ریاضی عمومی 1 به سبک MIT

حساب دیفرانسیل و انتگرال یکی از دروس اغلب رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. این درس تنگه ورود به سایر دروس دانشگاهی برای رشته‌های فنی و مهندسی نیز است چرا که بدون عبور از آن ادامه مسیر ... ادامه

4 دانشجو
مقدماتی
محتوای دوره
پیش‌نیاز‌ها
درباره دوره
درباره استاد

آنچه در این دوره می‌آموزید

مفهوم مشتق و قوانین مشتق آشنا

کاربردهای مشتق

مفهوم انتگرال و قوانین انتگرال گیری

مختصات قطبی، سری‌های عددی و توانی

محتوای دوره

5 فصل 32 جلسه 6 ساعت ویدیو
مشتق
کاربرد مشتق
انتگرالها
تکنیکهای انتگرالگیری
انتگرالهای مجازی و سریها

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

درباره دوره

حساب دیفرانسیل و انتگرال یکی از دروس اغلب رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. این درس تنگه ورود به سایر دروس دانشگاهی برای رشته‌های فنی و مهندسی نیز است چرا که بدون عبور از آن ادامه مسیر و پاس‌کردن سایر دروس تقریباً غیرممکن است.

به‌عنوان‌مثال، این درس خود پیش‌نیاز دروسی مانند معادلات دیفرانسیل معمولی، ریاضی عمومی 2، آمار و احتمال مهندسی، ریاضیات مهندسی هم هست. پس پر واضح است که جایگاه این درس چقدر مهم است. بخش وسیعی از تاریخ ریاضی مدرن هم که با نام دانشمندانی چون نیوتن، گاوس، دکارت، فرما، کوشی، ریمان، وایراشتراس، اویلر، برنولی، تیلر، مکلورن، هوپیتال، کپلر، گالیله، دیریکله، لاگرانژ، گرین، استوکس، نپر، هوپیتال، لایبنیتز، و لاپلاس و فوریه با این موضوع سروکار دارد.

به نظر اغلب دانشجویان ریاضی 1 درسی نسبتاً آسان است و متأسفانه به جایگاه مهم این درس واقف نیستند، اما نگاهی به این اسامی روشن می‌کند اگر قرار باشد تنها یک درس از بین همه دروس ریاضی به‌خوبی یاد گرفته شود همین یک درس است. در این درس از سه مفهوم حد و مشتق و انتگرال و کاربردهای آنها مرتب یاد می‌شود. موضوعاتی که از چنگ ریاضی‌دانان بزرگ یونان تا اواسط قرن شانزدهم دررفته بود و مهار آن تقریباً غیرممکن بود. امروزه دیگر این مباحث به یمن تلاش نیوتن و رفقا رام شده است و جای نگرانی نیست. در سال 2000 یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان به اسم MIT برای برخی دروس ویدئو لکچر تهیه کرد.

یکی از آنها همین درس ریاضی 1 است. شاید بد نباشد بدانید دانشگاه MIT 163 سال قدمت دارد و تابه‌حال 101 جایزه نوبل را دریافت کرده است، اما متأسفانه رشته ریاضی جایزه نوبل ندارد؛ ولی در عوض این دانشگاه جایزه دیگری که معادل آن است را و هر چهار سال یک‌بار اعطا می‌شود را هشت بار دریافت کرده است!!! خوب شاید همین یک اشاره برای جایگاه ریاضی در این دانشگاه کافی باشد.

پس ما هم تصمیم گرفتیم ببینیم آنجا ریاضی 1 را چطور تدریس می‌کنند و از روی لکچر نوت‌های آنان که در سایتشان است شروع به تهیه این آموزش کردیم. البته شما می‌تواند هم‌زمان لکچر ویدئوهای آنجا را هم نگاه کنید تا هم زبان تخصصی‌تان خوب شود هم مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده است. همچنین این دوره می‌تواند به‌عنوان یک کلاس آموزشی درجه 1 هم برای کسانی که می‌خواهند ریاضی تدریس کنند در نظر گرفته شود.

اطلاعات بیشتر

درباره استاد

طاهر لطفی
طاهر لطفی
12 دوره
65,505 دانشجو

طاهر لطفی یکی از استادهای ریاضی شناخته شده است که بیش از سی‌سال به امر تدریس و پژوهش ریاضی مشغول است. شاید بتوان وی را اولین کسی دانست که به طور کاملاً حرفه‌ای به نوشتن کتب راهنمای ریاضی دانشگاهی در بیش از سی‌سال گذشته پرداخته است. امروزه با فراهم‌شدن آموزش مجازی، علاقه وی به ارائه دوره‌های فشرده با تأکید بر حل مسئله افزایش‌یافته است. تربیت بیش از بیست دانشجوی دکتری و همکاری پژوهشی با پژوهشگران خارجی باعث شده است که او امروزه به انتقال تجربیات پخته‌تری در زمینه آموزش ریاضی بپردازد. از علاقه‌مندی‌های وی طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی است.

اطلاعات بیشتر

دیگر دوره‌های طاهر لطفی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟

بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.