آموزش متفکرمحوری؛ مسیری برای فکر پروری در علوم انسانی

هر جامعه‌ای در مسیر حرکت خود با توجه به شرایط و اقتضائات پیرامونی، با مشکلات و مسائلی مواجه می‌شود که باید برای حل آن‌ها به پاسخ‌های بومی و متناسب با آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف خود ... ادامه

محتوای دوره
پیش‌نیاز‌ها
درباره دوره
درباره استاد

آنچه در این دوره می‌آموزید

ضرورت حرکت براساس منطق متفکرمحوری برای حل مسائل علوم انسانی اسلامی

سابقه سنت متفکرمحوری در سنت دینی و حوزوی و در سنت علوم اجتماعی غربی

الزامات فعالیت‌های پژوهشی متفکر محور (ویژگی‌های متفکر، روش‌ها و الگوهای رجوع به متفکر، تعاریف نظام فکری و ...)

تبیین ویژگی‌های متفکران مختلف و انتخاب متفکرِ محوری

محتوای دوره

4 فصل 10 جلسه 4 ساعت ویدیو
چرایی متفکرمحوری
پیشنیه متفکرمحوری
چیستی متفکرمحوری
چگونگی متفکرمحوری

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

درباره دوره

هر جامعه‌ای در مسیر حرکت خود با توجه به شرایط و اقتضائات پیرامونی، با مشکلات و مسائلی مواجه می‌شود که باید برای حل آن‌ها به پاسخ‌های بومی و متناسب با آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف خود برسد. اما دستیابی به پاسخ‌های بومی و سازگار با نظام ارزشی به خصوص در جوامع دینی، همیشه با چالش‌هایی مواجه بوده که این موانع در برخی افراد انگیزه انکار وجود پاسخ اسلامی برای حل مسئله و منتفی بودن علوم انسانی – اسلامی را به وجود آورده است.

مهم‌ترین چالشی که در مسیر رسیدن به پاسخ‌های اسلامی، کارآمد و به‌هنگام وجود دارد، طولانی بودن مسیر دستیابی به اجتهاد دینی بوده تا بتوان همراه با مسئله‌شناسی صحیح، نسخه‌ای را تجویز کرد که با مبانی اسلامی سازگار باشد. در این میان با رجوع به سنت علمیِ اسلامی و حتی سنت علوم اجتماعی غربی روشن می شود که یک مسیر میان‌بر برای این هدف وجود دارد که می‌توان آن را «متفکرمحوری» نامید.

در ایده متفکر محوری، پژوهشگری که در صدد تولید علوم انسانی و حل مسائل انقلاب است، تلاش می کند تا در پرتوی فهم مجتهدانه نظام اندیشه ای یک متفکر اسلامی، ذیل اندیشه او به غایات علمی و عملی خود نائل آید.

در این دوره آموزشی که به همت هسته مکتب امام خمینی (ره) مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) تولید شده است، جناب آقای علی جعفری هُرستانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اندیشه رهبران انقلاب، به بحث درباره چرایی، چیستی و چگونگی متفکرمحوری برای تولید علوم انسانی اسلامی و حل مسائل انقلاب با پاسخ‌هایی مکتبی، بومی، کارآمد و به‌هنگام می پردازد.

اطلاعات بیشتر

درباره استاد

علی جعفری هُرستانی
علی جعفری هُرستانی
1 دوره
1 دانشجو

اطلاعات بیشتر