آموزش برنامه‌نویسی Lua

چرا زبان برنامه‌نویسی لوا را یاد بگیریم؟ زبان برنامه‌نویسی لوا به‌عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود، به همین دلیل یکی از بهترین زبان‌ها برای یادگیری و ورود به دنیای برنامه‌نویسی است، این زبان ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.8 (8 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مبانی برنامه‌نویسی و اجرای برنامه‌ها توسط کامپیوتر

 آموزش تا سطح متوسط با زبان لوا

 آموزش استفاده از زبان لوا در فریمورک Love2d

 آشنایی با نحوه جستجو در داکیومنت‌ها

پیش‌نیاز‌ها

این دوره هیچ پیش‌نیازی ندارد و تمامی علاقه‌مندان، می‌توانند از این دوره بهره‌مند شوند.

 

سرفصل‌های دوره آموزش برنامه‌نویسی Lua

مقدمه

در این فصل توضیحات لازم جهت نصب و راه‌اندازی ابزارهای اولیه برای شروع به کار ارائه می‌شود.

  راه‌اندازی اولیه Lua
"12:36  
  راه‌اندازی VSCode
"08:37  
مباحث اولیه و پایه

در این فصل مباحث پایه زبان لوا مانند چاپ‌کردن متن در صفحه، معرفی انواع‌ داده و انواع عملگرها و چگونگی استفاده از آن‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

  کار با تابع Print
"11:58  
  انواع داده
"12:43  
  متغیرها
"12:43  
  قواعد نامگذاری متغیرها
"10:19  
  کامنت‌ها
"06:46  
  عملگرهای ریاضی
"09:09  
  عملگرهای رابطه‌ای یا مقایسه‌ای
"11:45  
  عملگرهای منطقی و عملگرهای متفرقه
"09:56  
ساختارهای شرطی

ساختارهای شرطی بخش مهمی از هر زبان برنامه‌نویسی هستند که در این فصل به بررسی عملکرد ساختارهای شرطی یا تصمیم در زبان لوا پرداخته شده است.

  ساختار شرطی If - قسمت اول
"12:47  
  ساختار شرطی If - قسمت دوم
"12:01  
  گرفتن ورودی کاربر و عملگر Ternary
"13:23  
  حل تمرین
"17:39  
رشته‌ها و جداول (Tables)

در این فصل رشته‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم و چگونگی کار با آن‌ها را با استفاده از توابع و عملگرهای مختص خودشان بررسی می‌کنیم، همچنین به معرفی جداول یا table‌ها که بخش مهمی از زبان لوا هستند پرداخته شده و چگونگی تعریف و استفاده از آن‌ها آموزش داده شده است.

  رشته‌ها - قسمت اول
"15:38  
  رشته‌ها - قسمت دوم
"14:51  
  جداول یا Tables – قسمت اول
"17:10  
  جداول یا Tables – قسمت دوم
"08:49  
ساختارهای حلقه

ساختارهای حلقه یا تکرار بخش مهمی از زبان های برنامه‌نویسی می باشند، در این فصل به انواع ساختار حلقه در زبان لوا پرداخته می‌شود و همچنین با دستورات کنترلی مرتبط با حلقه‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا خواهید شد.

  ساختار حلقه For
"14:21  
  ساختارهای حلقه While و Repeat
"11:47  
  ساختارهای حلقه pairs و ipairs
"10:39  
  حل تمرین
"13:59  
توابع و ماژول‌ها

در این فصل روش‌های مختلف تعریف تابع و استفاده از آن‌ها بیان شده است، همچنین در مورد جزئیات عملکرد توابع، چگونگی تعریف پارامترهای پیش فرض یا پارامترهای با تعداد نامحدود توضیح داده شده است، همچنین در مورد ماژول‌ها، چگونگی استفاده از توابع در ماژول‌ها، چگونگی ساخت ماژول شخصی و استفاده از ماژول‌های آماده بحث شده است.

  معرفی کلی و کاربردهای توابع
"06:35  
  نحوه تعریف و استفاده از توابع
"11:47  
  توابع بازگشتی و تعریف تابع در Table
"10:37  
  توابع کلوژر و دامنه متغیرها در توابع
"10:36  
  ماژول‌ها
"09:41  
پروژه نهایی و جمع‌بندی کلی

در این فصل با نحوه استفاده از زبان لوا و فریمورک Love2D یک بازی ساده درست می‌کنیم، هدف از این بخش این است که نحوه استفاده از زبان لوا در فریمورک‌ها و محیط هایی غیر از ترمینال برای شما روشن‌تر شود و با کاربردهای عملی لوا بیشتر آشنا شوید.

در بخش بعدی نکات و ترفندهایی برای استفاده از ویرایشگر کد VSCode گفته شده است که با استفاده از آن‌ها می توانید راحت‌تر و با سرعت بیشتری کار کنید.

در نهایت منابع و مراجع مرتبط با لوا معرفی شده‌اند و یک جمع‌بندی کلی از دوره ارایه شده است که شما بتوانید مسیر آینده خود را بهتر مشخص کنید.

- تمامی فایل‌های مورد نیاز دوره در ویدیو جمع‌بندی نهایی، در یک فایل به صورت فشرده‌شده قرار داده شده است.

  راه اندازی فریمورک Love2D جهت ساخت بازی
"04:54  
  ساخت بازی - قسمت اول
"15:23  
  ساخت بازی - قسمت دوم
"15:49  
  نکات و ترفندهایی از VSCode
"16:13  
  معرفی منابع زبان لوا و جمع‌بندی نهایی
"13:50  

درباره دوره

چرا زبان برنامه‌نویسی لوا را یاد بگیریم؟

زبان برنامه‌نویسی لوا به‌عنوان یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود، به همین دلیل یکی از بهترین زبان‌ها برای یادگیری و ورود به دنیای برنامه‌نویسی است، این زبان با وجود سادگی، بسیار پر سرعت و سبک و قابل‌حمل است، این قابلیت باعث می‌شود در دستگاه‌های مختلف و سیستم‌عامل‌های مختلف به‌راحتی قابل‌استفاده باشد و حتی از این زبان برای برنامه‌نویسی بوردهای الکترونیکی و مینی‌کامپیوترها نیز استفاده شود. لوا یکی از پرسرعت‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی اسکریپتی است و این قابلیت باعث شده که به‌عنوان پرکاربردترین زبان اسکریپتی در توسعه بازی‌های کامپیوتری شناخته شود. زبان لوا یک‌زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است؛ اما ازآنجاکه توسط زبان سی نوشته شده است، به‌راحتی می‌تواند با زبان‌ها برنامه‌نویسی سطح پایین مانند زبان سی و سی پلاس، پلاس و سایر زبان‌ها ارتباط برقرار کند و هم‌زمان با حفظ سرعت بالای اجرای برنامه به دلیل سادگی سرعت توسعه نرم‌افزار را نیز افزایش دهد. این قابلیت‌ها باعث شده است که در بسیاری از نرم‌افزارها زبان لوا به‌عنوان زبان نوشتن افزونه انتخاب شود که از این طریق توسعه و ارتقا قابلیت‌های نرم‌افزار توسط کاربران به‌راحتی امکان‌پذیر است.

 

کاربرد زبان لوا چیست؟

زبان لوا در زمینه‌های مختلفی استفاده دارد، از زبان لوا به‌عنوان متداول‌ترین و محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی در توسعه بازی‌های ویدئویی یاد می‌شود، بسیاری از موتورهای بازی‌سازی از این زبان برای نوشتن منطق بازی استفاده می‌کنند، برخی بازی‌های آماده که با زبان‌های دیگر نوشته شده‌اند نیز از این زبان در کنار زبان‌اصلی استفاده کرده‌اند و قابلیت نوشتن افزونه و ارتقا و تغییر بازی برای بازیکن را با این زبان فراهم کرده‌اند، به همین دلیل حتی اگر قصد برنامه‌نویسی بازی با زبان دیگری نیز داشته باشید یادگیری زبان لوا می‌تواند در بسیاری موارد به شما کمک کند و سرعت کار شما را بالا ببرد.

موتورهای بازی‌سازی  Defold, CryEngine , Kite2D, Solar2D, Love2D, Leadwerks, RobloxStudio, Lumberyard و تعدادی زیاد دیگری برای پیاده‌سازی منطق بازی از این زبان استفاده می‌کنند، همچنین در بازی‌هایی مانند World Of Warcarft, Angry Birds, SimCity و بسیاری بازی‌های دیگر به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از زبان لوا استفاده شده است.

همچنین از زبان لوا برای نوشتن افزونه نرم‌افزارها استفاده می‌شود و شما با یادگیری این زبان می‌توانید برای برخی نرم‌افزارها برنامه بنویسید و قابلیت‌های آن‌ها را ارتقا دهید. به‌عنوان‌مثال در توسعه یا نوشتن افزونه برای برنامه‌های Adobe Lightroom, Aseprite, VLC Player و بسیاری دیگر از این زبان استفاده کرده‌اند.

از کاربردهای دیگر زبان برنامه‌نویسی لوا استفاده در بوردهای الکترونیکی ای است که قابلیت برنامه‌نویسی دارند، به‌عنوان‌مثال در برنامه‌نویسی ربات‌ها، مینی‌کامپیوترها و به‌طورکلی دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی از زبان لوا می‌توان استفاده کرد.

 

این دوره مناسب چه کسانی است و چه پیش‌نیازهایی لازم دارد؟

در این دوره سعی شده است تا جای ممکن مطالب ساده بیان شود و از پرداختن بیش از حد به جزئیات خودداری شود تا افراد مختلف بدون تجربه و دانش قبلی بتوانند به‌راحتی روش برنامه‌نویسی و استفاده از آن را یاد بگیرند و آماده استفاده کاربردی از زبان برنامه‌نویسی شوند. در این دوره بیشتر مثال‌ها در محیط برنامه‌نویسی و کنسول و بر مبنای مثال‌های نوشتاری است و بیشتر هدف این دوره آموزش کلیات خود زبان برنامه‌نویسی لوا است و آموزش فریم‌ورک یا نرم‌افزارهای جانبی وجود ندارد، بااین‌وجود در بخش نهایی روش ساخت یک نمونه بازی گرافیکی ساده با استفاده از زبان لوا و فریم‌ورک Love2D آموزش‌داده‌شده است که شما عزیزان با روش استفاده از زبان لوا در فریم‌ورک‌ها و نرم‌افزارهای دیگر نیز آشنا شوید. در پایان این دوره شما با استفاده از دانش برنامه‌نویسی که در طول دوره یاد می‌گیرید آماده شروع به کار با فریم‌ورک‌ها و نرم‌افزارهایی که از زبان لوا استفاده می‌کنند خواهید بود. در بخش پایانی منابع و مراجع مختلف مرتبط با زبان لوا معرفی شده‌اند تا شما عزیزان راحت‌تر بتوانید مسیر مناسب پیشروی خود را برای رسیدن به هدف موردنظر خود را انتخاب کنید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher نوید ترابی

نوید ترابی فارغ‌التحصیل رشته برق-الکترونیک در مقطع کارشناسی است. وی بیش از 20 سال تجربه فعالیت حرفه‌ای در حوزه الکترونیک و کامپیوتر و زمینه‌های مرتبط با آن‌ها را دارد، در طول این سال‌ها در پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی زیادی بصورت مستقل یا تیمی فعالیت و همکاری داشته است و همچنین چندین مقام برتر در مسابقات بین المللی ربوکاپ را در کارنامه خود دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
فرهاد زندی عمارلویی 1402-10-14
شما به نظرم بعد از اتمام دوره نظرسنجی کنید. متشکرم
1402-06-18
خیلی خوب توضیح داده شده بسازید
نریمان سمیعی 1402-06-15
با سپاس از مهندس ترابی بابت آموزش این دوره که واقعا بسیار مختصر و مفید توضیح دادن که باعث شد خیلی راحت تر مطالب رو بگیرم. استاد کارتون درسته اون بخش ترفندهای برنامه وی اس کد خیلی کاربردی و خوب بودن، باز هم ازین آموزش ها برامون بذارید لطفا. موفق و پایدار باشید
مهراد اسدی 1402-04-04
با توجه به اینکه دوره آموزشی lua به زبان فارسی بسیار کم پیدا میشه، این دوره با نحوه بیان آقای ترابی بسیار با ارزش هست. در انتهای دوره هم بخش بازی سازی و ترفند های vscode خیلی جالب بودن. امیدوارم دوره های بیشتری از این زبان تهیه کنن
رضا زارع 1402-03-24
به نظرم آقای ترابی باید خیلی آموزشای دیگه رو بذاره چون نحوه تدریسش خیلی روان و متفاوت هست. با همون بار اول متوجه شدم منکه همیشه باید وسط کلیپای آموزشی پاز کنم هی چک کنم چی شد کجا بود ...
زهرا کشاورز 1402-03-14
سلام، من برنامه نویسی لوا رو کمی بلد بودم اول بخش بازی رو نگاه کردم خیلی خوب بود خلاصه و ساده اما مفید توضیح داده شده، ای کاش بیشتر در مورد ساخت بازی گفته شده بود.
محسن تهرانی 1402-06-31
درود کاش یه دوره میزاشتید که توش زبان لوا رو کامل یاد می‌دادید
مکتب‌خونه
عرض سلام و تشکر از شما و سایر دوستان عزیز که لطف داشتید و در این دوره شرکت کردید، مباحث پیشرفته تر باید در یک دوره مجزا آموزش داده شود. در صورتی که مخاطب کافی برای دوره پیشرفته وجود داشته باشد حتما در یک دوره مجزا به مباحث پیشرفته تر نیز خواهیم پرداخت. شاد و سربلند باشید عزیزان "استاد دوره نوید ترابی"

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)