آموزش مقدماتي تجهيز و كنترل

poster
پیش‌نمایش دوره

تجهیزات به ابزارها، ماشین‌ها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای انجام یک کار خاص یا دستیابی به یک هدف خاص استفاده می‌شوند. این می‌تواند شامل اشیاء فیزیکی مانند ماشین‌آلات، رایانه‌ها، ابزارها و وسایل نقلیه و ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش مقدماتي تجهيز و كنترل

دما سنجی

استفاده از سنسور دمای  PT100 و ترموكوپل مرسوم‌ترین روش‌های سنجش دما در آزمايشگاه و هم در صنعت است كه در اين فصل به آن توجه شده است. بررسي اجمالي در ارتباط با رفتار ترموالكتريک و الكترونيک سنجش محتوای اين فصل را شامل می‌شود. 

  RTD (PT100) _ قسمت اول
مشاهده
"10:14  
  RTD (PT100) _ قسمت دوم
"15:33  
  ترموکوپل _ قسمت اول
"13:34  
  ترموکوپل _ قسمت دوم
"10:47  
ترانسمیتر و فرمان

شايد يكي از پرکاربردترین تجهيزات مهندسی ترانسميترها باشند كه در اين فصل به مبانی آن پرداخته شده است. همچنين المان‌های فرمان شامل انواع شيرهای كنترل مورد ملاحظه قرار گرفته است.

  ترانسمیتر
"12:09  
  فرمان
"14:31  
کنترل دما در راکتورهای شیمیایی

اساس كنترل دمای يك راكتور شيميايی باتوجه‌به انواع متنوع سیستم‌های گرمايش و سرمايش و استراتژی‌های مختلف در عمليات كنترل محتوای اين فصل را شامل می‌شود.

  ضابطه کنترل
"18:44  
  کنترل تدریجی
"11:02  
  کنترل قطع و وصل
"12:43  
عملیات پردازش کنترل

نگاه اجمالی و مفهومی به عمليات پردازش در كنترل، مفهوم پردازش بلادرنگ و بررسی مقایسه‌ای کدنویسی در يك پردازنده بلادرنگ (بی‌وقفه) و در يك پردازنده محاسباتی در اين فصل مورد ملاحظه اجمالي قرار گرفته است.

  الگوهای پردازش
"12:05  
  مبانی پردازش بی‌وقفه
"09:07  

درباره دوره

تجهیزات به ابزارها، ماشین‌ها و وسایلی اطلاق می‌شود که برای انجام یک کار خاص یا دستیابی به یک هدف خاص استفاده می‌شوند. این می‌تواند شامل اشیاء فیزیکی مانند ماشین‌آلات، رایانه‌ها، ابزارها و وسایل نقلیه و همچنین نرم‌افزار و سایر ابزارهای دیجیتال باشد. از سوی دیگر، کنترل به فرآیند مدیریت، هدایت یا تنظیم یک سیستم، فرآیند یا ماشین برای دستیابی به یک نتیجه دلخواه اشاره دارد. کنترل می‌تواند شامل استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف مانند حسگرها، مکانیسم‌های بازخورد، خودکارسازی و مداخله دستی باشد. دوره آموزش تجهیز و کنترل مکتب خونه با هدف آموزش تجهیز و کنترل مقدماتی برای مهندسین شا‌غل تهیه و تدوین شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

دوره مقدماتی تجهيز و كنترل

دوره مقدماتی تجهيز و كنترل يک دوره كاربردی مناسب برای بسياری از مهندسين شاغل در صنايع شيميايی و وابسته است. این دوره تجهیز و کنترل شامل مفاهيم پايه و كاربردی از تجهيزات مرسوم در صنايع و مفاهيم كنترل واکنشگاه‌های شيميايی خواهد بود. اساس طراحی اين دوره بر تجربيات عملی چندین ساله مدرس در حوزه‌های مختلف صنعتی و تحقيقاتی بوده كه به‌صورت چكيده جمع‌آوری‌ شده است. مخاطبين اين دوره علاوه بر مهندسين شاغل، علاقه‌مندان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی شيمی، شيمی كاربردی، ابزار دقیق و تکنسین‌های واحد هستند.

 اين دوره همچنين می‌تواند به‌عنوان پیش‌نیاز برای مهندسين ابزار دقيق باشد كه تمايل دارند در حوزه كنترل واکنشگاه‌های شيميايی كار كنند. طراحی اين دوره كه توسط مدرس انجام شده و در اختيار مكتب خونه قرارگرفته به هدف تلاش در جهت جبران خلائی است كه بين دانش دانشگاهی و دانش فنی وجود دارد. لازم است هنرجويان محترم اين دوره آموزش تجهیز و کنترل بدانند در حوزه فنّاوری و مباحث كاربردی مرزهای مشخص بين رشته‌های تحصيلی آن‌طور كه در دانشگاه هست، وجود ندارد لذا برای استفاده هر چه‌بهتر از اين دوره شايد لازم باشد هنرجویان با مطالعه بيشتر تلاش در فهم موضوع داشته باشند. داشتن اطلاعات مختصری از تجهيزات مرسوم در صنايع شيميايی به‌عنوان پیش‌نیاز دوره كافی است. 

دوره آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل یکی از پرمخاطب‌ترین دوره‌ها در زمینه پتروشیمی و مشاغل وابسته به صنایع شیمیایی است. در این دوره کلیه مفاهیم پایه و کاربردی درباره تجهیزات کنترل دقیق در واکنشگرهای شیمیایی آموزش داده می‌شوند و شما می‌توانید تجربیات عملی را در کنار دانش تئوری به دست آورید.

مباحث دوره مقدماتی تجهيز و كنترل

دوره مقدماتی تجهيز و كنترل شامل مباحثی در ارتباط با دما سنجی در صنعت است. ترموكوپل و سنسور دما مقاومتی، سنسورهای مرسوم و پرکاربردی هستند كه هرکدام در فصلی جدا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ترانسميتر به‌عنوان تجهيزی پرکاربرد در صنعت است كه در فصل دوم دوره به آن پرداخته خواهد شد. سیگنال‌های فرمان و ادوات كنترل جريان نيز در فصل دوم بررسی شده است. مبحث كنترل در فصل سوم باتوجه ‌به روش‌های كنترل دما در راکتورهای شيميايی مورد ملاحظه قرار گرفته شده و در فصل پايانی عمليات پردازش كنترل به‌صورت مبانی مورد تحليل واقع شده است.

دوره آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل برای چه کسانی مناسب است؟

آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل یکی از دوره های آموزشی بسیار مفید برای مهندسانی است که در حوزه‌های مربوط به پتروشیمی شاغل هستند یا از این رشته‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ بنابراین کلیه دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و شاغلین رشته‌های شیمی کاربردی و مهندسی شیمی می‌توانند از مباحث مطرح شده در این دوره استفاده کنند. همچنین افرادی که در زمینه کنترل کیفی فرایندهای شیمیایی فعالیت دارند و با ابزار دقیق کار می‌کنند، می‌توانند در دوره آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل شرکت کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher فرزین هرمزی

فرزين هرمزی، دانش‌آموخته كارشناسی ارشد شیمي كاربردی دانشگاه آزاد (واحد تهران  سال 1375) هستند. ايشان بيشتر از بيست سال سابقه فعاليت در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمی ایران را دارند، حوزه اصلی فعاليت ايشان در زمينه طراحی، ساخت و عمليات كنترل و مانيتورينگ سامانه‌های (پايلوت) پليمريزاسيون در مقیاس‌های آزمايشگاهی و صنعتی كوچك است. همچنين در پروژه‌های متعددی در مقياس صنعتي  مسئوليت كنترل و مانيتورينگ واحد را بر عهده داشته‌اند، از جمله واحدهای توليد صنعتي پليمريزاسيون NBR ، پليمريزاسيون MMA، علاوه بر اين در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي مسئولیت‌های متعددی در حوزه توسعه فناوری از آزمايشگاه به صنعت داشته‌اند. به‌عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌های ايشان می‌توان اشاره داشت به طراحی و ساخت سامانه تهيه دی ونيل بنزن از دی اتيل بنزن در مقياس پايلوت صنعتي كوچك، پايلوت صنعتی كوچك رزين سوپر جاذب، سامانه تهيه اپي كلروهيدرين از گلیسیرین همچنين ايشان سابقه همكاري با واحد تحقيق و توسعه پتروشيمي مارون را براي چندين سال دارد. زمينه‌های اين همكاری عبارت است از مسئول راه اندازی پايلوت آزمايشگاهی تست كاتاليست پليمريزاسيون بالك پلي پروپيلن و همچنين ساخت پنل خوراك كوپليمريزاسيون الفين. همچنين سابقه همكاري با واحد تحقيق و توسعه پتروشيمی اميركبير در راه اندازي پايلوت تست كاتاليست پلي اتيلن در كارنامه كاری ايشان است. از ديگر زمينه علاقه‌مندی ايشان محاسبات چند مقياسی با استفاده از پردازنده‌های موازی است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

بهترین مکان‌ها برای آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل کجاست؟

ازآنجاکه فرایند تجهیز و کنترل و استفاده از ابزار دقیق بسیار تخصصی است و می‌تواند بر روی روند کار تجهیزات الکترونیک و فرایندهای شیمیایی تأثیر بگذارد، نیاز است که این دوره‌ها را در یک موسسه معتبر پشت سر بگذارید. شیوا امواج و مثلث زرد دو مورد از مؤسسات تربیتی در این زمینه هستند که از طریق برگزاری دوره‌ها، انتشار کتاب‌ها و ویدئوهای آموزشی، در تلاش بوده‌اند تا آموزش‌های باکیفیتی را در اختیار شما قرار دهند. علاوه بر این دوره آموزشی، سایر موارد موردنیاز در زمینه کنترل فاز، کالیبراسیون، plc و مدار فرمان را هم می‌توانید در میان دوره‌های آموزشی این دو موسسه پیدا کنید. کیفیت بالای تدریس در این موسسه‌ها باعث شده که ما در مکتب خونه امکان دسترسی آسان به محتواهای آموزشی را برای شما فراهم کنیم.

در همه این مؤسسات، از تجهیزات آموزشی کنترل حرکت yalong استفاده می‌شود که می‌توانند الزامات کنترل پویا را فراهم کرده و در نتیجه فرایند آموزشی با بازدهی بیشتری پیش می‌رود. در کنار این‌ها تجهیزات ساخته شده توسط گروه فناوری yalong می‌توانند مواردی مانند کنترل سروو، کنترل تنش، نحوه ریموت کنترل تجهیزات و موارد دیگری را که در واقعیت با آن‌ها روبرو هستید، به شما آموزش دهند.

چه مباحثی در دوره آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل آموزش داده می‌شوند؟

آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل شامل همه مباحثی است که به شما برای کار در آزمایشگاه کمک می‌کنند و می‌توانند مباحث تئوری تجهیزات مختلف کنترل کیفی را به شما آموزش دهند. برای مثال در بخش اول که مربوط به دماسنجی است، شما یاد می‌گیرید که چگونه با سنسور و ترموکوپل کار کنید و اطلاعاتی را درباره ترموالکتریکی به دست می‌آورید. علاوه بر این مباحثی مربوط به ترانسمیتر و فرمان، کنترل دمای راکتورهای شیمیایی و الگوهای پردازشی هم به شما یاد داده می‌شوند.

نرم‌افزار wincc در آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل

یکی از موارد بسیار مهمی که در آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل به شما یاد می‌شود، نرم‌افزار wincc است. با استفاده از این نرم‌افزار که توسط شرکت زیمنس توسعه داده شده، می‌توانید به راحتی فرایندهای مختلف را مانیتور کرده و به این ترتیب عملیات کنترل کیفی را با بازدهی بیشتری انجام دهید. در این دوره آموزش تجهیز و کنترل نحوه نصب این نرم‌افزار را یاد می‌گیرید و متوجه می‌شوید که چگونه با استفاده از wincc می‌توانید مقادیر سنسورها یا عملگرهای کنترلی plc را بدون نیاز به مانیتورینگ سخت‌افزاری کنترل کنید.

سخن پایانی

آموزش مقدماتی تجهیز و کنترل از جمله آموزش‌های بسیار پرکاربرد در زمینه‌های مهندسی الکترونیک و پتروشیمی است که می‌تواند دقت یک فرایند را تا حد زیادی افزایش دهد. در این دوره آموزشی کلیه مباحث تئوری و عملی مربوط به کنترل کیفی و ابزار دقیق به شما آموزش داده می‌شوند تا بتوانید بر اساس آن‌ها، عملکرد خود را در آزمایشگاه و دنیای واقعی بهبود ببخشید.

اگر به فکر تسلط به مفاهیم تجهیز و کنترل هستید و دوست دارید اولین قدم حرفه‌ای شدن در این زمینه را بردارید، هم‌اکنون با ثبت‌نام در دوره آموزش تجهیز و کنترل مهم‌ترین گام در این مسیر را طی کنید.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)