×
ribbon

روانشناسی مثبت‌گرا

روان‌شناسی مثبت‌نگر، مطالعه علمی افکار، احساسات و رفتار انسان با تمرکز بر نقاط قوت به‌جای نقاط ضعف، زندگی خوب ساختن به‌جای ترمیم کردن زندگی بد و رساندن زندگی به سطح فوق‌العاده به‌جای اکتفا به سطحی ... ادامه

مدرس دوره:
باربارا فردریکسون
باربارا فردریکسون
3 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

سرفصل‌های دوره روانشناسی مثبت‌گرا

فصل اول: احساسات مثبت (موتورهای کوچک روانشناسی مثبت)

در فصل اول این دوره، در ابتدا به مفهوم احساسات، خصوصاً احساسات منفی پرداخته شده و نحوه ایجاد پاسخ در افراد پس از تجربه این احساسات مورد بررسی قرار می‌گیرد. مفهوم بعدی، اثر مارپیچ‌های صعودی است که در آن، شیوه تأثیر احساسات مثبت، نه‌تنها بر زندگی خودتان، بلکه بر زندگی اطرافیانتان نیز توضیح داده می‌شود.

در ادامه ده احساس مثبت از لحاظ نحوه ارزیابی ذهنی و ایجاد تمایل به انجام کار و نتایجی که به بار می‌آورند، موردمطالعه قرار گرفته و در نهایت، دیدگاه‌های افراد موجود در سمینار در خصوص نظریه ایجاد و گسترش هیجانات مثبت، مورد بحث و واکاوی قرار می‌گیرد.

  احساسات
"13:59  
  مارپیچ‌های صعودی
"09:59  
  ده احساس مثبت
"17:39  
  نظریه گسترش و ساخت
"09:33  
فصل دوم: چشم‌اندازها و نتایج مثبت بودن

در فصل دوم دوره روان‌شناسی مثبت‌گرا، در ابتدا پیرامون شیوه گسترش آگاهی و گشودگی نسبت به ایده‌ها و فرصت‌های جدید از طریق احساسات مثبت، به بحث پرداخته می‌شود و سپس منابع کلیدی را که این احساسات در زندگی برای ما به ارمغان می‌آورند معرفی می‌شوند (منابع ذهنی، اجتماعی و روان‌شناختی).

در ادامه مفهوم تاب‌آوری که از نتایج ساخت منبع روان‌شناختی در زندگی است توضیح داده شده و در نهایت بهبود فرصت‌های کاری و شغلی از طریق هیجانات مثبت با یکی از افراد گروه موردبحث قرار می‌گیرد.

  آگاهی گسترده‌تر
"14:57  
  منابع ساخته شده
"09:16  
  تاب‌آوری
"15:03  
  مثبت‌اندیشی و کارآفرینی: مصاحبه‌ای با دکتر دبی استرومن
"08:33  
فصل سوم: هنرهای ظریف برای دنبال کردن شادی و خوشبختی

در فصل سوم در مورد نسبت هیجانات مثبت به هیجانات منفی که در طی یک روز تجربه می‌شوند، صحبت شده و سپس نمره‌های متفاوت به‌دست‌آمده از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس با توجه به اینکه هیچ احساسی تا ابد طول نمی‌کشد مفهوم اولویت‌بندی مثبت‌نگری به‌منظور گشودگی نسبت به احساسات مثبت مطرح می‌گردد. در انتها نیز کاربرد مثبت‌نگری در امر سیاست‌مداری از طریق مصاحبه با یکی از افراد گروه شرح داده می‌شود.

  رده‌بندی مثبت‌گرایی
"15:40  
  اولویت‌بندی مثبت بودن
"15:30  
  مثبت‌گرایی و سیاست: مصاحبه‌ای با دارن کاپین
"11:54  
فصل چهارم: پیوند مثبت عشق و مهربانی

در فصل چهارم در ابتدا درخصوص مفهوم عشق صحبت می‌شود. همچنین در ادامه، موضوع تشدید مثبت‌گرایی که در‌واقع، همان به‌وجودآمدن شروط مقدمه برای به وقوع پیوستن یک هیجان مثبت است، مورد بحث قرار می‌گیرد. این شروط مقدمه‌ای خودشان هیجانات مثبتی هستند که در‌واقع با تشدید موقعیت، سبب به‌وجودآمدن یک هیجان مثبت می‌شوند.

سپس مفهوم شفقت و راه‌های ایجاد شفقت در خود از طریق خود آرام‌سازی توضیح داده می‌شود و مواردی که بایستی در تمرین خود آرام‌سازی انجام دهید به‌تفصیل بیان می‌گردد.

  عشق چیست؟
"17:46  
  فرکانس‌های مثبت
"15:22  
  آشنایی با محبت و مهربانی
"11:10  
  تمرین مهربانی
"12:13  
  بررسی تعامل مثبت بودن: مصاحبه با برت ماژور
"09:10  
  مدیتیشن عشق و مهربانی
"15:36  
فصل پنجم: ثمره مثبت بودن

فصل پنجم با تأثیراتی که خود آرام‌سازی شفقت بر روی سیستم قلبی - عروقی دارد، آغاز می‌گردد؛ این تأثیرات بر روی قلب و عصب واگ با استفاده از روش‌های علمی متفاوت مورد سنجش قرار می‌گیرد. در ادامه با تأثیرات هیجانات بر سیستم ایمنی و حتی شیوه بیان ژن آشنا شده به‌طوری‌ که متوجه می‌شویم ارتباطات مثبت ما با دیگران باعث می‌شود که سیستم ایمنی، ویروس‌ها را بیشتر گیر بیندازد!

علاوه‌برآن، نقش ارتباطات رو‌در‌رویی که باعث حس لذت و شادی در ما می‌گردد مورد بررسی قرار گرفته و در انتها در مورد تأثیر مثبت‌نگری و هیجانات مثبت بر سلامت بدن مصاحبه‌ای با یکی دیگر از اعضای گروه انجام می‌گیرد.

  مزایای قلبی عروقی
"15:28  
  مزایای ایمنی
"10:52  
  ارتباطات لذت‌بخش
"17:03  
  انرژی مثبت و تندرستی: مصاحبه‌ای با کلی استک
"09:57  
فصل ششم: امواج مثبت‌اندیشی

در فصل ششم با یکی از مفاهیم بسیار کلیدی در روابط انسانی یعنی قدر‌دانی آشنا می‌شوید؛ اگر در موقعیتی قرار بگیرید که بخواهید به شفقت و مهربانی که یک فرد نسبت به شما روا داشته پاسخ دهید، چطور این کار را انجام می‌دهید؟! 

در ادامه به شما آموزش داده می‌شود تا با کنارگذاشتن انتظاراتتان در یک موقعیت، به تجربه یک احساس جدید برسید. در نهایت و در آخرین بخش از دوره روان‌شناسی مثبت‌نگر با یکی دیگر از اعضای گروه پیرامون نقش مثبت‌نگری بر دانش‌آموزان مصاحبه‌ای انجام می‌گیرد.

  قدردانی
"12:05  
  یک احساس جدید متولد شده
"19:29  
  مثبت‌گرایی و مدارس: مصاحبه‌ای با پاتریک آکوس
"06:07  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

روان‌شناسی مثبت‌نگر، مطالعه علمی افکار، احساسات و رفتار انسان با تمرکز بر نقاط قوت به‌جای نقاط ضعف، زندگی خوب ساختن به‌جای ترمیم کردن زندگی بد و رساندن زندگی به سطح فوق‌العاده به‌جای اکتفا به سطحی نرمال است. شایان‌ذکر است که این حوزه از روان‌شناسی کاملاً متفاوت از مثبت‌اندیشی (تفکر مثبت) و قانون جذب است زیرا روان‌شناسی مثبت‌نگر از زاویه علم و تحقیقات ارزشمند علمی به دنبال بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها است.

یکی از نظریه‌های معروف در این حوزه، نظریه "ایجاد و گسترش هیجانات مثبت" است که توسط "باربارا فردریکسون" به‌منظور تبیین تأثیر هیجانات مثبت بر سلامت افراد و تکامل آن‌ها ارائه شد. به عقیده فردریکسون برای خوب بودن حالتان و گام برداشتن در جهت رشد و تکامل، باید هیجانات مثبتتان بیشتر از هیجانات منفی باشد.

دوره روان‌شناسی مثبت‌نگر منبع مناسبی برای شناخت هیجانات مثبت و آگاهی از نتایج این هیجانات در زندگی می‌باشد. این دوره توسط باربارا فردریکسون در طی جلسات متعدد آموزشی به‌صورت سمیناری کوچک ارائه می‌گردد که در آن از افراد گوناگون برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده شده است.

هدف از دوره روان‌شناسی مثبت‌ گرا چیست؟

کمک به افراد برای پرورش توانایی‌ها و شایستگی‌های خود، هدف اصلی این دوره محسوب شده به‌طوری‌که دو نتیجه مرتبط در افراد به بار می‌آورد: یکی رشد شخصی و سلامت و دیگری پیشگیری از ظهور بیماری‌های روانی. 

همچنین داشتن یک زندگی با‌نشاط و سعادتمند از طریق افزایش چشمگیر هیجانات و عواطف مثبت از دیگر اهداف این دوره به‌حساب می‌آید.

دوره روان‌شناسی مثبت‌نگر مناسب چه کسانی است؟

این دوره برای تمام افرادی که می‌خواهند زندگی شخصی بهتری را تجربه نموده و خود را از آسیب بیماری‌های روان مصون بدارند مفید است؛ همچنین اگر خواهان کسب احساس رضایت و شادی بیشتری در زندگی و شکوفایی توانایی‌هایتان هستید این دوره بسیار کمک ‌کننده است.

دانشجویان روان‌شناسی و زمینه‌های وابسته که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه روان‌شناسی مثبت‌نگر هستند می‌توانند این دوره را زیر نظر یکی از نظریه‌پردازان معروف در این رشته گذرانده و علاوه بر آشنایی کامل با حیطه‌های موجود در این بخش، آن را در اتاق درمان به کار برند.

بعد از فراگیری دوره روان‌شناسی مثبت‌ گرا چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • شناخت ده هیجان مثبت خود
  • قدردانی
  • مهربانی
  • مدیتیشن (خود آرام‌سازی)
  • هنر دنبال نمودن شادی
  • بهبود سیستم ایمنی و قلبی - عروقی
  • روان‌شناسی مثبت‌نگر

ویژگی‌های متمایز دوره روان‌شناسی مثبت‌ گرا چیست؟

  • این دوره به‌صورت یک سمینار کوچک است که در آن چهار فرد که هرکدام دیدگاه خاص خود را به روان‌شناسی مثبت‌نگر دارند، حضور داشته و شما از شنیدن دیدگاه‌های متفاوت آن‌ها بهره خواهید برد.
  • بین افراد موجود در ویدئو‌ها دیالوگ‌هایی اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود هر کدام از آن‌ها دیدگاه‌ها و عقاید خود را به اشتراک بگذارند.
  • در هر ویدئو لحظاتی وجود دارد که سؤالات موجود در آن، شما را از یک مشاهده‌گر غیر‌فعال به یک مشارکت‌کننده فعال تبدیل می‌سازد.
  • این دوره توسط یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان روان‌شناسی مثبت‌نگر ارائه می‌گردد.
  • زبان این دوره انگلیسی است که به همراه زیرنویس فارسی ارائه خواهد شد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher باربارا فردریکسون

باربارا فردریکسون، بیش از 25 سال است که علم احساسات مثبت را آموزش می دهد. وی در حال حاضر استاد برجسته در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل است، همچنین ایشان استاد برجسته روانشناسی، مدیر برنامه روانشناسی اجتماعی و  احساسات مثبت و عضو انجمن بین المللی روانشناسی مثبت نیز می‌باشد.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی