×
ribbon

آموزش نرم‌افزار ایندیزاین (indesign مقدماتی)

Adobe InDesign CC قسمتی از مجموعه عظیم Creative Could Adobe است که مجموعه ا‌ی از نرم افزارهای کاربردی برای طراحی ، ویرایش عکس و فیلم و طرحهای تبلیغاتی می‌باشد. در این دوره به طور کامل ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (21 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  46 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو - 40 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

سرفصل‌های دوره آموزش نرم‌افزار ایندیزاین (indesign مقدماتی)

فصل اول - آشنایی با نرم‌افزار ایندیزاین

در این فصل، شما با چگونگی نصب و کرک کردن نرم‌افزار و همچنین روش شروع به کار در نرم‌افزار ایندیزاین، آشنا می‌شوید.

  هیرو و کشف آتش
"06:21  
  معرفی نرم‌افزار ایندیزاین
"09:25  
  نحوه نصب نرم‌افزار/ استفاده از فونت‌های استاندارد
"09:47  
  نحوه کرک کردن نسخه 2018 نرم‌افزار ایندیزاین
"07:20  
  تفاوت‌ها
"14:10  
  نحوه ساخت سند و چگونگی ایجاد تغییر در آن
"16:12  
  معرفی نوار ابزارها/ نحوه ذخیره‌سازی سند
"08:16  
  تمرین فصل اول (الزامی)
 66.7%    
"300:00  
  کوییز
 33.3%    
"05:00  
فصل دوم - آغازی برای بهتر بودن

در این فصل، برای حرفه‌ای‌تر کار کردن با این نرم‌افزار، با تمام ابزارها و امکاناتشان و همچنین پنل‌های مختلف، آشنا می‌شوید.

در ادامه‌ی این مسیر، چگونگی کارکردن با متن و تصویر، در ایندیزاین را می‌آموزید. 

  معرفی ابزارها 1
"19:38  
  معرفی ابزارها 2
"13:26  
  ایجاد قاب نوشتار و انواع آن
"13:53  
  معرفی ابزارها 3
"07:01  
  کار با تصاویر در ایندیزاین
"09:23  
  معرفی ابزارها 4
"07:22  
  معرفی ابزارها 5
"12:45  
  معرفی پنل‌ها 1
"18:41  
  معرفی پنل‌ها 2
"11:01  
  معرفی پنل‌ها 3
"12:57  
  Effects
"15:06  
  معرفی Gradient – Gradient feather
"06:06  
  معرفی Bleed and Slug/ نحوه و قابلیت استفاده از خط‌کش‌ها
"12:28  
  نحوه خروجی گرفتن و انواع آن
"12:41  
  بررسی مشکلات احتمالی تایپ فارسی
"15:07  
  Right Click در ایندیزاین
"12:46  
  روش انجام تمرین‌ها
"10:29  
  کوییز
 14.3%    
"05:00  
  پروژه میانی 1 (الزامی)
 42.9%    
"600:00  
  پروژه میانی 2 (الزامی)
 42.9%    
"600:00  
فصل سوم - چگونه خلاق‌تر باشیم

در این فصل، ساختارشکنی و انجام طراحی‌های خلاقانه را می‌آموزید. همچنین، با یکی دیگر از کاربردهای این نرم‌افزار، برای صفحه‌بندی کتاب، آشنا می‌شوید. 

  معرفی منوی Layout
"06:46  
  نحوه خارج کردن متن از حالت تایپ
"08:23  
  نحوه ساخت کادرهای تایپی نامتعارف
"06:21  
  بررسی نمونه‌های صفحه‌آرایی
"14:14  
  بررسی نمونه‌های صفحه‌آرایی 2
"13:39  
  نحوه قرار دادن شماره صفحه و پی‌نوشت
"13:00  
  صفحه‌آرایی کتاب
"07:15  
  کوییز
 20%    
"04:00  
  جزوه آموزش نرم‌افزار ایندیزاین (مقدماتی)
"00:02  
  پروژه نهایی (الزامی)
 80%    
"900:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

Adobe InDesign CC قسمتی از مجموعه عظیم Creative Could Adobe است که مجموعه ا‌ی از نرم افزارهای کاربردی برای طراحی ، ویرایش عکس و فیلم و طرحهای تبلیغاتی می‌باشد.  در این دوره به طور کامل به آموزش ایندیزاین می‌پردازیم.

 

نرم افزار ایندیزاین برای درست کردن کاغذ تبلیغاتی، تولید بروشور، چاپ مجلات و کارت ویزیت، تهیه برچسب و .. استفاده می‌گردد. به شکل کلی این نرم افزار ایده آل برای عمل چاپ و طراحی کردن است و اکثرا  برای عملیات گرافیکی و عملیات  بازاریابی پیشرفته استفاده می‌گردد. همچنین این برنامه برای افرادی که انتشارات دارند یا با صنعت چاپ درگیرند بسیار پر سود و مفید است. با بهره‌گیری از نرم افزار ایندیزاین می‌توان صفحات متنوع و نیز  منحصر به فرد و البته کاملا شخصی‌سازی شده‌ را تولید کرد.

 

با آموزش ایندیزاین شما می‌توانید هزینه های طراحی و مارکتینگ خودتون رو کاهش بدهید. همچنین شما توانایی ساخت فایل‌های interactive و جذاب رو برای مخاطبین خودتون پیدا می‌کنید. نرم افزار ایندیزاین (indesign) قابلیت‌های دیگری از جمله صفحه‌آرایی، کادر بندی و ستون بندی، صفحه آرایی و ... را دارد که این ابزار را به یکی از قوی‌ترین و کامل‌ترین نرم افزارها و جزء ملزومات کار طراحان گرافیک و ویراستاران تبدیل کرده است.

از جمله مهم‌ترین نقاط قوت indesign قابلیت هماهنگی با نرم افزارهای پرکاربرد مجموعه ادوبی مثل photoshop و illustrator و استفاده از طرح‌های این دو نرم افزار است. همچنین قابلیت انعطاف بالا در کار کردن با متن‌ها و سفارشی سازی آن‌ها از ویژگی‌های متمایز این ابزار است.

برای یادگیری نرم افزار ایندیزاین (indesign) منابع و کتب مختلفی وجود دارد که یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای این کار استفاده از ویدئو‌های آنلاین و دوره‌های مجازی معتبر است. دوره آموزش ایندیزاین مقدماتی مکتب خونه به شما کمک می‌کند که با اصول و مقدمات این نرم افزار آشنا شوید و بتوانید به صورت کاربردی و پروژه محور کار با این نرم افزار را یاد بگیرید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مزدک کیانی

مزدک کیانی، در شهریور ماه 1362، در کرمانشاه، چشم به جهان گشود.

ایشان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد گرافیک، از دانشگاه تربیت مدرس و همچنین کارشناسی ارشد فرهنگ و زبان‌های باستان، از دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

در طول سال‌ها فعالیت هنری، ایشان مسئولیت داوری فراخوان‌ها و جشنواره‌ها، گردآوری و تالیف کتب و مقاله‌های هنری، شرکت در نمایشگاه‌ها و مشاوره‌های هنری بسیاری را بر عهده داشته‌اند.

از افتخارات ایشان، می‌توان به برگزیده شدن به عنوان مدرس نمونه‌ی گروه هنر دانشگاه فرهنگ و هنر البرز و همچنین مدرس نمونه‌ی هنر در کشور (تقدیر شده از طرف دفتر آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
سمیرا شبستری راد 1402-09-22
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز و با تجربه و تیم مکتب خونه، من رضایت کامل داشتم از دوره مقدماتی ایندیزاین،مطالب خیلی راحت و قابل فهم بیان شد،حتی موردی که خیلی برام با ارزش و جالب توجه بود ،این بود که برخلاف اساتید دیگه مکتب خونه که من باهاشون کلاس برداشتم،ایشون نحوه ارائه تمرینات رو بصورت ویدئو جداگانه دراختیارمون گذاشتن و کامل یاد میدن و همون مراحل رو ازمون میخوان ،که من این مورد رو در کلاس اساتید دیگه ندیده بودم،سایر اساتید(که من تجربه داشتم) بصورت امتحان طور و یکم سختگیرانه(شاید) تمارین مربوطه رو میخواستن و راهنمایی کاملی وجود نداشت،و شاید حداقل برای من که تازه در حال یادگیری هستم این موضوع باعث شد یکم زده بشم و از محیط آموزشی قبلی چندان لذت نبرم بخاطر استرسی که برای ارائه درست تمرینات داشتم،و این استرس و ترس از ناقص بودن جایگزین لذت یادگیری شده بود ،که بعدِ این تجربه خوبی که سر این کلاس داشتم ،متوجه شدم چقدر برام این کلاس دلنشین تر بود و بدون استرس و با یادگیری کامل تمرینات رو ارائه دادم ،ببخشید طولانی شد ولی خواستم نظرمو کامل بگم شاید به درد کسی خورد🙏🏻💫سپاس مجدد
فاطمه پزشک 1401-07-23
با سلام. من دوره های زیادی در یوتیوب و آپارات برای ایندیزاین دیدم. بنظرم چیزی که دوره مکتب خونه رو از بقیه جدا می کنه این هست که بنظر می رسه استاد محترم تجربه کار طراحی و نشر رو دارند و جهت آموزششون به اون سمت و سو بود و بنظرم این هدف اصلی و ویژه نرم افزار ایندیزاین هست. من برای بارگذاری پروژه نهایی با خطای حجم روبرو شدم. پروژه ام پس از فشرده سازی 11 مگ هست و اجازه ارسال 5 مگ رو بیشتر ندارم. فقط نسخه خروجی پی دی اف تمرین ها رو ارسال کردم و پکیج کار رو نتونستم متاسفانه ارسال کنم.
مهسا حیدری 1400-12-07
خیلی عالی بود کاش آموزش دوره پیشرفته را هم هرچه زودتر قرار بدهید.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از پیشنهاد شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا جهت پیگیری به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org
آمنه صرامی 1400-08-25
مطالب مربوطه بسیار دقیق و عالی توضیح داده شده. ممنون از استاد گرامی.
یونس رهاب رجایی 1400-03-20
همه چی بسیار عالیییی و کامل فقط کاش پروژ ها زودتر تصحیح شن
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
پارسا حکمت 1399-05-31
سلام اموزش بسیار مفیدی هست اما تمرین ها و فایل های ذکر شده در اموزش برای دانلود وجود ندارد. از کجا باید این فایل ها رو پیدا کرد؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز سلام با توجه به قوانین مکتب خونه و رضایت اساتید امکان دانلود ویدئوها وجود ندارد.
علیرضا غفاری 1402-12-07
محاسن: به نظر من دوره ی مفیدی بود معایب: عدم تسلط استاد به واژه های انگلیسی و تاکید بر تلفظ اشتباه تقریبا کلیه واژه ها ( برای من که انگلیسیم خوبه این مثل یه کابوس بود) ماست مالی کردن قسمتی از دستورات نرم افزار و عدم نتیجه عملی برخی تولز ها
محمدحسام قلعه خانی 1399-01-07
زیاد جالب نیست واقعا ، حتی استاد کلمه ها رو اشتباه میگه ، و بیشتر میخواد ماسمالی کنه بجای اموزش ، 20000 تومن بیشتر نمی ارزه

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

ایندیزاین چیست؟

ایندیزاین، یکی دیگر از نرم‌افزارهای گرافیکی شرکت ادوبی است که به‌صورت تخصصی در حوزه‌ی چاپ و نشر فعالیت دارد. 

صفحه‌آرایی درگذشته، یکی از سخت‌ترین و زمان‌برترین مراحل چاپ بود. چاپ حروف بر روی کاغذ، چه در مطبوعات و روزنامه‌ها و چه در انتشارات و کتاب‌ها، نیاز به طراحی صفحه دارد. اینکه نوشته‌ها از چه فاصله‌ای نسبت به لبه آغاز شده و در چه فاصله‌ای تمام شوند و چگونه پشت‌سرهم قرار گیرند، از مواردی است که باید در بخش صفحه‌آرایی، طراحی و مشخص شوند. 

آموزش نرم‌افزار ایندیزاین، توسط صاحبان مشاغل مربوط به چاپ و نشر، می‌تواند کیفیت کارها را افزایش داده و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و سرعت گرفتن کار چاپ، می‌تواند با استفاده از خلاقیت و مهارت افراد آموزش‌دیده، رونق دوباره‌ای به صنایع چاپ و نشر بدهد. 

بااینکه ایندیزاین، به‌عنوان نرم‌افزار تخصصی چاپ و نشر معرفی می‌شود، اما امروزه حیطه‌ی فعالیت آن گسترش‌یافته و در بخش‌هایی مانند تبلیغات، طراحی پوستر و بروشور، طراحی کارت ویزیت و غیره، نیز بکار گرفته می‌شود. 

یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش بازار کار ایندیزاین، توانایی پشتیبانی این برنامه از فرمت‌های فتوشاپ و ایلاستریتور است که امکان تلفیق و ادغام آن را با برنامه‌های دیگر فراهم می‌سازد. در کنار آن، این افزایش حوزه‌ی کاری، تا بخشی نیز، حاصل آموزش ایندیزاین توسط افراد خلاقی است که بجای گشتن به دنبال کار و پروژه برای خود، آن را برای خود ایجاد کرده و بهانه‌ها را کنار می‌گذارند. 

در ادامه، بیشتر درمورد حوزه‌های فعالیتی ایندیزاین و کاربرد و بازار کار آن در حال حاضر، صحبت خواهیم کرد. 

 

کاربردهای ایندیزاین

همان‌طور که گفته شد، اصلی‌ترین کاربرد نرم‌افزار ایندیزاین، در صفحه‌آرایی و طراحی صفحه، برای روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌ها است. از همین قابلیت ایندیزاین، یعنی صفحه‌آرایی، می‌توان در طراحی و ساخت بروشور، پوستر، کارت‌پستال، کارت ویزیت و به‌طورکلی هر چیزی که نیاز به ترسیم و طراحی بر روی صفحه‌ای سفید داشته باشد، بهره برده و استفاده کرد. 

آموزش ایندیزاین، تنها مختص به افراد فعال در حوزه‌ی نشر، نیست؛ ازآنجایی‌که تبلیغات، در دنیای امروز که رقابت در میان کسب‌وکارها، بسیار اهمیت داشته و می‌تواند عامل شکست و یا موفقیت باشد، ورود به این حوزه و طراحی و ساخت تبلیغات خلاقانه، می‌تواند آینده‌ی شغلی درخشانی برای شما به ارمغان آورد. 

ایندیزاین در طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی، آگهی‌ها، صفحات تبلیغ در اینترنت و غیره، نیز می‌تواند فعالیت کرده و ازآنجایی‌که فرمت‌های گرافیکی دیگری مانند فتوشاپ، در آن قابل‌اجراست، دست گرافیست را در تلفیق و به‌کارگیری نهایت مهارت خود، در جهت بهبود کیفیت کارها و پروژه‌های در دست طراحی، باز می‌گذارد. 

این نرم‌افزار، علاوه بر کاربردهای بالا، امکان ایجاد و ویرایش فایل‌های تصویری و همچنین قراردادن متن در کنار تصویر را نیز فراهم کرده است.

پس نرم‌افزار ایندیزاین، با وجود جدید و تازه‌ساخت بودن، توانسته خیلی زود، حوزه‌های کاربردی خود را افزایش داده و نیازهای تعداد زیادی از کاربران را، به بهترین نحو و کمترین خطا، فراهم کند. 

 

مزیت‌های یادگیری ایندیزاین

ایندیزاین، نرم‌افزار نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود که تازه به بازار عرضه و در اختیار کاربران قرار گرفته است. همین امر باعث می‌شود بسیاری از افرادی که به این برنامه نیاز دارند، از قابلیت‌های آن مطلع نبوده و به سراغ آن نروند. 

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در آموزش یک نرم‌افزار جدید که در حوزه‌ی کاری ما وارد می‌شود، علاوه بر به‌روز بودن، فهم قابلیت‌ها و امکانات جدید موردنیاز ما، در برنامه است.

آموزش ایندیزاین، به یک طراح گرافیک باسابقه که تا امروز، بیشتر پروژه‌های خود را با فتوشاپ اجرا کرده است، کمک می‌کند تا سرعت و دقت بالاتری، در طراحی و اجرای کارهایی مانند کارت‌پستال و بروشور و پوستر به دست آورده و بتواند حوزه‌ی فعالیت خود را نیز افزایش دهد. 

ایندیزاین، مزیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‎ها، غلط‌‌یابی خودکار است. به‌این‌معنا که وقتی طراح، در محاسبات خود اشتباه کرده و قسمتی از کار را ناهماهنگ رسم می‌کند، برنامه به اطلاع او رسانده و از ادامه‌دادن آن مسیر اشتباه، جلوگیری می‌کند. این قابلیت، تا حد چشمگیری سرعت و دقت را در اجرا افزایش می‌دهد. 

دومین مزیت این برنامه، پشتیبانی از زبان فارسی است. اگر شما سابقه‌ی کار با نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ را داشته باشید، می‌دانید که تایپ متن فارسی در این نرم‌افزارها بسیار سخت بوده و زمان زیادی را از کاربر، برای هماهنگی و تصحیح متن می‌گیرد؛ اما در ایندیزاین، شما می‎‌توانید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی، در کار خود از متون فارسی استفاده کرده و فارسی تایپ نمایید. این قابلیت عامل مهمی در محبوبیت این برنامه و افزایش تقاضا برای آموزش ایندیزاین، در کشورمان محسوب می‌شود. 

کار کردن با ایندیزاین بصورت مستقیم، مزیت‌های بسیار بیشتری را به‌شما نشان می‌دهد که ذکر تک‌به‌تک آن‎ها، از حوصله‌ی متن خارج است. علاوه‌بر مزیت‌های درون‌برنامه‌ای، آموزش ایندیزاین، به کیفیت رزومه‌ی یک گرافیک کمک کرده و ارزش آن را بالاتر می‌برد. یک رزومه‌ی غنی می‌تواند موقعیت‎‎‌های شغلی بیشتر و بهتری را برای فرد ایجاد نماید.                                                  

بازار کار ایندیزاین

باتوجه‌به قابلیت‌ها و توانایی‌های متنوع ایندیزاین، بازار کاری این نرم‌افزار نیز گسترده بوده و از جایگاه نسبتاً خوبی در کشور برخوردار است. بااین‌حال، جای پیشرفت و گسترش بیشتر نیز دارد.

در این مطلب، تاحدامکان سعی شد به گستردگی حوزه‌ی فعالیت ایندیزاین اشاره شود. یک مهارت و حرفه، بر مبنای کارایی و بازار کارش است که اهمیت و جایگاه پیدا می‌کند. باتوجه‌به جایگاه بالای این نرم‌افزار، در میان بازار کار حرفه‌های مختلف، آموزش ایندیزاین می‌تواند آینده‌ی بسیار روشنی، برای هنرجو به همراه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با اهمیت آموزش ایندیزاین، به چند مورد از عمده‌ترین حوزه‌های فعالیت آن خواهیم پرداخت.

انتشارات و مطبوعات

گرچه صنعت نشر، در دوران افول خود قرار دارد اما، ورود نشریات به بستر اینترنت و فروش نسخه‌های الکترونی روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌ها، باعث شده تا صفحه‌آرایی و طراحی با دقت و صحیح آن، از اهمیت و جایگاه بالاتری نسبت به گذشته برخوردار شود. 

یک طراحی خلاقانه، با ایجاد ظاهری جذاب و زیبا، می‌تواند در جلب توجهات به سمت مطالب درون آن، مؤثر بوده و عامل اصلی بقا و موفقیت در این زمینه شود. 

تبلیغات

صنعت تبلیغات، با ایجاد فرهنگ مصرف‌گرایی در جوامع، توانسته جایگاه بالا و مهمی، در میان سایر صنایع پیدا کند. به‌گونه‌ای که صاحبان برندها و کسب‌وکارها و خدمات، چه بزرگ و چه کوچک، بقای خود را در انجام تبلیغات گسترده می‌بینند. افزایش رقابت در کار نیز، عامل دیگری برای ماندگاری و اهمیت صنعت تبلیغات بوده است. 

طراحی و چاپ بروشورها، کارت‌ها، آگهی‌ها کاغذی و بیلبوردهای شهری، از مهم‌ترین کاربردهای نرم‌افزار ایندیزاین در حوزه‌ی تبلیغات است. افراد مسلط به ایندیزاین، به‌راحتی می‌توانند در زمینه‌ی طراحی و ساخت تبلیغات فعالیت کرده و به آینده‌ی شغلی خود مطمئن باشند. 

طراحی

با تمام امکانات منحصربه‌فردی که ایندیزاین درون خود دارد، باید توجه کرد که نرم‌افزاری گرافیکی بوده و می‌تواند مانند باقی نرم‌افزارهای این حوزه، به طراحی و ترسیم بپردازد. 

با آموزش ایندیزاین، در کنار آموزش فتوشاپ، شما می‌توانید به‌راحتی به طراحی جلد کتاب‌ها، ساخت تقویم، طراحی منوی رستورآن‎ها و یا کاتالوگ‌های معرفی محصولات، طراحی پوستر و تابلوهای فانتزی پرداخته و حتی کسب‌وکار گرافیکی خود را به‌تنهایی تأسیس نمایید. 

 

آموزش صفر تا صد نرم افزار ایندیزاین  indesign

به صورت کلی استفاده از دوره آموزش ایندیزاین برای افرادی که به طراحی گرافیک و کار با نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ علاقه دارند مناسب است و از آن برای طراحی تصاویر پیشرفته و چندصفحه‌ای استفاده می‌شود. 

در فایل‌های ساخته شده در نرم افزار ایندیزاین می‌توان از انواع آبجکت‌های تصویر، متن و … استفاده کرد. دیگر خودتان فکرش را بکنید وقتی ابرقدرتی مانند ادوبی نرم‌افزاری تخصصی برای صفحه‌آرایی وارد بازار می‌کند، پس حتما بازار کار آن خوب است. از خوبی کار در زمینه گرافیک، پروژه محور بودن آن است. یعنی شما می‌توانید بعد از یادگیری، برای شروع از پروژه‌های ساده‌تر شروع کرده و در عرض چند ماه به درامد بالایی برسید.

از قابلیت های مهم ادوبی ایندیزاین، پشتیبانی از زبان فارسی بوده و تمام ابزارهای مورد نیاز و تخصصی برای ایجاد و ساخت صفحات و طراحی تمام قسمت‌های آن در داخل این نرم‌افزار وجود دارد.

 از جمله کارهایی که می‌توانید با گذراندن دوره آموزش ایندیزاین انجام دهید، طراحی و صفحه آرایی کتاب، مجله‌ها و بروشورها، کارت ویزیت، کارت پستال، روزنامه آرایی، طراحی کاتالوگ‌ها، طراحی جلد و … است.

پیش نیاز یادگیری adobe indesign

البته که می‌توان گفت یادگیری این نرم‌افزار ادوبی به ملزم به گذراندن پیش‌نیاز خاصی در قالب نرم افزار نیست. شما تنها باید با کار کردن در نرم‌افزار Microsoft Office Word آشنایی داشته باشید. در طول دوره آموزش ایندیزاین این برنامه را بدون نیاز به نرم افزار مکمل دیگری یاد خواهید گرفت.

 البته شما در طول پروسه ی طراحی و صفحه‌آرایی امکان دارد از فتوشاپ، ورد و … استفاده کنید اما دوره آموزش ایندیزاین وابسته به یادگیری نرم افزار دیگری نیست. 

تاریخچه adobe indesign

برای اولین بار در 31 آگوست 1999 نسخه ابتدایی نرم افزار ایندیزاین منتشر شد. این برنامه نیز از سری محصولات قدرتمند و بسیار پرطرفدار ادوبی است. که از دیگر نرم افزارهای معروف جهانی این شرکت می‌توان به فتوشاپ، افتر افکت، ایلاستریتور و … نیز اشاره کرد. البته اسم اول adobe indesign پیج میکر بود. 

پیج میکر از محصولات شرکت آلدوس بود. این نرم‌افزار اگرچه ساده بود و امکانات ایندیزاین امروزی را نداشت اما پرکاربرد بود. تا اینکه شرکت ادوبی، محصولات مختلف شرکت آلدوس را خریداری کرد و با گسترش و به روز کردن نرم‌افزارها تحولی بزرگ در صنعت گرافیت و چاپ ایجاد کرد.

اگر به این زمینه علاقه دارید، همین الان می‌توانید آموزش ایندیزاین در مکتب خونه ببینید.

در ادامه کار با این نرم افزار ادوبی را به صورت پایه آموزش می‌دهیم:

 

آموزش ایندیزاین |ساخت یک فایل جدید

برای شروع کار نباید هیچ فایلی در adobe indesign باز باشد. فایل های  اخیر شما (در صورت وجود)، به صورت فهرست نمایش داده می‌شود. 

این کارها را انجام دهید:

File > New > Document را انتخاب کنید. در کادر New Document، با انتخاب یکی از پیش فرض‌ها کار خود را شروع کنید. به عنوان مثال، دسته چاپ اندازه‌های مختلف و گزینه‌های فایل را نشان می‌دهد که می‌توانید برای ساخت یک فایل جدید تنظیم کنید. 

در کادر New Document می‌توانید به قالب‌های رایگان و پولی Adobe Stock دسترسی داشته باشید که نقطه شروع عالی برای طرح‌های شما هستند.

 

ذخیره کردن فایل‌ها

File > Save یا File > Save As را انتخاب کنید.

در قالب InDesign (INDD) ذخیره کنید تا لایه‌ها، نوع و سایر محتوای قابل ویرایش InDesign را حفظ کنید. فایل خود را در قالب InDesign، در حالی که روی آن کار می‌کنید ذخیره کنید.

File > Save As را انتخاب کرده و IDML را انتخاب کنید تا پروژه خود را به عنوان فایلی ذخیره کنید که با نسخه‌های قبلی Adobe InDesign که با CS4 شروع می‌شود سازگار باشد.

 

معنای گزینه‌های مختلف این نرم‌افزار ادوبی

  • Document window (وسط صفحه)
     فایلی را که در حال حاضر روی آن کار می‌کنید نمایش می‌دهد. 
  • Menu bar (در بالای صفحه) 
    ویرایش و سایر گزینه‌ها که به شما امکان دسترسی به انواع دستورات، تنظیمات و پانل‌ها را نشان می‌دهد.
  • Toolbox (در سمت چپ) 
    حاوی ابزارهایی برای ایجاد و ویرایش آثار هنری است. ابزارهای مشابه با هم گروه بندی می‌شوند. با کلیک کردن و نگه داشتن ابزاری در جعبه ابزار می‌توانید به آن‌ها راحت‌تر دسترسی داشته باشید.
  • Panels (در سمت راست) 
    شامل Properties، Pages و CC Libraries هستند که برای کنترل کار با فایل‌ها استفاده می‌شوند. می‌توانید فهرست کاملی از پانل‌ها را در منوی پنجره پیدا کنید.

 

بزرگنمایی و حرکت

ابزار بزرگنمایی که در جعبه ابزار قرار دارد، برای نشان دادن جزئیات بیشتر یک فایل به شما استفاده می‌شود. برای تغییر از Zoom In به Zoom Out، Alt (Windows)یا Option (macOS)را فشار دهید.

ابزار Hand که در جعبه ابزار نیز قرار دارد، به شما امکان حرکت در یک فایل را می‌دهد.

 

فریم‌ها در ادوبی ایندیزاین

در این بخش از آموزش ایندیزاین، برای درک بهتر فریم‌ها، قسمت‌های مختلف آن را توضیح خواهیم داد:

  • ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد فریم‌ها:Type tool ، Frame tools و shape tools ، در جعبه ابزار قرار دارند.
  • فریم‌ها را می‌توان به‌عنوان متغیرهایی (فریمی بدون محتوا) ایجاد و استفاده کرد.
  • متن و تصاویر در ادوبی ایندیزاین در یک قاب قرار دارند. وقتی تصاویر یا متنی را در InDesign قرار می‌دهید، یک فریم به طور خودکار برای آن محتوا ایجاد می‌شود.
  • برای متن، قاب ناحیه‌ای را که قرار است متن نشان داده شود را نشان می‌دهد.
  •  قاب‌های متن دارای جعبه‌های کوچکی در گوشه‌های بالا سمت چپ و پایین سمت راست هستند که می‌توان از آن‌ها برای اتصال فریم‌ها به یکدیگر استفاده کرد تا متن از یک فریم به فریم دیگر جریان یابد.
  • برای تصاویر، از قاب می‌توان برای برش یا پوشاندن قسمت‌هایی از تصویر استفاده کرد.

 

اضافه کردن نوشته

  • ابزار Type را در جعبه ابزار انتخاب کنید.
  • در حالی که ابزار Type انتخاب شده است، در پنجره Document ماوس را بکشید تا یک قاب متنی در فایل بسازید، یا برای افزودن متن روی یک قاب متن موجود کلیک کنید.
  • Type > Fill With Placeholder Text را انتخاب کنید تا کادر با متن  پر شود.
  • متن خود را تایپ کنید. با کشیدن گوشه‌ای از باکس می‌توانید آن را بزرگ‌تر کنید. اگر کادر متن خیلی کوچک باشد، یک علامت پلاس قرمز در گوشه سمت راست پایین کادر ظاهر می‌شود که نشان‌دهنده متن overset است (متن مناسب نیست). شی متن را با ابزار Selection در جعبه ابزار تغییر مکان دهید.
  • متن را با گزینه های موجود در پانل Properties قالب بندی کنید.

 

ساخت ستون برای متون

  • ابزار Type را در جعبه ابزار انتخاب کنید.
  • با انتخاب ابزار Type، در Document ماوس را بکشید تا یک تکست باکس یا قاب متنی بسازید.
  • با text cursor در قاب متن، به طور پیش فرض، متن خود را تایپ کنید.
  • در حالی که ابزار Selection در جعبه ابزار انتخاب شده است، روی یک نقطه کادر محدود در اطراف کادر دوبار کلیک کنید تا کادر با متن مطابقت داشته باشد.
  • Object > Text Frame Options را انتخاب کنید. تعداد ستون‌ها را روی 2 تنظیم کنید و برای متعادل کردن
  • پاراگراف‌های متن، Balance Columns را انتخاب کنید. در صورت نیاز گزینه‌های دیگر را تنظیم کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

 


وارد کردن متن

  • متن را می‌توان از یک منبع خارجی مانند مایکروسافت قرار داد. 
  • برای قرار دادن فایل متنی مانند .DOC، RTF. یا TXT. File > Place را انتخاب کنید. بسته به نوع فایل، ممکن است بتوانید گزینه‌هایی مانند حذف قالب بندی را تنظیم کنید.
  • برای قرار دادن متن روی قاب متن موجود کلیک کنید (یا کلیک کنید و بکشید) تا InDesign یک قاب متن ایجاد کند.
  • روی دکمه Screen Mode در پایین جعبه ابزار کلیک کنید تا پیش نمایش را انتخاب کنید و فایل را بدون راهنما ببینید.
  • روی همین دکمه کلیک کنید تا Normal را انتخاب کنید.

 


تغییر فونت و سایز

  • متن را با ابزار Type در جعبه ابزار انتخاب کنید یا یک قاب متن را با ابزار Selection انتخاب کنید تا قالب بندی یکسانی برای تمام متن‌های درون یک قاب اعمال شود.
  • در پانل Properties در سمت راست فایل، گزینه‌های قالب‌بندی مانند فونت، اندازه قلم و موارد دیگر را ببینید یا Type > Character را انتخاب کنید تا پانل Character باز شود.
  • هنگام انتخاب فونت در منوی Font Family، روی Find More کلیک کنید تا فونت Adobe را پیدا کرده و با رایانه خود همگام سازی کنید. برای نشان دادن فونت‌های ادوبی ایندیزاین، لیست فونت‌ها را با کلیک روی Show Activated Fonts فیلتر کنید. همچنین می‌توانید یک سبک فونت مرتبط با فونت انتخاب شده، مانند Bold را از منوی سبک قلم انتخاب کنید.
  • اندازه فونت را با انتخاب size از منو، تایپ یک مقدار یا کلیک کردن روی فلشهای سمت چپ فیلد تغییر دهید.

 


قالب بندی متن اصلی

در پانل Properties، دو نوع قالب بندی متن وجود دارد که میتوانید برای متن اعمال کنید: قالب بندی کاراکتر و قالب بندی پاراگراف. قالب بندی کاراکتر، مانند فونت و اندازه فونت، برای متن انتخاب شده یا تمام متن در یک قاب متن انتخاب شده اعمال میشود. قالب بندی پاراگراف، مانند تراز، قالب بندی را برای کل پاراگراف‌ها اعمال می‌کند.

  • با انتخاب Type > Character یا Type > Paragraph می‌توانید قالب بندی متن را در پانل‌های جداگانه مشاهده کنید.
  • ابزار Type را در جعبه ابزار انتخاب کنید و برای انتخاب آن را روی متن بکشید.
  • در قسمت Character پانل Properties، مقدار اصلی را تغییر دهید تا فاصله بین خطوط متن را تنظیم کنید.
  • در قسمت Paragraph از پانل Properties، قالب بندی مانند تراز متن را تغییر دهید.

 

ذخیره قالب بندی متن به عنوان استایل

قالب بندی متن را می‌توان به عنوان یک استایل متن در یک فایل برای سرعت و ثبات قالب بندی ذخیره کرد. به روز رسانی استایل متن، تمام متن‌ها را با همان استایل اعمال شده به روز می‌کند.

  • هر سند جدید با یک استایل پاراگراف پایه به نام "Basic Paragraph" شروع می‌شود.
  • برای ایجاد یک استایل جدید، روی متن با ابزار Type کلیک کنید یا متن را انتخاب کنید و سپس روی دکمه Create Style در پنل Properties کلیک کنید. برای تغییر نام روی سبک جدید دوبار کلیک کنید و Return (windows)یا Enter (macOS)را فشار دهید تا نام تغییر کند.
  • برای اعمال سبک پاراگراف، مکان نما را در متن وارد کنید و نام سبک را در پانل Properties انتخاب کنید.
  • برای باز کردن پانل استایل‌های پاراگراف، با انتخاب متن، مدیریت استایل‌ها را از منوی استایل‌ها در پانل ویژگی‌ها انتخاب کنید. در پانل پاراگراف Styles، روی دکمه Clear Overrides کلیک کنید تا قالب بندی محلی حذف شود.


ویرایش استایل متن

پس از اعمال استایل پاراگراف بر روی متن، می‌توانید به راحتی قالب بندی را در استایل به روز کنید.

  • یک استایل پاراگراف را به متن در پانل Properties اعمال کنید.
  • در پانل Properties روی همان متن تغییرات قالب بندی ایجاد کنید.
  • برای به روز رسانی قالب بندی استایل ذخیره شده برای مطابقت با متن انتخاب شده، روی نماد Redefine Style ، که در سمت راست نام استایل در منوی استایل‌ها ظاهر می‌شود، کلیک کنید. هر متنی با استایل اعمال شده به روز خواهد شد.
  • همچنین می‌توانید استایل یک پاراگراف را در پانل استایل‌‌های پاراگراف ویرایش کنید.


1. Manage Styles را از منوی styles در پانل Properties انتخاب کنید تا پانل Paragraph Styles باز شود (Type > Paragraph Styles).
2.در پانل استایل‌های پاراگراف، روی نام استایل موجود در پانل کلیک راست کنید (ویندوز) یا کنترل کلیک کنید (macOS) و Edit [نام استایل] را انتخاب کنید یا به سادگی روی آن دوبار کلیک کنید.
3.وقتی یک استایل را تغییر می‌دهید، تمام متن فایلی که با آن استایل قالب‌بندی شده است، تغییر می‌کند تا با استایل جدید مطابقت داشته باشد.
4.قالب بندی متن را برای استایل در کادر تغییر دهید و روی OK کلیک کنید.


تا اینجا، ابتدایی‌ترین نکات در این برنامه را برای شما توضیح دادیم، برای یادگیری بیشتر این نرم افزار ادوبی و حرفه‌ای شدن در زمینه صفحه آرایی، همین الان به دوره آموزش ایندیزاین مکتب خونه سر بزنید.

ادوبی ایندیزاین در دنیای چاپ و تبلیغات بسیار مهم است زیرا این دو مورد در هر کسب و کاری وجود دارد و برای رفع نیاز، هر کسب و کار به نیرویی با این مهارت نیاز دارد. اگر به عنوان گرافیست در شرکتی تقاضای کار کرده باشید، توانایی کار با این نرم افزار به عنوان یک امتیاز مهم به حساب می‌آید و در استخدام شدن، تاثیر بسزایی می‌گذارد.

به کمک این برنامه می‌توانید در انتشارات مطرح و مهم مشغول به کار شده و تجربه کسب کنید.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  46 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو - 40 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام