دسترسی‌ پذیری در طراحی

همه ما دچار سوگیری‌های ذهنی (Bias) هستیم مگر زمانی که به نحوی آگاهی خود را افزایش دهیم. بسیاری از طراحان و سازندگان محصولات، زمانی که به کاربران فکر می‌کنند ذهنشان محدود به انسان‌های عادی در ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  0:42 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:36 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو

سرفصل‌های دوره دسترسی‌ پذیری در طراحی

دسترسی‌ پذیری در طراحی
  آشنایی با دسترسی‌پذیری
"03:09  
  دسترسی‌پذیری در محصولات دیجیتال
"13:29  
  قدم‌ها و معیارهای طراحی دسترسی‌پذیر
"07:00  
  معرفی ابزارها
"07:53  
  آشنایی با منابع
"05:19  
  ارزیابی
"06:00  

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

درباره دوره

همه ما دچار سوگیری‌های ذهنی (Bias) هستیم مگر زمانی که به نحوی آگاهی خود را افزایش دهیم. بسیاری از طراحان و سازندگان محصولات، زمانی که به کاربران فکر می‌کنند ذهنشان محدود به انسان‌های عادی در حالت عادی است. حواسشان نیست که گاهی همان انسان‌های عادی دچار ناتوانی موقت و یا دائمی می‌شوند و هستند کسانی که از زمان تولد دچار محدودیت‌هایی هستند.

گذشته از محدودیت‌های دائمی و یا طولانی مدت، زمانی که می‌خواهیم یک دستی با صفحه‌کلید گوشی هوشمند خود کار کنیم یا زمانی که عمل چشم انجام داده و مدتی نیاز است که بدون نگاه مستقیم به صفحه گوشی با آن کار کنیم، دچار ناتوانی موقت هستیم.

این موارد نشان می‌دهد که چه اندازه محدود به کاربران و لحظاتی که قرار است با محصول ما کار کنند فکر کرده‌ایم. مفهوم «دسترسی‌پذیری» یا Accessibility تلنگریست که به ما یادآوری کند چه بهتر که محصول ما علاوه بر قابل استفاده بودن برای افراد معمولی، توسط افراد ناتوان نیز قابل استفاده باشد؛ یا به عبارت دیگر دسترسی به امکانات و راه‌حلی که ما در قالب محصول ارائه کرده‌ایم برای «همه» میسر باشد.

دسترسی‌پذیری نیازمند آشنایی و پرداختن عمیق است تا در نوع تفکر ما به محصولات و کاربران آن نفوذ کرده و تحت تاثیر قرارش دهد، همچنین معیارها و ساخت آن قدم‌هایی دارد که ما در این دوره می‌خواهیم به همه این موارد بپردازیم. در دنیا چقدر به این مفهوم پرداخته شده؟ تفاوت این مفهوم با کاربردپذیری چیست؟ ناتوانی چگونه تعریف شده و چه انواعی دارد؟ تمام این‌ها سوالاتی هستند که در این دوره به آن پاسخ می‌دهیم. خبر خوب اینکه در مسیر دسترسی‌پذیرتر کردن محصولاتمان تنها نیستید! ابزارها و منابع مختلفی به یاری ما می‌آیند که معرفی و بررسی آن‌ها را نیز در این دوره لازم دانسته و باهم به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید در زمان طراحی ux یا طراحی تجربه کاربری در نظر بگیرید، این است که صفحه‌ی شما به صورتی طراحی گردد که دسترسی به قسمت‌های مختلف وب‌سایت، برای کاربر تا اندازه‌ی بالایی آسان باشد تا درصورت نیاز به هر آنچه که لازم دارد در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشد.

آموزش دوره‌ی تجربه طراحی کاربری مکتبخونه به شما کمک می‌کند که وب‌سایت یا صفحه‌ی خود را به‌گونه‌ای طراحی نمایید که کاربر شما در زمان استفاده از امکانات وب‌سایت، حس بهتری را تجربه نماید. تجربه‌ی کاربری برگرفته از حالت و احساسات کاربر شما در زمان استفاده از خدمات و یا محصول شماست. تجربه‌ی کاربری بخش‌های مختلفی دارد که جنبه‌های علمی و تجربی بخش کوچکی از این مقوله را دربرمیگیرند.

کاربر باید در زمان استفاده از محصول یا خدمات شما احساس کاربردی بودن و سادگی آن را تجربه نماید. شما با مجموعه فعالیت‌هایی که بر روی پلتفرم خود انجام می‌دهید حس دسترسی کاربری بهتری را برای کاربر خود تداعی می‌کنید. طراح شما باید به گونه‌ای عمل نماید که کاربر شما ارتباط احساسی بهتری را با محیط وب‌سایت شما برقرار کند و برای انجام کوچکترین کار مجبور نشود که وقت زیادی را صرف آن نماید.

مارک زاکربرگ خالق فیسبوک، محل کار خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که میز طراحی سایت و میز اصلی کار خود نزدیک هم باشند تا نظارت بیشتری بر روی کار خود داشته باشد و کارهای خود را در زمان کمتری و با سرعت بیشتری انجام دهد. همچنین این تصمیم سبب می‌شود که با راحتی بیشتری استراتژی‌های مورد نیاز خود را طراحی کند و درک مفهومی‎‌تری از کار داشته باشد.

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher رامین خطیبی

رامین خطیبی دانش‌آموخته علوم کامپیوتر از دانشگاه تبریز و یک راهبر دیزاین محصول ا‌ست. او سال‌ها به طراحی محصولات دیجیتال، تشکیل تیم‌های محصول و ارائه راهکارهای طراحی در شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلف مشغول بوده است. از سوابق کاری او می‌توان به مواردی مانند طراحی اپلیکیشن برنامه ۹۰، مشاوره به شرکت‌های هفهشتاد، معاونت خلاقیت شرکت لبنانی سمسون‌اپز، مدیریت محصول اپلیکیشن تاپ و همچنین همکاری با باشگاه Fulham انگلستان برای طراحی محصولات تمرینی بازیکنان، همکاری با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های Kent انگلستان و UMass آمریکا برای خلق محصولات مختلف اشاره کرد.


رامین خطیبی در حال حاضر موسس و راهبر آکادمی و استودیو دیزاین (Dexign) بوده و بهراه تیم خود، به ارائه خدمات دیزاین و همچنین آموزش و ترویج تفکر دیزاین می‌پردازد.
استودیوی وی از سال ۱۳۹۷ خدمات گسترده‌ای به شرکت‌هایی همچون بیمه سامان، بنیاد ملی نخبگان، کافه‌بازار، ایران‌سرور و ده‌ها شرکت و استارتاپ دیگر در حوزه طراحی برند و طراحی محصول داده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سروناز جلولی 1402-07-21
همونطور که از تایم دوره مشخص هست محتوای دوره خیلی کم بود و شامل یک مقدمه از کاربرد پذیری و معرفی یک سری از منابع بود

دوره‌های پیشنهادی

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  0:42 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:36 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو