آموزش کشف تقلب و تحلیل آماری صورت‌های مالی

واژه تقلب، یک واژه‌ی همگانی است که همه افراد در کارهای زیادی از آن استفاده می‌کنند و این واژه را بارها به زبان می‌آورند. تقلب در واقع به معنای انجام کاری فریب‌کارانه و نادرست است ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4.4 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  11 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 7 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

تغییرات دوره آموزش کشف تقلب و تحلیل آماری صورت‌های مالی

نسخه 1.0 - 1399/06/19

انتشار اولیه

نسخه 1.1 - 1401/09/30

افزوده‌شدن فصل مبارزه با پول‌شویی

پیش‌نیاز‌ها

این درس هیچ پیش‌نیازی نداشته و تمامی موضوعات مورد نیاز در دوره تدریس می‌گردد.

سرفصل‌های دوره آموزش کشف تقلب و تحلیل آماری صورت‌های مالی

فصل اول - تحلیل آماری صورت‌های مالی

در این فصل یاد می‌گیریم چگونه ارقام مندرج در صورت‌های مالی شرکت‌ها را راستی آزمایی کنیم.

  قانون بنفورد
"13:25  
  قانون بنفورد - بخش دوم
"18:08  
  کوئیر بخش قانون بنفورد
 100%    
"03:00  
  امتیاز M
"10:09  
  نحوه به کارگیری آزمون بنفورد توسط اکسل
"18:20  
  نحوه به کارگیری آزمون بنفورد با زبان برنامه نویسی آر
"10:30  
  نحوه محاسبه امتیاز ام توسط اکسل
"11:16  
  اسلایدهای فصل تحلیل آماری صورت‌های مالی و فایل‌های اکسل استفاده شده
"00:05  
فصل دوم - جلوگیری و انصراف انگیزی از تقلب

در این فصل به مدیران کمک می‌کنیم چگونه یک محیط عاری از تقلب در شرکت خود بسازند.

  شناخت رفتار مجرمانه
"13:17  
  جرائم یقه سفید
"20:10  
  کوئیز رفتار مجرمانه و جرایم یقه سفید
 30.2%    
"08:00  
  برنامه‌های جلوگیری از تقلب
"13:57  
  کوئیز برنامه‌های جلوگیری از تقلب
 20.9%    
"04:00  
  اصول اخلاقی برای بازرسان کشف تقلب
"19:02  
  کوئیز بخش اصول اخلاقی برای بازرسان کشف تقلب
 20.9%    
"04:00  
  تقلب‌های کامپیوتری و انواع آن
"29:05  
  کوئیز بخش تقلب‌های کامپیوتری
 27.9%    
"05:00  
  اسلایدهای فصل جلوگیری از تقلب
"00:05  
  تهدیدهای سازمانی
"02:24  
فصل سوم - پروژه پایانی
  پروژه پایانی دوره (الزامی)
 100%    
"420:00  
مبارزه با پول‌شویی

در این فصل روش‌های مبارزه و کشف پول‌شویی را یاد خواهیم گرفت.

  مبارزه با پول‌شویی
"31:04  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

واژه تقلب، یک واژه‌ی همگانی است که همه افراد در کارهای زیادی از آن استفاده می‌کنند و این واژه را بارها به زبان می‌آورند. تقلب در واقع به معنای انجام کاری فریب‌کارانه و نادرست است که برای رسیدن به یک سود و منفعت، افراد آن را صورت می‌دهند. در هر کاری افراد به راحتی از تقلب کردن استفاده می‌کنند تا بتوانند کار خود را به خوبی پیش ببرند. تقلب عبارتی است که به معنای سو استفاده فرد از موقعیت و نفوذ خود برای به کارگیری غلط دارایی‌ها و منابع سازمانی می‌باشد. آیا تا به حال با کشف تقلب در صورت‌های مالی آشنا شده‌اید؟ 

برای کشف این راه و روش ابتدا باید بدانید که اصلا تقلب در صورت ‌های مالی به چه صورت است. تقلب در صورت مالی یعنی ارائه نادرست، حذف اقلام و افشا نکردن کافی اطلاعات که برای فریب استفاده کنندگان صورت‌های مالی به کار برده می‌شود که اغلب این کار برای سرمایه‌گذاران و اعتباردهنگان انجام می‌شود که اغلب با بیش‌نمایی دارایی‌ها، درآمدها و کم نمایی بدهی‌ها و هزینه‌ها همراه می‌باشد. در این روش افراد از شیوه‌های زیادی برای کشف تقلب در صورت‌های مالی استفاده کرده‌اند ولی لازم است بدانید که این روش‌ها زیان‌هایی را نیز به همراه دارد و همیشه هم استفاده کردن از راه تقلب به سود افراد نخواهد بود.

این دوره شامل دو بخش مجزاست که برای دو گروه مخاطب متفاوت در نظر گرفته شده است. بخش اول این دوره برای افرادی طراحی شده که یا به عنوان بازرس یا به عنوان سرمایه گذار، در پی ارزیابی صورت‌های مالی یک شرکت هستند (و طبعا یک فرد خارجی محسوب می شوند). در این بخش به این دسته از افراد ابزارهایی ساده معرفی می شود تا به هدف خود دست یابند. بخش دوم این دوره برای بازرسان درون سازمانی و یا مدیرانی طراحی شده است که علاقه‌مند به بهبود سلامت آمار و ارقام شرکت خود هستند.

شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار به طور فصلی صورت‌های مالی خود را برای مطالعه سرمایه گذاران منتشر می‌کنند. در علم حسابداری برای راستی آزمایی ارقام مندرج در این صورت‌های مالی ابزارهای متفاوتی وجود دارد. از جمله این ابزارها، روش‌های آماری است که بدون ورود به جزئیات دفاتر و صرفا با تحلیل عددی درصد ریسک تقلب در صورت‌های مالی را بدست می دهد.

آزمون بنفورد و امتیاز ام دو نمونه از روش‌های آماری هستند که توسط حسابرسان برای کشف دستکاری در صورت‌های مالی استفاده می شوند. مزیت این روش‌ها در آن است که صرفا با اتکا به داده‌های ارائه شده در صورت‌های مالی فصلی شرکت‌ها قابل محاسبه هستند و امکان ارزیابی کلی را برای ناظری که از بیرون به شرکت نگاه می‌کند فراهم می‌آورند.

در این دوره ضمن توضیح دو ابزار آماری فوق‌الذکر نحوه بکار گیری از آن‌ها در اکسل و زبان برنامه نویسی آر نیز آموزش داده می‌شود. امتحان پایانی این دوره شامل کشف تقلب در صورت‌های مالی یک شرکت فرضی خواهد بود. به دلیل اتکای زیاد این ابزارهای آماری به زبان برنامه نویسی آر، آموزش مقدماتی این زبان به اختصار ارائه خواهد شد. به علاوه یک نسخه این زبان شامل کتابخانه‌های لازم برای کشف تقلب به صورت قابل حمل (بدون نیاز به نصب) در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

برخلاف بخش اول دوره که برای ناظران خارجی در نظر گرفته شده است، در بخش دوم سعی خواهد شد روش‌های جلوگیری و انصراف انگیزی از تقلب به مدیران آموزش داده شود. در طی این بخش مروری بر انواع تقلب‌ها و رفتارهای تقلب‌گونه موجود در شرکت‌ها خواهیم داشت. مواد آموزشی در این بخش به مدیران در ساختن یک محیط عاری از تقلب کمک خواهد نمود.

در این بخش از دوره به این سوال جواب خواهیم داد که چرا کارمندان دست به تقلب خواهند زد؟ کارمندان غالبا متقلب چه ویژگی‌هایی دارند؟‌ عوامل اثرگذار در فساد مالی چه هستند؟‌ چگونه می توان یک برنامه مبارزه با تقلب در شرکت پیاده‌سازی کرد؟ به علاوه به بازرسان کشف تقلب، در مورد نحوه بازرسی و چارچوب‌های اخلاقی این حوزه آموزش داده خواهد شد.به دلیل شیوع تقلب‌های رایانه‌ای، یک ویدئوی مجزا برای آموزش انواع مخاطراتی از این دست تخصیص یافته است. حملاتی از قبیل فیشینگ و باج افزارها معرفی و راه‌های مقابله با آن‌ها آموزش داده خواهد شد. در پایان این بخش نیز یک کوئیز متناسب با آموزش‌های ارائه شده قرار داده شده است.

 

برخی از منابع مفید برای این درس در این لینک قابل دسترسی است

https://drive.google.com/drive/folders/1ukjXP96zOD38aEr3wVf56bQShiL1_vgw?usp=drive_link

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جواد کاظمی‌تبار

سید جواد کاظمی تبار برنده مدال نقره کشوری در المپیاد سال ۱۳۷۷ و نفر سوم کنکور سراسری در سال ۱۳۷۸، مدارک کارشناسی و دکتری خود را در رشته برق و کامپیوتر به ترتیب در دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۲) و دانشگاه کالیفرنیا در شهر ارواین (۱۳۸۷) دریافت نمود. وی در سال ۱۳۹۱ و به هنگام کار در شرکت Guardian Analytics با روش‌های داده‌کاوی در کشف تقلب‌های بانکی آشنا گردید. در همان شرکت بود که وی موفق به اخذ گواهینامه امنیت +Comptia Security گردید. مطالعه کتاب‌ها و دوره‌های انجمن بازرسان تقلب گواهی شده وی را با انواع تقلب در صنایع بیمه، بانک و بورس اوراق بهادار آشنا نمود. وی پس از بازگشت به ایران و از سال ۱۳۹۴ عضو هیئت‌علمی دانشگاه و مشاور شرکت‌های نرم‌افزاری همچون توسن و سان بوده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
فرزانه دانش پور 1402-08-21
دوره خوبی بود استاد کامل و شفاف موضوعات رو آموزش داد و یک پیشنهاد برای مجموعه مکتب خونه داشتم اگر میشه دوره های پیشرفته تقلب در صورتهای مالی و اینکه بتوانیم با استفاده از دیتاها تشخیص بدیم که کدام قسمت ممکن دستکاری شده باشد هم برگزار کنید.
شهاب راستا 1402-05-29
بدون مبالغه، بهترین دوره ایی بود که تا الان گذروندم. اطلاعات بسیار ارزشمند و مفید که تقریبا در هیچ موسسه آموزشی یافت نمیشه. از مدرس بزرگوار دوره خواهش میکنم سطح پیشرفته این دوره رو نیز تدریس بفرمایند. ضمنا ایجاد یک کوییز برای فصل ارزشمند مبارزه با پولشویی به استفاده بهتر کاربران از این فصل کمک خواهد کرد. با تشکر از مدرس دوره و وبسایت مکتب خونه.
1400-01-16
دوره بندی نبود، چیزای جدیدی برای یادگیری داشت اما عنوان دوره خیلی با محتوا همخوانی نداشت و گول زننده بود. در واقع توقع من این بود که بُعد تحلیلی بیشتری داشته باشه و راهکارهای تحلیلی بیشتری ارائه بده اما کل دوره خلاصه بود به 2 مدل ساده
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از پیشنهاد شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

کشف تقلب در صورت‌های مالی :

کشف تقلب در صورت‌های مالی به شیوه‌های زیادی صورت می‌گیرد و همانطور که گفته شد، پیش‌نمایی دارایی‌ها، درآمدها و یا کم نمایی‌هایی بدهی‌ها و هزینه‌ها می‌باشد. البته اغلب ممکن است که بر خلاف این‌ها صورت بگیرد و کاملا برعکس شود. برای اینکار، 5 شیوه وجود دارد که به صورت موارد زیر می‌باشد:

ثبت درآمد واهی در کشف تقلب در صورت‌های مالی:
این به معنی کالا و یا خدماتی است، که ارائه نشده‌ است ولی در دفاتر حساب‌های دریافتی بدهکار و درآمد بستانکار است. از نمونه این تقلب در صورت مالی، می‌توان به خرید و فروش جعلی اشاره نمود که همه روزه بسیار در سراسر دنیا انجام خواهد گرفت. این روش تقلب در صورت مالی از رایج‌ترین روش‌هایی است که باعث افزایش دارایی و پیش‌نمایی سود می‌شود. 

استفاده نادرست از تفاوت زمانی:
در این روش، درآمدهای دوره بعد را در دوره جاری شناسایی می‌کنند و در مقابل آن، هزینه دوره جاری را به دوره یا دوره‌های بعد انتقال می‌دهند.

ارزیابی نادرست:
در این روش می‌توان پیش‌نمایی دارایی جاری را نام برد که شامل دستکاری حساب موجودی می‌باشد. با این روش تقلب، با بیش‌نمایی موجودی پایان دوره‌، بهای تمام شده کالای فروش رفته کاهش پیدا می‌کند ولی در اصل سود بیشتر از واقع گزارش داده خواهد شد. 

یکی دیگر از موارد کشف تقلب در صورت‌های مالی در روش ارزیابی نادرست، ارزیابی نادرست سرمایه و دارایی است که مخارج تحقیق و توسعه به جای هزینه منظور کردن آن‌ها به حساب می‌آید.  ثبت نکردن هزینه استهلاک دارایی مشهود و نامشهود، بیش‌نمایی دارایی در زمان تحصیل و ادغام، نشان دادن دارایی در صورت مالی، در حالی که این دارایی در حقیقت در مالکیت واحد قرار ندارد، از دیگر روش‌های کشف تقلب در صورت‌های مالی به حساب می‌آید. 

حذف عمده بدهی‌ها و هزینه‌‎ها :
این روش برای بهتر نشان دادن وضعیت مالی صورت می‌گیرد که مانند ثبت نکردن حساب پرداختی و سایر بدهی‌ها، ثبت کردن درآمدها و سودهای تحقق نیافته و در نظر نگرفتن بدهی‌های حقوقی می‌باشد. 

افشای ناکافی:
در این روش افشا نکردن در رویه‌های حسابداری و تخطی از اصول حسابداری و یا هر اطلاعاتی که مهم است و در صورت افشا کردن آن بر نتایج مالی و صورت‌های مالی و تصمیم استفاده کنندگان تاثیر می‌گذارد یکی دیگر از روش های کشف تقلب در صورت‌های مالی است. 
در نهایت تقلب صورت‌های مالی مانند سایر تقلب‌ها در هر کار و حرفه‌ای، آثار مخربی را نیز بر جای می‌گذارد و حتی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی زیادی را به دنبال داشته باشد. با هر تقلبی که در صورت‌های مالی شکل می‌گیرد، باعث می‌شود تا آن بازار به مرور زمان، یکپارچگی، وحدت، اعتماد و سایر موارد این چنینی خود را از دست بدهد و روز به روز ضعیف تر شود و کار آن بازار خدشه‌دار خواهد شد. 

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  11 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو - 7 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام