×
ribbon

آموزش نقشه‌کشی برق با نرم‌افزار ایپلن (ePLAN electric P8)

نرم‌افزار ePLAN یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای نقشه‌کشی است؛ همان‌طور که از نام نرم‌افزار برمی‌آید electrical plan بیشترین جنبه پرداخته شده در این نرم‌افزار نقشه‌کشی مدارات برقی است به‌خصوص حوزه برق صنعتی ولی در حوزه‌های مهندسی ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.1 (15 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  7 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  7 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش نقشه‌کشی برق با نرم‌افزار ایپلن (ePLAN electric P8)

مقدمه

در این فصل در قالب یک پاورپوینت به معرفی دوره پرداخته می‌شود. فصل‌های دوره به تفکیک بیان شده و به‌صورت خلاصه توضیح داده می‌شود که در هر فصل چه بخش‌هایی از نرم‌افزار ارائه خواهد شد.

  معرفی و مقدمه
"15:41  
نصب نرم‌افزار ePLAN

نصب نرم‌افزار ePLAN به‌مراتب دقت بیشتری می‌طلبد ازاین‌رو نحوه نصب نرم‌افزار ePLAN گام‌به‌گام توضیح داده خواهد شد. اگر در مرحله اشتباهی رخ داد و نتوانستید مراحل را به‌درستی پیش بروید نرم‌افزار دیگری برای پاک‌سازی ePLAN ناقص نصب شده پیشنهاد می‌شود و نحوه پاک‌سازی آموزش داده خواهد شد.

  نصب نرم‌افزار ePLAN
"16:01  
  چگونگی حذف نصب
"06:34  
ساخت یک پروژه در نرم‌افزار ePLAN

نحوه ساخت یک پروژه شماتیکی در این فصل آموزش داده خواهد شد؛ هم چنین ابزار مهم برای ساخت یک پروژه کامل و بی‌نقص در نرم‌افزار ePLAN معرفی می‌شود و چگونگی استفاده از این ابزارها را فرامی‌گیرید.

  ساخت پروژه در ePLAN
"14:33  
  واردکردن سمبل داخل پروژه
"13:09  
  ایجاد کتابخانه جدید در ePLAN
"04:39  
  ایجاد سمبل جدید در ePLAN
"10:35  
  Cross Reference
"11:22  
  Interruption Point
"14:01  
  استفاده از Douplicate و ورود تصویر به پروژه
"12:43  
  ایجاد Scheme و استفاده از ePLAN Demo
"13:10  
  ساخت یک Template
"22:19  
  Export & Import
"12:24  
سیم‌بندی در نرم‌افزار ePLAN

سیم‌بندی در نقشه‌های برق از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این قسمت با چگونگی سیم‌بندی و استفاده از ویژگی‌های مهمی از نرم‌افزار ePLAN آشنا خواهید شد و نحوه به‌کارگیری در نقشه‌های برق را فرامی‌گیرید.

  Connection Definition (بخش اول)
"11:35  
  Connection Definition (بخش دوم)
"06:39  
  Potential Definition Point
"09:48  
  شماره‌گذاری اتوماتیک سیم‌ها
"07:25  
  استفاده از Boundle
"03:17  
حل یک مثال در نرم‌افزار ePLAN

با حل یک مثال نکته‌های قبلی را مرور کرده و نکته‌های جدیدی برای کشیدن نقشه‌های اصولی و حرفه‌ای فرا خواهید گرفت؛ هم چنین تکنیک‌های برای کشیدن سریع‌تر نقشه‌ها گفته می‌شود.

  Example & Drag
"10:16  
  Example & Structure (استفاده از Structure Box)
"07:48  
  Example & Connection
"11:35  
  Example & Poteintial
"07:56  
گزارش‌گیری در نرم‌افزار ePLAN

برای مستندسازی و عیب‌یابی به گزارش‌های دقیق از دستگاه‌ها، نحوه اتصال، ترمینال‌ها، تعداد دستگاه‌ها و... نیاز خواهید داشت؛ نرم‌افزار ePLAN ویژگی خوبی که دارد قابلیت گزارش‌گیری اتوماتیک را دارد. در این فصل با گزارش‌گیری از پروژه‌ای که در فصل قبل تعریف شد آشنا می‌شوید و سفارشی کردن (اختصاصی کردن) این گزارش‌های را فرامی‌گیرید.

  Title Page
"15:34  
  Plot Frame
"10:07  
  Part Number
"12:24  
  Summarized Part List
"10:06  
  Part List
"08:24  
  Table of Contents
"16:03  
  Connection List
"11:04  
  Excel
"09:05  
دیتا پورتال و ماکروها (Data Portal & Macro) در نرم‌افزار ePLAN

آشنایی با دیتا پورتال برای داشتن یک گزارش‌گیری خوب از پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این فصل نحوه import و export گرفتن از دیتا پورتال پیش‌فرض ePLAN  را آموزش می‌بینید هم چنین برای داشتن یک نقشه حرفه‌ای نیازمند استفاده از ماکرو ها هستید. گاهی استفاده از سمبل نمی‌تواند دیوایس موردنظر را در نقشه به‌خوبی نشان دهد در نتیجه از ماکرو استفاده می‌شود که ساخت ماکرو و import ماکرو درصورتی‌که دانلود شود، در این فصل گفته می‌شود.

  Import & Export
"07:02  
  ماکروها (بخش اول)
"11:44  
  ماکروها (بخش دوم)
"11:02  
  ماکروها (بخش سوم)
"07:11  
جانمایی سه‌بعدی در نرم‌افزار ePLAN

یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار ePLAN جانمایی سه‌بعدی قطعات در تابلو های برق است. در این فصل با فضای سه‌بعدی نرم‌افزار و نکات مربوط به آن آشنا خواهید شد.

  3D (بخش اول)
"15:38  
  3D (بخش دوم)
"09:50  
  3D (بخش سوم)
"12:42  

درباره دوره

نرم‌افزار ePLAN یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای نقشه‌کشی است؛ همان‌طور که از نام نرم‌افزار برمی‌آید electrical plan بیشترین جنبه پرداخته شده در این نرم‌افزار نقشه‌کشی مدارات برقی است به‌خصوص حوزه برق صنعتی ولی در حوزه‌های مهندسی مکانیک و مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی قابل‌استفاده خواهد بود.

تاریخچه نرم‌افزار ePLAN چیست؟

تاریخچه بازمی‌گردد به سال 1984 میلادی زمانی که کمپانی EPLAN GmbH & Co.KG  در آلمان تأسیس شد این کمپانی از گروه  Friendhelm Loh شناخته می‌شود. با گسترش کمپانی‌های بزرگ، مهندسان و مدیران صاحب منصب به فکر این موضوع می‌افتند تا برای فروش بهتر نرم‌افزارهایی روانه بازار کنند تا با این نرم‌افزارها بتوانند صنایع خود را گسترش دهند و همین‌طور جنبه مارکتینگ خوبی برای نام کمپانی خود رقم بزنند، همین‌طور که در حال حاضر می‌بینید کمپانی‌های مختلف ادوات و قطعات مختلف، نرم‌افزارهای مخصوص به خود را دارند و با این کار برند خوبی برای خود ثبت کرده‌اند؛ ازاین‌رو کمپانی ePLAN نیز در ابتدا نرم‌افزار ePLAN5 را رونمایی کرد و باگذشت زمان و افزودن امکانات مختلف نرم‌افزار کامل Eplan electric P8 را به جامعه جهانی معرفی نمود که توانست جای رقیبان قدرتمند خود را بگیرد و به‌عنوان مهم‌ترین نرم‌افزار در حوزه نقشه‌کشی مهندسی، دست یابد.

در هر پروژه صنعتی به مستندسازی مراحل و فرایندها نیاز است؛ نرم‌افزار ePLAN در این زمینه بهترین نرم‌افزار است تا بتوان نقشه‌های مربوط به سیم‌بندی و همین‌طور قطعات و دستگاه‌های استفاده شده در پروژه را با گزارش‌گیری‌های راحت و پیشرفته‌ای که در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ انجام دهد.

در این دوره آموزشی سعی شده تا نرم‌افزار ePLAN را از مبتدی تا پیشرفته فرا بگیرید و بتوانید از این مهارت برای استفاده در رزومه خود بهره ببرید. یکی از مزیت‌های یادگیری این دوره آموزشی این است که با گذراندن این دوره می‌توانید جاب آفرهای خوبی در کشور آلمان بیابید و برای آن‌ها اپلای کنید. به علت این که نرم‌افزار در ایران کرک می‌شود شما دیگر نیازی ندارید که مبلغی برای خرید نرم‌افزار بپردازید فقط کافی است با گذراندن دوره آموزشی روی این نرم‌افزار به تسلط نسبی دست یابید درحالی‌که در کشور‌هایی اروپایی از جمله آلمان این نرم‌افزارها باید خریداری شوند و قیمت نسبتاً بالایی دارند؛ بنابراین با یادگیری نرم‌افزار ePLAN یک‌قدم از سایر افراد جلوتر خواهید بود.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher طیبه حسنی

طیبه حسنی دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق، دوره کارشناسی خود را نیز در همین رشته با گذراندن هفت ترم آموزشی به اتمام رسانده است. در دوره کارشناسی موفق به کسب رنک یک بین دانشجویان دانشکده مهندسی برق گردیده است. وی در دوران تحصیل به عنوان همیار دانشجو نیز فعالیت داشته و در بخش ارتباط با صنعت دانشگاه حضور فعال نشان داده است. زمینه علاقمندی او مخابرات میدان است ولی به واسطه دوره کارآموزی که در دوره لیسانس برای نرم افزار ePLAN گذرانده‌اند توانست در زمینه برق صنعتی با این نرم افزار قدرتمند آشنا شوند و همکاری با پروژه های صنعتی را در رزومه خود ثبت نمایند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
سیدوحید مشعشعی 1402-10-05
۱-مدرس کاملا مسلط نبود ۲- تمام ای پلن درس داده نشد ۳- زیر صدای موسیقی از صدای استاد بیشتر بود درکل خوب بود برای آشنایی با ایپلن تشکر
مهدی الهی تبار 1402-11-19
اصلا خوب درس نمیدن خیلی مکث میکنه تو حرف زدم نمیدونم این صدای پس زمینه چی میگه این وسط صدای خودشون ضعیف هستش اینه گذاشته
امیرحسین مافی 1402-09-04
صدای موسیقی بتن شده صدای اصلی و صدای گوینده شده صدای پشت زمینه. فکر کنم بهتره دوباره فیلم ها تهیه بشه و مطالب منظم و روان تر بیان بشن.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  7 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  7 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)