×
ribbon

آموزش نقاشی با آبرنگ مقدماتی

در دوره نقاشی با آبرنگ، ابتدا نگاهی کوتاه به انواع سوژه‌های مرتبط با فصل داشته و با نحوه‌ی اجرای این سوژه‌­ها، با به‌کارگیری تکنیک بسیار جذاب و منحصربه‌فرد آبرنگ، آشنا خواهیم ‌شد. سپس در ادامه‌ی ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.8 (19 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  51 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  12 ساعت ویدئو - 39 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  14 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو

سرفصل‌های دوره آموزش نقاشی با آبرنگ مقدماتی

معرفی

در فصل اول آموزش آبرنگ مقدماتی ابتدا مدرس دوره سرکار خانم آناهیتا کریمی معرفی می‌شود و سپس به طور مفصل به بیان روش‌ها و تکنیک‌های نقاشی، معرفی ابزار و وسایل مورد نیاز نقاشی با آبرنگ، انواع روش‌ها و تکنیک‌های نقاشی آبرنگ، تعریف چرخه‌­ی رنگ و نور و سایه پرداخته‌ می‌شود. 

  مقدمه
"14:53  
  معرفی لوازم آبرنگ
"20:09  
  معرفی مقوای آبرنگ
"12:36  
  انواع بافت‌ها و تکنیک‌های آبرنگ 1
"17:21  
  انواع بافت‌ها و تکنیک‌های آبرنگ 2
"21:25  
  غلظت رنگ
"20:32  
  ارسال تمرین غلظت رنگ (اختیاری)
"60:00  
  ترکیب رنگ
"12:01  
  ارسال تمرین ترکیب رنگ (اختیاری)
"60:00  
  نور و سایه
"20:09  
  ارسال تمرین نور و سایه (اختیاری)
"60:00  
طبیعت

در فصل دوم دوره نقاشی با آبرنگ، آموزش عناصر موجود در طبیعت شامل نقاشی برگ­ها، آسمان، درختان، سنگ­ها، پرسپکتیو، دیوار آجری، کوهستان درختان برفی، فیگور و ... بیان می‌شود و سپس به همراه با مدرس به طراحی و اجرا چند منظره­ی ساده‌ی آبرنگی پرداخته می‌شود

  منظره ساده آبرنگی
"23:02  
  ارسال تمرین منظره ساده آبرنگی (اختیاری)
"60:00  
  برگ‌ها
"27:33  
  ارسال تمرین برگ‌ها (اختیاری)
"60:00  
  آسمان‌ها
"21:33  
  ارسال تمرین آسمان‌ها (اختیاری)
"60:00  
  درخت‌ها 1
"15:49  
  ارسال تمرین درخت‌ها 1 (اختیاری)
"60:00  
  درخت‌ها 2
"21:37  
  ارسال تمرین درخت‌ها 2 (اختیاری)
"60:00  
  سنگ‌ها
"23:10  
  ارسال تمرین سنگ‌ها (اختیاری)
"60:00  
  پرسپکتیو
"27:40  
  ارسال تمرین پرسپکتیو (اختیاری)
"60:00  
  دیوار آجری
"17:04  
  ارسال تمرین دیوار آجری (اختیاری)
"60:00  
  کوهستان
"20:16  
  ارسال تمرین کوهستان (اختیاری)
"60:00  
  درختان برفی
"27:22  
  ارسال تمرین درختان برفی (اختیاری)
"60:00  
  فیگور
"15:14  
  ارسال تمرین فیگور
"60:00  
  منظره‌ی بهاری
"16:58  
  ارسال تمرین منظره بهاری (اختیاری)
"60:00  
  منظره‌ی زمستانی
"15:29  
  ارسال تمرین منظره زمستانی (اختیاری)
"60:00  
  پروژه اول: طبیعت (الزامی)
 100%    
"120:00  
گل‌ها

فصل سوم دوره آموزش نقاشی با آبرنگ مبتدی جهت طراحی گل‌ها ایجاد شده است و هنرجویان در این فصل به طور کامل با طراحی انواع گل­های رز، ­غنچه­ی رز، گلدان­های آبرنگی، آفتابگردان، نیلوفر و شقایق آشنا خواهند شد.

  گل رز
"24:17  
  ارسال تمرین گل رز (اختیاری)
"60:00  
  گل رز و سایه
"14:18  
  ارسال تمرین گل رز و سایه (اختیاری)
"60:00  
  گل آفتابگردان
"18:21  
  ارسال تمرین گل آفتابگردان (اختیاری)
"60:00  
  گل نیلوفر آبی
"26:06  
  ارسال تمرین گل نیلوفر آبی (اختیاری)
"60:00  
  گل شقایق
"21:53  
  ارسال تمرین گل شقایق (اختیاری)
"60:00  
  گل و گلدان
"19:50  
  ارسال تمرین گل و گلدان (اختیاری)
"60:00  
  پروژه دوم: گل‌ها (الزامی)
 100%    
"120:00  
طبیعت بی‌جان

در فصل چهارم آموزش نقاشی با آبرنگ هنرجویان مبتدی با مبانی طراحی و نقاشی انواع عناصر بی جان موجود در طبیعت و محیط شامل طرح میوه­ها، پارچه، کتاب،شمع و... با استفاده از آبرنگ آشنا خواهند شد.

  انواع میوه
"27:49  
  ارسال تمرین انواع میوه (اختیاری)
"60:00  
  ساندویچ
"17:41  
  ارسال تمرین ساندویج
"60:00  
  شیشه
"18:50  
  ارسال تمرین شیشه (اختیاری)
"60:00  
  پارچه
"19:50  
  ارسال تمرین پارچه (اختیاری)
"60:00  
  کتاب
"18:25  
  ارسال تمرین کتاب (اختیاری)
"60:00  
  شمع
"17:58  
  ارسال تمرین شمع (اختیاری)
"60:00  
  پروژه سوم: طبیعت بی‌جان (الزامی)
 100%    
"120:00  
حیوانات

فصل پنجم آموزش نقاشی با آبرنگ مخصوص آموزش نقاشی انواع حیوانات شامل طرح پنگوئن، خرگوش، پروانه، اردک، پرنده­ها، روباه، گاو  و... می­باشد.

  پنگوئن، خرگوش، پروانه
"20:26  
  ارسال تمرین پنگوئن، خرگوش، پروانه (اختیاری)
"60:00  
  اردک، کبوتر، صدف
"16:38  
  ارسال تمرین اردک، کبوتر، صدف (اختیاری)
"60:00  
  پرنده
"19:05  
  ارسال تمرین پرنده (اختیاری)
"60:00  
  روباه، گاو
"34:03  
  ارسال تمرین روباه، گاو
"00:01  
  پروژه چهارم: نهایی (الزامی)
 100%    
"120:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

درباره دوره

در دوره نقاشی با آبرنگ، ابتدا نگاهی کوتاه به انواع سوژه‌های مرتبط با فصل داشته و با نحوه‌ی اجرای این سوژه‌­ها، با به‌کارگیری تکنیک بسیار جذاب و منحصربه‌فرد آبرنگ، آشنا خواهیم ‌شد. سپس در ادامه‌ی آموزش نقاشی با آبرنگ، به شما آموزش داده خواهد شد که با تکنیک آبرنگ چگونه نقاشی‌های ساده و در عین حال زیبا را اجرا کنید، با انواع وسایل آبرنگ و نحوه­‌ی استفاده از آن‌ها آشنا شوید و انواع تکنیک‌های آبرنگ و نحوه‌ی طراحی سوژه­‌های هر درس را به شما آموزش می‌دهد. 

دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، شامل 5 سرفصل از سوژه‌های مختلف نقاشی آبرنگ است. این سرفصل‌ها شامل، معرفی وسایل ترکیب رنگ و تکنیک‌­ها، طبیعت، گل­‌ها، طبیعت بی‌جان و حیوانات می‌­باشد.

دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، تاکید بسیار زیادی بر شناخت رنگ­‌ها، ترکیبات رنگی، نور و سایه و پرسپکتیو داشته و اجزای مختلف هر فصل، که به‌طور مثال، اجزای نقاشی طبیعت که شامل درختان، سنگ­‌ها، آسمان و... می­باشد را، به‌صورت جداگانه و در سطح مبتدی، به شما آموزش خواهد داد.

مدرس این دوره، استاد آناهیتا کریمی است که سابقه‌ی طولانی تدریس در زمینه‌ی نقاشی و تکنیک آبرنگ به شیوه‌های حضوری و مجازی را داشته و از مهارت بسیار بالایی در زمینه‌ی اجرای تکنیک آبرنگ برخوردار است.

 

هدف از دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی چیست؟

هدف از دوره‌ی آموزش نقاشی با آبرنگ مقدماتی، آشنایی صحیح و کاربردی هنرآموزان با نقاشی آبرنگ، رنگ­‌ها، انواع وسایل آبرنگ و تکنیک‌­ها و سوژه‌­های مختلفی است که هنرمندان در نقاشی با تکنیک آبرنگ می‌­توانند اجرا کنند. پس از این ‌دوره، هنرجویان با آبرنگ آشنایی خوبی خواهند یافت و قادر خواهند بود، سوژه‌هایی که به  آن‌ها تدریس می‌شود و همچنین مدل­‌هایی که جهت تمرین هر جلسه در اختیارشان قرار گرفته ‌شده را به زیبایی روی صفحه به اجرا درآورند. 

به ‌منظور حرفه‌ای‌تر شدن در نقاشی با آبرنگ، نیاز به گذراندن دوره‌­های تکمیلی هر فصل، شامل دوره­‌ی تکمیلی طبیعت، دوره­­‌ی تکمیلی گل‌­ها، دوره­‌ی تکمیلی طبیعت بی‌جان و حیوانات بوده و بعد از آن، گذراندن دوره‌­های پیشرفته و اجرا از روی عکس و مدل­‌های زنده، پیشنهاد می‌شود. 

پس از گذراندن دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، اگر همراه با تماشا، به نکته‌برداری، مرور و انجام تمریناتی که مدرس برای هر جلسه، تعیین نموده ‌است، پرداخته شود، هنرجویان قادر خواهند بود که سوژه­‌های تدریس ‌شده و مدل‌هایی که شبیه به  آن‌ها هستند را به زیبایی به اجرا درآورند و در نقاشی با آبرنگ بتوانند ابتکارعمل پیدا کنند. به خاطر داشته ‌باشید که این دوره، جهت آشنایی مقدماتی با تکنیک آبرنگ و سوژه­‌ها و ایجاد پایه‌‌های قوی در هنرجویان می‌­باشد.

 

دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی مناسب چه‌ کسانی است؟

دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، مناسب افرادی با سن 9 سال به بالا و همچنین افرادی که آشنایی با آبرنگ نداشته و در سطح مبتدی می‌­باشند، است. البته گذراندن این دوره، به هنرآموزانی که قبلا هم آبرنگ را به صورت دوره­‌های کوتاه گذرانده‌ و هنوز به مرحله­ی حرفه‌ای نرسیده­‌اند نیز، توصیه می‌­شود؛ چراکه نحوه­‌ی آموزش و سبک و روشی که مدرس در این آموزش، در نظر دارد، متفاوت بوده و افرادی که می‌­خواهند دوره‌­های حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌­تر آموزش را بگذرانند، بهتر است که از ابتدا، با مدرس دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، کلاس‌های مقدماتی و تکمیلی را پشت سر گذاشته و با او به مراحل حرفه‌ای‌تر بروند. 

این توصیه به این دلیل است که امکان دارد، در دوره‌­های حرفه‌ای‌تر به نکاتی ارجاع داده‌ شود که در ترم­‌های مبتدی و مقدماتی آموزش داده ‌شده است. پس گذراندن این‌ دوره به تمام علاقه‌مندان به یادگیری نقاشی با آبرنگ توصیه می ­شود.

 

بعد از فراگیری آموزش آبرنگ مقدماتی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

بعد از گذراندن دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، قادر خواهید بود که درختان، برگ­‌ها، آسمان، سنگ­ها، برخی از گل­ ها، برخی از حیوانات و سوژه‌­های طبیعت بی‌جان را، درحد مبتدی، با تکنیک آبرنگ اجرا کرده، با ترکیبات گسترده‌ی رنگی آشنا شده و همچنین می‌توانید که رنگ‌­های متعددی ساخته و اطلاعات بسیار خوبی در مورد نور و سایه و پرسپکتیو به دست ‌آورید.

 به‌طور کلی، این دوره، شما را به آشنایی نسبی با تکنیک زیبای آبرنگ رسانده و توانایی رسم با استفاده از این تکنیک، در سطح پایه و مقدماتی، از دستاوردهای آن خواهد بود. 

 

ویژگی‌های متمایز دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی چیست؟

شیوه‌ی آموزش دوره‌ی مقدماتی آبرنگ، به ‌صورت جز به جز می­باشد؛ به این صورت که در دوره­ی مقدماتی، هنرجویان با اجزای مختلف سوژه‌های نقاشی با آبرنگ آشنا شده و قبل از اینکه مدرس شروع به اجرای یک طرح، (به ‌طور مثال طبیعت) از ابتدا تا انتها کند، هنرجویان به صورت جز به جز با اجزای آن سوژه آشنا می‌شوند.

دلیل این سبک آموزشی این است که، یادگیری مرحله به مرحله‌ی اجزای یک تابلو، بسیار ساده‌تر از اجرای همزمان آن، به‌خصوص در تکنیک خاص آبرنگ می­‌باشد. از آنجایی‌ که در تکنیک آبرنگ، آب، قلم‌مو، مقوا، رنگ، دستمال و همچنین شناخت سوژه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ایجاد ارتباط بین این المان­‌ها زمان­بر و نیازمند تمرین می­باشد، این سبک آموزش کارایی بیشتری دارد.

بنابراین یادگیری به ‌صورت مرحله به مرحله و جز به جز از روش­های تدریس این استاد می‌­باشد. همچنین در این دوره، مدرس به‌طور کامل تمام سوژه­‌ها را از ابتدا تا انتها طراحی و در مورد نحوه­ی طراحی سوژه‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که هرکدام دارند، توضیح خواهد داد. 

توضیحات برای شناخت سوژه‌ها، گاهی همراه با آوردن و معرفی  آن‌ها به صورت زنده خواهد بود؛ به‌طور مثال معرفی زنده‌­ی سنگ‌ها، برگ‌­ها، گل­‌ها و نشان‌دادن بافت آن‌ها در ویدئوهای دوره. 

در دوره‌ی آموزش آبرنگ مقدماتی، مدرس ترکیبات رنگی بسیار متنوعی را به هنرجویان آموزش داده و آن‌ها را با انواع رنگ‌ها، قلم‌مو و انتخاب رنگ و قلم‌موی مناسب از میان تنوع تولید کننده‌ها آشنا خواهد کرد؛ تا هنرآموز قادر به خرید لوازم مناسب نقاشی با آبرنگ بوده و شناخت بسیار خوبی نسبت به وسایل پیدا کند.

همچنین دوره آموزش نقاشی با آبرنگ مبتدی، شامل پروژه­‌ها و تمریناتی می‌­باشد که هنرجو باید در پایان هر جلسه و هر فصل انجام دهد. در جریان آموزش، امکان رفع اشکال و پرسش و پاسخ و ارتباط با استاد نیز وجود داشته و هنرجویان می‌­توانند از طریق سایت مکتب‌خونه با مدرس در ارتباط بوده و سوالات خود را پرسیده و اجراهای خود را جهت رفع اشکال برای مدرس ارسال نمایند.

 

آموزش‌های پیشنیاز و یا مکمل پیشنهادی برای این دوره:

به ‌طور کلی، ضروری است که برای شروع هر تکنیک از نقاشی، تا حدودی با طراحی و اصول آن آشنا بوده و تا حد قابل‌ قبولی آگاهی نسبت به نقاشی و تکنیک‌ها و رنگ‌های داشته باشید. برای مشاهده دوره‌های بیشتر می‌توانید به صفحه آموزش نقاشی مراجعه کنید. 

هنرجویان لازم است، با اجزای مختلف هر سوژه قبل از رنگ‌آمیزی با تکنیک مورد نظر، آشنا بوده و بتوانند به خوبی سوژه‌ی خود را، چه با مداد و چه با قلمو طراحی کنند. شناخت سایه‌ها، انواع قوانین طراحی و طراحی اصولی، نیازمند گذراندن دوره‌­ی طراحی، چه به صورت مقدماتی و چه به صورت ­حرف‌ه­ای می­ باشد.

پس توصیه می­‌شود، چنانچه خواهان یادگیری و طراحی بهتر و شناخت عمیق‌تر سوژه‌ها به صورت تکمیلی‌تر و با جزئیات بیشتر و شناخت انواع سایه‌ها و طیف‌های خاکستری هستید، دوره­‌ی طراحی مقدماتی را همزمان با دوره­‌ی آبرنگ پشت سر بگذارید. گذراندن این دو دوره به‌صورت همزمان، باعث تقویت مهارت‌­های اجرایی، چه در طراحی و چه در اجرای آبرنگ می‌شود.

برای آشنایی با طراحی و یادگیری اصول اولیه‌ی آن، می‌توانید از کتاب‌های آموزشی نیز، به‌عنوان جایگزین ویدئوهای آموزشی استفاده نمایید. درست است که یادگیری به ‌صورت تصویری و ویدئویی اثر و بازده بیشتری دارد، اما کتاب‌های بسیار مفیدی نیز در حوزه‌ی طراحی چاپ شده‌اند که می‌توانید از  آن‌ها بهره ببرید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher آناهیتا کریمی

استاد آناهیتا کریمی، نقاش و مدرس با سابقه‌ی نقاشی در تکنیک‌های آبرنگ، اکرلیک و آموزش حرفه‌ای انواع طراحی است. ایشان برگزار کننده‌ دوره‌های تخصصی نقاشی به صورت حضوری در آتلیه شخصی، آموزشگاه‌ها و همچنین دوره‌های مجازی آموزش نقاشی و طراحی هستند. وی دارای سابقه شرکت در نمایشگاه‌های گروهی داخلی و خارجی، برگزاری نمایشگاه انفرادی در نگارخانه‌هایی از جمله گالری گلستان، انتخاب اثر در iws کالیفرنیا به عنوان اثر برگزیده توسط داوران، انتخاب و چاپ آثار در کتاب‌های مختلف، سابقه برگزاری ورکشاپ‌های متعدد اجرای زنده نقاشی آبرنگ و اکرلیک در طبیعت برای هنرجویان و همچنین سابقه برگزاری نمایشگاه‌های گروهی با جمعی از هنرجویان در کارنامه‌ حرفه‌ای خود دارند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
افسانه سیدمقیم 1401-09-09
خانم کریمی عزیز از شما استاد محترم تشکر میکنم البته وقت کمی دارم ولی با شما نقاشی یاد گرفتن خیلی لذت بخش میخواستم بینم شما درس جدید ارائه میدید برای پیشرفت کارم اگر فکری برای دوره جدید هم طراحی و هم ابرنگ من خیلی خوشحال میشم کارهای جدید تری یاد بگیرم . ازشما استاد عزیز سپاسگزارم
مهشید فارسانی 1400-10-09
سلام،با تشکر از استاد خوب خانم کریمی و دست اندرکاران مکتبخونه ،خیلی دوست داشتم آبرنگ را اصولی یاد بگیرم و اصلا فکر نمی کردم دوره های مجازی بتواند اینقدر پر بازده باشد.توضیحات کامل و خوب استاد، من را بیشتر به کار با آبرنگ علاقمند کرد.تنها پیشنهاد من این است که کیفیت ویدئو ها بهتر باشند.ظاهرا هرچه نمونه های اجرایی در ابعاد کوچک آموزش داده میشود کیفیت نمایش آنها نیز پایین تر می آید به نظر اگر حد اقل یک تصویر واضح از کار آموزشی در آخر ویدئو ها گذاشته شود، کمک زیادی به هنرآموزان میکند.
سیداحمد رضا ناجئ 1400-09-12
با سلام و عرض ادب این دوره بسیار بسیار بسیار عالیه به نظر من دوره آموزش آبرنگ مجازی کامل تر از این نداریم خانم کریمی عزیز به طور کامل کامل تمام تکنیک ها اتفاقات و سوژه های آبرنگی را به طور کامل توضیح دادند با توضیحات ایشان دیگه نقطه ابهامی باقی نمی مونه من بهتون پیشنهاد می کنم اگر آبرنگ دوست دارید ، این دوره آبرنگ را از صفر شروع میکنه و به طور عالی تمامی سوژه ها و تکنیک ها را آموزش می دهد من بسیار بسیار از این دوره راضی ام و خوش حالم که در این دوره فوق العاده آبرنگ شرکت کرده ام با تشکر از مکتب خونه و خانم کریمی عزیز
زهرا زمانی اصل 1400-09-04
خانم کریمی عالی‌ان،هم آموزششون هم تعاملشون با هنرجو.آموزش‌ها کامل و با جزییات و خیلی روان هستن،تمام مراحل کار،تکنیک‌هایی که باید اجرا بشه ،رنگ های مورد استفاده و... همه‌شون توی ویدیوها ذکر شده.و خود خانم کریمی،استاد بی‌نظیری که هنرجو رو تشویق میکنه راه خودش رو بره و خلاقیتش رو به کار بندازه و با تشویق و‌راهنماییشون توی این راه هنرجو رو‌ کمک می‌کنه.پیشنهاد می‌کنم دوره رو شرکت کنید حتما.پشیمون نمیشید👌🏻
اکرم بدری 1400-08-03
عرض سلام و احترام خدمت شما و استاد گرامی.... بسیار خوشحالم که در این دوره ی فوق العاده آبرنگ ثبت نام کردم واقعا همه چی خوب و عالیه، آموزش گام به گام توضیحات کامل نحوی فیلمبرداری، عالیییی خوشحالم از اینکه تونستم به این سایت مفید دسترسی پیدا کنم. مهمتر از همه اینکه تونستم از هنرجویان استاد گرامی باشم به خودم میبالم. برای سرکار خانم کریمی عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت در هنر و زندگی رو دارم
زهرا مجتبوی 1400-04-31
سلام من علاقه زیادی به آموزش آبرنگ داشتم مدتها پیش از طریق اینستا کاراشون رودنبال میکردم وآرزو میکردم کاش تهران بودم ومیتونستم درمحضر استاد کریمی آبرنگ رو یاد بگیرم ووقتی متوجه شدم که کلاس های مجازی آبرنگ رومیزارن خیلی خوشحال شدم روزنه امیدی برام گشوده شد با ماندن در خانه بخاطر کرونا تصمیم گرفتم دوره‌ای مجازی روببینم واصلا باورم نمیشد که اینقدر با آرامش وصبر وگفتن تمام تکنیک ها آبرنگ رو آموزش ببینم با ورود به مکتب خونه ودیدن آموزش های زیبای استاد کریمی دنیا برام رنگ قشنگی پیدا کرد خودم روباور کردم که میشه درکنار استاد خوب وفرهیخته حتی با سن بالا آموزش دید ولحظه های بهتری ساخت سپاس وتشکر موفق باشید
فاطمه سیما 1400-04-24
من نیمی از ویدیو ها رو تماشا کردم و از روشون تمرین انجام دادم و باید بگم بسیار لذت بخش بود. توضیحات عالی خانم کریمی که همه جزئیات و فوت و فن ها و از اون مهم تر ترکیب رنگ ها (که دونستنشون برای یک نقاش بسیار مهم هست) رو شامل میشه، کار رو بسیار راحت تر کرده. ممنونم بابت این دوره ی عالی. امیدوارم هر چه زودتر دوره پیشرفته آبرنگ هم آغاز بشه:))))))
مهشاد مقاره عابد 1400-04-23
یکی از بهترین تصمیم‌هایی که برای سلامتی روان و آرامش خودم در این دوران پر اضطراب و ایام کرونایی گرفتم شرکت در این دوره آبرنگ بود. واقعا تدریس مدرس به نحوی هست که هیچ سوالی بی جوابی باقی نمی‌ماند و تمام جزییات و مراحل به صورت کاملا کاربردی و اصولی توضیح میدهند که واقعا برای من که هیچ شناختی به آبرنگ نداشتم مهم بود جزییات و اساس کار رو یادبگیرم با اینکه وقت کمی میتونم بگذارم اما آخر هفته‌ها با شوق دوره رو پیش میبرم و شاهد پیشرفتم هستم و نکته زیبا اینجاست که هر بار از اول نگاه میکنم نه تنها خسته نمیشم بلکه نکته ای رو در نحوه اجرا متوجه میشم و بیشتر یاد میگیرم. واقعا یک دنیا ممنونم از مکتبخونه و خانم کریمی نازنین که این فرصت در این دوران فراهم کردند🙏🌻
پریسا شاه حسینی 1400-04-23
قبل از آشنایی با این دوره من دوره آبرنگ دیگه ای رو هم شرکت کرده بودم ولی اصلا راضی نبودم. ولی این آموزش از پایه و به شکل اصولی به آموزش آبرنگ میپردازه و من واقعا لذت بردم. به شدت منتظر دوره آبرنگ پیشرفته هستم. با تشکر از استاد کریمی عزیز که واقعا برای این دوره زحمت کشیده بودند‌. امیدوارم دوره های هنری این چنینی باز هم توی مکتب خونه ارائه بشن.
نازی شکراللهی 1400-04-23
عالی هست آموزششون،بسیار عالی .😍 با بیان توضیحات کامل استاد کریمی موقع آموزش ،نقطه ابهامی باقی نمیمونه. هر آموزش نسبت به آموزش قبلی هیجان انگیز تر و دوست داشتنی تر هست.🤩 به امید دوره های پیشرفته تر آبرنگی🌈
مطهره زارع 1400-04-23
عالی و کاربردی بود با وجود اینکه من قبلا هم کار میکردم ابرنگ رو و کارم تقریبا خوب بوده اما نکاتی که توی دوره گفته شده بود خیلی مفید بود و من خیلی هاش رو تقریبا نمیدونستم که به اطلاعاتم اضافه شد ممنون بخاطر طراحی این دوره بینظیر
فرناز قاید 1400-04-23
من دوره مقدماتی آبرنگ را شرکت کردم خیلی عالیه و از استاد کریمی خیلی خیلی سپاسگزارم بابت آموزش های خوبشون و ممنونم که تکنیکی یاد میدن😍 دنبال همچین دوره ای بودم که اصولی باشه و یه جورایی ماهیگیری یاد بده. 🌹🙏 من قبلا خودآموز کار کرده بودم اما همش احساس میکردم ی سری اصول رو از بیس و پایه نمیدونم و فقط تقلید میکنم‌. اما الان که دارم جلسات رو گوش میدم خیلی نکات عالی و تازه ای رو یادگرفتم و البته متوجه شدم یک نقاش آبرنگ شدن به سادگی که قبلا تصور میکردم نیست و نیاز به یه عالمه دانش، مهارت و تمرین و دقت و تلاش هست که البته از آموزش های خوب شما کلی انگیزه گرفتم برای تلاش بیشتر و بیشتر و ادامه دادن🌹🌹🌹🌹 ممنونم از خانم کریمی عزیز و سایت خوب مکتبخونه بابت ارائه چنین آموزش های بی نظیری.
نگین فراهانی 1400-04-23
عالی بود بینظیر بود ....امیدوارم دوره های نقاشی خانم کریمی ادامه داشته باشن ... من بی صبرانه منتظر دوره های پیشرفته آبرنگ هستم
مرضیه زارع 1401-09-02
سلام وقت بخیر باتشکر از دست اندرکاران گروه مکتب خونه ویژه تشکر ویژه از خانم کریمی عزیز بابت آموزشهای خوب ومفیدشون
رویا تهرانی 1400-06-27
آموزشها بسیارکاربردی و مفید هستند ولی متأسفانه کیفیت تصاویر پائین است و HD واقعی نیست با توجه به اینکه اینگونه آموزشها نیاز به نکات بصری زیادی دارد بایستی هنگام آموزش مجازی دارای تصاویری گویا با وضوح تصویری بالایی باشند و شایسته است که عزیزان دست اندرکار امکان نمایش ویدئوها با وضوح کامل روبرای هنرآموزفراهم کنند. به نظر من واقعا" حیف است که تأثیر زحمات کشیده شده تیم شما فقط به خاطر یک نکته کوچک کاهش پیداکند.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

 طراحی و نقاشی یکی از محبوب‌ترین هنرهاست که اغلب افراد، دوره‌ای از زندگی خود را برای یاد گرفتن یکی از تکنیک‌های آن اختصاص داده‌اند. در میان سبک‌های مختلف نقاشی مانند سیاه قلم، رنگ روغن، مداد رنگی و ...  یکی از جذاب‌ترین‌ها، نقاشی با آبرنگ است که کمک می‌کند تا بتوانید آثار هنری بسیار جذابی ساخته و هنر خود را به رخ بکشید. آبرنگ در واقع تکنیکی است که از طریق حل کردن رنگ‌دانه‌های رنگ درون آب انجام شده و روش‌های مختلفی برای استفاده از این تکنیک وجود دارد.

آبرنگ چیست؟

همه ما از بچگی با آبرنگ و گواش آشنا بوده‌ایم و نقاشی‌هایی را با استفاده از آن‌ها کشیده‌ایم؛ اما بد نیست بدانید که در اصطلاح تخصصی، آبرنگ یک تعریف اختصاصی برای خود دارد. به همین دلیل قبل از این‌که شروع به آموزش نقاشی آبرنگ به صورت مقدماتی بکنید، بهتر است که بیشتر با خود آن آشنا شوید.

آبرنگ در واقع مخلوطی از پودرهای رنگی و مواد رزینی یا صمغی است که به نسبت کاربرد، به سه دسته تقسیم می‌شوند. نقاشی با آبرنگ یکی از هیجان‌انگیزترین و همچنین چالش‌برانگیزترین نوع نقاشی‌هاست؛ چراکه در آن رنگ در مسیر دلخواه خودش و بی‌توجه به تمایل شخص نقاش حرکت می‌کند.

 آبرنگ‌ها به سه دسته خشک، مایع و مرطوب تقسیم می‌شوند که شما بعد از شناخت کامل آن‌ها و ویژگی‌هایشان، باید متناسب با کاربردی که در نظر دارید، از میان آن‌ها انتخاب کنید. در همین راستا می‌توان گفت گواش نیز نوعی آبرنگ است و در دسته آبرنگ مرطوب قرار می‌گیرد که غلظت‌های مختلفی داشته و با حل شدن در آب، مثل سایر آبرنگ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

تاریخچه نقاشی آبرنگ

تکنیک آبرنگ قدمتی بسیار بالا داشته و پیشینه آن به دوران نگار نوشت‌های مصریان باستان می‌رسد. تاریخ رسمی بهره‌گیری از این تکنیک نقاشی به رنسانس بازمی‌گردد و هنوز پس از گذشت سالیان دراز، پرشورتر از قبل ادامه دارد.

هنرمندان نقاش بسیار بزرگ و معروفی با کمک آبرنگ، شاهکارهای بسیار جذابی را از مناظر، حیات‌وحش و همچنین گیاهان کشیده‌اند که هنوز هم در نوع خود، آثاری خارق‌العاده محسوب می‌شوند. در دوره رنسانس، نقاشی از گیاهان بسیار رونق گرفته بود و برای این قبیل نقاشی‌ها، اغلب از تکنیک آبرنگ استفاده می‌شد. امروزه نیز از آبرنگ در جهت تصویرسازی‌های علمی و همچنین انتشارات موزه‌ها به وفور استفاده می‌شود.

شرایط کار با آبرنگ و تکنیک‌های آن

نقاشی با آبرنگ نیازمند مهارت، ظرافت و همچنین سرعت عمل بالایی است که شما می‌توانید با شرکت در دوره آموزش نقاشی آبرنگ به تمام آن‌ها دست پیدا کنید. برای اینکه بتوانید یک نقاشی زیبا با آبرنگ بکشید، تمیز کار کردن بسیار مهم است. نظافت، رنگ‌برداری و رنگ گذاری از نکاتی هستند که در این سبک از نقاشی اهمیت بسیار زیادی دارند. به علاوه انتخاب زمینه نقاشی آبرنگ هم می‌تواند در کیفیت آن بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین فراموش نکنید که طریقه گرفتن و کار کردن با قلم‌مو نیز در اینجا اهمیت داشته و به شما کمک می‌کند تا بتوانید تکنیک های مختلف را راحت‌تر اجرا کنید.

تکنیک های مختلف نقاشی با آبرنگ

برای نقاشی آبرنگ تکنیک های مختلف بسیاری وجود دارد که به زیبایی اثر خلق‌شده کمک می‌کنند. با برخی از این تکنیک‌ها به‌صورت کاملا مختصر آشنا می‌شویم.

  • تکنیک خیس در خیس: حالت استفاده از رنگ و قلم‌مو بر روی کاغذ خیس را می‌گویند.
  • قلم موی خشک: کاملا معکوس حالت قبلی بوده و در آن یک قلم‌موی حاوی رنگ و کمترین میزان آب، بر روی یک کاغذ کاملا خشک کشیده می‌شود.
  • خراشیدن رنگ: برای ایجاد شیار از این تکنیک استفاده می‌شود، به این صورت که از دم قلم‌مو یا هر جسم سخت دیگری استفاده شده و رنگ روی سطح کاغذ را می‌تراشند.
  • برداشتن رنگ: یکی از ویژگی‌های جالب نقاشی با آبرنگ این است که می‌توانید پس از خشک شدن رنگ، آن‌ها را از روی کاغذ برداشته یا اینکه آن‌ها را حل کنید.
  • نمک: استفاده از نمک می‌تواند جلوه‌ای بی‌نظیر به نقاشی آبرنگ بدهد. کافی است مقداری نمک را بر روی نقاط مرطوب نقاشی بپاشید تا تأثیر فوق‌العاده آن را به چشم ببینید که چگونه کریستال‌های نمک از یکدیگر دور شده و فضاهای روشنی را می‌سازند.
  • اسفنج: استفاده از اسفنج یک تکنیک بسیار کاربردی برای کشیدن شاخ و برگ درختان، شن و ماسه ساحل و ... است که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد.

در نقاشی آبرنگ تکنیک‌های بسیار زیاد دیگری هم موجود است که در هر کدام از آن‌ها، به جای استفاده از قلم‌مو، می‌توان از لوازم کاربردی دیگری استفاده کرده و طرح‌های مختلفی را برای زمینه نقاشی یا زیرسازی ایجاد کرد.

 

ابزار مورد نیاز نقاشی آبرنگ

برای شروع آموزش نقاشی آبرنگ، شما نیاز دارید که لوازم آن را طراحی کنید. اصلی‌ترین لوازم نقاشی آبرنگ به شرح زیر هستند:

  • قلم‌مو

قلم‌موی آبرنگ باید موهای نرم و قابل‌انعطافی داشته باشد تا بتواند بهترین نتیجه را بدهد. انتخاب قلم‌مو بسته به نیاز است و شما باید متناسب با کاربرد، قلم‌موی مناسبی را انتخاب کنید. انواع قلم نظیر قلم‌موهای بادبزنی، قلم‌مو با موی سمور، آهو، سنجاب، میمون هندی و ... وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای شروع نقاشی آبرنگ و ادامه دادن این حرفه استفاده کنید.

  • کاغذ

از دیگر لوازمی که برای آموزش نقاشی آبرنگ نیاز دارید، کاغذ است. برای دوره مقدماتی و برای شروع نقاشی آبرنگ، بهتر است از کاغذهای نرم و خشک استفاده کنید؛ چراکه نشان دادن جزئیات بر روی این کاغذها راحت‌تر بوده و در نهایت نتیجه کار نیز مطلوب‌تر خواهد بود.

کار با آبرنگ بر روی کاغذهای مختلفی امکان‌پذیر است؛ برای مثال از کاغذهای نرم و مرطوب، کاغذهای مقوایی و ... برای این کار استفاده می‌شود. کاغذهای آبرنگ در ابعاد مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید بسته به نیاز و کاربرد خود هر اندازه و مدلی را که می‌خواهید خریداری کنید. با شرکت در دوره‌های آموزش نقاشی آبرنگ، می‌توانید مهارت قرار دادن رنگ های مختلف را بر روی سطح کاغذهای گوناگون به دست آورید و بدون محدودیت روی کاغذ با آبرنگ نقاشی بکشید.

  • رنگ

رنگ‌های مختلفی برای نقاشی با آبرنگ وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بر روی پالت یا ظرفهای دیگر با هم مخلوط کرده و یا اینکه اجازه دهید روی کاغذ با هم قاطی شوند. انتخاب رنگ بستگی به زمینه نقاشی آبرنگ دارد. برای مثال در بیشتر مواردی که پس زمینه تیره است، رنگ های روشن استفاده میشوند. اما بسته به فضایی که نقاشی می‌کنید، ممکن است ترکیب رنگ تغییر کند.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  51 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  12 ساعت ویدئو - 39 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  14 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو