×
ribbon

درآمدی بر تکامل انسان از منظر انسان‌شناسی زیستی

سؤال «از کجا آمده‌ام» یکی از بنیادین‌تری و احتمالا قدیمی‌ترین سؤالات بشر است. همه ما پدران و مادران‌مان را می‌شناسیم. بیشترمان هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و شاید اجدادمان را هم بشناسیم و از آنها عکس‌ها ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه کالج لندن  دانشگاه کالج لندن
4.9 (29 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره درآمدی بر تکامل انسان از منظر انسان‌شناسی زیستی

فیلم های آموزشی
  پیش‌درآمد
"08:51  
  جلسه اول - با خانواده خود آشنا شوید
"24:16  
  جلسه دوم - دوپا شدن و ظهور نخستین هومینین‌ها
"30:40  
  جلسه سوم - افزایش حجم مغز و ظهور نخستین انسان‌ها
"28:38  
  جلسه چهارم - انسان‌سانان متأخر و نئاندرتال‌ها
"25:56  
  جلسه پنجم - ظهور انسان خردمند
"29:39  

درباره دوره

سؤال «از کجا آمده‌ام» یکی از بنیادین‌تری و احتمالا  قدیمی‌ترین سؤالات بشر است. همه ما پدران و مادران‌مان را می‌شناسیم. بیشترمان هم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و شاید اجدادمان را هم بشناسیم و از آنها عکس‌ها و خاطراتی هم داشته باشیم. آنها هم انسان‌هایی شبیه به ما بودند و با زبان و فرهنگی شبیه به خود ما زندگی می‌کردند. اما اگر این زنجیره را باز هم به عقب ببریم به کجا خواهیم رسید؟ آیا اجداد نسل صدم ما هم شکل و ظاهرو رفتاری شبیه ما داشتند؟ اجداد نسل هزارم و صدهزارم ما چطور؟  از چه زمانی ما «انسان» شدیم و قبل از آن چه بودیم و چه می‌کردیم؟ چگونه پدران ما سرتاسر کره زمین را تسخیر کردند و در سرزمین‌های مختلف از قطب شمال تا جزایر دورافتاده اقیانوس آرام سکنی گزیدند؟ چه بر سر انواع دیگر انسان مثل نئاندرتال‌ها و هومو ارکتوس‌ها آمد؟

سالیان دراز بشر پاسخ این سؤالات را در سنت‌ها و اسطوره‌ها می‌جست. اما علم تجربی به انسان این ابزار را داد تا بتواند پاسخ این سؤالات را از طریق علمی به‌دست آورد. انسان‌شناسی زیستی شاخه‌ای از علم تجربی است که به خواستگاه تکاملی بشر و مطالعه رفتار، فرهنگ و آناتومی انسان از دیدگاه تکاملی زیستی می‌پردازد. اینکه انسان‌بودن به چه معناست و چرا بعضی ویژگی‌ها مثل زبان و فرهنگ پیچیده خاص بشر است، پرسش‌هایی تنها فلسفی نیستند؛ بلکه از طریق علم تجربی نیز می‌توان این سؤالات را واکاوی نمود. در این دوره به بررسی این مسائل از دیدگاه علم تجربی خواهیم پرداخت و آخرین یافته‌های علمی در این موارد را مرور خواهیم نمود. این دوره برای مخاطب عمومی طراحی شده و دانش پیشین در زیست‌شناسی یا انسان‌شناسی ضروری نیست.

این دوره در۵ جلسه درس طراحی شده، که هر جلسه به یکی از موضوعات مهم در تکامل انسان می‌پردازد. در یکی دو جلسه اول به جایگاه انسان در طبیعت و نسبت ما با سایر موجودات زنده در درخت تکاملی خواهیم پرداخت، و پس از آن به ظهور ویژگی‌های منحصربه‌فرد بشر در طول تاریخ تکاملی‌مان، از ۵ میلیون سال پیش به این سو خواهیم پرداخت.

این دوره با تلاش شخصی دکتر محمد حسین کازرون و با کمک و همکاری دانشگاه کالج لندن برای مخاطب فارسی‌زبان تهیه شده است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمد‌ حسین کازرون

پیشینه دانشگاهی دکتر محمد حسین کازرون در علوم اجتماعی و نیز در انسان‌شناسی زیستی است و تمرکز پروژه فعلی تحقیقاتی‌ ایشان بر روی تکامل زبان در بشر، از طریق مقایسه انسان و شامپانزه‌ها به عنوان نزدیک‌ترین خویشاوندان زنده ماست.

ایشان درحال حاضر در دانشگاه کالج لندن در این حوزه مشغول مطالعه و نیز تدریس می‌باشد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
مهرنوش موسوی 1402-03-30
دوره بسیار جامع و سودمندی بود. با زبان ساده مروری بر تاریخ حضور انسان و پیشینیان بوده که قابل فهم برای همه میباشد.امیدوارم ادامه داشته باشد.
1401-04-23
فوق العاده بود امیدوارم مکتب خونه دوره های مشابه که مطابق با علم و جهانبینی انسان مدرن هست بیشتر بزاره
مهدی رحیمی غیاثی 1401-03-07
با اینکه تماشای این دوره حدود دو ساعت زمان میبره اما ممکنه تفکر شما رو نسبت به انسان به کل دگرگون کنه. دیدن این دوره رو به همه علم دوستان توصیه میکنم. با تشکر از مدرس دوره دکتر کازرون و مکتب‌خونه که همچین دوره ارزشمندی رو به رایگان در اختیار ما قرار دادند.
وحید بانشی 1401-02-16
فوق العاده هر چی بگم بازم کمه
1400-12-05
دوره خیلی عالی بود واقعا لذت بردم
امیر عبودی 1400-09-05
سلام و درود بر شما از مدرس این دوره، جناب آقای کازرون بسیار سپاس گزارم. از دیدن این دوره بسیار لذت بردم و آموختم. ای کاش تولید مطالب علمی برای مخاطبان عمومی بیشتر و بیشتر شود. به امید این که چنین مطالب جذابی از طرف اساتید بزرگواری مثل دکتر کازرون ادامه داشته باشد.
زهرا گلشن 1400-05-22
خیلی عالی بود. خیلی استفاده کردم. سپاسگزارم.
1400-01-03
عالی بود. ممنونم از زحماتی که کشیدین
1399-08-16
خيلي عالي بود
پیمان گ 1399-02-23
دوره ای بسیار عالی و کامل. با استفاده از تعداد زیادی وسایل کمک آموزشی، کست ها و تصاویر بی نظیر که با توجه به دسترسی جنای کازرون به امکانات دانشگاه کالج لندن مطمئنا در ایران نمونه مشابه نداریم.
فائزه عباسیان 1399-01-10
واقعا عالی بود . خیلی ممنونم .
1399-01-03
خيلي دوره مفيد و لذت بخشي بود
مرتضی ترابی راد 1398-12-11
سلام خدمت تیم مکتبخونه و مدرس عزیز این دوره. یکی از بهترین دوره هایی که در تمام طول دوران تحصیلم از ابتدایی تا دکتری دیدم به جرات همین دوره بود. به معنای واقعی کلمه لذت بردم. مرسی از تیم مکتبخونه و مدرس گرانقدر این دوره.
1402-12-28
دوره فوق العاده ای هست و اطلاعات زیادی به ادم میده و همچنین در تمام موارد مثلا انسان های اولیه فسیل جهت نمایش به دانشجویان وجود داره و همین کارو بهتر کرده تنها مشکلی هم که داره صدا در دوره هست میتونست بهتر باشه بقدری بعضی اوقات صدا ضعیف میشه که باید صدا را تا اخر زیاد کنم و هندزفری هم فشار بدم ولی در کل دوره خوبیه😂❤
ريحانه انصاري 1399-05-09
ممنون از مطالب جالب و آموزنده اگر امکانش هست میخواستم بدونم اسم دوره به انگلیسی چی میشه؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
1
2

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه کالج لندن
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)