×
ribbon

آموزش نویسندگی خلاق با Margaret Atwood

نویسندگی خلاق چیست؟ چطور می‌توانیم خلاقانه بنویسیم؟ نویسندگی خلاق شکلی از نوشتن است که تعدادی از ژانرها و سبک‌های مختلف را در بر می‌گیرد که خارج از محدوده رسمی‌تر نوشتن فنی یا نوشتن آکادمیک است. ... ادامه

ارائه دهنده:  Master Class  Master Class
مدرس دوره:
4.5 (15 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 ساخت یک طرح داستان قدرتمند

 ایجاد ساختار داستان خود و ساخت روایت‌های چند لایه

 انتخاب نقطه دید مناسب برای گفتن داستان

 خلق کاراکترهای منحصر به فرد

سرفصل‌های دوره آموزش نویسندگی خلاق با Margaret Atwood

آموزش نویسندگی خلاق با Margaret Atwood
  مقدمه
"04:28  
  شروع کار به عنوان نویسنده
"11:24  
  داستان و طرح
"09:54  
  ساختار رمان- روایت‌های لایه‌ای و تغییرات دیگر
"12:54  
  چه کسی داستان را روایت می‌کند: نقطه نظر راوی
"09:28  
  مطالعات موردی نقطه دید
"07:42  
  زنده کردن شخصیت‌ها از طریق جزئیات
"11:24  
  ایجاد شخصیت‌های جذاب
"08:55  
  نوشتن از طریق موانع
"09:47  
  ایجاد دیالوگ
"08:36  
  آشکارسازی جهان از طریق تصاویر ذهنی
"09:18  
  سبک و ساختار متن
"10:53  
  کار با زمان در داستان
"09:19  
  دری به سوی کتاب شما: اهمیت پنج صفحه اول
"08:53  
  نوشتن وسط و انتهای داستان
"10:13  
  بازبینی: کار خود را دوباره ببینید
"08:13  
  رمان و تغییر دادن ژانر
"05:36  
  ادبیات گمانه‌زن
"12:43  
  مطالعه موردی از ادبیات گمانه‌زن: رمان The Handmaid’s Tale
"14:44  
  تحقیق و صحت تاریخی
"15:28  
  مسیر نویسنده
"16:03  
  کسب‌وکار نویسندگی
"09:38  
  صحبت‌های پایانی
"01:50  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

نویسندگی خلاق چیست؟ چطور می‌توانیم خلاقانه بنویسیم؟ نویسندگی خلاق شکلی از نوشتن است که تعدادی از ژانرها و سبک‌های مختلف را در بر می‌گیرد که خارج از محدوده رسمی‌تر نوشتن فنی یا نوشتن آکادمیک است. نوشتار خلاق بر عناصری مانند توسعه شخصیت، روایت و طرح تمرکز دارد و ساختار آن را با تخیل و داستان القا می‌کند. دوره آموزش نویسندگی خلاق با هدف آموزش اصول و فنون این نوع از نویسنده‌گی تهیه و تدوین شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

دوره آموزش نویسندگی خلاق چیست؟

دوره آموزشی نویسندگی خلاق یک برنامه آموزشی است که برای تقویت مهارت‌های نوشتاری و پرورش خلاقیت طراحی شده است. این آموزش و تمرین در اشکال مختلف نوشتاری مانند داستان، شعر و غیرداستانی ارائه می‌دهد. این دوره آموزش نویسندگی خلاق به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تکنیک‌هایی را برای ساختن روایت‌های قانع‌کننده، خلق شخصیت‌های زنده و کشف سبک‌های مختلف نوشتاری توسعه دهند. 

دوره آموزش نویسندگی خلاق برای چه کسانی مناسب است؟

دوره نویسندگی خلاق برای نویسندگان مشتاق، دانشجویان همه رشته‌ها، حرفه‌ای‌هایی که به دنبال بهبود مهارت‌های نوشتاری خود هستند و افراد علاقه‌مند به بیان خود و داستان نویسی مناسب است.

با شرکت در دوره آموزش نویسندگی خلاق چه چیزی را یاد می‌گیریم؟

با شرکت در یک دوره آموزشی نویسندگی خلاق، می‌توانید تکنیک‌هایی را برای ساختن روایت‌های جذاب، توسعه شخصیت‌های خوب، اصلاح سبک نوشتاری خود،و کاوش در ژانرها و اشکال مختلف نویسندگی خلاق بیاموزید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Margaret Atwood

مارگارت اِلنور اتوود متولد 1939 شاعر، داستان‌نویس، منتقد ادبی، فعال سیاسی و فمینیست سرشناس کانادایی است. او جوایز ادبیات پرنسس آستوریاس و آرتور سی. کلارک را دریافت کرده‌است؛ پنج بار برای جایزه بوکر نامزد شده که از این میان یک بار برنده آن بوده‌است؛ همچنین، بارهای متعدد در مرحله پایانی جایزه فرماندار کل کانادا حضور داشته و دو بار آن را به‌دست آورده‌است. نام او در سال ۲۰۰۱ در میان ستاره‌داران پیاده‌راه مشاهیر کانادا قرار گرفت. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران بنیاد نویسندگان کانادا است؛ سازمانی غیرانتفاعی که برای تقویت جامعه نویسندگان کانادا می‌کوشد. در کنار خدمات بی‌شمارش به ادبیات کانادا، او از متولیان بنیان‌گذاری جایزه شعر گریفین است. کتاب‌های سرگذشت ندیمه، آدمکش کور برندهٔ جایزهٔ بوکر سال ۲۰۰۰ و اوریکس و کریک از آثار او هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
خانم خسروی 1402-10-12
به نظرم تجربه خوبی بود ،نظم ، جمع بندی و مدل ارائه رو خیلی دوست داشتم .نکات مهم و گزینش شده بیان شد و به نظرم الکی طولش نداده بود . برای من مفید بود
عباس پورعلی 1402-10-07
با سلام خدا قوت ممنون از زحمات شما کار شما با ارزشه این آموزش خیلی برای من مفید بود.
وحیده یاوری 1402-08-23
این دوره یک‌فرصت عالی برای آموختن از یک‌نویسنده حرفه ای است. مراحل تکامل به سمت نویسندگی، از ابتدا گرچه مختصر اما کامل آموزش داده می شود. مثالها بسیار گویاست. دوره بسیار جذاب است. پیشنهاد می شود!
سارا خیرآبادی 1402-07-15
یه سری از درسا چیزهایی بودن که میدونستم اما بهشون بی توجه بودم اما خانم atwood به خوبی جمع آوری و آموزششون دادن
مرتضی اهوز 1402-06-14
خوب بود
پوریا شاه حسینی نیا 1402-06-02
دوره برای فرد غیرحرفه‌ای کاملاً از هر لحاظی میتونه کمک‌کننده باشه و شدیداً توصیه‌ش می‌کنم. همچنین برای فرد باتجربه نیز به نظرم میتونه نکات جالبی داشته یا یادآور باشه. ایشون نویسنده‌ی قدیمی و حرفه‌ای هستند و نکات آموزش‌داده‌شده، هم به صورت عملی هم به صورت تئوری دید خوبی میده هر چند که انتظار توضیح جزئیات نوشتن ادبی در سطح جملات را نباید داشت. ولی برای ایجاد بینش هنرمندانه و نحوه‌ی برخورد با داستان (مخصوصا ادبیات داستانی گمانه‌زن) و ارتباطش با زندگی می‌تونه راهنما باشه. نوع ارتباط ایشون با مخاطب (ما) بسیار روان و لذّت‌بخش هست که میتونه دیدن دوره رو به شدّت تسهیل کنه. نوع آموزش هم بسیار ساده و قابل فهمه و به نظرم نیاز به دانش قبلی‌ای در این زمینه نداره.
مجتبی نیکنام 1402-05-24
جذاب و کاربردی
پانیذ خوش روان 1402-05-20
احساس می کنم جزیی ترین نکاتی که میشد بیان بشه تو این دوره هست و پیشنهاد می کنم اگه کسی علاقه به نوشتن داره حتما این دوره رو نگاه کنه
بهناز حداداميري 1402-08-24
تجربه هاي خيلي با ارزشى ارائه ميده و خوشم اومده
1402-11-28
چرا ویدیوی مطالعات موردی نقطه ‌دید، زیرنویس نداره؟

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

نویسندگی خلاق

نویسندگی خلاق به اشکال مختلفی وجود دارد و به طور گسترده برای همه‌ی نویسندگان قابل دسترس است. برخی از نویسندگان در دوران مدرسه به نوشتن خلاق می‌پردازند، در حالی که برخی دیگر برای کسب گواهینامه‌هایی مانند مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA)به برنامه‌های نویسندگی خلاق می‌پیوندند.

برخی این کار را برای سرگرمی انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند کتاب پرفروش بعدی نیویورک تایمز را بنویسند. صرف نظر از دلیل اینکه چرا می‌خواهید نویسنده‌ای خلاق باشید، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید هنگام نوشتن خلاقانه آن را بررسی و بکار بگیرید وجود دارد.

اشکال نویسندگی خلاق

برای نویسنده‌گی خلاق اشکال گوناگونی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شکل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

کتاب‌های کودکان

 از فانتزی تا معمایی و یا کمدی، همان ژانرهایی که بزرگسالان می‌خوانند اغلب برای کودکان نیز جذاب هستند. با این حال، طرح‌های داستانی در کتاب‌های کودکان با موضوعات متفاوتی نسبت به داستان‌های نوشته شده برای بزرگسالان سروکار دارند و شامل داستان‌هایی هستند که پیچیدگی و شدت کمتری دارند.

داستان‌های خلاق بر پایه واقعیت

 این دسته از تکنیک‌های مختلف نوشتن خلاقانه و سبک‌های ادبی برای انتقال روایت‌های واقعی و غیرداستانی استفاده می‌کند. آثار غیرداستانی خلاق، مانند مقاله‌های شخصی، بیشتر از احساسات استفاده می‌کنند و تمایل دارند بر داستان و لحن بیش از زیرژانرهای سنتی واقعی تأکید کنند.

رمان‌های گرافیکی

رمان گرافیکی، همانطور که از نامش پیداست، رمانی است که یک داستان کامل را از طریق تصاویر بیان می‌کند.

خاطرات

دو شکل مشابه از نوشتن خلاقانه، خاطرات و زندگی‌نامه هستند. در حالی که زندگی‌نامه‌ها بستری برای افراد شناخته شده است تا حقایق زندگی خود را به زبان خودشان به اشتراک بگذارند، خاطرات قالبی است که در آن نویسندگان از تجربیات زندگی خود در راستای یک موضوع یا ایده بزرگتر استفاده می‌کنند. یک خواننده ممکن است خاطرات خود را به این دلیل انتخاب کند که به موضوع علاقه‌مند است، نه به این دلیل که می‌خواهد در مورد نویسنده مطالعه کند.

رمان‌ها

رمان‌ها با ژانرها و زیرژانرهای متعددی که دارند، می‌توانند طیف گسترده‌ای از موضوعات، سبک‌ها و جزئیاتی را که نویسندگان خلق می‌کنند را برای ساختن جهان‌هایی که شبیه زندگی واقعی هستند را شامل شود. نوشتن داستان می‌تواند آزادی زیادی برای نویسنده فراهم کند تا یک داستان اصلی تخیلی با شخصیت‌های داستانی مرتبط و چندوجهی بسازد. رمان‌ها معمولاً حدود 50000 تا 70000 کلمه هستند، البته نمونه‌های زیادی از رمان‌ها وجود دارند که طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از دستورالعمل‌های دلخواه هستند. رمان‌هایی با تعداد صفحات کمتر از رمان‌های سنتی، رمان نامیده می‌شوند.

نمایشنامه

 شکل دیگری از نویسندگی خلاق، نمایشنامه‌نویسی است که نمایشنامه‌هایی را تولید می‌کند که بازیگران به صورت زنده روی صحنه اجرا می‌کنند. یک نمایشنامه می‌تواند از یک کنش یا چند کنش تشکیل شود. به دلیل محدودیت در فضا، جلوه‌ها و قابلیت‌های زنده، نمایشنامه‌ها باید از خلاقیت استفاده کنند تا داستانی کامل و همه‌جانبه را روایت کنند.

شعر

شعر می‌تواند شامل نوشتن، اجرا یا هر دو باشد. شعر، مانند ترانه سرایی، یک فرم نوشتاری همه‌کاره است که به نویسنده اجازه می‌دهد از آهنگ برای افزایش بیان خود استفاده کند. یک شعر می‌تواند کوتاه یا حاوی چند بیت باشد. نمی‌تواند طرح قافیه یا طرحی پیچیده و تکراری داشته باشد.

فیلمنامه‌ها

فیلمنامه‌نویسی با در هم تنیدن یک روایت در قالب‌های اکشن و دیالوگ، اغلب از ساختار سه پرده‌ای برای روایت داستان پیروی می‌کند. نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و سایر فرمت‌های ویدیویی و صوتی از فیلمنامه استفاده می‌کنند.

داستان‌های کوتاه: داستان کوتاه، داستانی از 1000 تا 10000 کلمه است. یک داستان کوتاه خوب طوری طراحی شده که در یک جلسه یا یک روز خوانده شود، در حالی که یک رمان برای مدت طولانی‌تری مانند روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها خواننده را به خود مشغول می‌کند.

آموزش نویسندگی با مارگارت آتوود

در راستای یادگیری نویسندگی به صورت خلاقانه حتما نام مارگارت آتوود به گوشتان آشنا است. آتوود به غیر از کار نویسندگی، شاعر، رمان‌نویس، منتقد ادبی، مقاله‌نویس، مخترع، مدرس و فعال محیط زیست نیز بوده که ساکن کانادا است. آتوود هفده کتاب شعر، شانزده رمان، ده کتاب غیرداستانی، هشت مجموعه داستان کوتاه، هشت کتاب کودک و یک رمان تصویری نوشته و ویرایش‌های مطبوعاتی کوچک بسیاری در زمینه شعر و داستان انجام داده است.

 اتوود تاکنون برنده جوایز متعددی شده است. او علاوه بر نویسندگی، مخترع و توسعه‌دهنده اختراعی به نام «Long Pen» و تکنولوژی‌های مرتبط با آن است که نویسندگی اسناد از راه دور را آسان می‌کند. او روند نویسندگی خود را در دوره‌ی مسترکلاس نویسندگی به اشتراک گذاشته است. پروسه‌ی آموزش او بسیار خلاقانه و جالب است. مارگارت که نویسنده‌ی موفق کانادایی بوده از شروع نویسندگی که شامل پرورش ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به رمان است تا ساختارهای قوی و کاراکترهای منحصر به فرد را آموزش می‌دهد.

کتاب سرگذشت ندیمه

مارگارت اتوود که با کتاب سرگذشت ندیمه به شهرت رسید .در دوره نویسندگی که شامل 23 قسمت است از توضیحات اولیه و معرفی خود شروع می‌کند و در ادامه به موارد زیر می‌پردازد:

  • مقدمه: در این قسمت آتوود در مورد خود، نگرش خود نسبت به هنر و معنا بخشی به کتاب صحبت می‌کند.
  • شروع به کار به عنوان یک نویسنده: او در تلاش است شما را ترغیب کند که راه خود را کشف کنید و بر موانع پیروز شوید و از زنذگی او الهام بگیرید.
  • داستان و طرح داستان: آتوود پیشنهاد می‌دهد در زمینه‌های متفاوت از قبیل داستان‌های اساطیری، تخیلی (مَتَل) و سایر آثار تاریخی ادبیات مطالعه کنید و از آن‌ها در ادبیات نوشتاری خود استفاه نمایید.
  • ایجاد ساختار رمان، روایت چند لایه و سایر متغیرها: در این بخش شما از راه‌هایی که مارگارت سرراهتان قرار می‌دهد می‌توانید ساختار داستان خود را ایجاد کنید و روایتی چند لایه‌ای بسازید.
  • چه کسی راوی است؟ نقطه دید روایت: انتخاب نقطه‌ی دید مناسب نیاز به تمرین و آزمون و خطای فراوان دارد که آتوود برای آن تمرینی را ارائه می‌دهد.
  • مطالعه موردی نقطه دید: در این بخش مارگارت درمورد چندین نقطه دید صحبت کرده و دلیل نقطه دید اول شخص را در کتاب «The Handmaid’s Tale» بیان می‌کند.
  • زنده کردن کاراکترها از طریق جزئیات: عکس العمل‌های کاراکتر و جزییاتی که نویسنده می‌نویسد شخصیت کاراکتر را برملا خواهد کرد. آتوود ابزارهایی را معرفی می‌کند که به شما توانایی ساخت کارکترهای عالی را می‌دهد که آنها را درک می‌کنید.
  • ساخت کاراکترهای جذاب و متقاعدکننده: مارگارت در این قسمت درمورد اینکه چطور یکسری از شخصیت ها دوست داشتنی نیستند و مابقی هستند و جزییات صحبت می‌کند.
  • نوشتن با وجود موانع کار: برای نوشتن باید برچالش‌ها غلبه کنید این چالش‌ها شامل وقفه دائمی، بازماندگی ذهنی و غیره است که مارگارت برای آنها راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد.
  • ساختن دیالوگ‌ها: در این بخش مارگارت درمورد چگونگی استفاده از دیالوگ برای نشان دادن کاراکتر و داستان و حائز اهمیت بودن آن صحبت می‌کند.
  • نشان دادن دنیا با تصورات ذهنی: آتوود معتقد است هرچقدر جزییات خاص متن بیشتر باشد خوانندگان را بیشتر درگیر می‌کند و از تصورات خودش در کتاب «The Handmaid’s Tale» می‌گوید.
  • سبک نوشتار و ساختار متن: در این بخش شما با تفاوت سبک‌های نوشتاری آشنا می‌شوید.
  • کار با زمان در داستان: مارگارت به اهمیت زمان و حفظ آن در داستان اشاره می‌کند که موجب حفظ خوانندگان می‌گردد. دری به سوی کتاب شما.
  • اهمیت پنج صفحه اول: مارگارت بخشی از علایقش را با شما به اشتراک می‌گذارد که در 5 صفحه‌ی اول کتاب‌های موردعلاقه‌اش است.
  • نوشتن وسط و انتهای داستان: مارگارت شیوه‌ی خود را برای نگهداشتن خواننده بیان می‌کند و درمورد پایان باز و بسته توضیحاتی ارائه می‌دهد.
  • بازبینی یا بررسی مجدد اثر: نگاهی مجدد به کتاب منجر به نگاه تازه‌ای می‌گردد و به شما ارزش بازخورد خوانندگان و اهمیت ویراستار را خاطر نشان می‌کند.
  • رمان و تغییر دادن ژانر و سبک: در این بخش مارگارت به شما کمک می‌کند اهدافتان را فارغ از ژانر و گونه داستان با عناصر اصلی تافیق نمایید.
  • ادبیات گمانه‌زن: در این بخش مارگارت درمورد ادبیات گمانه زن صحبت می‌کند و به شما روش‌هایی برای ایجاد ایده ارائه می‌دهد.
    مطالعه موردی از ادبیات گمانه‌زن، رمان «The Handmaid’s Tale»: مارگارت در مورد الهامی‌هایی که در نگارش این کتاب به او کمک کردند صحبت می‌کند.
  • تحقیق و دقت تاریخی: در اینجا مارگارت توصیه‌هایی می‌کند که سرعت شما را در عین تحقیق پایین نیاورد.
  • راه نویسنده: آتوود با اشتراک گذاشتن داستان‌های الهام بخش شما را ترغیب می‌کند که در این راه ثابت قدم بمانید.
    نویسندگی از منظر کسب و کار: مارگارت دیدگاه خود را نسبت به نویسندگی به چشم یک شغل بیان می‌کند.
  • بخش نهایی: او سخنان آخر را با دانشجویان خود بیان می‌کند و علاقه دارد دانش خود را به نسل‌های بعد منتقل نماید.

کلام پایانی 

در این توضیحات به عنوان مکمل دوره آموزش نویسندگی خلاق به انواع فرم‌های نوشتاری و آموزش نویسندگی با مارگارت آتوود که نویسنده‌ی مشهور کانادایی است پرداختیم. توصیه‌ی ما به شما این است که در صورت علاقه به نوشتن کتاب، همانطور که خانم آتوود بیان می‌کند کتاب‌های بسیاری در حوزه‌ی ادبیات مطالعه نمایید. همچنین مسترکلاس مارگارت آتوود نیز جز بهترین دوره‌ها است که به شما در این راه کمک می‌کند.

 

poster
  
برگزار کننده:  Master Class
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی