیت در بازار کسب درآمد

·         ایجاد طرح‌های سازماندهی شده حرفه‌ای و پیچیده با جزئیات زیاد

·         امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات لازم با سرعت بالا

·         کاربرد در زمینه‌های مختلف مهندسی، طراحی صنعتی، معماری و .... 

پیش نیازهای شرکت در دوره آموزش اتوکد

پیش از این که در دوره‌های طراحی دو بعدی از طریق اتوکد شرکت کنید باید پیش نیازهای این آموزش‌ها را بشناسید. اطلاع از اصول کار با اتوکد و چگونگی حرکت دادن ماوس برای استفاده از آیتم‌های مختلف این برنامه جزو مهم‌ترین پیش نیازهایی است که در طراحی دو بعدی به آن نیاز خواهید داشت. 

علاوه بر آن لازم است استانداردهای نقشه ‌کشی از طریق اتوکد را بدانید، واحدهای اندازه گیری آن را بشناسید و درک عمیقی از نمادها و خطوط این برنامه به دست بیاورید. همچنین آگاهی از مقیاس، نوع برش و مقاطع اتوکد الزاماتی هستند که قبل از شرکت در دوره آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد به آن نیاز پیدا خواهید کرد. پس اگر هنوز چیزی از اتوکد نمی‌دانید، همین حالا وقتش رسیده است که استارت کار را بزنید و پس از آموزش مقدماتی اتوکد وارد آموزش‌های حرفه‌ای همچون طراحی دو بعدی و طراحی سه بعدی طرح‌های مختلف شوید.

دوره آموزش اتوکد صنعتی دو بعدی مناسب چه افرادی است؟

در کل هر فردی که به نوعی در کسب و کار خود با نقشه و نقشه کشی یا طراحی سر و کار دارد، نیازمند دوره‌های آموزشی اتوکد است. فرقی ندارد شما مهندس هستید یا دانشجو؛ در هر حالت اگر برای یادگیری اتوکد اقدام کنید، در آینده‌ای نه چندان دور این نرم افزار حرفه‌ای به کمکتان خواهد آمد تا بهترین طرح‌ها را ایجاد کنید. افراد زیر بیش از هر فرد دیگر به آموزش ترسیم دو بعدی در اتوکد نیاز دارند:

·         دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی

·         مهندسین برق، شیمی، مکانیک، عمران و معماری

·         دانشجویان و مهندسین رشته شهرسازی و جغرافیا

·         افراد علاقمند به کسب درآمد از طریق نرم‌افزار اتوکد و ترسیم نقشه و طرح

مکتب خونه؛ مرجع اصلی یادگیری اتوکد

افرادی که علاقمند به یادگیری طراحی با اتوکد هستند، با شرکت در دوره‌های آموزشی مکتب خونه می‌توانند مهارت خود را ارتقا دهند. افزون بر مهارت اندوزی، قادر به کسب درآمد هم خواهند بود‌. این دوره‌ها کامل هستند و تمامی نکات و اصول طراحی دو بعدی یا حتی طراحی سه بعدی از طریق اتوکد را برایتان شرح می‌دهند. اگر با کنجکاوی تمام دل به این دوره‌ها بدهید، در انتهای دوره به شکلی حرفه‌ای با اتوکد کار خواهید کرد. همچنین می‌توانید از سایر آموزش‌های مرتبط با اتوکد که مکتب خونه برای شما در نظر گرفته است، استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید دوره‌های آموزش اتوکد با کارشناسان ما در ارتباط باشید.