آموزش مبانی سیاست‌گذاری و حکمرانی

poster
پیش‌نمایش دوره

دوره مبانی سیاست‌گذاری و حکمرانی در تلاش است تا مخاطبین خود را با ضروری ترین مفاهیم و موضوعات این حوزه آشنا کند. اساسا نقدهای زیادی به شیوه اداره کشورها می‌شود و بسیاری از مردم و ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4.8 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  14 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 7 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 نحوه مواجهه واقعی با مسائل

 طرح بحث‌های علمی متناظر با بوم ایران

 نقد و بررسی رویکردهای متنوع جهانی موجود به مقوله حکمرانی و انواع سیاست‌ها

 بررسی تئوری‌های نظری مهم در امر اداره عمومی

پیش‌نیاز‌ها

برای گذراندن این درس پیشنیاز خاصی نیاز نیست اما افرادی که مطالعات جانبی در حوزه‌های مرتبط به علوم انسانی و سیاستی داشته‌اند می‌توانند بهره بیشتری از مطالب داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود برای استفاده بیشتر از این مفاهیم، منابع و مواردی که اساتید در حین تدریس به آن‌ها اشاره می‌کنند، مورد مطالعه قرار گیرد.

 

سرفصل‌های دوره آموزش مبانی سیاست‌گذاری و حکمرانی

چیستی حکمرانی و سیاست‌گذاری
  معرفی
مشاهده
"01:54  
  تعاریف اولیه
مشاهده
"06:44  
  عبور از دولت
مشاهده
"10:31  
  مفاهیم اولیه حکمرانی چندسطحی
"04:44  
  کارکردهای حکمرانی چندسطحی
"09:15  
  ابزارهای حکمرانی چندسطحی
"04:44  
  حکمرانی چندسطحی در ایران
"06:17  
  کارکردهای حکمرانی
"10:37  
  تعاریف اولیه سیاست گذاری عمومی
"04:51  
  تعریف سیاست گذاری عمومی
"04:35  
  بسته سیاستی
"05:39  
  رویکردهای سیاست گذاری - بخش اول
"04:46  
  رویکردهای سیاست گذاری - بخش دوم
"07:41  
  رویکردهای تحلیلی سیاست گذاری
"13:33  
  انواع سیاست ها - بخش اول
"12:13  
  انواع سیاست ها - بخش دوم
"12:20  
  مشاوره سیاستی - بخش اول
"25:14  
  مشاوره سیاستی - بخش دوم
"11:15  
  کوییز فصل اول
 100%    
"15:00  
نظریه‌ها و چارچوب‌ها
  معرفی
مشاهده
"00:50  
  مقدمه
مشاهده
"04:54  
  تعریف حکمرانی
"13:10  
  سه گانه حکمرانی
"11:30  
  مدیریت عمومی جدید
"15:41  
  انواع حکمرانی - بخش اول
"18:40  
  انواع حکمرانی - بخش دوم
"09:30  
  کوییز فصل دوم
 100%    
"08:00  
حکمرانی اقتصادی
  مقدمه
مشاهده
"06:58  
  کارکردهای نظام حکمرانی
"22:20  
  ساختارهای نظام حکمرانی ایران
"17:38  
  نظام ساختاری-کارکردی سیاست گذاری
"16:25  
  نظام ساختاری-کارکردی تنظیمگری
"13:56  
  نظام ساختاری-کارکردی بازتوزیعی
"28:53  
  نظام ساختاری کارکردی تسهیلگری
"20:02  
  جمع بندی
"03:43  
  کوییز فصل سوم
 100%    
"08:00  
مبانی تنظیم‌گری
  مقدمه
مشاهده
"00:26  
  تعریف تنظیم‌گری
"13:48  
  ابزارهای تنظیم‌گری
"11:09  
  حکمرانی نظام تنظیم‌گری - بخش اول
"16:29  
  حکمرانی نظام تنظیم‌گری - بخش دوم
"07:18  
  چالش‌های انواع تنظیم‌گری
"04:19  
  کارکردهای حکومت
"10:56  
  تاریخچه تنظیم‌گری
"17:07  
  تنظیم گری در ایران
"09:48  
  تنظیم‌گری در نظام حکمرانی
"12:26  
  کوییز فصل چهارم
 14.3%    
"09:00  
  پروژه نهایی (الزامی)
 85.7%    
"360:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

دوره مبانی سیاست‌گذاری و حکمرانی در تلاش است تا مخاطبین خود را با ضروری ترین مفاهیم و موضوعات این حوزه آشنا کند. اساسا نقدهای زیادی به شیوه اداره کشورها می‌شود و بسیاری از مردم و کارشناسان بر این باورند، ضعف‌های ایجاد شده به دلیل عدم سیاستگذاری صحیح در لایه های تصمیم‌گیر کشورها بوده‌است. در این بین رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علوم انسانی از جمله اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و... در تلاش بوده‌اند با مطالعات دامنه‌دار خود، مکانیزم‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشورها را کشف کنند و برای برون رفت از چالش‌های موجود تجویز ارائه کنند. بنابراین در این دوره از بسیاری از تخصص‌های ذکر شده برای چارچوب بندی دقیق نظام حکمرانی استفاده شده است. 

  دوره مبانی سیاست‌گذاری و حکمرانی که از 4 سرفصل مهم تشکیل شده است، توانسته بسیاری از بحث‌های پایه‌های این عرصه را به خوبی پوشش داده و افرادی که علاقه‌مند به ورود به حوزه سیاست‌گذاری هستند را به خوبی آموزش دهد. در این دوره تلاش شده با استفاده از اساتید دانشگاهی و شخصیت‌هایی که سابقه فعالیت اجرایی در بدنده تصمیم‌گیر کشور را داشته‌اند، تلفیق مناسبی از بحث‌های نظری و عملی شکل بگیرد. مواجهه واقعی با مسائل، بهره‌مندی از ادبیات به‌روز بین‌المللی، پیشینه پژوهشی قوی سرفصل‌های تدریس شده، استفاده از مثال‌های واقعی، طرح بحث‌های علمی متناظر با بوم ایران و... از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این دوره به شمار می‌آید.

در ایران یکی از مهمترین دلایل اتخاذ سیاست‌های نامطلوب توسط سیاست‌گذاران، فقدان تخصص علمی و عملی لازم برای تشخیص و پیشبرد تصمیمات مهم بوده‌است. در سال‌های اخیر، نهادهای علمی مختلف سعی کردند تا با چارچوب بندی تخصصی خود از مقوله حکمرانی، نقشه راه‌های مختلفی را پیش روی سیاستگذاران قرار دهند. البته که معمولا وادی عمل تفاوت‌های زیادی با بحث‌های تئوری و دانشگاهی داشته و اقتضاعات متفاوتی را باید در اجرا در نظر گرفت.

این پک منسجم برای دانشجویان و علاقه مندان حوزه حکمرانی و سیاستگذاری که تمایل دارند با این عرصه آشنا شوند مفید خواهد بود. همچنین به دلیل حجم غنی محتوای آموزشی ارائه شده در این دوره، محققین و سیاست‌پژوهان فعال در این عرصه نیز می‌توانند از بحث‌های جدید مطرح شده کمال استفاده را داشته باشند.

 در حال حاظر دوره‌ها و رویدادهای مختلف حضوری و مجازی با موضوعات مربوط به حکمرانی و سیاست‌گذاری برگزار می‌شود که برای علاقه‌مندان و پژوهشگران قابل استفاده است. اما این دوره منحصرا برای مخاطب مجازی طراحی شده که با استفاده از جذابیت‌های بسری و تدوین حرف‌های، تلاش شده مفاهیم مهم این حوزه به شکلی جذاب و قابل فهم برای همه نوع مخاطب ارائه شود. به‌علاوه سعی شده با تاکید بر مبانی عمومی سیاست‌گذاری، این دوره برای مخاطبین در هر حوزه تخصصی قابل استفاده بوده و بحث‌های مختص به هر زمینه‌ی سیاست‌گذاری (مانند سیاست‌گذاری سلامت، سیاست‌گذاری صنعتی، سیاست‌گذاری محیط زیست، سیاست‌گذاری علم و فناوری و...) در دوره‌های دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher امیراحمد ذولفقاری

 امیراحمد ذولفقاری مدرک دکتری خود رادر رشته علوم اقتصادی از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ نموده است. ایشان اکنون عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین معاون آموزشی این دانشکده می‌باشد. وی اکنون در سمت معاون اقتصادی شورای ملی رقابت مشغول هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher سید محمدصادق امامیان

سید محمد صادق امامیان فارغ التحصیل دکترای سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی دانشگاه ادینبرگ بریتانیا و همبنیان‌گذار اندیشکده حکمرانی شریف می‌باشد. ایشان رئیس اسبق ساترا، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاور کنونی وزیر ارتباطات هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher محسن مومنی راد

محسن مومنی راد پس از اخذ مدرک کارشناسی نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته خط مشی‌گذاری عمومی تحصیل نمود. او سابقه فعالیت در سازمان تنظیم مقرارت صوت و تصویر فراگیر، وزارت اقتصاد و امور دارایی و اندیشکده حکمرانی شریف را در کارنامه خود دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher مرتضی زمانیان

مرتضی زمانیان مدرک دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه باکنی ایتالیا اخذ نموده است. ایشان هم اکنون استادیار دانشکده مدیریت، علم و فنّاوری گروه آموزشی اقتصاد و مالی دانشگاه امیرکبیر هستند. مدیرگروه مطالعات اقتصادی و عضو هیئت مدیره اندیشکده حکمرانی شریف، مشاور طرح بازنگری قانون بانکداری کشور و طراح بازنگری وظایف "سازمان‌های تخصصی کشور" (ذیل لایحه تدوین نظام تنظیم‌گری در هیئت دولت) جزء سوابق ایشان است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
زهرا اسدی 1402-12-07
سلام بسیار تشکر میکنم بابت برگزاری این دوره با سرفصل های ارزشمند. بنده خدود ده روز پیش ثبت نام کردم اما پیامی ارسال نشد و متاسفانه از شروع دوره اطلاع ندارم چون دوره مهمی هست ممنون میشم به بنده اطلاع دهیدسپاسکزارم
حسینعلی ربیعی 1403-01-16
دوره بسیار خوب و کاربردی است، به خط مشی گذاران و مدیران دولتی توصیه می شود در این دوره شرکت نموده و دانش خود را افزوده و با استفاده از ابزارهای حکمرانی معرفی شده در دوره، جهت حل مشکلات کشور اقدام نمایند.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

در بخش اول با موضوع چیستی حکمرانی و سیاست‌گذاری، ابتدا مخاطبین را با ادبیات مرسوم این حوزه و تعاریف اولیه آشنا می‌کنیم و رویکردهای متنوع جهانی موجود به مقوله حکمرانی و انواع سیاست‌ها را مورد نقد و بررسی قرار میدهیم. در فصل حکمرانی؛ نظریه‌ها و چارچوب‌ها، تئوری‌های نظری مهم در امر اداره عمومی بررسی خواهد شد. در فصل سوم با موضوع حکمرانی اقتصادی، تلاش شده با استفاده از چهارچوب‌بندی اقتصادی، کارکردهای نظام حکمرانی به طور عام (نه فقط ایران) احصا شده و به صورت کلی نهادهای ایران در این نظام کارکردی جانمایی شود. در قسمت آخر با عنوان مبانی تنظیمگری نیز سعی شده یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین کارکردهای حکمرانی (تنظیمگری) به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرد.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  14 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 7 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام